Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osasairauspäiväraha vai työkokeilu?

Vierailija
10.10.2020 |

Olen ollut toukokuusta asti sairauslomalla ja nyt olisi aika miettiä töihin paluuta. Työnantaja on kuitenkin ilmoittanut, ettei se aio suostua osa-aikaiseen työpanokseen, vaan haluaa 100% työkykyisen tekemään työtäni. Kyseessä on kunnan toimi ja olen ollut työnantajalla 6 vuotta työsuhteessa.
Ei kuitenkaan ole realistisesti mahdollista, että olisin täysin työkykyinen vielä muutamaan kuukauteen.. työ on melko fyysistä, kokonaistyöaika on 8 tuntia päivässä.
Työnantaja haluaisi minut työkokeilulle, että olisin töissä, mutta vakuutusyhtiö maksaisi minun palkan ( tai osan siitä) ja työnantaja voisi palkata työhöni ulkopuolisen, jolloin hänellä olisi käytännössä kaksi työntekijää. Minä olisin ikäänkuin ”ylimääräinen” työkokeilija omaan työhöni.
Onko kenelläkään kokemusta työkokeilusta pitkän sairausloman jälkeen?
Hyvät ja huonot puolet?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos työnantaja haluaa sut jollekin kokeilulle josta ei edes itse maksa palkkaa, vaan sen maksaa joku vakuutusyhtiö tms, niin eihän he paljon voi odottaakaan! Silloin sinä teet minkä jaksat ja jos et satu jaksamaan niin et tee mitään,

Olet siis ylimääräinen, eikä sinun tarvitse kantaa vastuuta mistään.

Ei tietenkään ole pakko kantaa vastuuta, mutta jos työkokeilu ei onnistu, työnantajalla on oikeus päättää työsuhde sillä perusteella, että henkilö ei suoriudu enää entisestä työstään. Lääkäri tekee lausunnon, että henkilö ei suoriudu työstä ja suosittelee ammatillista uudelleen kouluttautumista, mikäli työnantaja ei pysty tarjoamaan kevyempää työtä tai jos ammatti on sellainen, ettei työ toisissakaan yksiköissä ole kevyempää.

Työkokeilun etuna on se, että monesti aloitetaan esim. 4 tunnin työpäivillä ja työtehtävät voivat olla kevennettyjä. Asteittain lisätään työtuntien määrää ja tehtäviä vastaamaan omaa työtä. Tavoitteena on, että kokeilun viimeisinä viikkoina tehdään normaalia työaikaa ja normaalit työtehtävät. Muutamat saikkupäivät eivät haittaa, mutta joskus käy niin, että henkilö on poissa viikkoja, on kolmikantapalaverin aika. Tuolloin työkokeilun jatkumista voidaan myös siirtää. Oma eläkevakuutusyhtiö antaa aikarajan, jolloin työkokeilu on toteutettava loppuun.

Vierailija
22/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta ja muista, että terveys edellä kannattaa tässä edetä. Ja paras neuvoni: älä irtisanoudu itse missään tilanteessa vaikka kuinka painostaisivat. Sinulle on siitä pelkkää haittaa, heille pelkkää hyötyä. Viimeinen työnantaja on sairaseläkkeenmaksaja.

Ei ole aikomustakaan irtisanoutua! On aivan realistista odottaa työkyvyn palautumista normaaliksi viimeistään kesään mennessä, mutta se ei ole vielä käsillä. Työnantaja on palkannut tilalleni sijaisen, joka ei ole pätevä, mutta joka oli helppo saada. Pelkään että mikäli menen töihin työkokeiluun, minulta odotetaan enemmän kuin sijaiseltani.

Tuo on turha pelko, että sinulta odotettaisiin enemmän kuin sijaiseltasi. Voitte yhdessä esimiehesi ja työterveyslääkärin kanssa suunnitella työkokeilun toteutettavaksi juuri noin kuten aiemmassa viestissäni kuvasin, eli alussa tehtävät ovat kevyempiä ja työaika esim. 4 t/pv ja siitä asteittain lisääntyen.

Kolmikanta on ollut tapauksessasi oikeaan aikaan, sillä jos olisit vuoden yhtä mittaa sairauslomalla, todennäköisimmin työsuhde päätetään työnantajan puolelta jo ennenkuin saisit mahdollisuutta työkokeilun kautta omaan työhön palaamiseen. Monesti menee vähintään kuukausi tuosta kolmikantakeskustelusta ennenkuin mitään tapahtuu, koska asian käsittelyyn vakuutusyhtiössä menee aikaa ja mahdollisesti tapaatte kolmikannassa vielä toisen kerran sopiaksenne, kuinka työkokeilu toteutetaan ja kuinka sen toteutumista seurataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös kunta työnantajana ja kolmikantaneuvottelussa suoraan ilmoittivat että osa-aikaisena paluu ei ole mahdollista.Ei ainakaan niin että 4h päivässä vaan sit pitäs olla koko päiviä.Olin kaksi viikkoa(ihan kokoaikaisesti töissä)ja takaisin saikulle.Kummasti sen jälkeen kelpasi palata 4h/pv osa-sairaspäivärahalla töihin.Olinkohan kuukauden verran...Ja oli kyllä mulle paras ratkaisu.

Joskus ne yrittää ns.painostaa suoraan kokoaikaisesti töihin ja jos lääkäri on niin munaton ettei storppaa ni melkein se on vaan lähettävä töihin.Mutta sit pitää vaan jäädä saikulle uudestaan jos ei töihin pysty.

Äitilläni taas oli lääkäri sanonut kolmikantaneuvottelussa,kun työnantaja(kunta siinäkin) oli ruvennut puhumaan että ei ku vaan kokoaikaisesti,että ei onnistu.Osa-aikaisella lähdetään liikkeelle ja sillä selvä.Sitä en enää muista että oliko äitillä ensin 4h/pv ja sit muuttu et pari päivää viikossa kokopäiviä ja sit siitä ihan kokoaikaisesti töihin.

Vierailija
24/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano topakasti ei, jos sulle ehdotetaan osasairauspäivärahaa, koska se vähentää sun käytössä olevia kela-päiviä. Meillä kävi just noin, että mies oli selkäleikkauksessa ja sille tarjottiin (lääkäri), että osasaikulla töihin. Kela maksaa sairauspäivärahaa 300 arkipäivältä kahden vuoden aikatarkastelussa. Käytännössä yhteensä vuoden. Mun miehelle ei millään tavalla kerrottu, että jos se tekee osittaista työaikaa 50%, samalla kuluu koko ajan sairauspäivärahat. Työkokeilussa ne kelan päivät ei kulu. Sit alettiin jo puhua työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisestä, vaikka selkäleikkauksesta voi toipua, mut se saattaa vaatia pidempään kuin vuoden. Eläkkeeltä on tosi hankala päästä enää työelämään, kun ei työnantajat uskalla palkata, kun ne pelkää, että tyyppi on kuitenkin koko ajan saikulla.

Vierailija
25/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano topakasti ei, jos sulle ehdotetaan osasairauspäivärahaa, koska se vähentää sun käytössä olevia kela-päiviä. Meillä kävi just noin, että mies oli selkäleikkauksessa ja sille tarjottiin (lääkäri), että osasaikulla töihin. Kela maksaa sairauspäivärahaa 300 arkipäivältä kahden vuoden aikatarkastelussa. Käytännössä yhteensä vuoden. Mun miehelle ei millään tavalla kerrottu, että jos se tekee osittaista työaikaa 50%, samalla kuluu koko ajan sairauspäivärahat. Työkokeilussa ne kelan päivät ei kulu. Sit alettiin jo puhua työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisestä, vaikka selkäleikkauksesta voi toipua, mut se saattaa vaatia pidempään kuin vuoden. Eläkkeeltä on tosi hankala päästä enää työelämään, kun ei työnantajat uskalla palkata, kun ne pelkää, että tyyppi on kuitenkin koko ajan saikulla.

Olen ollut masennuksen vuoksi sairaslomalla nyt 2 kk ja toivon, että sairausloma jatkuisi vielä muutaman viikon koska olo ei ole ollenkaan hyvä. Työnantaja maksaa kylläkin täyden palkan 3 kk.

Työterveydessä ehdotettiin osasairauspäivärahan turvin työhönpaluuta sairasloman jälkeen ja olinkin jo tosi helpottunut ajatuksesta puolikkaasta työpäivästä.

Mutta siis jos käyttäisin vaikka 100 pv kelan sairauspäivärahoja nyt niin mitä tapahtuu jos sairastun pidempiaikaisesti uudestaan 2 vuoden sisällä?

Mitä tapahtuu kun kelan 300 pv on käytetty?

Nyt ahdistaa, mutta hienoa, että joku tuo esiin tälläisen tiedon.

Vierailija
26/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehdotettiin vuoden sairasloman jälkeen työkokeilua. Vastasin, että työtäni olen kokeillut jo yli 20 vuotta, jotta jätän kokeilut väliin. Palasin töihin ja jouduin puolen vuoden kuluttua uudelleen sairauslomalle. Sitten heltisi jo osatyökyvyttömyyseläke.

Tämä järjestely pienensi tulevaa eläkekertymää, mutta oli henkinen helpotus. Tiesin kuitenkin ennakoida YT-neuvotteluja, joiden myötä irtisanottiin väkeä ja minutkin olisi osa-aikaistettu.

Vierailija
27/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tehnyt samaa työtä jo 15 v joten en oikein näe tarvetta työkokeiluun.

Kun kelan 300 pv on käytetty, niin voi ilmeisesti tehdä anomuksen työkyvyttömyyseläkkeestä joka voidaan hylätä joten mitäköhän sitten on edessä…

Tiedän, että turha miettiä niin pitkälle, mutta kyllä ne raha asiat mietityttää.

Masennus kun on sairaus joka ei niin vain poistu ja pysy poissa.

Vierailija
28/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palasin tekemään 40% työaikaa mutta se ei oikein onnistunut kun olin niin hidas vammojeni kanssa, juuri ja juuri selvisin tuollaisesta työajasta mutta olin järkyttävän hidas. Työnantaja tarvitsi kokoaikaisen joka pystyy normaaliin työtahtiin joten mun työsopimusta ei jatkettu. Sitten oon ollut taas vuosia vaan saikulla ja vakuutusyhtiö saa miettiä mitä työtä voisin kokeilla, itse en keksi mitään mitä pystyisin tekemään. Siis oikeaa työtä, ei mitään pikku puuhastelua (suojatyötä). Jotain varmaan ehkä pystyisinkin mutta se vaatisi pitkän koulutuksen ja sen että pääsisi ensin edes sinne sisään opiskelemaan.

Vierailija
29/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut masennuksen vuoksi sairaslomalla nyt 2 kk ja toivon, että sairausloma jatkuisi vielä muutaman viikon koska olo ei ole ollenkaan hyvä. Työnantaja maksaa kylläkin täyden palkan 3 kk.

Työterveydessä ehdotettiin osasairauspäivärahan turvin työhönpaluuta sairasloman jälkeen ja olinkin jo tosi helpottunut ajatuksesta puolikkaasta työpäivästä.

Mutta siis jos käyttäisin vaikka 100 pv kelan sairauspäivärahoja nyt niin mitä tapahtuu jos sairastun pidempiaikaisesti uudestaan 2 vuoden sisällä?

Mitä tapahtuu kun kelan 300 pv on käytetty?

Nyt ahdistaa, mutta hienoa, että joku tuo esiin tälläisen tiedon.

Jos 300 päivää on käytetty eikä ole työkykyinen voi hakea kuntoutustukea (=määräaikainen työkyvyttömyyseläke). Jos hylky, niin ilmoittautuminen työttömäksi työnhakijaksi.

Vierailija
30/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei se osasairausppäivä työ kelpaa pomollesi? Kai sillä joku perustelu oli?

Hän ei kai saa ketään tekemään sitä toista puolikasta, luulen. Kukaan ei suostu työskentelemään 20 tuntia viikossa ja saamaan puolikkaan palkan. Nythän sijainen tekee minun työni kokonaan. Kun palaan, täytän vain puolet paikasta.

Ap

Oletko työssä päiväkodissa? Kyllä siellä voi olla osa-aikaisena ja osa-aikaiselle saa sijaisen jopa helposti koska aina on myös sellaisia jotka tekevät mielellään osa-aikaista työtä. Tuossa ei ole mistään muusta kyse kuin esimiehen laiskuudesta. Otitko neuvotteluun mukaan luottamusmiehen pitämän puoliasi? Jos lääkäri suosittelee osa-aikatyötä niin ei siinä esimies voi muuta kuin vikistä ja suostua. Se on hänen ongelmansa ettei sijaista muka löydy, ei sinun.

Vierailija
31/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta ja muista, että terveys edellä kannattaa tässä edetä. Ja paras neuvoni: älä irtisanoudu itse missään tilanteessa vaikka kuinka painostaisivat. Sinulle on siitä pelkkää haittaa, heille pelkkää hyötyä. Viimeinen työnantaja on sairaseläkkeenmaksaja.

Ei ole aikomustakaan irtisanoutua! On aivan realistista odottaa työkyvyn palautumista normaaliksi viimeistään kesään mennessä, mutta se ei ole vielä käsillä. Työnantaja on palkannut tilalleni sijaisen, joka ei ole pätevä, mutta joka oli helppo saada. Pelkään että mikäli menen töihin työkokeiluun, minulta odotetaan enemmän kuin sijaiseltani.

Tuo on turha pelko, että sinulta odotettaisiin enemmän kuin sijaiseltasi. Voitte yhdessä esimiehesi ja työterveyslääkärin kanssa suunnitella työkokeilun toteutettavaksi juuri noin kuten aiemmassa viestissäni kuvasin, eli alussa tehtävät ovat kevyempiä ja työaika esim. 4 t/pv ja siitä asteittain lisääntyen.

Kolmikanta on ollut tapauksessasi oikeaan aikaan, sillä jos olisit vuoden yhtä mittaa sairauslomalla, todennäköisimmin työsuhde päätetään työnantajan puolelta jo ennenkuin saisit mahdollisuutta työkokeilun kautta omaan työhön palaamiseen. Monesti menee vähintään kuukausi tuosta kolmikantakeskustelusta ennenkuin mitään tapahtuu, koska asian käsittelyyn vakuutusyhtiössä menee aikaa ja mahdollisesti tapaatte kolmikannassa vielä toisen kerran sopiaksenne, kuinka työkokeilu toteutetaan ja kuinka sen toteutumista seurataan.

On väärä tieto, että työntekijän voi irtisanoa vuoden sairausloman jälkeen. Ei voi jos työntekijä voi vielä kuntoutua työkykyiseksi esim. leikkauksen jälkeen. Lääkärin lausunto kuntoutumisesta on näissä todella painava. 

Vierailija
32/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei se osasairausppäivä työ kelpaa pomollesi? Kai sillä joku perustelu oli?

Hän ei kai saa ketään tekemään sitä toista puolikasta, luulen. Kukaan ei suostu työskentelemään 20 tuntia viikossa ja saamaan puolikkaan palkan. Nythän sijainen tekee minun työni kokonaan. Kun palaan, täytän vain puolet paikasta.

Ap

Oletko työssä päiväkodissa? Kyllä siellä voi olla osa-aikaisena ja osa-aikaiselle saa sijaisen jopa helposti koska aina on myös sellaisia jotka tekevät mielellään osa-aikaista työtä. Tuossa ei ole mistään muusta kyse kuin esimiehen laiskuudesta. Otitko neuvotteluun mukaan luottamusmiehen pitämän puoliasi? Jos lääkäri suosittelee osa-aikatyötä niin ei siinä esimies voi muuta kuin vikistä ja suostua. Se on hänen ongelmansa ettei sijaista muka löydy, ei sinun.

Jos puhutaan vielä osasairauspäivärahasta, niin se on vapaaehtoinen järjestely sekä työntekijän että työnantajan puolelta. Kummallakaan ei ole velvoitetta suostua siihen.

Vierailija
33/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saa nähdä mitä työnantaja sanoo osasairauspäivärahaan, työterveyslääkäri sitä ehdotti ja varmaan tartun siihen jos se onnistuu.

En oikein näe mitä vaihtoehtoja olisi jollei sairaslomaa jatketa. Täyttä työpäivää en kyllä koe jaksavani mitenkään.

Vierailija
34/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Kaksi työkaveria on palannut sitä kautta töihin. Oikein hyvä systeemi, koska pystyy tekemään esim. kuukauden ajan 4t/pv, sitten 6t/pv ja kokeilun lopussa täyttä työaikaa.

Vierailija
35/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen työkokeilun tarkoitus ole että mennään johonkin uuteen paikkaan, ei siihen omaan työhön takaisin! Törkeää edes ehdottaa sulle tollasta!!!!

Ei kun omaan työhön yleensä. Harvoin toiseen työpaikkaan.

Vierailija
36/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä miten kalliiksi olet tullut työnantajallesi, eikö olisi jo aika ryhtyä töihin tai luopua työpaikasta.

Vierailija
37/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärä tieto, että työntekijän voi irtisanoa vuoden sairausloman jälkeen. Ei voi jos työntekijä voi vielä kuntoutua työkykyiseksi esim. leikkauksen jälkeen. Lääkärin lausunto kuntoutumisesta on näissä todella painava. 

Yleensä työsuhde päätetään kun kelan päivät täynnä. Toki voi hakea kuntoutustukea vielä, mutta jos työsuhde loppui, ammatillinen kuntoutus kannattavin (vakuutusyhtiön kautta).

Vierailija
38/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun olet ollut yhtäjaksoisesti pois työstä sairauden takia vuoden, voi työnantaja irtisanoa työsopimuksesi.

Siihen en ota kantaa, että mitä sun kannattaa tehdä tilanteessasi.

Vierailija
39/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä työsuhde päätetään kun kelan päivät täynnä. Toki voi hakea kuntoutustukea vielä, mutta jos työsuhde loppui, ammatillinen kuntoutus kannattavin (vakuutusyhtiön kautta).

Ei saa päättää jos työntekijä pystyy kuntoutumaan/paranemaan ja palaamaan omaan työhönsä. Ei ole irtisanomisperustetta.

Vierailija
40/42 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun olet ollut yhtäjaksoisesti pois työstä sairauden takia vuoden, voi työnantaja irtisanoa työsopimuksesi.

Siihen en ota kantaa, että mitä sun kannattaa tehdä tilanteessasi.

Ei voi jos työntekijä pystyy osoittamaan, että palaa työhönsä esim. kuntoutusjakson tai leikkauksen jälkeen.