Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua iskiassärkyyn ????

Vierailija
01.01.2014 |

Ihan tolkuttomat säryt, jotka kestäneet n. 3 viikkoa. Ei voi nukkua yöllä, kyykistyminen hankalaa. Säteilee jo pohkeen seudulle, kuvattu n. vuosi sitten. Paha nivelrikko IV-V välissä, pieni välilevytyrä tuolloin myös todettu. Burana ja Panadol eivät auta. Neuvoja, menenkö uudelleen lääkäriin....leikkausta eivät suositelleet vielä silloin vuosi sitten. Vai olisiko jotaine keinoja millä itse tuota kipua voisi helpottaa? 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, sain nyt sitten ajan arvauskeskukseen. Sattui todella nuori lääkäri. Uutta kipulääkettä nyt kokeillaan. Ei aihetta uuteen MRI-kuvaukseen vielä, pitää jalka lähteä alta, tai jos tulee ulosteenpidätysoireita ja virtsa ei kunnolla irtoa. että se siitä. Ollaan nyt sitten täällä pilleripöhnässä taas. Pari päivää saikkua ja jopa on työkunto kohdillaan. Täällä jotkut ehdotti vesijumppaa ym. tiedän että on varmasti hyvä, mutta vähän viileä jumppailla, alkaa pakkasen puolella olla tuo vesi ja lähimpään uimahalliin lähes 100 km matkaa. Ja tuon matkan jos kestät kivuilta istua autossa ja vähän helpottaa altaassa niin jopa somasti kipeä on taas kun istut autossa paluumatkan. Istuminen pitkään myös nämä kivut tuo. Ottaa taas päähän aivan satasella. Viime yön valvonut kipujen takia taasen.

Vierailija
2/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistatko itsesi? (lähde: Käypä Hoito)

Suurentuneeseen kroonistumisriskiin viittaavat:
Usko, että kipu ja aktiivisuus ovat haitallisia
Epäsuhtainen sairauskäyttäytyminen (kuten pitkitetty lepo)
Masentunut mieliala, negatiivisuus ja sosiaalinen vetäytyminen
Moniin eri hoitoihin hakeutuminen
Fyysisesti raskas työ
Ongelmat työssä ja tyytymättömyys työhön
Ylihuolehtiva perhe tai tuen puute
Valitukset, oikeudenkäynnit ja korvausten hakeminen

Vierailija
5/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

akupunktiolla lähtee kunhan on sitä oikeeta 

Vierailija
6/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hermokipuun auta mikään ulkoinen linimentti. Se helpottaa sen hetken kun hieroo koska huomio siirtyy muualle.

Mulla auttaa vähän fysioterapia ja sieltä opitut liikkeet joita teen joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Liikkeiden tarkoitus on saada sakraalien väliin ilmaa niin ettei hermo olis niin kovasti puristuksissa. Puristus tulehduttaa alueen ja kierre on valmis.

Vierailija
7/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeopatialla lähtee! 

Vierailija
8/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan Kalevalaiseen kansanparannukseen. Mobilisaatiohoito, joka ei käy kipeää ja hoitaja laittaa jäsenet, nikamat ym. ruummiinosat oikeaan järjestykseen. Hyvin tehokas esim. juuri iskias-vaivoihin. Vaivojen alkuperäinen aiheuttaja voi olla jokin hyvin vähäpätöinen syy: nilkan nyrjähdys vuosia sitten, josta seurannut pohjeluun "tipahdus" --> lantion virheasento --> hermopinne jne...

http://www.kansanlaakintaseura.fi/

Vierailija
9/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ehkä eri asia tämä minun iskias kun olen selkäni loukannut ja siitä välillä johtuva järkyttävä iskiakipu. minulla ei särkylääkkeet tai jumpat auttaneet mutta yksi helpotus on. mene makaamaan selälleen kovalle lattialle ja nosta jalat sohvalle niin että jalat tekee kulman. minulla selkä naksahtelee siinä ihanasti paikalleen ja särky saattaa loppua siltä istumalta. tähän kannattaa varata aikaa ainakin puoli tuntia lattialla maaten.

Vierailija
10/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:57"]

Itseäni harmittaa nykyään hankala avun saanti ja lääkäreiden nukva suhtautuminen juuri tämän kaltaisiin oireisiin. Ei oikein  viitsitä tutkia ja vähän kevyesti painellaan ja sanotaan että ei siellä mitään oo. Ohjataan liikkumaan mutta ei esim anneta yksityiskohtaisia neuvoja. Mulle iskiaskipu on välillä niin paha etä oikean jalan jalkapöytä ja varpaat puutuu. En pysty istumaan ja pakara ja oikeanpuolen "jenkkakahvan" kohdalle säteilee kipua kun kumartuu

[/quote]

3v sitten kärsin tällaisesta särystä lokakuusta huhtikuuhun. Apua ei meinannut saada mistään. Terveyskeskuslääkärit (3kpl) eivät piitanneet. Kävelemään en pystynyt kuin sauvoilla. Yksityiseltä sain vihdoin avun (lyrica, panacod, tramal) ja lähetteen kuvaukseen ja leikkaukseen. Sitä ennen kolmannen ambulanssikyydin jälkeen ottivat terveyskeskuksen vuodeosastolle viikoksi kun en pystynyt liikkumaan. Leikkausaika ilmoitettiin tämän viikon aikana. Kyllä oli tuskalliset kuukaudet, ennen ja jälkeen en ole kokenut moista. Usko meni terveydenhuoltoon. Lääkkeitä en tarvitse toistaiseksi. Voimisteluohjeet sain. Ne auttavat kunhan liikkeitä tekee ennenkuin on pahimmat kivut päällä. Leikkauskin auttoi. Olen 43v.

Vierailija
11/52 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:57"]

Itseäni harmittaa nykyään hankala avun saanti ja lääkäreiden nukva suhtautuminen juuri tämän kaltaisiin oireisiin. Ei oikein  viitsitä tutkia ja vähän kevyesti painellaan ja sanotaan että ei siellä mitään oo. Ohjataan liikkumaan mutta ei esim anneta yksityiskohtaisia neuvoja. Mulle iskiaskipu on välillä niin paha etä oikean jalan jalkapöytä ja varpaat puutuu. En pysty istumaan ja pakara ja oikeanpuolen "jenkkakahvan" kohdalle säteilee kipua kun kumartuu

[/quote]

3v sitten kärsin tällaisesta särystä lokakuusta huhtikuuhun. Apua ei meinannut saada mistään. Terveyskeskuslääkärit (3kpl) eivät piitanneet. Kävelemään en pystynyt kuin sauvoilla. Yksityiseltä sain vihdoin avun (lyrica, panacod, tramal) ja lähetteen kuvaukseen ja leikkaukseen. Sitä ennen kolmannen ambulanssikyydin jälkeen ottivat terveyskeskuksen vuodeosastolle viikoksi kun en pystynyt liikkumaan. Leikkausaika ilmoitettiin tämän viikon aikana. Kyllä oli tuskalliset kuukaudet, ennen ja jälkeen en ole kokenut moista. Usko meni terveydenhuoltoon. Lääkkeitä en tarvitse toistaiseksi. Voimisteluohjeet sain. Ne auttavat kunhan liikkeitä tekee ennenkuin on pahimmat kivut päällä. Leikkauskin auttoi. Olen 43v.

[/quote]

Ole varovainen ton lyrican kanssa. Siihen jää tosi helposti koukkuun ja sitten sitä saa syödä ihan muuten vaan. Tulee sairaaksi jo pelkästään siksi, jos ei ota lääkettä.

Vierailija
12/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla kanssa jalkapainotteista ja sivelen 3-5 kertaa päivässä jalkaan hevoslinimenttiä, jota saa ratsastustarvikekaupoista. On tehokkaampaa ja riittoisampaa kuin apteekin kylmägeelit.

Vierailija
13/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kinesioteippauksesta mitään apua?

Vierailija
14/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:14"]

Olisiko kinesioteippauksesta mitään apua?

[/quote]

en ole kokeillut? auttaakohan hermosärkyyn?

ap

Vierailija
15/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:10"]

No minulla kanssa jalkapainotteista ja sivelen 3-5 kertaa päivässä jalkaan hevoslinimenttiä, jota saa ratsastustarvikekaupoista. On tehokkaampaa ja riittoisampaa kuin apteekin kylmägeelit.

[/quote]

olen kokeillut tuotakin, ei auta. Minulla juuri takapuolessa "vetää" ja säteilee pohkeeseen. Yössä levossa kipu kaikista pahinta.

ap

Vierailija
16/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Valvon yöt kun en pysty nukkumaan siinä järkyttävässä kivussa. Liikunta auttaa itselläni eniten (vaikka se on välillä tuskaa).

Tuota hevoslinimenttiä täytyy testata!

Vierailija
17/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:20"]

[/quote]

olen kokeillut tuotakin, ei auta. Minulla juuri takapuolessa "vetää" ja säteilee pohkeeseen. Yössä levossa kipu kaikista pahinta.

ap

[/quote]

Jos levossa oireet pahimpia, kannattaa selvittää selkärankareuman mahdollisuus. Eli lääkäriin takaisin ja kerrot oireet. Hän ohjaa eteenpäin.

Vierailija
18/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:22"]

Täällä kohtalotoveri. Valvon yöt kun en pysty nukkumaan siinä järkyttävässä kivussa. Liikunta auttaa itselläni eniten (vaikka se on välillä tuskaa).

Tuota hevoslinimenttiä täytyy testata!

[/quote]

Minulla myös liikunta helpottaa. Pystyn kyllä kävelemään hyvin kun kunnon jalkineet. Pitkään seisominen paikallaan ja juuri yöt yhtä tuskaa! Hermot menee kohta.

ap

Vierailija
19/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipasta kävely siten, että "heität" jalan aina joka askeleella eteen, silleen potkaisten rennosti. En mä osaa selittää. Mutta siis rentoa ja reipasta kävelyä. Ei mitään kireää töpöttelyä.

Vierailija
20/52 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:20"]

[/quote]

ap

[/quote]

Jos levossa oireet pahimpia, kannattaa selvittää selkärankareuman mahdollisuus. Eli lääkäriin takaisin ja kerrot oireet. Hän ohjaa eteenpäin.

[/quote]

Reumakokeet otettu, ne negatiiviset. Rtg-lausunnossa kyllä oli että hermojuurta painaisi joku, mutte vielä ei leikkausta suositella. Onkohan noista leikkauksistakaan apuja, olen niin monta eri versiota kuullut. Joillakin jopa oireet pahentuneet. En tiedä, en toivoisi kenellekkään tällaisia kipuja :(

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi