Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloisen väen muotijuttuja, joita ei hyvätuloisilla näe?

Vierailija
11.10.2020 |

Minä aloitan: tramp stamp ja tribaalitatuoinnit.

Kommentit (791)

Vierailija
141/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ensimmäisenä ne sellaiset venyvät, muoviset "tatuointikorut". Siis sellaiset choker-kaulakorut, yleensä mustia väriltään. 

Vierailija
142/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tramp stamp ja vuositulot 62 000. (Pääseekö sillä hyvätuloisten kerhoon?) Mutta ethän sinä sitä tosiaan näe.

No, ei se nyt kieltämättä parhaita nuoruuden päätöksiä ollut.

Mulla isommat vuositulot, enkä pidä itteäni hyvätuloisena !

M34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli köyhät pukeutuu kalliisti ja merkkivaatteisiin, ja rikkaat marketti-, kirppis- ja hm-rytkyihin, kubhan on ehjät ja puhtaat. En usko.

Oma MK:n laukkuni maksoi 275€. Siinä oli yksi ominaisuus yli kaikkein muiden jonka vuoksi sen valitsin: vetoketju, joka sulkee laukun kokonaan. Siihen mahtuu pienempi läppärini, muistikirjani, ja muut vähäiset tavarat joita mukanani kannan.

Metallista logoa ei saa järkevästi pois, joten annoin sen sitten olla. Kieltämättä vähän ärsyttää, että yhden laukun perusteella leimataan tietynlaiseksi ihmiseksi. En ihan usko, että pienituloiset ostaa edes tämän hintaluokan (suhteellisen halpa hyväksi laukuksi) juttuja.

WeeTee -juttu silti. Mutta arvostan näin näkemättä, että olet ostanut laukun tarpeidesi mukaan, etkä brändin ja näyttämisenhalun vuoksi. Mutta jos junassa törmättäisiin, en voisi tietää (näitä sun perusteluja).

Suomessa pitäisi lailla kieltää kaikki vetoketjuttomat laukut, kun talvella lumi sataa sinne sisään!

Minulla myös yksi iso Kors. Ostin koon, värin ja tyylin vuoksi, en näyttämisenhalun. Aika painava jo itsessään, mutta hyvä (ja hyvännäköinen) valinta työlaukuksi. Sinne mahtuu paljon tavaraa sisään, ja kun kuljen autolla, ei tarvitse miettiä lumen satamisiakaan. Julkisissa liikennevälineissä olen harvinainen näky, enkä silloinkaan kiinnitä huomiota muihin kanssamatkustajiin.

Vierailija
144/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuilla elävät ei tosiaan käytä Kalevalakoruja, liian kalliita eikä sovi tyyliin poikkeuksena ehkä joku käärmesormus.  Pienituloisilla on yleensä teräksestä valistettuja thorin vasaroita ja suomenleijonia.

Naisillä on edelleen ne  naapurin Tuijan tekemät överit ripsienpidennykset meikinkorvikkeena  ja miehillä  kalju pää, sama miten epäsopiva se omalle päänmallille on

No ei ne Kalevala korun pronssiset korut kyllä niin kauhean kalliita ole...

Kyllä ainakin mun havainnon mukaan samalla ihmistyypillä, joka vaatettaa lapsensa siihen metsolaan, papuun ja niihin gugguun kamoihin, vanhempana sitten addua ja muuta (ja tämä siis niin että siitä tehdään numero että huomaahan kaikki) niin näillä saattaa sitten olla kanssa just se joku kalevalakorun isompi riipus joka löytää tiensä kaulaan killumaan kun lähdetään akkojen kanssa viikonloppuna vähän radalle kun lapset on isillään.

Eihän siinä, jokainen tekee niinkuin tykkää. Mutta en kyllä siis laskisi kalevalakorun käyttöä minkään tietyn tulorajan osoittajaksi suuntaan tai toiseen. Toki siinä on eroa, onko ne korut pronssia vai kultaa, mutta esim. talon sydän sarjasta ei siitä isoimmasta riipuksesta kyllä kaukaa erota, kumpaa matskua se on.

Vierailija
145/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva kuulla näiden ketjussa mainitulla tavalla pukeutuvien pienituloisten kommentteja varakkaamman väen tyyleistä :)

Mulla on omakohtainen kokemus, kun exän naisystävä (ovat jo eronneet) kommentoi yhteisille tuttavillemme minun olevan rähjäinen, jolla pummi-look😂 olen ihan kivasti tienaava, melko merkkiuskollinen oman tuloluokkani tavis. Arkena pääosin pohjoismaalaista perusmerkkiä esim PBO, Cream jne. ja aina Campomaggin tai Piekon laukku, niistä en luovu. Takkeihin panostan ja harvoin ostan alle 500€ takkia, koska niiden tosiaan pitää kestää. Tällä tyylillä olen pummihenkinen sellaisen mielestä, jolla ripset, trikoot ja tatuoinnit. Makuja on monenlaisia😊

Vierailija
146/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi muoti on, mikä ei ole levinnyt hyvätuloisilta vielä pienituloisille: nää eteeriset sifonki- ja kukkamekot.

Laitoin yläpeukun vaikka olen kukkamekkoja käyttävä pienituloinen lähihoitaja. Olen kyllä huomannut saman asian.

Vierailija
147/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rita & Aki style

Vierailija
148/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.instagram.com/p/CF6VzkEgdEf/?igshid=w82rjp8pwugw

Tähän kuvaan liittyen. Hyvätuloisilla on harvemmin näin. Yleensä hyvätuloisissa perheissä vanhemmat ovat ammateissa, joissa vaaditaan siistiä pukeutumista ja tyyli yleensä näkyy myös vapaa-ajalla. Lapset taas ovat näissä perheissä (ainakin meidän lähipiirissä) pukeutuneet ainakin kouluun/päiväkotiin sen ”oman tyylinsä” mukaisesti, mikä on sitten milloin mitäkin. Juhlissa sitten kaikki ovat siististi ja tyylikkäästi pukeutuneita. (Teineistä en sano mitään, niitä ei ole lähipiirissä).

Pienituloiset taas kehtaavat tuoda lapsensa niissä merkkitrikoissa juhliinkin, kun ajattelevat 40€ mekon olevan automaattisesti tyylikäs, kun on kallis. Muutenkin varsinkin instagramissa näkee paljon ”onpa tyylikäs”-kommentteja, kun lapsi on puettu merkkitrikooseen ja sille on laitettu aurinkolasit päähän.

Luulen, että monet pienituloiset näkevät paljon vaivaa saadakseen näitä merkkivaatteita lapsilleen. Halvalla.

He kiertelevät kirpiksiä, ottavat lahjoituksia vastaan ja etsivät alennusmyynneistä.

On aivan ymmärrettävää, ettei muutaman tunnin kevätjuhliin voida hankkia jotain 60€ uusia nahkakenkiä ja jotain 120€ silkkikankaista leninkiä, ehkä useammalle lapselle..

”Pienituloiset taas kehtaavat”? Minulla ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa, etteikö juuri oikeita vaatteita ole ollut tarjolla jokaiseen tilaisuuteen, mutta heille joilla tämä ongelma on ehkä jokaisen juhlan kohdalla, heidän pukeutumisensa ei ole minulle ongelma.

Toivon, että jokainen köyhä tai rikas kykenee osallistumaan juhliin, niin halutessaan. Eikä jättää häpeän takia osallistumatta. Vaikka sitten niissä ”väärissä” vaatteissa, jos muuhun ei ole rahaa. Köyhä ja trash kun ei ole sama asia.

Hyvätuloiset voivat tosiaan ostaa kaiken ja heidät tosiaan ehkä siksi erottaa porukasta, mutta se taas on täysin heidän junttiutta arvostella köyhiä, kun ja jos nämä elävät suu säkkiä myöden ja mahdollisesti vielä sillä omalla asenteellaan aiheuttaa, että nämä syrjääntyvät aina vaan enemmän yhteisöistä.

Jossain vaiheessa Suomessa on alkanut nousemaan tämä köyhät-huonot vs. rikkaat-hyvät. Köyhiin on alettu liittämään suuri määrä huonoja ominaisuuksia ja rikkaille kaikki ne hyvät. Mielenkiintoinen ilmiö, joka kertoo, ettei moni kuulu kumpaankaan ryhmään. Mutta siihen toiseen pyritään.

Vierailija
149/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisilla (ja junteilla) miehillä on usein joku mauton muka-status auto, joka pitää kovaa ääntä, kun sillä kiihdyttää. Matalapalkka-aloilla tuntuu olevan muodikasta harrastaa crossfittiä ja muita lihaksia kasvattavia lajeja.

(Koulutetut ja hyväpalkkaiset muuten harrastavat yllättävän usein lajeja, joihin liittyy luonto. Esim. vaellus, polkujuoksu tai maastopyöräily.)

Matalapalkka-aloilla niitä lihaksia myös oikeasti tarvitaan.

Siksipä juuri fitness-trendi on niin junttia. Ihmiset, jotka ei oo oikeasti kasvattaneet lihaksia fyysisessä työssä, on pellejä. Joku Bull Mentula salihousuineen ja vyölaukkuineen ja masuineen.

Sinä vaan et jaksa tehdä työtä terveytesi eteen.

Vierailija
150/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan noin 70ke/v, eli olen pienituloinen. Autoni on (priimakunnossa) 20-vuotta vanha. En tunne vaatemerkkejä, joten en varmaan käytä "merkkituotteita", enkä tunnista niitä muiden päällä. Minulle on täysin se ja sama mitä muut ajattelevat minusta.

Vierailija
151/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinikaappi ja palju vaikka talo/mökki on vaatimaton.

Vierailija
152/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tramp stamp?

Ja sämpyläkengät?

Et Googlesta ole kuullut?

tramp stamp

https://www.google.com/search?q=sämpylän+malliset+kengät&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=imsvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjN0KyVpKzsAhW7kcMKHT4_CfIQ_AUoAXoECAoQAQ&biw=360&bih=598

Mitkä noista nyt on niitä sämpylänmallisiakenkiä? Ihan normaalin näköisiä kenkiä nuo minusta on 🤔

Vierailija
153/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shokkivärit hiuksissa. Kouvolatukka ja etuhiuksissa ”piristävä” raita. Toinen versio on shokkivärjätyt latvat tyyliin Pia Nykänen.

Vierailija
154/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Michael Kors-laukut ovat minusta pahempi kuin Guessin laukut. En tietty omista kumpiakaan, mutta MK-laukkuja näkee melkoisilla pirjoilla

Just työkaverini on köyhä kuin kirkonratta, mutta kaikki vähät rahat tuhlaa just näihin merkki vaatteisiin ja laukkuihin, sitten pitää pitää itseään rikkaana ja muutenkin hienompaa ihmisenä.

En ole sen rikkaampi itsekään, muutta ostan ihan vaan vaatteita joista tykkään. Suvullani on kyllä ns.vanhaa rahaa. Mutta eoomuus on Suomessa joku ylin hyve? Harva niitä setelitukkujaan heiluttelee mutta jos rahaa on niin voihan sitä käyttää.

"Vanha raha" tietää, että raha tulee rahan luo. Säästäminen ja ahkera työnteko opetetaan jo kotikasvatuksessa.

Toki kukin saa laittaa omat rahansa mihin haluaa. Ostaa kaapit täyteen turhuuksia, maksaa muovilaukusta nahkalaukun hinnan ja syödä ketjuravintolassa lämmitettyjä eineksiä, kun ei viitsitä eikä osata laittaa ruokaa. Tatuoida ihonsa täyteen kuvia, pitää hiusmallia joka vaatii kampaajalla käyntiä joka kuukausi, ostaa joka kuukausi halpoja rättejä uusissa muotiväreissä. Jne.

Feel free

Vierailija
155/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystakki mikä se on kun huppari viritelmät ja pieruverkkarit kelpaa kyllä joka paikkaan ja kenkinä yksinomaan lenkkarit.

Vierailija
156/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se suomalaisten kiusaamiskultuuri oikein kukoistaa. 

Vierailija
157/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistettynä vähätuloisilla ja varakkailla on omat merkkikeekoilunsa omissa viiteryhmissänsä.

Mutta sitten kun mennään ultrarikkaisiin (varallisuus kymmenissä miljoonissa ja enemmän) joukosta löytyy omaperäisiä tyyliniekkoja sekä niitä, jotka voivat näyttää nukkavieruilta, koska haluavat. Googlettakaa vaikka Daphne Guinness (parjattu mustavalkotukka) tai Peter Marino (arkkitehti, Tom of Finland -tyyli) ja useat huppari- IT-miljonäärit.

Vierailija
158/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vaan milloin tuilla elävän porukan päällä on nähty Kalevala koru?

Käy vähän vanhempikin malli.

Mulla on kaksi Kalevala sormusta. Olen elänyt tuilla ja käyttänyt noita sormuksia. Ja käytän kyllä edelleenkin.

Vierailija
159/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalevala -koru.

Nehän on hienoja, ei liity tulotason.

Varattomuus=tyylitajuttomuus. Eli vaikka olisi hinnakas, ei se tarkoita tyylitajua

Mullekaan ei ole Kalevala-korujen hienous vielä tähän ikään mennessä auennut 🤔😄

Vierailija
160/791 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki vaan saisi olla sellaisia mitä ovat ja annetaan ihmisten elää rauhassa. Kaikki eivät tienaa samalla tasolla tai ole perineet rahaa. Kaikista tyylittömintä on haukkua muita kun ei tiedä ihmisten tilannetta tai taustoja. Ihmisten maku ei tee muista toisia parempia tai huonompia. Olisiko tämä yhteiskunta parempi paikka, jos me kaikki olisimme vanhan rahan kyllästämiä kulttuuripirkkoja kashmirneuleissa ja jossain silkkipöksyissä? Enpä usko. Jokaiselle jotakin ja omansa. Ollaan suvaitsevaisempia, se jopa saattaisi tehdä tästä yhteiskunnasta paremman paikan elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi