Todistin tänään, kun lastani hoitanut henkilö huusi hänelle
Olimme lomailemassa ja lapset olivat omassa paikan järjestämässä kerhossa. Kun saavuimme hakemaan lapsiamme, paikalla oli todella paljon muita lapsia.
Siinä sitten juttelin kahden muun hoitajan kanssa, kun pojat eivät malttaneet lopettaa autoleikkiä kesken.
Pojilla tuli sitten jotain kränää autoista, ja pienempi marisi isommalle että "Äläää!" (ihan normaalia pikkupojan protestointia)
Noh, paikalla ollut kolmas hoitotäti sitten HUUSI, siis ihan oikeasti huusi vanhemmalle pojalleni että, " NYT *pojan nimi* LOPETAT TUON JOS *nuoremman pojan nimi* EI TYKKÄÄ SIITÄ!"
hän myös syöksähti poikia kohti ja vetäisi esikoiseni kauemmas.
Olin ihan oikeasti kauhistunut, tää hoitotäti ei tajunnut että minä seisoin ihan hänen takanaan ja oli todella nolon näköinen jälkeenpäin.
Siis näinkö lastenhoitajat kohtelevat lapsia kun vanhemmat eivät näe?? Kyse oli siis 4- ja 2-vuotiaista.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 19:53"]Lapsille ei huudeta! Piste.
Kyllä pienten lasten ongelmat tulee pystyä selvittämään ilman tarpeetonta äänen korotusta, ihan uskomatonta.
[/quote] Onko tämä sarkasmia? Onhan?
[/quote]
Ei ole, en voi uskoa että vauva-palstalla saa tälläisiä kommentteja. Haluaisitteko itse että teille alettaisiin huutamaan heti jos teette jotain väärin? Vai haluaisitteko että kanssanne keskusteltaisiin asiallisesti, että mikä meni väärin ja miten jatkossa kannattaa toimia?
[/quote]
Kyllähän sitä varmaan jokainen mamma ensin 2-10 kertaa rauhallisesti sanookin,sitten vasta karjutaan,kun ei uskota.Sama se aikuisilla.Jos joku taulapää aikuinen monista rauhallisista sanomisista huolimatta esim. jatkaa työpaikan sääntöjen rikkomista,sitten saa huutaa naama punaisena,kun ei opi millään.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 19:53"]
Lapsille ei huudeta! Piste.
Kyllä pienten lasten ongelmat tulee pystyä selvittämään ilman tarpeetonta äänen korotusta, ihan uskomatonta.
[/quote]Niin voi vaikka kirjoittaa paperille sopimuksen, johon on sitouduttava. Tai sitten vääntää kättä tai muuten satuttaa lasta ja samalla hymyillen, hiljaa sanoo:"Ollaanpas nyt nätisti, ei saa kiusata."
Kyllä monesti olen hoitotädin kuullut lapsille ärähtävän ja hieman ääntä korottavan. Lapsilla pitää olla kuria ja rajat, varmasti jokainen menettää lapsien kanssa joskus hermonsa vaikka oli kuinka ammattilainen. Lapsia hyysätään ihan liikaa nykyään.. Työssäni törmään näihin "ei meidän Petteri ole varmaan kiusannut ketään, voi voi reppanaa" joo ei varmaan jooo...
"Pojilla tuli sitten jotain kränää autoista, ja pienempi marisi isommalle että "Äläää!" (ihan normaalia pikkupojan protestointia)"
Tuli jotain kränää? Et vai kehtaa tarkemmin kertoa mitä kaikkea ärsyttävää poikasi pienempää poikaa kohtaan teki?
Ja pienempi "marisi", vähän asenne kyllä paistaa sinulla tässä läpi. Vaikutat melko puolueelliselta.
No lopettiko poikasi pienemmän kiusaamisen? Jos räjähdys ja kauemmaksi vienti auttoivat, niin siitä saattoi jäädä ehkä jotakin poikasi mieleen. Ehkä, ei tosin välttämättä, koska ap olet ilmeisesti antanut hänen tehdä niin paljon kiusaa muille, että ihan pienellä tätä vauriota ei korjata. Hienoa kun 4 v on pomo.
Miksi juttelin kahden hoitajan kanssa, jos lapsia ja työtä oli paljon?
Huoh. Ei vaan pysty ymmärtämään nykyajan vanhempia. "Minun kultamussukoille ei saa kukaan huutaa ja ne saa tehdä ihan mitä haluaa". Jepjep..
Säälittää se 2-vuotias jota sun 4-vuotias häirikkö kiusaa. Opeta Nicopetterillesi
tapoja tai tulet törmäämään vastaavanlaisiin tilanteisiin jatkossakin. Mä ainakin huudan sille jos se tulee kiusaamaan mun 2-vuotiasta.
ja miksi ihmeessä otit lapset lomalle mukaan jos et jaksa niitä silloinkaan hoitaa???
AP jospa sitten keskustelisit rakentavasti itse poikasi kanssa kotona, että ymmärtää käyttäytyä ja olla kiusaamatta muita. Näin ei tarvitse kenenkään huutaa pojallesi kun terrorisoi muita.
Kuka matkanjärjestäjä ottaa 2-vuotiaan niihin kerhoihin?
Toki jotkut hoitajat huutaa turhaan. Ja turhasta. Olen nähnyt ja tiedän muutaman tällaisen hoitajatyypin.
Kaikkien lasten kanssa työskentelevien pitäisi kuitenkin osata noudattaa sääntöä: "Pick you Battle"
Joskus toki joutuu huutamaankin, myönnän tämän. Ensin pitäisi etsiä kuitenkin muita keinoja.
Olen lastenhoitaja ja voin sanoa, että harvassa on ne päivät kun ei joudu huutamaan lapsille. Nykyään on järkyttävän paljon todellan kurittomia ja suoraan sanottuna todella huonosti kasvatettuja lapsia, jotka saavat kotona todennäköisesti tehdä mitä vain. Sitten nämä lapset häiriköivät ja kiusaavat päiväkodissa, lyövät, potkivat, repivät muiden käsistä lelut, juoksevat karkuun ja piiloutuvat kun pitäisi korjata lelut, järjestävät dramaattisia uhmakohtauksia kun hoitaja käskee pyytämään kiusatulta anteeksi, nauravat päin naamaa kun hoitajilta menee hermot. Voi kuule, jos tietäisitte miten villejä ja kurittomia lapset ovat nykyään, kyllä ymmärtäisitte miten paljon kuria joutuu pitämään ja usein jopa huutamaan lapsille.
Tuota, kertoo jo aloitus jotain vanhemmuudesta. "poika ei malttanut lopettaa autoleikkiä". Niin, lapsenhan se kannattaa antaa päättää, milloin leikki loppuu ja milloin lähdetään. Et varmaan koskaan muutenkaan uskalla komentaa/rajoittaa lastasi, ettei sille vaan tuu paha mieli?
Eipä taida olla ihan koulutettuja hoitajia noissa kerhoissa, vaan ihan perus tallaajia. Usein myös nuoria joilla ei mitään kokemusta lapsista. Joten en noin pieniä jättäisi edes sinne kerhoon!! Varsinkin jos tietäisin heidän tappelevan ja riitelevän tavaroista. Kyllä lapset lomallakin ovat vanhempiensa vastuulla.
Voi hellanduudelis sentään, kun hoitotädiltä paloi käämi, kun Nikopetteri viidennentoista kerran kiusasi pienempäänsä. Mutta minkäs teet, kun nikopetteri on kovakorvainen ja lisäksi hänellä on selektiivinen kuulo. On pakko korottaa ääntä, jos ei normaali puhe ole mennyt perille. Usein ne, jotka valittavat hoitajan huutamisesta, ovat itse pahimpia huutajia kotona.
No mitä siinä olisi pitänyt tehdä? Sössöttää, että älä Jani-Petteri nyt viitsi, kun äitikään ei viitsi... Suututaan/loukkaannutaan sitten, jos hoitaja pitää kuria.
Huomasiko kukaan että aloitus oli tehty 1.1 ?
Kyllä vanhemmalla pitää sen verran auktoriteettiä olla, ettei lapselle tarvitse huutaa. Ja lapsi tajuaa että tuota kannattaa nyt totella. Jos joku haluaa tai joutuu lapselleen toistuvasti huutamaan, kysyköön itseltään että tehoaako se, jos taas hetken päästä joutuu uudestaan huutamaan.