Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhalla vanhuksella todettaisiin alzheimer, niin pitäisittekö vanhuksen kotonaan mahdollisimman pitkään?

Vierailija
22.02.2025 |

Ja pääseekö ihan helposti muistisairaiden hoitopaikkaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti pitäisi, koska en ole hoitoalan ammattilainen. Hoitopaikkaan ei kuitenkaan niin vain pääse, vaan yleensä aloitetaan intervallina, esim. viikko laitoksessa ja viikko kotona. Tämä sotkee muistisairasta entisestään.

Vierailija
2/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn pisteeseen. Kotonaan muistisairas osaa suunnistaa unissaankin. Vieraassa paikassa menee entistä pahemmin sekaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin niin pitkään kun pärjää kotona. Kun ei enää pärjää olisi aika siirtyä ympärivuorokautiseen hoitoon. Alzheimer etenee ihmisillä eri tahtia, joskus voi viedä huonoon kuntoon hetkessä ja joskus kestää vuosia. Toki siihen vaikuttaa miten pian havaitaan.

Hoitopaikkaan ei pääse heti. Äitini pääsi 3 kuukaudessa, oli sen 3 kk:ta sairaalassa, kun ei kotona enää pärjännyt. 

Vierailija
4/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa myös nuoria vanhuksia?

Vierailija
5/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti pitäisi, koska en ole hoitoalan ammattilainen. Hoitopaikkaan ei kuitenkaan niin vain pääse, vaan yleensä aloitetaan intervallina, esim. viikko laitoksessa ja viikko kotona. Tämä sotkee muistisairasta entisestään.

Aloituksessa puhuttiin vanhuksen omasta kodista, ei sinun kodistasi.

aion pitää omat vanhempani ja appivanhempani omissa kodeissaan niin pitkään kuin mahdollista. Olen suunnitellut myös oman hoitwjan palkkaamista - siin olisi järkeä, jos kaikki noista ovat sairaana yhtä aikaa, mutta todennäköisesti niin ei tule käymään.

itse pysyn kotona loppuun asti - ja liukastun pihalla tarpeeksi kovalla pakkasella, jottei hoitajaa ehdi tarvita.

Vierailija
6/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn pisteeseen. Kotonaan muistisairas osaa suunnistaa unissaankin. Vieraassa paikassa menee entistä pahemmin sekaisin. 

Kun muistisairaus tarpeeksi etenee, niin ei vanhus enää muista kotiaan. Äitini on asunut talossaan yli 55v, mutta jatkuvasti haastaa riitaa isän kanssa "kun haluaisi lähteä kotiin".

"Minä en asu täällä. En varmana asu."

Vierailija
7/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä pärjää loputtomiin, jos ei muista syödä tai juoda tms. Hissi voi olla riski tai pakkanen. Sairaalalaitos ei ole oikea paikka silti kaikille, vaan kodinomainen tai tuttu.

Vierailija
8/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä mitä sinä päätät vaan mitä kunnan sossut päättävät. Moni kunta on ulkoistanut yksityisille sijoitusyhtiöille oman toimintansa. 

Vierailija
9/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Suomessa ei ympärivuorokautiseen hoitoon ihan hevillä pääse. 

Vierailija
10/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nuorella vanhuksella, miten olisi?

Vierailija
11/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aion pitää omat vanhempani ja appivanhempani omissa kodeissaan niin pitkään kuin mahdollista. Olen suunnitellut myös oman hoitwjan palkkaamista - siin olisi järkeä, jos kaikki noista ovat sairaana yhtä aikaa, mutta todennäköisesti niin ei tule käymään.

itse pysyn kotona loppuun asti - ja liukastun pihalla tarpeeksi kovalla pakkasella, jottei hoitajaa ehdi tarvita.

Moneenko taloon se hoitaja ehtii?  Kannattaa odottaa samaan muutkin vanhemmat tuttavat ja sukulaiset.  Mutta muista olla kaatumatta, ei ne muistisairast osaa maksaa palkkaa sille hoitajalle 

Vierailija
12/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä voisi yksin jättää hetkeksikään eli kuka hoitaa kun olet töissä. 

Vierailija
13/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementioita on erilaisia ja eri syistä. Jolloin osa pärjää jos se ei etene, vaan on tietty ongelma. Tai jos etenee kuten yleensä, niin avulla.

Vierailija
14/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häntä voisi yksin jättää hetkeksikään eli kuka hoitaa kun olet töissä. 

Se vaihe tulee, jossa ei voi jättää yksinään, mutta sitä edeltää usein pitkä vaihe, jossa on selvästi muistisairas, mutta voi silti asua itsekseen. Tätä voi pidentää teknologialla, joka sammuttaa hellat jne tietyn ajan kuluttua. Ainoa, mistä ei pysty ratkaisemaan, on puhelinmyyjät, jotka ei noudata mitään markkinointikieltos, vaan myyvät harkintakyvyttömälle kaikkea vitamiineista ja intiimihierontalaitteista kattoremontteihin. Toisaaltw omapa on vikansa. Ei noita laskuja tulla koskaan maksamaan,

Vierailija
15/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hurskastele. Ihan sama kenen koti. En voi muuttaa äitini kotiin eikä hän voi muuttaa minun kotiini, mutta muuta sinä vanhempiesi ja appivanhempiesi luo asumaan. Pahimmillaan muistisairas tarvitsee hoitoa 24/7, ellei häntä ole lääkitty rauhalliseksi. Olet harvinaisen typerä.

Vierailija
16/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin mahdollisimman pitkään kotona ja näin olen tehnytkin, se oli vanhuksen oma tahto. Silloin tosin vaikeaa jos lähtee harhailemaan kotoa, minun omaiseni ei onneksi tehnyt niin.

Vierailija
17/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muistisairaus tarpeeksi etenee, niin ei vanhus enää muista kotiaan. Äitini on asunut talossaan yli 55v, mutta jatkuvasti haastaa riitaa isän kanssa "kun haluaisi lähteä kotiin".

"Minä en asu täällä. En varmana asu."

Mun tutun isälle kävi myös noin. Ihmetteli kuulemma aina puhelimessa, että onpa täällä hienoja huonekaluja jne. 

Vierailija
18/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kotiutuessaan parin päivän oleskelustaan vieraassa paikassa ei välttämättä enää löydä kotonaan edes vessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän