Osasairauspäiväraha vai työkokeilu?
Olen ollut toukokuusta asti sairauslomalla ja nyt olisi aika miettiä töihin paluuta. Työnantaja on kuitenkin ilmoittanut, ettei se aio suostua osa-aikaiseen työpanokseen, vaan haluaa 100% työkykyisen tekemään työtäni. Kyseessä on kunnan toimi ja olen ollut työnantajalla 6 vuotta työsuhteessa.
Ei kuitenkaan ole realistisesti mahdollista, että olisin täysin työkykyinen vielä muutamaan kuukauteen.. työ on melko fyysistä, kokonaistyöaika on 8 tuntia päivässä.
Työnantaja haluaisi minut työkokeilulle, että olisin töissä, mutta vakuutusyhtiö maksaisi minun palkan ( tai osan siitä) ja työnantaja voisi palkata työhöni ulkopuolisen, jolloin hänellä olisi käytännössä kaksi työntekijää. Minä olisin ikäänkuin ”ylimääräinen” työkokeilija omaan työhöni.
Onko kenelläkään kokemusta työkokeilusta pitkän sairausloman jälkeen?
Hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (42)
Sut pullautetaan sieltä ehkä kokonaan ulos ja sitä odotellessa sun työpanos on ilmainen.
No menet tietysti työkokeiluun ja et tee mitään hyödyllistä. Ja jos pakotetaan olet niin hidas että ei ole kenellekään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin työnantaja voi noin vain valita että haluaa täysin työkykyisen sinun töitäsi tekemään, jos et kerran ole työkykyinen.
Kyllä työnantajan tilanne otetaan huomioon. Jos osa-aikainen työ on työnantajan kannalta mahdoton, se otetaan huomioon. Tosin työkokeiluun pitää ensin olla työeläkeyhtiöstä lupaus. Onko ammatillinen kuntoutushakemus työeläkeyhtiöön tehty?
Tä?! Luulin että työkokeilu on niille pitkäaikaistyöttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin työnantaja voi noin vain valita että haluaa täysin työkykyisen sinun töitäsi tekemään, jos et kerran ole työkykyinen.
Kyllä työnantajan tilanne otetaan huomioon. Jos osa-aikainen työ on työnantajan kannalta mahdoton, se otetaan huomioon. Tosin työkokeiluun pitää ensin olla työeläkeyhtiöstä lupaus. Onko ammatillinen kuntoutushakemus työeläkeyhtiöön tehty?
Ei vielä, vasta oli kolmikantaneuvottelu työterveydessä..
Ap
On kokemusta ja muista, että terveys edellä kannattaa tässä edetä. Ja paras neuvoni: älä irtisanoudu itse missään tilanteessa vaikka kuinka painostaisivat. Sinulle on siitä pelkkää haittaa, heille pelkkää hyötyä. Viimeinen työnantaja on sairaseläkkeenmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta ja muista, että terveys edellä kannattaa tässä edetä. Ja paras neuvoni: älä irtisanoudu itse missään tilanteessa vaikka kuinka painostaisivat. Sinulle on siitä pelkkää haittaa, heille pelkkää hyötyä. Viimeinen työnantaja on sairaseläkkeenmaksaja.
Ei ole aikomustakaan irtisanoutua! On aivan realistista odottaa työkyvyn palautumista normaaliksi viimeistään kesään mennessä, mutta se ei ole vielä käsillä. Työnantaja on palkannut tilalleni sijaisen, joka ei ole pätevä, mutta joka oli helppo saada. Pelkään että mikäli menen töihin työkokeiluun, minulta odotetaan enemmän kuin sijaiseltani.
Eikös sen työkokeilun tarkoitus ole että mennään johonkin uuteen paikkaan, ei siihen omaan työhön takaisin! Törkeää edes ehdottaa sulle tollasta!!!!
No mutta jos työnantaja haluaa sut jollekin kokeilulle josta ei edes itse maksa palkkaa, vaan sen maksaa joku vakuutusyhtiö tms, niin eihän he paljon voi odottaakaan! Silloin sinä teet minkä jaksat ja jos et satu jaksamaan niin et tee mitään,
Olet siis ylimääräinen, eikä sinun tarvitse kantaa vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantajan tilanne otetaan huomioon. Jos osa-aikainen työ on työnantajan kannalta mahdoton, se otetaan huomioon.
Kunnalla? En usko että osa-aikaiselle löytyisi muita esteitä kuin työnantajan asennevamma.
No miksei se osasairausppäivä työ kelpaa pomollesi? Kai sillä joku perustelu oli?
Vierailija kirjoitti:
No miksei se osasairausppäivä työ kelpaa pomollesi? Kai sillä joku perustelu oli?
Hän ei kai saa ketään tekemään sitä toista puolikasta, luulen. Kukaan ei suostu työskentelemään 20 tuntia viikossa ja saamaan puolikkaan palkan. Nythän sijainen tekee minun työni kokonaan. Kun palaan, täytän vain puolet paikasta.
Ap
Ei se välttämättä ole paha asia. Jollakin aloilla esim tehdastyössä käytetään työkokeilua paljon yleisemmin kuin osasairauspäivärahaa, kun palataan töihin takaisin sairausloman jälkeen. Työkokeilu on myös tavallaan joustavampi vaihtoehto. Siinä vaihtoehdossa olet ylimääräisenä työntekijänä, mutta osasairauspäivärahalla ollessa on annettava täysi työpanos siltä ajalta kun töitä tehdään.
Lomia ei tietenkään työkokeilussa kerry. Ei minun mielestäni tarvitse maalailla piruja seinille, että nyt ollaan pullautamassa kokonaan ulos tms. Käytetäänhän tätä paljon muuallakin.
"Tuskin työnantaja voi noin vain valita että.."
Eikö se ole periaatteessa aivan sama millä tavalla tämän asian järjestää, kun kyseessä on kuitenkin tilapäinen ratkaisu ja työkyky palautuu? Voi olla myös kevyempi vaihtoehto aloitukseen tuo työkokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei kai saa ketään tekemään sitä toista puolikasta, luulen. Kukaan ei suostu työskentelemään 20 tuntia viikossa ja saamaan puolikkaan palkan. Nythän sijainen tekee minun työni kokonaan. Kun palaan, täytän vain puolet paikasta.
Ap
Se on vaan pomon ennakkoluulo. Moni etsii fiksua osapäivätyötä.
No en suostuisi mihinkään oman työni työkokeiluun, josta en saisi edes palkkaa, ainakaan samassa työssä. Kai kunnalla on muutakin työtä, mitä voisit ”kokeilla” ennen kuin työkykysi on taas 100% ja voit palata takaisin omaan työhösi?
Vierailija kirjoitti:
Tä?! Luulin että työkokeilu on niille pitkäaikaistyöttömille.
Nyt on varmastikin kyseessä eläkevakuutusyhtiön maksama työkokeilu, jossa yritetään palata omaan työhön.
Olin parin kuukauden sairasloman jälkeen osasairaspäivärahalla ja se oli kyllä todella hyvä juttu. Käytännössä samat tulot kuin aiemminkin. Meidän työ ei tosin ole sellaista että yhden ihmisen läsnäolo on pakollinen
Vierailija kirjoitti:
No en suostuisi mihinkään oman työni työkokeiluun, josta en saisi edes palkkaa, ainakaan samassa työssä. Kai kunnalla on muutakin työtä, mitä voisit ”kokeilla” ennen kuin työkykysi on taas 100% ja voit palata takaisin omaan työhösi?
Kyllä se työkokeilu maksetaan vain siihen työhön, joka on realistinen. Siinä on ideana kartoittaa, mahdollistaako työkyky palaamisen omaan työhön tai jos se järjestetään eri työhön, kartoitetaan mahdollisuutta tehdä sitä työtä. Jos käy työkokeilussa toimistotyössä, eihän siitä suoriutuminen kerro mitään siitä, pystyykö palaamaan omaan työpaikkaansa vanhusten hoitajaksi, koska työ on aivan eri tavalla fyysisesti rasittavaa.