Pienituloisen väen muotijuttuja, joita ei hyvätuloisilla näe?
Minä aloitan: tramp stamp ja tribaalitatuoinnit.
Kommentit (791)
Vierailija kirjoitti:
Lompakko mikä on täynnä kuitteja. Miksi pitää säilyttää kaikki kuitit? Jotta lompakko näyttäisi täydeltä?
Ai noin lähelle köyhää olet joutunut nenäsi työntämään? Et yhtään hajurakoa päässyt pitämään, kun oli ihan pakko varmistaa, että lompakko pullisteli kuitteja eikä seteleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mlinäkin petyin, kun ajattelin, että täällä olisi jotain mielenkiintoista. Sen sijaan sitä samaa pelosta ja epävarmuudesta tutisevan lauman yritystä vakuuttaa itsensä siitä, että on edes jotenkin parempi kuin joku, jossain. Harmi.
Se on erikoista; henkilökohtaisesti kuulun monien kriteereiden mukaan white trashiin, mutta jopa minun kouluttamaton pääni tajuaa, että aikuinen ihminen, jonka joko pitää hakea validaatiota omalle olemassaololleen lyttäämällä heikommassa yhteiskunnallisessa asemassa olevia ihmisiä, tai jonka elämä on niin surkeaa ja ilotonta, että hyvänolontunnetta on haettava edellä mainitusta aktiviteetista, voisi kaikkien edun nimissä vaihtaa näppäimistönsä ja internetyhteytensä vaikka itsetutkiskeluun.
Täällä toinen kouluttamaton, joka ei vaan jaksa tätä ylimielistä vääntöä.
Kaikkein väsyttävintä on tämä ikuinen strereotypia "rikkaista", jotka eivät haluaisi näyttää rikkailta. Oman kokemukseni mukaan varakas henkilö näyttää varakkaalta, vaikka hänellä ei niitä logoja olisikaan näkyvissä missään. Varakas henkilö on pukeutunut siististi, ja minun mielestäni vaatteet on aina näyttäneet laadukkailta. Tyyli on sellainen hillitty, vaikka toki olen törmännyt myös hauskoihin persooniin kuten homssuiseen oikeustieteiden tohtoriin. Autot näillä ihmisillä on kalliita, vaikka eivät olisi Bemareita tai Mersuja. Tämä siis vain ulkoisen habituksen mukaan, luonnollisesti en oman sosioekonomisen asemani vuoksi tunne ketään varakasta henkilöä.
Mutta koska asun Suomessa, jossa ei ole aidattuja asuinalueita ja jossa kivenheiton päässä kaupungin vuokrataloista voi olla korkeimman tuloluokan järvenrantataloja, olen voinut törmätä kaikkialla ihmisiin, jotka ovat keskiluokkaisen arvoasteikon korkeimmassa päässä. Ja kun on elämäntilanteessa, jossa ei ole kiire mihinkään, ehtii tehdä paljon havaintoja koiraa ulkoiluttaessa.
Olen itse keskituloinen mutta ammattikunnassani paljon myös todella hyvätuloisia. Jo opiskeluaikoina valtaosa miehistä pukeutui kauluspaitaan ja siistiin neuleeseen ja farkkuihin. Kyllä kaikki virttyneet viritelmät loistivat poissaolollaan. En todellakaan allekirjoita että varakkaat pukeutuisivat huonisti. Ehkä jos ovat maanviljelijöitä mutta htäällä Helsingissä heillä valtaosin vaatteet laadukkaista materiaaleista ja lapsiaan pukevat paljon mm. Mini rodinin ja molon vaatteisiin. Ainakin naapurustossa iso osa lapsista juoksee Molot päällä. Mulla lapset Reimassa, itse milloin missäkin. Monet kalliihkotkin vaatteet nyppääntyvät nykyään jo parissa pesussa.
Katsoin noita Molon vaatteita kerran ja ihan kiva. Mutta että lapseni vaatteessa lukisi Molo? Kiva, miksei samantien penis, ky rpä tai kulli? ei voisi nolompaa nimeä olla vaatemerkillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti varakkaat tunnistaa kyllä ihan ulkoisesta olemuksesta. Vaikka vaatteissa tai laukuissa ei ole mitään logoja näkyvissä, hyvän laadun tunnistaa aina. Ei varakkaat käytä tekokuituja ja luonnonmateriaalien laadussa löytyy silminnähdenkin huomattavia eroja.
Halpatuotanto vaatteissa ei panosteta istuvuuteen, varakkailla on taloudellisesti mahdollista teetättää omien mittojen mukaan.
Olemus on hoidetumpi ja huolitellumpi kun on varaa panostaa myös siihen. Korut ovat aitoja, oikeat timantit kyllä erottaa synteettisistä. Oikea säkenöi erilailla.
Yleensä olemus on huolitellumpi, hillitympi, klassinen, ajaton, harkitumpi.
Käytöstavoissa näkyy myös vanha raha, lapsesta saakka on tottunut olemaan edustava, hillitty ja hallittu, mutta oman arvonsa tunteva.Tämä kommentti sai kyllä hymyn huulille, on niin täynnä aitoa, varauksetonta ja sokeaa ihailua. Teetä itsellesi paita, jossa lukee "I love rich people", sopisi varmasti hyvin fanityttö-tyyliisi.
En ole tuo aiemman viestin kirjoittaja, mutta olet hukassa pahemman kerran ja kommenttisi huutaa katkeruuttaan. Oikeasti varakkaat eivät pukeudu argumentoiviin tekstipaitoihin eivätkä käytä teepaitoja. Asiat ilmaistaan järkevästi keskustellen.
Sulle myös se "I love rich people"-printti sopisi kyllä hyvin ylle, selvästi kuulut samaan fan clubiin aiemman viestin kirjoittajan kanssa. En ole katkera, lähinnä huvittuneen yllättynyt, että kaltaisianne löytyy nykypäivänäkin, vaikka säätyjaosta on luovuttu Suonessakin jo ajat sitten. Haikailetteko säätyvallan aikaan, kun tämmöiset ajatukset yhteiskuntaluokkien sisäisistä ominaispiirteistä olivat vielä yleisesti voimissaan? Downton abbey ja Jane Austen ovat varmaan myös fanituksen kohteena? Älä suotta harmistu, fanittaminen voi joskus olla rankkaa kun kaikki eivät ehkä tajua miksi rikkaat on "sun juttu".
En käytä printtipaitoja, en fanita mitään enkä ole koskaan lukenut yhtäkään Jane Austenin kirjaa. Sinulle suosittelen käytöstapakurssia. Vaikutat järkyttävän happamalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/p/CF6VzkEgdEf/?igshid=w82rjp8pwugw
Tähän kuvaan liittyen. Hyvätuloisilla on harvemmin näin. Yleensä hyvätuloisissa perheissä vanhemmat ovat ammateissa, joissa vaaditaan siistiä pukeutumista ja tyyli yleensä näkyy myös vapaa-ajalla. Lapset taas ovat näissä perheissä (ainakin meidän lähipiirissä) pukeutuneet ainakin kouluun/päiväkotiin sen ”oman tyylinsä” mukaisesti, mikä on sitten milloin mitäkin. Juhlissa sitten kaikki ovat siististi ja tyylikkäästi pukeutuneita. (Teineistä en sano mitään, niitä ei ole lähipiirissä).
Pienituloiset taas kehtaavat tuoda lapsensa niissä merkkitrikoissa juhliinkin, kun ajattelevat 40€ mekon olevan automaattisesti tyylikäs, kun on kallis. Muutenkin varsinkin instagramissa näkee paljon ”onpa tyylikäs”-kommentteja, kun lapsi on puettu merkkitrikooseen ja sille on laitettu aurinkolasit päähän.
Ton kuvan kommentteja lukiessa ei voi kuin miettiä, että mitä noi ihmiset tekee työkseen, jos meininki on toi.
Ne on todennäköisesti maailman tärkeimmässä ja raskaimmassa ammatissa, koti_äitinä.
mistä lähtien miehen ja yhteiiskunnan siivellä eläminen on ollut ammatti? onko sillan alla asuva narkkikin ammatti?
Ihan vaan tiedoksi; minä olen ollut vuosia kotiäitinä. Yhteiskunta ei minua elätä, ei myöskään mieheni. Elän pääomatuloillani. Lue joskus vaikka sijoitusblogeja, voit vaikka oppia jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti varakkaat tunnistaa kyllä ihan ulkoisesta olemuksesta. Vaikka vaatteissa tai laukuissa ei ole mitään logoja näkyvissä, hyvän laadun tunnistaa aina. Ei varakkaat käytä tekokuituja ja luonnonmateriaalien laadussa löytyy silminnähdenkin huomattavia eroja.
Halpatuotanto vaatteissa ei panosteta istuvuuteen, varakkailla on taloudellisesti mahdollista teetättää omien mittojen mukaan.
Olemus on hoidetumpi ja huolitellumpi kun on varaa panostaa myös siihen. Korut ovat aitoja, oikeat timantit kyllä erottaa synteettisistä. Oikea säkenöi erilailla.
Käytöstavoissa näkyy myös vanha raha, lapsesta saakka on tottunut olemaan edustava, hillitty ja hallittu, mutta oman arvonsa tunteva.Tämä kommentti sai kyllä hymyn huulille, on niin täynnä aitoa, varauksetonta ja sokeaa ihailua. Teetä itsellesi paita, jossa lukee "I love rich people", sopisi varmasti hyvin fanityttö-tyyliisi.
En ole tuo aiemman viestin kirjoittaja, mutta olet hukassa pahemman kerran ja kommenttisi huutaa katkeruuttaan. Oikeasti varakkaat eivät pukeudu argumentoiviin tekstipaitoihin eivätkä käytä teepaitoja. Asiat ilmaistaan järkevästi keskustellen.
Sulle myös se "I love rich people"-printti sopisi kyllä hyvin ylle, selvästi kuulut samaan fan clubiin aiemman viestin kirjoittajan kanssa. En ole katkera, lähinnä huvittuneen yllättynyt, että kaltaisianne löytyy nykypäivänäkin, vaikka säätyjaosta on luovuttu Suonessakin jo ajat sitten. Haikailetteko säätyvallan aikaan, kun tämmöiset ajatukset yhteiskuntaluokkien sisäisistä ominaispiirteistä olivat vielä yleisesti voimissaan? Downton abbey ja Jane Austen ovat varmaan myös fanituksen kohteena? Älä suotta harmistu, fanittaminen voi joskus olla rankkaa kun kaikki eivät ehkä tajua miksi rikkaat on "sun juttu".
En käytä printtipaitoja, en fanita mitään enkä ole koskaan lukenut yhtäkään Jane Austenin kirjaa. Sinulle suosittelen käytöstapakurssia. Vaikutat järkyttävän happamalta ihmiseltä.
No mutta varmasti kyllä tykkäisit Jane Austenista, lue ihmeessä! Kuulet kyllä ihan väärin sen sävyn, jolla täällä näitä kommentteja olen kirjoitellut, jos vaikutan mielestäsi happamalta. Minusta kuulostat itse ihan järkyttävän happamalta ihmiseltä, aika hassua! Onko sulla nyt joku rooli päällä, larppaatko rikasta? Kun tulee kyllä tuommoinen tosi stereotyyppinen seiväs p erseessä kulkeva hienostorouva mieleen? "Sinulle suosittelen käytöstapakurssia", ihan näen, miten nyrpistelet nenääsi siellä.
Nyrps Nyrps Nyrps Nyrps kun tuo köyhän lemu täyttää palstan..
Itse taisin aikanaan olla noin 25-26 vuotias kun tajusin, että me ihmiset olemme kaikki yhtä ja samaa. Toisilla on vain enemmän rahaa ja jotkut esittävät parempaa ihmistä. Ovat olevinaan jotenkin erikoisia, mutta lopulta kaikesta huolimatta olemme kaikki yhtä ja samaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse taisin aikanaan olla noin 25-26 vuotias kun tajusin, että me ihmiset olemme kaikki yhtä ja samaa. Toisilla on vain enemmän rahaa ja jotkut esittävät parempaa ihmistä. Ovat olevinaan jotenkin erikoisia, mutta lopulta kaikesta huolimatta olemme kaikki yhtä ja samaa.
Näinhän se on. Ei sitä vaatteet ja varallisuus muuta, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kalevalakorut.
Niitä on kaikilla, ne ei ole mitenkään erityisiä. Erityisesti työväestöllä niitä on paljon.
Ja Linnan juhlissa näkyy usein Kalavalakoruja.
Joten piikkisi ei ihan uponnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalevalakorut.
Niitä on kaikilla, ne ei ole mitenkään erityisiä. Erityisesti työväestöllä niitä on paljon.
Ja Linnan juhlissa näkyy usein Kalavalakoruja.
Joten piikkisi ei ihan uponnut.
Voi kun Linnan juhliin kutsuttaisiin vain meitä rikkaita, niin säästyttäisiin näiltä rahvaanomaisilta Kalevalakoruilta ja muilta köyhien tyylivirheiltä, yh! Olettehan samaa mieltä?
Räikeästi värjätyt hiukset. Hyvätuloisilla voi olla korkeintaan joku siist liukuvärjäys, mutta ei yleensä pinkkiä, oranssia, violettia.
Vierailija kirjoitti:
Tyylitaju on synnynnäistä. Sitä ei opita missään. Ei se myöskään vaadi isoja rahoja.
Höpsistä. Totta kai se opitaan. Se imetään ympäristöstä. Siksi ruotsinsuomalaiset naiset pukeutuvat sävysävyyn, vaikka joutuisivat muuttamaan Kontulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylitaju on synnynnäistä. Sitä ei opita missään. Ei se myöskään vaadi isoja rahoja.
Höpsistä. Totta kai se opitaan. Se imetään ympäristöstä. Siksi ruotsinsuomalaiset naiset pukeutuvat sävysävyyn, vaikka joutuisivat muuttamaan Kontulaan.
Tarkoititkohan kenties suomenruotsalaisia? Vaikka eivät nekään mikään homogeeninen ryhmä ole, ei todellakaan!
Siis uusi Kånkenin reppu maksaa lähemmäs sata euroa, jotkut jopa enemmän. Pienituloisilla ei todellakaan ole varaa sellaisiin, ei ikinä. Kaikki tuntemani Kånken-repun omistajat ovat jotain ihan muuta kuin pienituloisia.
En tunne ainuttakaan pienituloista joilla olisi Kånkenin reppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kuitenki pitäisi lukea, se kuulu vähän niin kuin asiaan tuntea ne - itse pidän viisastelevasta sydämestä (Persuasion), se on varsin ohutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sen takia heistä tulee vaatekauppiaita eikä muotisuunnittelijoita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaan milloin tuilla elävän porukan päällä on nähty Kalevala koru?
No onhan Kalevala korut olleet suosittuja rippilahjoja ja valmistujaislahjoja jo vaikka kuinka kauan ja varmaan jokaiselta suomalaiselta tytöltä/naiselta sellainen löytyy. Itsekkin olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella ja olen ollut opintotuella yms ja aina on ollut ne kalevala korut käytössä jos on asuun sopineet.
Olen saanut lahjaksi Kalevalakoruja ja myynyt kaikki pois.
minulla on kalevalakoru, joka ei ole ollut yleisessä tuotannossa eikä se ole kaikkien saatavilla. se on myös numeroitu ja aika arvokas. Sanoisin, että vaikka nykyisin suuri osa kalevalakoruista tuntuu olevan krääsää (ihansiitäkin syystä, että ovat erehtyneet ottamaan mukajulkkikset suunnittelemaan niitä), niin kaikki kalevalakorut eivät ole krääsää ja niiden arvo vain nouseee vuodesta toiseen.
Kalevalakorut.