Mistä sitä ilmaista lämmityspuuta saa?
Ollaan miehen kanssa mietitty vähän rakentamista ja eri lämmitysmuotoja. Täältä olen ymmärtänyt että järkevintä olisi lämmiittää puulla, koska se ei maksa yhtään mitään, vaan tulee ilmaiseksi suoraan sinne omaan liiteriin. Se kuulostaa aika hyvältä. :) Joten voisitteko laittaa tähän tarkan osoitteen, mistä sitä puuta saa tilata? Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (24)
Siinähän se vitsi onkin, että se ilmainen puu ei tule liiteriin tilaamalla.
Ilmaista puuta? Kerrohan minullekkin kun saat selville mistä sellaista saa...
Mun mies hakee Pudasjärveltä.
Metsä oli perintö ja ulkoilmaihmisenä tykkää heilua harvennushommissa ja paistella nuotiolla makkaraa... puut tuleee siinä sivussa ja säästää kuntosalimaksut.
Ainoa miinus, että meiltä on matkaa tuonne pläntille 700km... eli kuljetusmatkaa on, mutta menee harrastuksen piikkiin.
Ainakin siirtolavoja saa ilmaiseksi, mutta ne kyllä pitää käydä itse hakemassa ja myös pilkkoa.
Puulämmitys on kyllä halpa vaihtoehto, mutta sen rinnalla pitää olla joku muukin lämmitysmuoto poissaolojen varalle. Meillä on puu ja öljy, aiomme vaihtaa öljypolttimen pellettiin sitten, kun kattilan vaihtaminen on ajankohtaista.
En kerro, ettet änkee apajille. Rahaa ei kulu, mutta aikaa ja vaivaa ei säästy, jotta ne puut ovat käyttökelpoisina varastossa. Sähkölämmitykseen verrattuna säästämme n.2000e/vuosi.
Edes maksettu puu ei tule suoraan liiteriin, vaan itse ne on sinne pinottava. Tai maksettava talkkarifirma ne sinne pinoamaan.
Meille puut haettiin tutun metsästä, niihin oli joku mato pesinyt ja piti kaataa pois ja saada nopeasti pois sieltä, 2kuorma-auto kuormaa haettiin, lisäksi paikalliselta sahalta tuotiin 9m3 kuorma yli mittaista halkaisija +50cm puuta 50€.
Niistä tuli niin paljon halkoja että 2mökkiä lämmittää 2vuotta, vaivaahan tuossa oli mutta ei heti tarvitse pilkkoa lisää.
Nose pitää itse tehdä.
Jos ei ole omaa metsää, pitää etsiä joku metsänomistaja, jolla on ylitiheää pöheikköä ja joka on sen verran fiksu, että antaa miehesi ja sinun harventaa metsänsä sitä vastaan, että viette tulleet rangat liiteriinne.
Raivaussahan ja moottorisahan joudutte ostamaan, tai ainakin kirveen ja vesurin ja pokasahan. Mutta lopputulos en, että jopa tienaatte puunteolla, koska kunto paranee, mieli virkistyy ja sairastaminen vähenee suorassa suhteessa tehtyyn polttopuumäärään.
Varajärjestelmäksi kannattaa näillä nykyä asentaa ilmalämpöpumppu tai ilmavesilämpöpumppu, joka samalla lämmittää käyttövedetkin.
Nose pitää itse tehdä.
Jos ei ole omaa metsää, pitää etsiä joku metsänomistaja, jolla on ylitiheää pöheikköä ja joka on sen verran fiksu, että antaa miehesi ja sinun harventaa metsänsä sitä vastaan, että viette tulleet rangat liiteriinne.
Raivaussahan ja moottorisahan joudutte ostamaan, tai ainakin kirveen ja vesurin ja pokasahan. Mutta lopputulos en, että jopa tienaatte puunteolla, koska kunto paranee, mieli virkistyy ja sairastaminen vähenee suorassa suhteessa tehtyyn polttopuumäärään.
Varajärjestelmäksi kannattaa näillä nykyä asentaa ilmalämpöpumppu tai ilmavesilämpöpumppu, joka samalla lämmittää käyttövedetkin.
Maalämpö kannattaa laittaa ennemmin, eiköhän päättäjät vielä keksi laittaa jonkin veron/käyttömaksun puu/maalämmölle?
Edelliset puut jouduin ostamaan 50€/m3 kotiin tuotua kuivaa koivua
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:24"]
Edelliset puut jouduin ostamaan 50€/m3 kotiin tuotua kuivaa koivua
[/quote]
Heitto- vai pinokuutio?
saatiin ilmaiseksi puuta kun pari vuotta sitten oli hirveä myrsky ja puita kaatui paljon, joulun aikaan. Asun rivitalossa ja toisen asukkaan kanssa mentiin yhdessä puita hakemaan. Hänellä oli moottorisaha ja pilkkoi puut ja minä kannoin puut varastoon. Seuraavana kesänä vuokrattiin klapikone ja nyt ei tarvi vuosikausiin puita ostaa
Köyhimpinä aikoina olen kyseisestä valtion metsästä hakenut risuja ja niillä poltellut. Tosin asunto on myös pieni, 80 neliötä.
Toinen naapuri on töissä Citymarketissa ja hän saa riittävästi siirtolavoja työpaikaltaan. Heidän varasto on täynnä niitä. Ehkä n kerran kuussa heidän poika tulee pakettiautollaan ja auto on täynnä näitä.
Ko naapuri on myös jäämässä kohta eläkkeelle, eli siksi hän hamstraa nyt näitä, kohta kun ei niitä enää saa.
Mä jouduin silloin joulun aikaan antaa lapseni ex.lle, koska tajusin siellä on monen päivän työ ja työ oli ruumiillista. Kun illalla tulin kotiin, kaaduin suoraan sänkyyn ja nukahdin.
Ilmaisia oli, mutta harvoin ns ilmaista lounasta on kenelläkään.
Jos kuutiosta maksaa 50€ niin samalla rahalla lämmittää jo pidempään sähköä käyttäen. Puulämmitys ei todellakaan ole halpaa ostetun puun kanssa, yksi kuutio katoo piipusta hetkessä ja se ei todellakaan ole halvempaa kuin sähkö.
Jos polttopuut saa tehdyksi omasta metsästä tai muuten ilmaiseksi niin silloin se vielä kannattaa, sikäli jos ei laske mitään arvoa omalle työlle.
Puiden kanssa on vielä sekin ongelma, kun olet poissa ja jos ei satu olemaan varajärjestelmää, kylmää on asunnossa kun palaat. Puidsen varastointi vaatii mielellään hyvät tilat, niiden teklemisessä tarvii olla ainakin välttävät välineet ja paljon aikaa, sellainen maalaisromantiikkaa on kaukana niistä oikeista puusouveista...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:39"]
Jos kuutiosta maksaa 50€ niin samalla rahalla lämmittää jo pidempään sähköä käyttäen. Puulämmitys ei todellakaan ole halpaa ostetun puun kanssa, yksi kuutio katoo piipusta hetkessä ja se ei todellakaan ole halvempaa kuin sähkö.
Jos polttopuut saa tehdyksi omasta metsästä tai muuten ilmaiseksi niin silloin se vielä kannattaa, sikäli jos ei laske mitään arvoa omalle työlle.
Puiden kanssa on vielä sekin ongelma, kun olet poissa ja jos ei satu olemaan varajärjestelmää, kylmää on asunnossa kun palaat. Puidsen varastointi vaatii mielellään hyvät tilat, niiden teklemisessä tarvii olla ainakin välttävät välineet ja paljon aikaa, sellainen maalaisromantiikkaa on kaukana niistä oikeista puusouveista...
[/quote]
Mutta lämmittää ei kannatakaan klapeilla, koska ne on kalliita, vaan ostaa isompaa puuta ja pieniä itse. Meillä poltetaan klapeja vain sisällä tulisijoissa, lämmityskattilassa itse tehtyä sekapuuta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:17"]
En kerro, ettet änkee apajille. Rahaa ei kulu, mutta aikaa ja vaivaa ei säästy, jotta ne puut ovat käyttökelpoisina varastossa. Sähkölämmitykseen verrattuna säästämme n.2000e/vuosi.
[/quote]
Tuollaisen kahden tonnin eteen voi jo pari päivää töitä tehdäkin.
Jos kuutiosta maksaa 50€ niin samalla rahalla lämmittää jo pidempään sähköä käyttäen.
[/quote]
Varsinainen matikkanero. 50 euroa pinokuutiota kohti tarkoittaa 3 snt/kWh.
Miten se oman työn hinta laskentaan? Kuka sen maksaa ja kenelle? Onko hinta sama, jos makaa sohvalla tai riehuu kuntosalilla?
Yksi irtokuutio koivuklapia on lämpöarvoltaan 1000kwh, joka ainakin Helsingissä yleissähkösopimuksella maksaa reilun 150Eur siirtomaksuineen, joten väittäisin että puulla lämmittää edullisemmin noilla hinnoilla. Toki sähkö on helpompi käyttää ja säätää, mutta on siinä hinnassa vissi ero puun eduksi.
http://www.halkoliiteri.com/?id=587
Jon on pinokuutio koivua, niin lämpöarvo on luokkaa 1700kwh.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 09:48"]
Tuollaisen kahden tonnin eteen voi jo pari päivää töitä tehdäkin.[/quote]
Eipä taida riittää. Sukulaiset saavat noita "ilmaisia" harvennuspuita ja minäkin osallistun talkoisiin osuuden saadakseni, mutta vaikka käytössä on traktoriin liitetty suuri klapisirkkeli ja hydraulihalkoja, joille ei tarvitse itse laskea kuluja, parin tonnin puihin menee päiväkausia ikävää ja raskasta ruumiillista työtä, joka toisin kuin monet väittävät, ei ole terveydelle hyväksi sellaiselle, jolla ei ole hyvä pohjakunto ja tottumusta sellaisten töiden tekemiseen.
Tuota huuta ne, joilla on omaa metsää tai tontilla puuta. (paitsi, että maksaa se puiden metsästä kaataminen ja hakeminenkin)