Kertokaapa te maskivastustajat, että jos maskeista ei ole hyötyä, niin miksi kirurgit käyttävät niitä leikkaussaleissa?
Eikö leikkaukset voisi aivan hyvin tehdä ilman maskeja, jos teidän mielestänne maskeista ei ole mitään hyötyä?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Miksei muuten kukaan kannata maskia ja turvaväliä perheiden sisällä? Hirveitä virushautomoita, paljon on jäljitetty tartuntoja perheen sisäisiin kontakteihin. Maskeista ja turvaväleistä olisi varmasti eniten hyötyä yksityistalouksissa, siellä sitä klähmimistä ja räkää on paljon enemmän kuin 5 minuutin maidonhakureissulla tai 10min bussimatkalla.
Kelvoton argumentti.
Tiedät varsin hyvin varmasti itsekin, ettei maskeja voida vaatia käyttämään kotona perheen kesken koska siitä koituu kohtuutonta haittaa ihmisten arkielämään. Sen sijaan maskin laittaminen vaikka kaupassa käynnin ajaksi ei vaadi keneltäkään paljon.
Terveydenhuoltoalalla olevat ihmiset osaavat käyttää maskeja oikein, 90% kansasta ei eli ei niistä ole mitään hyötyä, sama juttu euroopassa, maskeja käytetään tosi paljon mutta tauti leviää kuin kulovalkea. Ainoa konsti sammuttaa epidemia on eristäytyminen, ei kokoontumisia, ei kontakteja. Ikunasta seurasin tänään kun vastapäätä on kuntosali ja väkeä lappasi sinne kuin meren mutaa, näin se tauti leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa välittää pitävätkö ihmiset maskeja vai eivät, mutta itse joudun esim työpaikalla pitämään, ja ihmettelen että miten joku ei muka saa henkeä niitten kanssa? Itse en huomaa juuri mitään eroa. Siis jos käyttää sellaisia ihan perus kaupan kertakäyttö maskeja.
Tätä mietin myös. Mun työnkuva on siivousta, ja merkittävin ero maskia käyttäessä on että ei aivastuta, kun pöly ja pesuaineiden suihkepullopisarat eivät tule niin helposti nenään. Positiivinen vaikutus siis, ja toivoisinkin että voisin jatkaa maskin kanssa myös koronan jälkeen. Mutta fyysisessä työssäkään ei siis mitenkään tunnu että ei saisi henkeä. Ja bussipysäkillekin olen juossut maski päässä! Tätä taustaa vasten tuntuu tosi kummalliselta kuulla ja lukea ihmisten purnausta siitä, että kevyessä asiakaspalvelutyössä on niin kovin rankkaa pitää maskia...
Mitä maskia olet käyttänyt ? Eikö tosiaan ole maski tuntunut yhtään hiostavalta?
Merkeissä on eroja, ja joidenkin kanssa oma hengitys tuntuu vähän kuumalta, mutta en jotenkin osaa pitää sitä merkittävänä ongelmana verrattuna näihin happi loppuu -purnaajiin. Mutta kertakäyttöisistä siis kysymys. Uusi asia tämä kuitenkin on, joten voi olla että jossain vaiheessa alkaa tympiä, mutta tässä vaiheessa kokemus on positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh, koska muuten kirurgin kuola tippuisi leikkaushaavaan -> ei hyvä.
Ihan eri asia kuin tämä maskihössytys nyt.
Ja ne kirurgin maskit on ihan erilaisia, suojaavat paljon paremmin kuin nämä marketmaskit, joilla on lähinnä ulkonäöllinen vaikutus.
Kolmesta kerroksesta muodostuvat kauppojen maskit on ihan samaa laatua kuin sairaaloiden kirurgien maskit. Juuri eilen puhuin tästä keskussairaalassa töissä olevan sairaanhoitajan kanssa, joka joutuu käyttämään maskia koko työvuoronsa ajan.
Eipä virallisesti ole, niillä on ihan eri luokitukset.
Jos kauppojen maskeissa on CE-merkintä, vastaavat kirurgin maskeja.
Voi taivahan talikynttilät, CE-merkintä löytyy vaikka leikkiautosta. Se ei tarkoita muuta kuin, että tuote on hyväksytty myytäväksi, ei se taakaa mitään tiettyjä suojausominaisuuksia.
Hengityssuojainten ja kirurgisten suu-nenäsuojainten suhteen CE-merkintä on hieman eri asia kuin leikkiautojen, joihin merkintä käytännössä voidaan lätkäistä ilman ulkopuolisen tahon tutkimusta. Kuitenkin lääkinnällisiin tarkoituksiin tarkoitettujen tuotteiden CE-merkintä edellyttää, että niiden laatu on asianmukaisesti tutkittu ja toimivuus varmistettu. Esim. hengityssuojaimissa tulisi CE-merkinnän perässä olla numerosarja, joka kertoo, mikä tahp valvoo kyseisen suojaimen laatua. Että hyvänen aika vaan itsellesi.
"Eräissä tuoteryhmissä CE-merkinnän kiinnittäminen edellyttää laitteen vaatimustenmukaisuuden arviointia kolmannella osapuolella, testauslaboratoriossa. Näissä tapauksissa tuotteen mallikappaleen rakenne ja toimivuus on tyyppitarkastettu ja CE-merkintä osoittaa, että arvioitu mallikappale on täyttänyt turvallisuusvaatimukset.
Tällaisia kuluttajakäyttöön tarkoitettuja laitteita ovat kaasulla toimivat kotitalouslaitteet, eräät koneet (mm. autonnostimet, moottorisahat) ja henkilönsuojaimet (mm. ratsastus-, pyöräily- ja laskettelukypärät, hengityksensuojaimet)."
Lähde: Wikipedia (vaikkei luotettavin lähde olekaan. Siellä vaan selkeästi kerrottu)
Kullin puhtaus on tärkeä asia meille iso kullisille
Suomalaiset häpeävät maskin käyttämistä. Meillä ei ole totuttu käyttämään maskeja. Nolostutaan, kun maskinkäyttäjiä katsotaan. Itse asuin etelä-koreassa vuoden ja siellä kaikki käyttivät maskeja. Siellä katsottiin kieroon, jos maskia ei ollut. Jos menit esim. metroon ilman maskia, sitä tultiin heti tarjoamaan. Kukaan ei koskaan ollut ilman maskia missään. Talossani kaikilla oli maski, kun menimme hissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei muuten kukaan kannata maskia ja turvaväliä perheiden sisällä? Hirveitä virushautomoita, paljon on jäljitetty tartuntoja perheen sisäisiin kontakteihin. Maskeista ja turvaväleistä olisi varmasti eniten hyötyä yksityistalouksissa, siellä sitä klähmimistä ja räkää on paljon enemmän kuin 5 minuutin maidonhakureissulla tai 10min bussimatkalla.
Kelvoton argumentti.
Tiedät varsin hyvin varmasti itsekin, ettei maskeja voida vaatia käyttämään kotona perheen kesken koska siitä koituu kohtuutonta haittaa ihmisten arkielämään. Sen sijaan maskin laittaminen vaikka kaupassa käynnin ajaksi ei vaadi keneltäkään paljon.
Miksei voida? Minä asun yksin ja minulta vaaditaan täydellistä sosiaalista eristäytymistä. Miksei perheiden tarvitse laittaa tikkua ristiin? Varmasti olisi maskipakosta huolimatta perheellisillä helpompaa kuin yksinasuvilla, voisi silti jutella huoneesta toiseen jne. Tai voi vaikka tehdä niinkin kuin minun on käsketty, voi soittaa olkkarin sohvalta työhuoneessa majailevalle puolisolle videopuhelun.
Törkeää! Olisitte sanoneet sitten, että maskit käyttöön, jos vain saatte jostakin tai tehkää itse. Mutta väitettiin haitallisiksi! Uskomatonta
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset häpeävät maskin käyttämistä. Meillä ei ole totuttu käyttämään maskeja. Nolostutaan, kun maskinkäyttäjiä katsotaan. Itse asuin etelä-koreassa vuoden ja siellä kaikki käyttivät maskeja. Siellä katsottiin kieroon, jos maskia ei ollut. Jos menit esim. metroon ilman maskia, sitä tultiin heti tarjoamaan. Kukaan ei koskaan ollut ilman maskia missään. Talossani kaikilla oli maski, kun menimme hissiin.
Ihanko tosissanne haluatte tällaista epäinhimillistä yhteiskuntaa? Mä olen pitänyt itseäni introverttinä ihmisvihaajana, mutta ajatus etten koskaan saisi nähdä toisen ihmisen kasvoja muuta kuin kuvissa/videolta on minusta hyvin ahdistava.
Vierailija kirjoitti:
En vain jaksanut käydä noita kaikkia "idioottimaisia" kommentteja läpi, joten kerron vain seuraavaa.
Esimerkki: Jos vaikka on kaksi ihmistä vastakkain, kutsutaan niitä nimillä Seppo ja Jussi. Sepolla on tartunta. Valitettavasti hän ei vielä tiedä siitä (koska virus on latentti noin 1-7 päivää) eli hänellä ei ole vielä oireita!
He ovat alasti, Seppo kusee Jussin kintuille >TARTUNTA
Jos VAIN Jussilla on farkut jalassa ja Seppo kusee Jussin kintuille, osa jää ulkopuolelle, mutta Jussi saa kuitenkin tartunnan.
Jos taas molemmilla on farkut jalassa, niin Seppo kusee omille farkuilleen ja Jussi ei saa ollenkaan tartuntaa.. GOT IT?
Tämä siis niille typerille ihmisille jotka eivät tajua!
Piti oikein ratakiskosta vääntää..
Heppoista kiskoa, räkäraudasta tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelvoton argumentti.
Perhe nuohoaa viruksia toisistaan jonkun 10-16h/vrk ja etenkin lapset ovat todella epähygieenisiä eivätkä noudata mitään rajoituksia. Mutta kun laitetaan maski 5min kauppareissulle js kielletään sinkkua tapaamasta ystäviä niin maailma pelastuu.
Eikö ihmisillä nykyään ole alkeellisintakaan logiikantajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh, koska muuten kirurgin kuola tippuisi leikkaushaavaan -> ei hyvä.
Ihan eri asia kuin tämä maskihössytys nyt.
Ja ne kirurgin maskit on ihan erilaisia, suojaavat paljon paremmin kuin nämä marketmaskit, joilla on lähinnä ulkonäöllinen vaikutus.
Kolmesta kerroksesta muodostuvat kauppojen maskit on ihan samaa laatua kuin sairaaloiden kirurgien maskit. Juuri eilen puhuin tästä keskussairaalassa töissä olevan sairaanhoitajan kanssa, joka joutuu käyttämään maskia koko työvuoronsa ajan.
Eipä virallisesti ole, niillä on ihan eri luokitukset.
Jos kauppojen maskeissa on CE-merkintä, vastaavat kirurgin maskeja.
Voi taivahan talikynttilät, CE-merkintä löytyy vaikka leikkiautosta. Se ei tarkoita muuta kuin, että tuote on hyväksytty myytäväksi, ei se taakaa mitään tiettyjä suojausominaisuuksia.
Yleensä CE merkintään riittää että valmistaja itse vakuuttaa tuotteen täyttävän vaatimukset. Maskien osalta voi olla tekstitkin mutta mikään tae turvallisuudesta se ei tosiaan ole.
Yleensä kyllä, mutta kirurgisissa suojaimissa ei. Ne on laatuvalvottuja, jos on CE-merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida? Minä asun yksin ja minulta vaaditaan täydellistä sosiaalista eristäytymistä. Miksei perheiden tarvitse laittaa tikkua ristiin? Varmasti olisi maskipakosta huolimatta perheellisillä helpompaa kuin yksinasuvilla, voisi silti jutella huoneesta toiseen jne. Tai voi vaikka tehdä niinkin kuin minun on käsketty, voi soittaa olkkarin sohvalta työhuoneessa majailevalle puolisolle videopuhelun.
En usko sekuntiakaan, että joku virallinen taho vaati juuri sinulta sosiaalista eristäytymistä.
Keneltäkään ei vaadita "täydellistä sosiaalista eristäytymistä" ellei ko. vaatimus kohdistu henkilöön jolla on todettu kotona tartunta tai on karanteenissa ulkomailta palaamisen seurauksena.
Yhtä lailla mikäli perheessä joku sairastuu tai joutuu matkustamisen vuoksi karanteeniin, koskee se eristyksissä vietettävä aika kaikkia ko. taloudessa.
PS: "Voivathan he huudella toisilleen suljetuista huoneista"... Ei jestas :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko sekuntiakaan, että joku virallinen taho vaati juuri sinulta sosiaalista eristäytymistä.
Keneltäkään ei vaadita "täydellistä sosiaalista eristäytymistä" ellei ko. vaatimus kohdistu henkilöön jolla on todettu kotona tartunta tai on karanteenissa ulkomailta palaamisen seurauksena.
Yhtä lailla mikäli perheessä joku sairastuu tai joutuu matkustamisen vuoksi karanteeniin, koskee se eristyksissä vietettävä aika kaikkia ko. taloudessa.
Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta sinulta taisi koko pointti mennä viuhuen ohi. Jos yksinasujilta voidaan vaatia toteuttamaan kaikki kontaktit maskeilla ja turvaväleillä, niin ihan yhtä hyvin tätä voidaan vaatia perheellisiltäkin. Ei se yksinäisyys kenestäkään kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta sinulta taisi koko pointti mennä viuhuen ohi. Jos yksinasujilta voidaan vaatia toteuttamaan kaikki kontaktit maskeilla ja turvaväleillä, niin ihan yhtä hyvin tätä voidaan vaatia perheellisiltäkin. Ei se yksinäisyys kenestäkään kivaa ole.
Kukaan ei ole vaatinut maskeja kaikkiin kontakteihin. Suositus koskee julkisia tiloja. Ihanko oikeasti meinasit, että vaikka nelihenkinen perhe käyttöä jatkuvasti maskeja? Niitä täytyy vaihtaa noin tunnin välein. Laske huviksesi, mitä se maksaa, jos jokainen perheenjäsen ottaa joka tunti uuden maskin läpi valveillaoloajan.
Vierailija wrote:
Tasan viisi vuotta sitten 😷
Oisko 3 mitään?
Mitä maskia olet käyttänyt ? Eikö tosiaan ole maski tuntunut yhtään hiostavalta?