Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teittekö hesarin testin: mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?

Vierailija
03.01.2014 |

Minä tein, huumorillahan tuo varmasti tulisi ottaa, mutta sen sijaan ottaa päähän :D Lähdin tekemään testiä ajatellen, että tuloksena on, tottakai, duunari.

Kuinkas kävikään, olen siis vähäosainen. Ei siinä, ehkäpä tuolla muutaman säälipisteen joltakulta ostaa, tai syytäisiköhän kela tai sosiaalihuolto minulle jokusen lantin tuolla perusteella.

Näiden aatosten jälkeen alkoi ohimo sykkiä. Hitto vie, minulla on ammatti, sitä vastaava vakituinen, kokoaikainen työpaikka, josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja silti olen "vähäosainen" ? 

Ensin mielessäni tuomitsin hesarin elitistiroskaksi, pian kiukkuni kimposikin muualle. Miksi ihmeessä tässä maassa ihmisiä oikein kouluttamalla koulutetaan aliarvostetuiksi?

Itse olen ammatissa, josta nautin suunnattomasti. Olen kokki ja saan valtavasti iloa onnistuneista makuyhdistelmistä ja uusista ruokalajeista tai lisäkkeistä, jotka saavat hymyn ja sanan "kiitos" asiakkaiden huulille. Olen naivisti uskonut, että myös minun työtäni arvostetaan, sillä itse tiedän mitä fyysisiä ja henkisiä kykyjä työni vaatii.

Lopulta tuo ärsyttävä testi sai minut palaamaan monen vuoden jälkeen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opetustarjontaa selailemaan, pakkohan se on hankkia korkeakoulututkinto tai mielellään akateeminen koulutus, jotta tulee arvotetuksi edes duunariksi. Nyt täytyisi vielä keksiä jokin muu työ, mistä nauttisin. En nimittäin haluaisi olla henkisesti vähäosainen, toimistorotaksi pakotettuna, luovuus sammutettuna.

Heh, tämä oli tällainen pieni avautuminen, mutta sieppasi niin maan vimmatusti. Olisi kiva kuulla myös teidän muiden mielipiteitä aiheesta, yhteiskuntaluokasta riippumatta :)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein, olen "leipätyöläinen". Ja sillä "kulttuuriselle puolella asiantuntija". Minulla on kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto, olen akateeminen ja asiantuntija-ammatissa, josta nautin. Kulttuurisella puolella relaan, ei ole korkealentoisia harrastuksia. Ei kannata ottaa tuota testiä vakavasti :D

Vierailija
2/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eliittiä. Siihen ei paljon näemmä vaadita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntija. Siihen luokkaan olisin itsekin itseni sijoittanut tarjolla olevista vaihtoehdoista. Kulttuurisesti sen sijaan sain luokituksen duunari, ehkä vapaa-ajanviettotapani eivät ole riittävän hienostuneita. 

Vierailija
4/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittiä :D

Vierailija
5/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

testi perustuu siihen että ihminen haluaa tietää mitä toiset minusta ajattelee

Vierailija
6/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä oleva toimintaterapeutti ja silti olin vähäosainen :D Että ei se ammattikorkeakaan aina auta.

Vierailija
7/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kuten mainitsinkin, että huumorillahan tuo on otettava, mutta silti ärsyttää :D

mutta ehkä se ärsytyksen kohde on vaan tuo asenne omaan alaani, mikä on ihan muutenkin, kuin hesarin kieli poskessa tehtyjen testien mukaan, hiukan ylenkatsottu. Tai sitten mulla on vaan joku henkilökohtainen kriisi ;D

Vierailija
8/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä netissä?

Vierailija
9/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin leipätyöläinen, mutta kulttuuriselta luokaltani eliittiä :D

Joo, olen lähihoitaja ja mieheni on rekkakuski. Mutta kyllä, harrastan esim. matkustelua ja kieliä, liikuntaa, musiikkia, sisustusta, käyn teatterissa, luen paljon (ja siis muutakin kuin hömppäkirjallisuutta), olen kiinnostunut monenlaisesta ja tiedän paljon kaikenlaisesta...

Seiskaa en voi sietää, minulla ei ole -eikä tule- tatuointeja, en katso tosi-tv-sarjoja, en polta tupakkaa, en juo kaljaa (jos juon, juon kohtuudella ja viinejä yleensä).. nää nyt tällaisia tällä palstalla vähäosaisten tunnusmerkeiksi lueteltuina :P (älkää ottako vakavasti :D )

Vierailija
10/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vähäosainen ja kulttuuripuolella asiantuntija. Itseäni ei tuo "vähäosainen" haittaa ollenkaan, vaikka aloittajan tavoin olen (pienipalkkaisessa) kokopäivätyössä amk-tutkinnolla. Sen sijaan minua häiritsi hieman Hesarin määrittely: vähäosainen on työtön, syrjäytynyt, yksinäinen ja sairas. En minä ole mitään noista, vaikka olenkin pienipalkkainen. Toisaalta en kyllä pidä itseäni kulttuurin asiantuntijanakaan, sen arvion taisin saada monipuolisesta lukemisesta ja ehkä tanssista?

En minä tuon takia yöuniani ajatellut menettää :)

Vierailija
11/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen kun siitä kohkattiin täällä ekaa kertaa, eliittiä olin silloin.

Vierailija
12/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eliitti tuli myös vaikka todellinen on ylempi keskiluokka. Tuloraja eliittiin oli ilmeisen pieni ja eliitti määritelmässä tärkeätä olisi ollut kysyä myös varallisuus mitä mulla ei lainaisen asunnon lisäksi ole.

Vierailija
13/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntija, ja kulttuurisella puolella eliittiä. Heh.

Vierailija
14/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei edes tarvitse tehdä mitään testejä tietääkseni että olen vähäosainen.

Saan vähän yli 600 euroa kuussa nettona.

Vierailija
15/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuaja ja kultuurellisesti duunari.

Vierailija
16/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 19:22"]

testi perustuu siihen että ihminen haluaa tietää mitä toiset minusta ajattelee

[/quote]

No en sanoisi noin. Itse tein testin mielenkiinnosta: minulla ei ole oikein käsitystä omasta 'statuksestani' ja ajattelin, että saan ehkä jotain osviittaa.

Mutta enpä tiedä. Testasin itseni kaksi kertaa; toisella kerralla olin 'työtön', jätin enemmän tyhjää enkä ruksaillut niin paljon harrastuksia.

Haha. Tuloksena olinkin eliittiä. Eka vastauskerralla olin kiipijä tai jotain. :DD

Vierailija
17/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt vaan kukaan missään tapauksessa laittako linkkiä siihen!!!

Vierailija
18/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittiin menin että heilahti! Itse en tunne niin ja vastasin rehellisesti.

Vierailija
19/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat yhteiskuntaluokat nyky-yhteiskunnassa ovat:

1. Rumat (kaikki läskit ja naamalta rumat)

2. Vähän rumat (muutama näppylä, kuitenkin siedettävä lärvi

3. Tavis- Tavis

4. Hyvännäköinen - miellyttävä naama, voi olla kuitenkin hoikka.

5. Täydellinen - puhdas, upeat ja synmetriset kasvot , miehellä bodattu kroppa, naisella timme fitness- kroppa.

Itse kuuluun 4 , mutta olen nyt muutaman vuoden salikäynnin jälkeem siirtymässä vitoseen :)

Vierailija
20/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös amk-tutkinto ja vakituinen työpaikka jossa bruttotulo reilu 2000 e kuussa ja silti olin vähäosainen :D mitähän sitten ne oikeasti vähäosaiset saavat tässä tulokseksi?