Miksi melkein kaikki ovat koukussa sushiin?
Itsekin olen, mutta en osaa sanoa mikä tarkalleen siinä koukuttaa.
Kommentit (52)
En ole. Se ei maistu juuri mitenkään ihmeelliseltä, vaikka kyllähän sitä syö, jos ei ole muuta tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Expatti kirjoitti:
Hassua. Se on Japanissa juhlaruokaa, vähän kuin Suomessa tarjotaan häissä ja hautajaisissa karjalanpaistia tai poronkäristystä. Suomessa siitä on muodikkaan Japanin ansiosta tehty normaalia arkiruokaa.
Eikä ole mitään juhlaruokaa. Sushia myydään Japanissakin marketeissa valmiiksi pakattuna.
Jep. Ei ehkä ole arkiruokaa siinä mielessä, että harva jaksaa värkätä sushia itse, mutta kyllä sushia löytyy Japanista ihan kaikissa hintaluokissa erilaisista ravintoloista ja marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Loheen oli jäänyt koukkuja.
Zinc
Mulla oli matoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisena pointtina se, että Japani on Global Obesity Level tilastossa pohjalla:
https://obesity.procon.org/global-obesity-levels/
Sijalla 185 ja taso on luokkaa 4.3%.
Suomi on sijalla 80 ja prosentti on 22.2%.
Jotain ne tuolla tekee tai syö oikein, kun eivät ole lihavia.
Joo aina kyllä muistetaan kuinka japanissa syödään ja eletään terveellisesti kun ei ole sydän ja verisuonitauteja ja suollistosyöpiä. Mutta sitten unohdetaankin, että johtavat tietyissä sairauksissa.
Missä sairauksissa siellä sitten johdetaan? Muistelisin itse, että juuri jokin suolisto- tai vatsasyöpä olisi Japanissa aika yleinen. Pitää myös muistaa, että japanilainen ruokavalio on muuttunut hyvin paljon siitä perinteisestä, joka perustuu kasviksiin ja mereneläviin. Nykyään Japanissa syödään melko paljon punaista lihaa, joka on kaiketi yhdistetty juuri näiden suolistosyöpien kasvuun maassa.
Muoti-ilmiö. Jonkin aikaa syövät, sitten kyllästyvät. Olin sushintekokurssilla Helsingissä yli 20 vuotta sitten. Silloin se oli vielä vähän erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä syönyt enkä syö. Nimittäin jo 60-luvulla viimeistään opetettiin, että raa'asta kalasta tulee lapamatoja. Minä en niitä halua.
2020-luku soitti ja käski kertoa, että kotimaisista kaloista vain hauesta, kiiskestä ja ahvenesta voi saada lapamadon. Kuha on teoriassa mahdollinen myös mutta todennäköisyys on lottovoiton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisena pointtina se, että Japani on Global Obesity Level tilastossa pohjalla:
https://obesity.procon.org/global-obesity-levels/
Sijalla 185 ja taso on luokkaa 4.3%.
Suomi on sijalla 80 ja prosentti on 22.2%.
Jotain ne tuolla tekee tai syö oikein, kun eivät ole lihavia.
Joo aina kyllä muistetaan kuinka japanissa syödään ja eletään terveellisesti kun ei ole sydän ja verisuonitauteja ja suollistosyöpiä. Mutta sitten unohdetaankin, että johtavat tietyissä sairauksissa.
No toisaalta kyllähän lihavuus myös aiheuttaa sitten toisia sairauksia.
Ehkä se pointti kuitenkin on se, että elämän voi elää kevyempänä. Elämänlaatu on todennäköisesti parempaa, kun niskassasi ei ole kokoajan +50kg painoliiviä joka ylipainoisilla jatkuvasti on.
Jokainen toki kuolee lopulta, tekipä mitä hyvänsä, mutta sen ajan kun elää niin on parempi elää niin että elämänlaatu on parempaa ja se laatu on parempaa kun ei ole ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sushin perusraaka-aineet ovat sushiriisi, wasabi, soijakastike, etikka, merilevä, inkivääri ja suola.
Sokeri unohtui.
Kun riisi on keitetty, siihen sekoitetaan etikka-suola-sokeriseosta.
Ja siitä se ihana maku juuri tulee, kun sitä on sopivan verran ja suhteet kohdallaan. Voin syösä sushiriisiä siltään ilman mitään täytteitä.
Wasabia ei aina käytetä vaan riippuu täytteestä, ja sitä inkivääriä voi syödä palasten välillä jos haluaa, mutta ei se itse sushiin kuulu. Mutta sokeria on pakko olla.
En ole ikinä maistanut, enkä edes aio maistaa. Miksi? Koska vihaan animea. Sushi on raakaa kalaa ja raaka kala haisee aivan animelta.
Ihmekö sushin syöjät hoikkia kun madot syövät ravinteet.