Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osasairauspäiväraha vai työkokeilu?

Vierailija
10.10.2020 |

Olen ollut toukokuusta asti sairauslomalla ja nyt olisi aika miettiä töihin paluuta. Työnantaja on kuitenkin ilmoittanut, ettei se aio suostua osa-aikaiseen työpanokseen, vaan haluaa 100% työkykyisen tekemään työtäni. Kyseessä on kunnan toimi ja olen ollut työnantajalla 6 vuotta työsuhteessa.
Ei kuitenkaan ole realistisesti mahdollista, että olisin täysin työkykyinen vielä muutamaan kuukauteen.. työ on melko fyysistä, kokonaistyöaika on 8 tuntia päivässä.
Työnantaja haluaisi minut työkokeilulle, että olisin töissä, mutta vakuutusyhtiö maksaisi minun palkan ( tai osan siitä) ja työnantaja voisi palkata työhöni ulkopuolisen, jolloin hänellä olisi käytännössä kaksi työntekijää. Minä olisin ikäänkuin ”ylimääräinen” työkokeilija omaan työhöni.
Onko kenelläkään kokemusta työkokeilusta pitkän sairausloman jälkeen?
Hyvät ja huonot puolet?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta ja muista, että terveys edellä kannattaa tässä edetä. Ja paras neuvoni: älä irtisanoudu itse missään tilanteessa vaikka kuinka painostaisivat. Sinulle on siitä pelkkää haittaa, heille pelkkää hyötyä. Viimeinen työnantaja on sairaseläkkeenmaksaja.

Ei ole aikomustakaan irtisanoutua! On aivan realistista odottaa työkyvyn palautumista normaaliksi viimeistään kesään mennessä, mutta se ei ole vielä käsillä. Työnantaja on palkannut tilalleni sijaisen, joka ei ole pätevä, mutta joka oli helppo saada. Pelkään että mikäli menen töihin työkokeiluun, minulta odotetaan enemmän kuin sijaiseltani.

Tuo on turha pelko, että sinulta odotettaisiin enemmän kuin sijaiseltasi. Voitte yhdessä esimiehesi ja työterveyslääkärin kanssa suunnitella työkokeilun toteutettavaksi juuri noin kuten aiemmassa viestissäni kuvasin, eli alussa tehtävät ovat kevyempiä ja työaika esim. 4 t/pv ja siitä asteittain lisääntyen.

Kolmikanta on ollut tapauksessasi oikeaan aikaan, sillä jos olisit vuoden yhtä mittaa sairauslomalla, todennäköisimmin työsuhde päätetään työnantajan puolelta jo ennenkuin saisit mahdollisuutta työkokeilun kautta omaan työhön palaamiseen. Monesti menee vähintään kuukausi tuosta kolmikantakeskustelusta ennenkuin mitään tapahtuu, koska asian käsittelyyn vakuutusyhtiössä menee aikaa ja mahdollisesti tapaatte kolmikannassa vielä toisen kerran sopiaksenne, kuinka työkokeilu toteutetaan ja kuinka sen toteutumista seurataan.

On väärä tieto, että työntekijän voi irtisanoa vuoden sairausloman jälkeen. Ei voi jos työntekijä voi vielä kuntoutua työkykyiseksi esim. leikkauksen jälkeen. Lääkärin lausunto kuntoutumisesta on näissä todella painava. 

Yleensä työsuhde päätetään kun kelan päivät täynnä. Toki voi hakea kuntoutustukea vielä, mutta jos työsuhde loppui, ammatillinen kuntoutus kannattavin (vakuutusyhtiön kautta).

Ei saa päättää jos työntekijä pystyy kuntoutumaan/paranemaan ja palaamaan omaan työhönsä. Ei ole irtisanomisperustetta.

No tuo nyt on utopiaa monen kohdalla, että pystyisi sinnittelemään, kun ei tule rahaa mistään. Kelan rahat jos loppuu, niin työntekijän etu on, että työsuhde lopetetaan.

Vierailija
42/42 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä miten kalliiksi olet tullut työnantajallesi, eikö olisi jo aika ryhtyä töihin tai luopua työpaikasta.

Työnantajaa en mieti, mutta mietin miten hirvittäviä asioita on elämässäni tapahtunut ja kuinka selvitä niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla