Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko lapsesi/teinisi syödä aspartaamilla maustettuja jogurtteja tai juomia?

Vierailija
01.01.2014 |

perustele vastauksesi

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:19"]

Haha, pellet! Ette varmasti erottaisi sokerilla maustettua jugua aspartaamilla maustetusta sokkotestissä, mutta joo, pellet.

[/quote]

 

Ihmisissä on eroja ja jotkut maistavat aspartaamin eri tavalla kuin "normaalit". Minä kuulun heihin. Sitä hallitsevaa pahaa makua ei voi peittää millään.

 

Emme osta itse keinomakeutettuja tuotteita (paitsi vaimo joskus vahingossa), mutta jos lapset niitä jostain saavat, emme ota paniikkia asiasta.

[/quote]

 

Joo, varsinkin jälkimaku aspartaamia sisältävissä tuotteissa on jotain jäätävää... Yhdessä vaiheessa Fun Light -mehut oli muotia, niitä tarjottiin joka paikassa, kamalaa tavaraa. Meinasin oksentaa siitä jälkimausta.

 

Nyt ne kaverit, jotka ennen vannoi Fun Lightin nimeen ja vertaili eri makuja, on suurimpia keinomakeutusaineiden vastustajia. Ihme pellejä. :)

Vierailija
2/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitan siis makeutettuja, ei maustettuja

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 01:49"]

tarkoitan siis makeutettuja, ei maustettuja

ap

[/quote]

 

hih... tai siis saavat olla maustettuja, mutta aspartaamilla makeutettuja...

Vierailija
4/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaine aspartaami on turvallista käyttää, sanoo EU:n ruokaturvallisuusvirasto Efsa. Sen asiantuntijaryhmä perehtyi kaikkiin aspartaamin haitoista tehtyihin tutkimuksiin ja julkisti kantansa tiistaina.

Turvallisena käyttönä virasto pitää nykyistä suositusta, jonka mukaan aspartaamia pitäisi saada korkeintaan 40 milligrammaa painokiloa kohti vuorokaudessa. 60-kiloinen aikuinen voi siten nauttia 2400 milligrammaa päivässä, minkä saamiseen pitää esimerkiksi juoda useita litroja sillä makeutettua limsaa.

Verkkokeskusteluissa aspartaamilla on esitetty olevan lukuisia haittoja kuten ahdistuneisuutta, ärtyneisyyttä, huimausta, unettomuutta, masennusta ja käytöshäiriöitä.

Suurten annosten on kerrottu aiheuttavan myrkytyksiä, joiden oireita ovat muun muassa jatkuva väsymys, ruuansulatusvaivat, muistin ja ajattelukyvyn heikentyminen, persoonallisuusmuutokset, näköhäiriöt ja tajuttomuus.

Efsa selvitti tutkimusnäytön lisäksi seikat, joista ei ole selvyyttä. Nekin otettiin mukaan arviointiin, ettei mahdollisia vaaroja aliarvioitaisi.

Virasto päätyi toteamaan, että käyttö on turvallista suosituksen mukaisilla määrillä. Ainoastaan fenyyliketonuriasta kärsiville aspartaami ei sovi, koska heidän pitää välttää fenyylialaniinia, jota syntyy kehossa aspartaamin hajoamistuotteena.

Aspartaami hajoaa kehossa nopeasti kolmeksi ainesaksi, joita on monissa ruuissa muutenkin. Efsa arvioi kaikkia ja päätteli, etteivät ne ole terveydelle haitaksi.

Korjaus 11.10: Esimerkkiaikuisen turvallisen käytön rajaksi laskettiin jutussa 240 milligrammaa, kymmenesosa oikeasta määrästä.

 

http://www.hs.fi/ruoka/a1386645785797

 

Vierailija
5/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan, koska ihan sama,kaikki me kuollaan kuitenkin.

Vierailija
6/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään aspartaamilla makeutettua. Se maistuu ihan hirveälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen antamasta mitään light-limuja tai mehuja, enkä kyllä juo niitä itsekään, ne vaan maistuvat pahalle. En sitten ole ajatellut että minkä sortin aineita niissä on, onko aspartaamia vai jotain muuta. Joskus on joku x-tra -limupullo tullut juotettua mökillä kun ei vaihtoehtoja ole ollut, siinä on kai osaksi sokeria ja osaksi makeutusaineita, vaikkei lightistä lue halaistua sanaa etiketissä.

Vierailija
8/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niitä vartavasten hänelle syötä, mutta jos muutama light-limsalasi vuodessa menee, niin en saa hepulia asian vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin sijaan esim jugurteissa yms, koska se ei ole epäterveellistä.

Vierailija
10/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytä ikinä makeutusaineella höystettyjä ruokia/juomia, ellei vahingossa ole ostanut. Maistuvat ihan kamalalle, sokeri on se paras makeuttaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Toisin kuin sokerilla, aspartaamilla ei ole todettu olevan mitään terveyshaittoja.

Vierailija
12/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itsekään keinotekoisten aineiden mausta, miksi tarjoaisin niitä lapsilleni. En silti mikään fanaatikko ole.

 

Ei sokeri ole terveelle ihmiselle mitenkään myrkyllistä, kuten ei suolakaan. Uusien keinotekoisten aineiden turvallisuuden tietävät vasta seuraavat sukupolvet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, aspartaamin vaikutukset ovat huonompia kuin sokerin.

Vierailija
14/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään rasvaa ja sokeria, syödään sitten vaikka vähän vähemmän näitä herkkuja, mutta mieluiten syön ja annan lasten syödä aitoja raaka-aineita, tunnistavat silloin paremmin aidot maut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tini-ikäsen lapseni ruokavaliota en enää pysty kontrolloimaan, enkä haluakaan. Olen hänelle kertonut sen mitä tiedän ja ajattelen ja hän on valinnut, mitä siitä uskoo. En tiedä, köyttääkö hän aspartaamia.

 

itse en käytä, koska se maistuu pahalta. En juo muutakaan limua, koska jo pari lusikallista sokerilimua taas aiheuttaa mulle tuskallisen hiivatulehduksen. Aspartaami on kuitenkin meillä käytetyistä lisäaineista tutkituimpia ja tutkimuksissa on todettu se varsin vaarattomaksi, paitsi noille fenyyliketonuurikoille. Että siitä saisi jotain haittavaikutuksia, sitä pitäisi juoda ei edes ämpäreittäin vaan saaveittan.

Vierailija
16/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kohtuudella, ni sillei homma toimii. Yleensä ne jotka skitsoilee jonku aineen kanssa , vetää jotain muuta tosi epäterveellistä. eihän siinä oo järkeä.

Vierailija
17/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Epäilen että keinotekoiset makeutusaineet eivät ole terveellisiä. Itselleni aspartaami aiheuttaa päänsärkyä. Mieluummin vähemmän oikeaa sokeria.

Vierailija
18/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Eivät ole koskaan käyttäneet. Tiesittekö, että rotille tehdyssä tutkimuksessa aspartaami teki reikiä aivokudoksiin.

Vierailija
19/42 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörhöysaste tässä asiassa on laskenut. Verratkaa vuoteen 2006 ja naurakaa:

 

http://www.vauva.fi/keskustelu/387668/ketju/aspartaami__hyva_vai_paha

 

Vaan ehkä hörhöt valtaa tämänkin ketjun, kun taas tuli "reikiä aivoihin" -argumenttikin...

Vierailija
20/42 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta niitä kotiin, ihan jo siksi että maistuvat tosi pahalle. Mutta jos nyt kylässä niitä saavat, niin antaa mennä vaan. Mutta mieluummin oikeaa sokeria kuin keinotekoista.