Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua iskiassärkyyn ????

Vierailija
01.01.2014 |

Ihan tolkuttomat säryt, jotka kestäneet n. 3 viikkoa. Ei voi nukkua yöllä, kyykistyminen hankalaa. Säteilee jo pohkeen seudulle, kuvattu n. vuosi sitten. Paha nivelrikko IV-V välissä, pieni välilevytyrä tuolloin myös todettu. Burana ja Panadol eivät auta. Neuvoja, menenkö uudelleen lääkäriin....leikkausta eivät suositelleet vielä silloin vuosi sitten. Vai olisiko jotaine keinoja millä itse tuota kipua voisi helpottaa? 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi pilates

Vierailija
22/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:32"]

Reipasta kävely siten, että "heität" jalan aina joka askeleella eteen, silleen potkaisten rennosti. En mä osaa selittää. Mutta siis rentoa ja reipasta kävelyä. Ei mitään kireää töpöttelyä.

[/quote]

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat :D yritän aina tehdä juuri noin, enkä liukkailla siksi juuri lenkkeile, kun joutuu silloin töpöttelemään :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kohtalotoveri tässä. Rauhallinen liikkuminen, hiljainen kävely, jos vain pystyy, auttaa usein. Kun kipu alkaa hellitää, voi vauhtia lisätä ja ottaa kävelysauvat mukaan. Jotkut väittävät, ettei sauvakävelystä olisi mitään hyötyä selkäkipuiselle, mutta olen vahvasti eri mieltä. Kokemusta on, että iskias jäi lopulta jonnekin lenkkipolun varteen. On tosin palannut pari kertaa, mutta vlilevyjen rappeumalle ei mitään voi. ei leikata, kun ei ole halvausvaaraa.

Oletko kokeillut hautoa selkää lämpimällä tai kylmällä. Toisille sopii toinen, toisille toinen ja kai niitäkin on, joille ei sovi kumpikaan, mutta kannattaa kokeilla.

Oletko koettanut nukkua selälläsi siten että reidet ovat pystysuorassa, polvet 90 asteen kulmassa ja säärien alla esim. superlonkuutio tai tukevia tyynyjä, että sääret pysyvät vaakasuorasa. Sellaisessa asennossa meistä monet ovat saaneet nukutuksi. Iskiaksen myötä minä opin yleensä nukkumaan selälläni.

Ja vielä lopuksi, tilaa aika lääkärille. Uudet tutkimukset ja kuntoutus lienevät paikallaan. Syvät vatsalihakset ovat arvossaan, samoin isot selkälihakset. Ellei korsetti ole kunnossa, ei selkäkään lakkaa särkemästä.

Vierailija
24/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:35"]

Mulla auttoi pilates

[/quote]

onko sinulla välilevyn pullistuma myös ja nivelrikko?

ap

Vierailija
25/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana minulle tuli aivan hirvittävä iskias oikeaan pakaraan. Neuvolassa käskettiin jumppaamaan ja venyttelemään perspuolikasta. En siltä kivulta pystynyt. Kahdeksan kuukautta kävelin kuin perseeseen ammuttu karhu. Luojan kiitos kipu lähti lapsen synnyttyä.

Vierailija
26/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:38"]

Myös kohtalotoveri tässä. Rauhallinen liikkuminen, hiljainen kävely, jos vain pystyy, auttaa usein. Kun kipu alkaa hellitää, voi vauhtia lisätä ja ottaa kävelysauvat mukaan. Jotkut väittävät, ettei sauvakävelystä olisi mitään hyötyä selkäkipuiselle, mutta olen vahvasti eri mieltä. Kokemusta on, että iskias jäi lopulta jonnekin lenkkipolun varteen. On tosin palannut pari kertaa, mutta vlilevyjen rappeumalle ei mitään voi. ei leikata, kun ei ole halvausvaaraa.

Oletko kokeillut hautoa selkää lämpimällä tai kylmällä. Toisille sopii toinen, toisille toinen ja kai niitäkin on, joille ei sovi kumpikaan, mutta kannattaa kokeilla.

Oletko koettanut nukkua selälläsi siten että reidet ovat pystysuorassa, polvet 90 asteen kulmassa ja säärien alla esim. superlonkuutio tai tukevia tyynyjä, että sääret pysyvät vaakasuorasa. Sellaisessa asennossa meistä monet ovat saaneet nukutuksi. Iskiaksen myötä minä opin yleensä nukkumaan selälläni.

Ja vielä lopuksi, tilaa aika lääkärille. Uudet tutkimukset ja kuntoutus lienevät paikallaan. Syvät vatsalihakset ovat arvossaan, samoin isot selkälihakset. Ellei korsetti ole kunnossa, ei selkäkään lakkaa särkemästä.

[/quote]

Neuvoja syvien vatsalihasten vahvistamiseen? Noista mainitsemistasi asioista olisi varmaan apua. Asun niin pienellä paikkakunnalla, jotta tuntuu ettei esim. fysikaalisesa taito riitä...

ap

Vierailija
27/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa nykyään hankala avun saanti ja lääkäreiden nukva suhtautuminen juuri tämän kaltaisiin oireisiin. Ei oikein  viitsitä tutkia ja vähän kevyesti painellaan ja sanotaan että ei siellä mitään oo. Ohjataan liikkumaan mutta ei esim anneta yksityiskohtaisia neuvoja. Mulle iskiaskipu on välillä niin paha etä oikean jalan jalkapöytä ja varpaat puutuu. En pysty istumaan ja pakara ja oikeanpuolen "jenkkakahvan" kohdalle säteilee kipua kun kumartuu

Vierailija
28/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:57"]

Itseäni harmittaa nykyään hankala avun saanti ja lääkäreiden nukva suhtautuminen juuri tämän kaltaisiin oireisiin. Ei oikein  viitsitä tutkia ja vähän kevyesti painellaan ja sanotaan että ei siellä mitään oo. Ohjataan liikkumaan mutta ei esim anneta yksityiskohtaisia neuvoja. Mulle iskiaskipu on välillä niin paha etä oikean jalan jalkapöytä ja varpaat puutuu. En pysty istumaan ja pakara ja oikeanpuolen "jenkkakahvan" kohdalle säteilee kipua kun kumartuu

[/quote]

Juuri samoin koen asian itsekkin, minulla vasemmalla puolella tuo kipu ja perskannikassa :) ei siis varsinaisesti selässä ja samaten pohkeen alueella tuntuu kipu/puutumus. Jos mies hieroo takapuolta, jossain kohti tunnoton alue!!

ap

Vierailija
29/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi ensiapuna tulehduskipulääke nimeltä napromex. Kipu poistui parissa päivässä kokonaan. Mahdollisimman kova nukkumisalusta helpotti ainakin minulla öitä. Kivun poistuttua aloin joogan ja pilateksen, issiaskivut ovat tuon jälkeen pysyneet poissa.

Vierailija
30/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat ihmiset vinkeistä :) 19, sänky ehkä juuri meillä aivan liian pehmyt, uuden kovemman sängyn osto onkin edessä. Varailen aikaa huomenna taasen lääkäriin, jospa jotain apua saisin ? Mukavaa alkavaa vuotta kaikille !!

ap

Vierailija
31/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perusterve mutta välillä kipuileva selkä ja jäsenkorjaus on auttanu. Ehkä kannattais kokeilla? Tai ainakin kysyä miten onnistuis selän hoitaminen, nuo nivel- ja välilevyongelmat pitää varmaan huomioida siinä ettei vaan pahene ongelma käsittelystä... Sinänsä se on hyvin kevyttä käsittelyä mutta en tiedä haittaako nuo mainitut ongelmat...

Vierailija
32/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi jäsenkorjaukset, napraatit ja kiropraktikot ovat vain tosi kalliita usein käytynä. eikä niistä saa Kelakorvausta.

Vierailija
33/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvät vatsa- ja selkälihakset kuntoon, niin jopa helpottaa. Melkein jokaisella ihmisellä on selässä kulumaa ja välilevyn pullistuma. Hyvä keskivartalon lihaksisto jeesaa rankaa niin, etteivät nuo aiheuta oireita.

Vierailija
34/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:14"]

Syvät vatsa- ja selkälihakset kuntoon, niin jopa helpottaa. Melkein jokaisella ihmisellä on selässä kulumaa ja välilevyn pullistuma. Hyvä keskivartalon lihaksisto jeesaa rankaa niin, etteivät nuo aiheuta oireita.

[/quote

Sanoppa nyt, että miten tuo käytännössä tehdään? Jos vähänkin yritän treenata, niin seuraavat kaksi päivää on yhtä tuskaa.

Vierailija
35/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:21"]

[/quote

Sanoppa nyt, että miten tuo käytännössä tehdään? Jos vähänkin yritän treenata, niin seuraavat kaksi päivää on yhtä tuskaa.

[/quote]

Oletko kokeillut jo perus lankkua? Kyynärvarret tai pelkät kädet maassa ja varpaat maassa. Pitää ollu tikkusuorana, takapuoli ei saa nousta kattoa kohti. Tai kevyempi aloitus: olet nelinkontin lattialla, nostat vuorotellen vastakkaista kättä ja jalkaa (esim. oikea käsi ja vasen jalka) ilmaan, ja pidät vaikka 10 sekunnin ajan, sitten toinen puoli. Näitä toistoja teet niin kauan kuin jaksat.

Fysioterapeutti osaa myös auttaa, jos et itsenäisesti osaa lihaksia harjoitella.

Vierailija
36/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:44"]

[/quote

[/quote]

Oletko kokeillut jo perus lankkua? Kyynärvarret tai pelkät kädet maassa ja varpaat maassa. Pitää ollu tikkusuorana, takapuoli ei saa nousta kattoa kohti. Tai kevyempi aloitus: olet nelinkontin lattialla, nostat vuorotellen vastakkaista kättä ja jalkaa (esim. oikea käsi ja vasen jalka) ilmaan, ja pidät vaikka 10 sekunnin ajan, sitten toinen puoli. Näitä toistoja teet niin kauan kuin jaksat.

Fysioterapeutti osaa myös auttaa, jos et itsenäisesti osaa lihaksia harjoitella.

[/quote]

Voin sanoa, että olen kokeillut kaiken. On kokeiltu sähköt sun muut terapiat. Ei se ole niin yksinkertaista aina. Ei toimi kaikilla nuo neuvot. Miten ihmeessä vahvistat mitään lihaksia, jos ei yksinkertaisesti pysty treenaamaan? Siinä on turha sitten antaa mitään jumppaohjeita.

Vierailija
37/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä lienee välilevytyrä tuolla nelos ja vitosnikamien välissä. Yksi hyväksi koettu hoitokeino on vesijuoksu jossa teet jaloilla poikkeuksellisen laajaa liikerataa. Näin alaselän välilevyt joutuvat liikkeseen ja pumppaavat itseensä kudosnestettä. Toinen vaihtoehto on lillua altaan reunalla ja polkea jaloilla mahdollisimman laajoja kaaria. Itselläni tämä tehosi hyvin se kaikki joille olen tätä suositellut ovat kehuneet ja kiitelleet jälkikäteen.

Vierailija
38/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sänkyyn makaamaan mahallesi siten, että jalkaterät ovat sängyn reunan yli. Ojenna kädet ja ota kiinni sängyn toisesta päädystä ja vedä itseäsi käsilläsi päätyä kohti ja pidä samalla jalkaterillä vastaan niin, että selkä venyttyy. Alkaa helpottamaan aika nopeasti jos on auttaakseen, kun hermo pääsee pinteestä alaselässä. Itse olen tätä muutaman vuoden tehnyt aina, kun iskias on alkanut vihoittelemaan. - mies 22

Vierailija
39/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio, kokeile niin sitten tiedät. Itseltäni lähti iskias jalasta neljällä akupunktiossa käynnillä. Suosittelen.

Vierailija
40/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 15:44"]

[/quote

[/quote]

[/quote]

Voi jeesus, mitä ohjeita ihmiset antaa täällä :O

Toiseksi, puhdasta lankkua ei opi lukemalla jonkun ohjeita. Todella harva osaa tehdä oikean lankun,mitä olen seurannut.

Mene oikealle fysioterapeutille, joka opettaa oikeat liikesarjat. Siis fysioterapia, missä on sali

Toiseksi sinulla on hermokanava ahtautunut jostain syystä.Magneetti kertoo, miksi. 

Ensiapu on yleensä makaa selällään lattialla ja nosta jalat tuolille. Alaselkä rentoutuu ja hermokavanalle tulee tilaa.

Jos hermokavana tulehtunut, mikä tahansa tulehduskipulääkekuuri voi auttaa siihen. 

Keskivartalon tukilihaksisto tietenkin kuntoon, mutta ei epämääräisillä neuvoilla "lankku on hyvä ja nostele siinä jalkoja"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän