Ivf-hoidolla alkaneen raskauden keskeytys, abortti?
Olen todella tukalassa tilanteessa ja huomenna olisi tarkoitus soittaa sairaalaan, jossa ivf-hoito tehtiin (olimme julkisella lapsettomuushoidoissa ja julkisella olen myös siis käynyt alkuraskauden ultrissa)
Nyt on rv 11+3 menossa, neuvolassa en ole vielä siis käynyt ultrassa vaan lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä viikottain 6. raskausviikolta lähtien ivf-hoidon jälkeen.
Elämäntilanteeni on muuttunut rajusti ivf-hoidon jälkeen. Meillä oli paljon riitoja ja stressiä miehen kanssa jo lapsettomuushoidoissa, mutta uskoimme pystyvämme selvittämään tilanteemme kun tiesin mistä nämä riidat ja stressi johtuu. Nyt kuitenkin tilanne on lähtenyt aivan käsistä. Olen ehdottanut lapsettomuuteen ja/tai parisuhteisiin erikoistunutta psykologia, mutta mies ei ole halukas psykologille. On vaan vihainen minulle kaikesta, en kuulemma osaa kun vain jauhaa itsestäni, lapsettomuushoidoista ja tästä raskaudestani. :( Vaikka kuinka yrittäisin ottaa hänet huomioon. Lisäksi tuntuu että hänellä ei tuleva lapsi kiinnosta ollenkaan.
Olen todella harkinnut keskeytystä, vaikka se tuntuu aivan hirveälle. Minähän ne hormonit ja piikit otin itseeni, jotta saisin lapsen.. ja nyt kannan tätä lasta, mutta toinen ei haluakaan.. Ajatukset on todella sekaisin.
Mitkähän on mahdollisuudet saada keskeytys, kun olen avoliitossa (ainakin vielä), terve, raskaus alkanut ivf:ällä ja olen 24-vuotias?
Jos nyt päädyn aborttiin ja en vaikka myöhemmässä parisuhteessa tule myöskään luonnollisesti raskaaksi, niin vaikuttaako abortti niin etten enää saa hoitoja? :/
Kommentit (56)
Hieno mies, keksii sitten hylätä raskaana olevan naisen lapsettomuushoitojen jälkeen.
Ja sellaisen kanssa niitä lapsia halusit? Et sitten terveempää tapausta löytänyt isäksi??
What did I just read? Nyt meni taas usko ihmisyyteen, ei hyvä luoja sentään...
Älä harkitsee aborttia!!! Juttele miehisi kanssa rauhallisesti..usko pois hänellä on vaan nyt paniikki! Ajatelkaa siitä pientä ihana ihmistä hänen hymynsä..kyllä mies oppi rakasta lasta,paljon on sinustakiin kiinni,kuuntele sitä miestä,hänkiin on ihminen. Kohtele rakkaudella ja ymmärtäen-hyvä sitä tule :).
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:39"]
Et voi olla tosissasi?
[/quote]
Tietysti toinen vaihtoehto on että raskaus jatkuu ja pidän lapsen, mutta tämä parisuhde tulee kyllä kaatumaan viimeistään kun lapsi syntyy :/ Siitä olen varma. Kun miestä ei enää kiinnosta.
ap.
[/quote]
Elämässä voi tapahtua vaikka mitä. Onnellisessa suhteessa tehdään lapsi ja vaikka parin vuoden päästä pari eroaa. Joka tapauksessa on syntynyt lapsi. Sinä olet jo raskaana eikä raskautuminen mitenkään helpotu iän karttuessa jos nyt on ollut jo ongelmia. Suosittelen pitämään lapsen, sillä missä tilanteessa tahansa ikinämei voi tietää mitä parisuhteessa tapahtuu - puolet avioliitoistakin kariutuu.
Jos lapsettomuus on susta johtuvaa, älä tee aborttia. Jos nyt teet hätiköidyn päätöksen niin millä todennäköisyydellä et katuisi sitä myöhemmin?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:39"]
Et voi olla tosissasi?
[/quote]
Tietysti toinen vaihtoehto on että raskaus jatkuu ja pidän lapsen, mutta tämä parisuhde tulee kyllä kaatumaan viimeistään kun lapsi syntyy :/ Siitä olen varma. Kun miestä ei enää kiinnosta.
ap.
Nyt minulle tuli pieni tänkkapåå...... Kannatan kyllä naisen oikeutta aborttiin, mutta en ole ikinä ajatellutkaan että jollekin tulisi tällainen tilanne....
Jos tämä on totta, niin sanon vain että VASTUSTAN!
Ja toivon että tämä on provo.....
Sulla on nyt varmaan hormonit sekaisin! Onko sulla työpaikka ja tukiverkostoa? Mielestäni kannattaa pitää lapsi oli parisuhteen tila mikä tahansa. Mikään ei elämässä korvaa omaa lasta ja tulet aborttia katumaan todella paljon. Mikään ei takaa, että seuraava ivf onnistuu! Mussa ei olis pitänyt olla mitään vikaa, mutta vasta neljäs ivf toi raskauden. Mitään syytä alkion kiinnittymättömyyteen ei löytynyt. Omaa lastasi et varmasti kadu, mutta aborttia kadut ihan varmasti. Nyt järki käteen nainen!
kyllä minä pitäisin lapsen, mies voi miettiä omassa rauhassaan asioitaan. kuten sanottu toi voi olla sun ainoa mahdollisuus saada lapsi.
Eipä sitä miestä varmaan kiinnosta joka tapauksessa. Sulla on siis kaksi vaihtoehtoa: ero ja abortti tai ero ja lapsi.
Voi hel****i sentään. Toivottavasti tämä on vain jonkun surkea provo.
Terv. Hoidoissa myös oleva (ilman tulosta)
Myös miehellesi on voinut iske "viimehetkenpaniikki". Meillä käytiin hoidoissa vuosia ja kun viimein tulin raskaaksi, ennen kotona viihtynyt mies alkoi yhtäkkiä käydä baareissa ja bändien keikoilla alvariinsa. Mies kyllä rakasti lastaan ja hänestä tuli todella hyvä isä. Baarireissutkin jäivät pois. Ehkä sunkin miehellä on jokin alkupaniikki ja tilanne normalisoituu...
t:5
On työpaikka ja muutama hyvä ystävä, sekä sisko jonka luokse voin mennä milloin tahansa. Uuden vuoden olen ollutkin ystävän luona, kun tilanne on niin kärjistynyt ja en jaksa syyllistämistä siitä kuinka vaan miehen mielestä jauhan samoista asioista, kun pitäisi keskittyä muuhun ja "normaalien ihmisten" elämään, eikä pyöriä raskauden ja lapsettomuushoitojen ympärillä...
Toivon ainakin pääseväni psykologille, jossa miettiä asioita lisää. Tiedän että hyvinkin voi jäädä ainoaksi onnistuneeksi raskaudekseni.
ap.
No, et sinä noilla viikoilla mitään aborttia ehdi enää saamaan...
"Hei, olihan tässä tuotteessa vaihto-oikeus? Kun tuli kränää miehen kanssa ja en haluakaan lasta hänen geeneillä, niin jios otetaan tämä pois ja kokeillaan sittenkin myöhemmin toisenlaista komboa, jooko?"
No, et sinä noilla viikoilla mitään aborttia ehdi enää saamaan...
Jos nyt teet abortin, niin sittenhän se mulkvisti alkaa syyllistää sua myös siitä?
Enkä usko että abortin jälkeen saisit purkaa tuntemuksiasi taaskaan jos mies on sitä tyyppiä että kaikki puhuminen on turhan jauhamista.