Uusperheet ja ne exät..
Luin viestiketjua jossa käsiteltiin "ahnetta ex puoliso" ja huomasin kuinka erikoisia ja jopa vääristyneitä kuvitelmia ihmisillä on uusperheistä. Monet ketjussa kirjoittavat ettei esimerkiksi miehen aikaisempien lasten asiat kuulu uudelle puolisolle, mietin vain että päteekö tämä sama äidin uudessa suhteessa? Pystyykö äiti sanomaa samoin uudelle miehelleen, "lapseni asiat eivät kuulu sinulle". Kun taas toisaalta perään kuulutetaan että isä ja äitipuolet ovat lapsista samalla tavalla vastuussa kuin isäkin. Ristiriitaista eikö?
Jos sanotaan ettei aikaisempien liittojen lasten asiat kuulu uudelle puolisolle tarkoittaako tämä myös sitä että hän voi jättää aikasemmasta liitosta olevan lapsen täysin huomioimatta? Eli esimerkiksi jos äitipuoli hakee miehensä ja hänen yhteisen lapsen hoidosta, voi hän täysin ilman mitään omantunnon tuskia jättää ottamatta miehen aikaisemman lapsen kyytiinsä sillä eihän lapsen asiat hänelle kuulu? vai tarkoitetaanko tässä sitä että äiti tai isäpuole täytyy ruokkia, kasvattaa ja huolehtia lapsesta kuin omastaan mutta siinä vaiheessa kun lapsen lähivanhempi on jotain vaille ei enää lapsen asiat kuulukkaan äiti tai isäpuolelle?
Kuinka moni täällä kirjoittava esimerkiksi tietää että aviopuoliso on elatusvelvollinen myös puolisostaan? Hyvinkin moni ihminen myös on niinkin järkevä että haluaa osallistua perheensä asioihin, muodostuipa perhe omista tai puolison aikaisemmista lapsista. Tämä tilanne usein korpeaa entistä puolisoa joka on hyvin valitettavaa.
Kommentit (38)
Musta oli ihan järkyttävä ko. ketju! Mies siis osti lapselle joka ei ole edes hänen kalliita jäkisvarusteita?!?!
Oikeasti, tuo on vaan jotenkin niin väärin. Hänen pitäisi ostaa niitä omalle lapselleen ainoastaan.
Ja ennen kuin joku epäilee etten tiedä mistään mitään niin minulla on 4 lasta + miesystävä jonka kanssa en suostu muuttamaan yhteen ettei hänen tarvitse maksaa minun ja lasteni menoja. Hänen oma (hyvä) palkkansa kuuluu yksin hänelle ja olen kehottanut häntä mm. sijoittamaan asuntoihin että oma omaisuutensa karttuisi.
Se miten lapseni elätän on sitten minun murhe. Heidän isänsä ei osallistu elatukseen sillä - aivan oikein, hänellä on uusi perhe joka kuppaa hänet perikatoon.
ToivoisiN että kaikki yh-äidit elättäisi ITSE omat lapsensa omalla työllä jottei tarvitsisi lukea ja kuulla juttua "ahneista yh-äideistä" jotka haluaa vaan kupata miehiä. Nyt tsemppiä naiset, älkää olko käsi toisen lompakolla! Olkaa itsenäisiä, pystytte kyllä siihen.
Tsemppiä kaikille uusperheellisille, en itse mitenkään pystyisi sun-mun-meidän-kuvioihin, siispä en sellaiseen hakeudukaan tällä elämänkokemuksella.
Elatusvelvollisuus koskee vain ja ainoastaan tilanteita, joissa puoliso ei kykene itse itseään elättämään JA se elatus on minimitaso, ei mitään vapaata shoppailua. Turhan usein tällä palstalla vedotaan puolison elatusvelvollisuuteen ymmärtämättä, että se ei esim. takaa samaa elintasoa kuin toisella on. Jos töissäkäyvä puoliso ostaa uuden auton, ei kotona oleva voi elatusvelvollisuuteen vedoten vaatia itselleenkin uutta autoa.
Minusta on outoa, että oman biologisen lapsen elatukseen voi antaa pitkin hampain 150 e, mutta samaan aikaan on valmis maksamaan uuden puolison lapsen elinkustannuksista 600 - 1500 e/kk. Ei yksinkertaisesti mahdu päähän, miten omat lapset voi jättää paljon vähemmälle vain siksi, että uusi puoliso vaatii miehen rahoja oman perheensä yhteisiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 07:47"]Musta oli ihan järkyttävä ko. ketju! Mies siis osti lapselle joka ei ole edes hänen kalliita jäkisvarusteita?!?!
Oikeasti, tuo on vaan jotenkin niin väärin. Hänen pitäisi ostaa niitä omalle lapselleen ainoastaan.
Ja ennen kuin joku epäilee etten tiedä mistään mitään niin minulla on 4 lasta + miesystävä jonka kanssa en suostu muuttamaan yhteen ettei hänen tarvitse maksaa minun ja lasteni menoja. Hänen oma (hyvä) palkkansa kuuluu yksin hänelle ja olen kehottanut häntä mm. sijoittamaan asuntoihin että oma omaisuutensa karttuisi.
Se miten lapseni elätän on sitten minun murhe. Heidän isänsä ei osallistu elatukseen sillä - aivan oikein, hänellä on uusi perhe joka kuppaa hänet perikatoon.
ToivoisiN että kaikki yh-äidit elättäisi ITSE omat lapsensa omalla työllä jottei tarvitsisi lukea ja kuulla juttua "ahneista yh-äideistä" jotka haluaa vaan kupata miehiä. Nyt tsemppiä naiset, älkää olko käsi toisen lompakolla! Olkaa itsenäisiä, pystytte kyllä siihen.
Tsemppiä kaikille uusperheellisille, en itse mitenkään pystyisi sun-mun-meidän-kuvioihin, siispä en sellaiseen hakeudukaan tällä elämänkokemuksella.
[/quote]
Sehän se olisi jos lukisit kunnolla sen ketju ap:n kirjoitukset niin tajuaisitkin oikeasti jotakin :)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]
Minusta on outoa, että oman biologisen lapsen elatukseen voi antaa pitkin hampain 150 e, mutta samaan aikaan on valmis maksamaan uuden puolison lapsen elinkustannuksista 600 - 1500 e/kk. Ei yksinkertaisesti mahdu päähän, miten omat lapset voi jättää paljon vähemmälle vain siksi, että uusi puoliso vaatii miehen rahoja oman perheensä yhteisiksi.
[/quote]
Eiköhän se suurin ongelma ole se, että se on ihan hemmetin vaikaa nostaa etälapsen elintasoa ilman että se samalla nostaa eksän elintasoa. Sitä taas ei kukaan halua tehdä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 07:47"]Musta oli ihan järkyttävä ko. ketju! Mies siis osti lapselle joka ei ole edes hänen kalliita jäkisvarusteita?!?!
[/quote]
Sehän se olisi jos lukisit kunnolla sen ketju ap:n kirjoitukset niin tajuaisitkin oikeasti jotakin :)
[/quote]
Minä luin pelkän etusivun, aloin voimaan niin pahoin jotenkin siitä että en vaan voinut jatkaa pidemmälle :X
Miehet, jos uusi puoliso on ruikuttamassa rahaa ja lässyttämässä elatusvelvollisuudesta: JÄTÄ SE SIKA ja osoita hänelle lähin työkkäri tai sossun luukku. Oma palkka käytetään itseen ja OMIIN lapsiin.
Kiitos nyt olen rauhoittunut kun sain vähän avautua :)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]
[/quote]
[/quote]
Minä luin pelkän etusivun, aloin voimaan niin pahoin jotenkin siitä että en vaan voinut jatkaa pidemmälle :X
Miehet, jos uusi puoliso on ruikuttamassa rahaa ja lässyttämässä elatusvelvollisuudesta: JÄTÄ SE SIKA ja osoita hänelle lähin työkkäri tai sossun luukku. Oma palkka käytetään itseen ja OMIIN lapsiin.
[/quote]
Olisi kannattanut lukea paremmin niin ei tarvitse voida pahoin. Että jotkut ovat...
Meillä on tuo tilanne, että puolisoni lapsen asiat ovat lapsen vanhempien asioita, eivät minun. En osallistu lapsen kasvatukseen, hoivaamiseen tai elatukseen. Olen lapselle ennemminkin toinen luotettava aikuinen, joka elää samassa taloudessa, kun lapsi täällä asuu. Harvinaisen hyvä järjestely minusta. Mielenkiintoni äitipuolen rooliin olla nolla.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olisi kannattanut lukea paremmin niin ei tarvitse voida pahoin. Että jotkut ovat...
[/quote]
Että jotkut ovat? Kiireisiä suurperheen äitejä kuten minä? :)
No nyt luin koko ketjun (laitoin lapsetkin jo kouluun ja sain rauhassa lukea). Ko. ketjun ap oli silti jotenkin oksettava haaskalintu ja osa oli sitä mieltä silti että asia on ok. Jäi aika syvästi hämmentynyt olo! Huh! Miksi kukaan menee väsäämään lapsia eronneelle miehelle? Kai se nyt järki sanoo jo että miehellä on jo elätettävät? Jotenkin karsee kuvio eikä jotenkin sympatiat riitä näille "toisille naisille" jotka on sit käsi ojossa vaatimassa sitä tätä tuota ja tämä vielä haukkuu miehensä exää ala-arvoisesti. Menisi edes päin näköä sanomaan.
Onneksi omilla lapsillani on iPadit jotka olen omalla palkallani maksanut ettei tarvitse ruinata rahaa keltään. Mistä puheenollen, myöhästyn kohta töistä ou nou :D
Miksi tästä tehdään niin v...n hankalaa ? Me eletään uusioperheessä. Samaten mieheni ex:llä on uusi perhe ja minun ex:llä on uusi perhe. Lapsilla puolisisaruksia molemmin puolin.
Meillä on miehen kanssa yhteiset rahat josta maksamme mun pojan, miehen pojan ja meidän yhteisen pojan menot... Ostetaan samanarvoiset joululahjat yms. eikä syrjitä ketään. Mulla on vähän pienemmät tulot kun miehelläni mutta ei sille tulis mieleenkään että mun poika jäis sen takia ilman jotain.
Mun ex maksaa elatusmaksuja koska lapsi käy siellä vain joka toinen viikonloppu ja Nämä rahat menevät siihen yhteiseen pussiin mistä maksetaan yhteiset laskut ja elämiset. Miehellä ja sen ex:llä on sellanen sopimus että kukaan ei maksa kenellekkään mitään koska lapsi on viikko viikko systeemillä. Harrastukset yms. maksetaan puoliksi.
Homma toimii koska me ei olla rahanahneita k-päitä jotka vaan ajattelee omaa napaansa. Me ajatellaan lasten hyvinvointia ja sitä että kaikilla on hyvä ja onnellinen olo. Luuletteko te että rahasta riitelemällä saatte lapset onnellisiksi. Elämässä on muutakin kuin materiaa !!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Että jotkut ovat? Kiireisiä suurperheen äitejä kuten minä? :)
No nyt luin koko ketjun (laitoin lapsetkin jo kouluun ja sain rauhassa lukea). Ko. ketjun ap oli silti jotenkin oksettava haaskalintu ja osa oli sitä mieltä silti että asia on ok. Jäi aika syvästi hämmentynyt olo! Huh! Miksi kukaan menee väsäämään lapsia eronneelle miehelle? Kai se nyt järki sanoo jo että miehellä on jo elätettävät? Jotenkin karsee kuvio eikä jotenkin sympatiat riitä näille "toisille naisille" jotka on sit käsi ojossa vaatimassa sitä tätä tuota ja tämä vielä haukkuu miehensä exää ala-arvoisesti. Menisi edes päin näköä sanomaan.
Onneksi omilla lapsillani on iPadit jotka olen omalla palkallani maksanut ettei tarvitse ruinata rahaa keltään. Mistä puheenollen, myöhästyn kohta töistä ou nou :D
[/quote]
Siksikö olet eronnut? Riitaa rahasta jne? En usko että luit ketjua. Tai sitten et edelleenkään ymmär lukemaasi :)
Mutta sähän varmaan ostatkin kahden viikon välein uudet puhelimet? Älähän hemmottele muksujasi liikaa!
T.suurperheellinen ydinperhemamma
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:46"]
Homma toimii koska me ei olla rahanahneita k-päitä jotka vaan ajattelee omaa napaansa. Me ajatellaan lasten hyvinvointia ja sitä että kaikilla on hyvä ja onnellinen olo. Luuletteko te että rahasta riitelemällä saatte lapset onnellisiksi. Elämässä on muutakin kuin materiaa !!
[/quote]
Ensimmäinen järkevä viesti. Juuri näin: Lasten hyvinvointi etusijalle ja kaikki samanarvoisia. Ehkäpä se onnistuukin parhaiten niissä uusperheissä, joissa on oikeasti aikuiset vanhemmat ja joka sorttia lapsia :-)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:55"]
Ensimmäinen järkevä viesti. Juuri näin: Lasten hyvinvointi etusijalle ja kaikki samanarvoisia. Ehkäpä se onnistuukin parhaiten niissä uusperheissä, joissa on oikeasti aikuiset vanhemmat ja joka sorttia lapsia :-)
[/quote]
Niin, aikuisuus on ihan hyvä pointti: usein tuodaan esiin sitä, että nyxä ei saa olla mitään mieltä yhtään mistään ja olla mahdollisimman näkymätön, ettei eksälle tule paha mieli. Koska silloin eksä saattaa käyttäytyä kuin pikkulapsi, mutta aikuiselle eksälle se on sallittua, koska sillä on paha mieli ;)
Mutta asiaan: sehän on kaikkien etu, jos lapsilla on mahdollisimman monta turvallista aikuista ympärillään. Toki eksään luottaminen voi olla vaikeaa, mutta sitten kannattaa muistella sitä, että joskus on kuitenkin siihen eksään luottanut niin paljon, että on lapsen hänen kanssaan tehnyt.
Munkin on aina vaikea käsittää eksien katkeruutta ja ahneutta. Olen uusperheenäiti, paitsi ettei meillä erotella lapsia sun, mun ja meidän, vaan kaikki ovat meidän. Esikoiseni isä näki viimeksi lastaan, kun lapsi oli n.6kk. En jaksanut alkaa pakottaa tapaamaan lastaan ja onkin myöntänyt muille, että kaduttaa ettei tapaa ja nyt on jo myöhäistä, kun lapsi ei häntä enää muista. Lapseni oli n. 1,5v, kun tapasin mieheni. Mies otti heti lapseni kuin omakseen, yhteisten lastenkin jälkeen rakastaa lastani ja sanoo kaikille olevan hänen isä. Eikö lapsi muuta isää tiedäkään, eikä tarvitse vielä muutamaan vuoteen.
Kaupungilta kuulin, kuinka ex on saanut uuden lapsenkin, eikä asia minulle kuulu, vaikka ostaisi koko maailman uudelle lapselleen. Miksi kuuluisikaan? Ei minunkaan elämäni hänelle kuulu.
Tännekin ketjuun eksyi näitä jotka pyhästi uskoo että isän tehtävä on eron jälkeen maksaa elatusmaksun lisäksi ihan kaikki mitä ex sattuu pyytämään mutta ei, ei näin ole. Minä olen naimisissa miehen kanssa jolla kolme aikaisempaa lasta, yhteinen lapsi 3kk. Mieheni kanssa yhteistä taivalta jo 7 vuotta. Mies omaa vahvat mielipitet ja periaatteet. Hän maksaa noin 200€ kuussa elatusta kustakin kuukaudessa. Me ostamme lapselle tavaroita meidän kotiin ja arvioimme mitä hän tarvitsee meillä ja lasten äiti puolestaan tavaroita joita katsoo lasten tarvitsevan luonaan. Hän ei ole koskaan pyytänyt, eikä hänelle varmaan tulisi mieleenkään pyytää miestäni ostamaan lapsille jotain elektroniikkaa..
Minä luin sen edellisen ketjun ipadista ja ahneesta exästä ja vaikka missään nimessä uusperheen ei kuulu hankkia tälle ex-lapselle ipadia vain, koska lapsi keksii niin pyytää, niin ihan kauhean surullinen fiilis tuli tämän lapsen asemasta perheessä. Sitä kautta ymmärtää hitusen sitä ahnetta exääkin. Ei siinä tainnut olla kyse ipadeistä, kun oli niin eriarvoisessa asemassa koko lapsikööri kaikin tavoin.
Ap:n tapa puhua exästä oli kammottava. Jotenkin siitä kävi ilmi, että aivan samalla tavalla suhtautuu tähän ex-lapseenkin. Oma lapsi taas oli joka tilanteessa nostettu jalustalle, orpo poika parka, joka oli saanut tämän ex-lapsen aseman ja jota ilmeisesti sitten korostettiin joka välissä.
Pointti siis ketjussa oli se, että lapsi äitineen vinkui ipadia, kun kerran ap:n poika oli saanut luistimet ja jotain jääkiekkovarusteita isäpuoleltaan. Ex oli ahne ämmä ap:n sanoin ja lapsikin röyhkeä eikä ipadia takuulla hankittaisi, kun sitten pitäisi hankkia muillekin lapsille ne (vauva ja se ap:n poika).
Ipadia ei tarvitsekaan hankkia, mutta jotain pitäisi tehdä lapsen pyynnölle. Ei kai hän nyt hatusta revi kallista hankintaa vaan ihan kateuttaan sitä vinkuu, kun harmittaa, että isä käyttää rahaa lapsipuoleen jatkuvasti. Syytä olisi ollut keskustella pojan kanssa huolella, koska selvästi tämä uusperhekuvio harmittaa häntä. Exän ruinauksia taas ei mielestäni kuuluisi miettiä hetkeäkään. Hänhän vain heijastaa lapsensa pahaa oloa eikä sellaisesta tarvitse välittää.
En ymmärrä, miten yhden lapsen selvä paha olo voidaan sysätä syrjään tuolla tavalla ja vain haukkua louskuttaa äidistään ja kalliista tavarasta, jota ei takuulla saa, kun se tavara tässä ei selvästi ole asian ydin. Fiksut vanhemmat tajuavat, mistä tuulee ja tekevät asialle jotain. Tällä ipadia kinuvalla pojalla ei ollut fiksuja vanhempia eikä edes fiksua äitipuolta.
Uusperhekuvioihin osallistuu ilmeisesti keskimääräistä lapsellisempia aikuisia, joilla ei ole mitään halua miettiä lapsen parasta vaan vain nokitella toisiaan. Minun ystäväpiirissäni on yksi uusperhekuvio, ja vaikka nämä vanhemmat eivät ole lapsellisia, niin ihan tolkuttoman itsekeskeisiä. Ei siis ole kovin hyvää omakohtaista kokemusta toimivista uusperheistä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 07:47"]
Musta oli ihan järkyttävä ko. ketju! Mies siis osti lapselle joka ei ole edes hänen kalliita jäkisvarusteita?!?!
[/quote] No mikä ihme tuo on? Minä olen ostanut ihan perheen ulkopuolisellekin lapselle hänen tarvitsemiaan varusteita. Pitääkö minun käyttää jokaikinen lantti omiin lapsiini, joilla on jo tarvittavat ja vähän ylikin? Pitääkö exän käyttää rahansa vain lapsiinsa vai voiko hän ostaa myös nyksälle tai veljen lapsille tavaroita? Miten tämä asia ylipäänsä kuuluu minulle? Niin kauan kuin elatusmaksut tulevat ja sopimuksista pidetään kiinni, minulle ei kuulu miten exä rahansa käyttää ja keneen.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 07:04"]
Meillä meni ensin hyvin, kun ostettiin ruuat yhdessä ja pelattiin yhteiseen pussiin. Sitten jossain vaiheessa tilanne muuttukin niin, että mies kieltäytyi ostamasta ruokaa, jota lapseni söivät yms. Ostin sitten itse kaikki, jopa hänelle jonkin aikaa. Lopulta tein pesäeron, kun elämä meni hankalaksi.
[/quote]
Siitähän perheessä on kyse, yhteen hiileen puhaltamisessa. Jos perheessä ei pystytä "yhteiset rahat" periaatteeseen, tuskin pystytään olemaan silloin perhe ollenkaan. Mieheni erosi entisestä puolisostaan saman asian takia, hän ei jaksanut jatkuvaa rahasta riitelyä.