Ivf-hoidolla alkaneen raskauden keskeytys, abortti?
Olen todella tukalassa tilanteessa ja huomenna olisi tarkoitus soittaa sairaalaan, jossa ivf-hoito tehtiin (olimme julkisella lapsettomuushoidoissa ja julkisella olen myös siis käynyt alkuraskauden ultrissa)
Nyt on rv 11+3 menossa, neuvolassa en ole vielä siis käynyt ultrassa vaan lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä viikottain 6. raskausviikolta lähtien ivf-hoidon jälkeen.
Elämäntilanteeni on muuttunut rajusti ivf-hoidon jälkeen. Meillä oli paljon riitoja ja stressiä miehen kanssa jo lapsettomuushoidoissa, mutta uskoimme pystyvämme selvittämään tilanteemme kun tiesin mistä nämä riidat ja stressi johtuu. Nyt kuitenkin tilanne on lähtenyt aivan käsistä. Olen ehdottanut lapsettomuuteen ja/tai parisuhteisiin erikoistunutta psykologia, mutta mies ei ole halukas psykologille. On vaan vihainen minulle kaikesta, en kuulemma osaa kun vain jauhaa itsestäni, lapsettomuushoidoista ja tästä raskaudestani. :( Vaikka kuinka yrittäisin ottaa hänet huomioon. Lisäksi tuntuu että hänellä ei tuleva lapsi kiinnosta ollenkaan.
Olen todella harkinnut keskeytystä, vaikka se tuntuu aivan hirveälle. Minähän ne hormonit ja piikit otin itseeni, jotta saisin lapsen.. ja nyt kannan tätä lasta, mutta toinen ei haluakaan.. Ajatukset on todella sekaisin.
Mitkähän on mahdollisuudet saada keskeytys, kun olen avoliitossa (ainakin vielä), terve, raskaus alkanut ivf:ällä ja olen 24-vuotias?
Jos nyt päädyn aborttiin ja en vaikka myöhemmässä parisuhteessa tule myöskään luonnollisesti raskaaksi, niin vaikuttaako abortti niin etten enää saa hoitoja? :/
Kommentit (56)
On työpaikka ja muutama hyvä ystävä, sekä sisko jonka luokse voin mennä milloin tahansa. Uuden vuoden olen ollutkin ystävän luona, kun tilanne on niin kärjistynyt ja en jaksa syyllistämistä siitä kuinka vaan miehen mielestä jauhan samoista asioista, kun pitäisi keskittyä muuhun ja "normaalien ihmisten" elämään, eikä pyöriä raskauden ja lapsettomuushoitojen ympärillä...
Toivon ainakin pääseväni psykologille, jossa miettiä asioita lisää. Tiedän että hyvinkin voi jäädä ainoaksi onnistuneeksi raskaudekseni.
ap.
On työpaikka ja muutama hyvä ystävä, sekä sisko jonka luokse voin mennä milloin tahansa. Uuden vuoden olen ollutkin ystävän luona, kun tilanne on niin kärjistynyt ja en jaksa syyllistämistä siitä kuinka vaan miehen mielestä jauhan samoista asioista, kun pitäisi keskittyä muuhun ja "normaalien ihmisten" elämään, eikä pyöriä raskauden ja lapsettomuushoitojen ympärillä...
Toivon ainakin pääseväni psykologille, jossa miettiä asioita lisää. Tiedän että hyvinkin voi jäädä ainoaksi onnistuneeksi raskaudekseni.
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:47"]
No, et sinä noilla viikoilla mitään aborttia ehdi enää saamaan...
[/quote] Valviran erikoisluvalla voi vielä saada.....
Ero tulee miehen kanssa joka tapauksessa joten pidä lapsi,
ja jos et sitä itse synnytyksen jälkeen halua pitää niin anna se adoptoitavaksi.
Kyllä luonto tietää, joidenkin ei vain pitäisi lisääntyä. Näin sitten käy, kun on kaiken maailman ivf:t saatavilla.
Sulla on hormoonit sekasin. Älä missään tapauksessa tee hätäsiä päätöksiä. Totta hitos miehelläkin fiilikset myllertää kun ihan oikeesti on lapsi tulossa... vihdoinki kaikki purkautuu, kaikki stressi ja pelko ym. Tiedän että sun on nyt vaikeaa ihan oikeesti huomioida miestäsi kun itsekkin olet uuden tilanteen edessä. Mutta nyt ihan oikeesti tarvitsette eniten toisianne! Et menetä mitään jos järjestät tulevalle isälle extra huomio illan, ostat jonkun super-isä kortin ja mieleistä safkaa tai viet ulos.. Älkää nyt missään tapauksessa heittäkö kaikkea hukkaan!!
Ero tulee miehen kanssa joka tapauksessa joten pidä lapsi,
ja jos et sitä itse synnytyksen jälkeen halua pitää niin anna se adoptoitavaksi.
Ehkä teidän pitäisi mennä parisuhdeterapiaan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:47"]
[/quote]
Liekö siihen ihan riittävät perusteet, aikuisella ihmisellä.
Vähän vastuunkantoa pitäisi nyt itsestään löytää, molempien.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:47"]
[/quote]
Liekö siihen ihan riittävät perusteet, aikuisella ihmisellä.
Vähän vastuunkantoa pitäisi nyt itsestään löytää, molempien.
Anna ittes ja äijäskin adoptoitavaksi. Holhouksen alaiseksi siis.
No aika erikoiselta kuulostaa. Itsekin ivf hoidot läpikäyneenä on pakko ihmetellä miten kukaan sellaisiin lähtisi ja sitten päättäisi, että ei haluakaan lasta. Minulla hoidot eivät koskaan onnistuneet, sinä olet ollut erittäin onnekas. Pidä onnestasi kiinni.
Pidä lapsi, vaikka yksin. Selviät kyllä. Et tule lapsen saamista katumaan, luultavasti aborttia kyllä. Olet nuori, ajattelepa itsesi vaikka kolmikymppiseksi ja uutta lasta ei vaan ole kuulunut. Miten selviät siitä? Mitä miehesi ajattelee abortista?
Jätä äijä ja pidä lapsi. ÄLÄKÄ enää IKINÄ hanki enempää lapsia, luonnollisesti tai hoidoilla.
Valitettavasti joillakin nuorilla, 2-kymppisillä naisilla "kroppa alkaa toimia" lapsettomuushoitojen ja raskauden jälkeen ja lapsia pukkaakin luonnollisesti tulemaan. Sinulle en sellaista toivo... Sääli lastasi.
Minulla on ystävä, joka on ollut samassa tilanteessa. Hän piti lapsen. Erosivat kun lapsi oli parivuostias. Sen jälkeen on saanut toisen lapsen toisen miehen kanssa ja eronnut hänestäkin. Nyt molemmat lapset ovat jo aikuisia ja toisella on kaksi omaa lasta.
Oikeasti, käytätte kasan yhteiskunnanvaroja prosessiin ja sitten laitetaan pois kun ei olekaan kivaa?
Jos tuon raskauden keskeytät menetät mahdollisuutesi lapseen.
Abortilla et voi parisuhdettasi pelastaa. Se jäisi joka tapauksessa hiertämään väliinne ja suhde loppuisi joka tapauksessa. Hanki itsellesi keskusteluapua ja olkaa vaikka asumuserossa jonkin aikaa, että mies saa vähän selviteltyä päätään. Sitten pariterapiaa. Selviät kyllä varmasti ilman miestäkin, jos tilanne siihen menee.
Tee abortti ja poistata kohtasi samalla. Loppuu pähkäily ja yhteiskunnan varojen käyttö.
Niin kuin moni kommentoikin, hormonit on varmasti sekaisin tiedän kyllä :/ Tietysti kun lukee näitä niin alkaa miettimään että miten järjetön abortti olisi nyt kun tukiverkosto kuitenkin löytyy ja ikääkin on jo yli 20v ja olen aina halunnut ja toivonut lasta, enkä sitä välttämättä enää koskaan tulisi saamaan. Vaikka ennuste on kyllä että tämän raskauden jälkeen minun olisi ehkä helpompi raskautua, mutta koskaan ei voi silti tietää.
Kiitos vastauksista, toivottavasti tosiaan pääsen jonnekin puhumaan... Luulisi että on niiden pakko järjestää keskusteluapua tässä tilanteessa.
ap.