Haluaisitko muuttaa Suomesta pois jos siihen olisi mahdollisuus? Miksi haluaisit lähteä?
Itse lähtisin jos voisin, niin synkkä ja surullinen ilmasto että tuntuu ottavan mielenterveyden päälle joka vuosi pahemmin.
Kommentit (233)
Itselle olisi ihanne olla talvet Etelä-Euroopassa. Etätyötä teen, mutta työnantaja velvoittaa tekemään vain kotiosoitteessa. Voisin kyllä fyysisesti ja psyykkisesti paremmin jos saisin välillä vaihtaa maisemaa.
Toivottavasti oikeesti nämä etätyö käytännöt nyt koronan myötä muuttuu niin, että voisi asua siellä missä haluaa, vaikka ulkomailla.
Valon ja lämmön takia.
Sairastan kipusairautta enkä kestä kyömyyttä, sadetta enkä tuulta. Eli n 345 pv vuodessa kärsin.
Paras ilmasto löytyy Karibialta, sopiva lämpö 23-33 eikä liian kosteaa. Lämmin merituuli ei juurikaan haittaa. Euroopassa Italian Piemonten viinialueet, lyhyt ja leuto talvi569
Ja minä kun olen ajatellut, että muuttaisin takaisin Saksasta Suomeen kun lapset 18v. En verotuksen takia enkä ruuan hinnan; ne ovat molemmat kohtuullisia Suomessa. Enkä terveydenhoidon, pidän suomalaista huonona. En näe siihen oikeastaan mitään järjellistä syytä. Mutta olen mentaliteetiltani suomalainen ja haluan elää omassa rauhassani. Pystyisin ostamaan kauniin talon jonkin kauniin järven rannalta, mies voisi jäädä tänne tai tulla mukaan, miten haluaa. Ehkä pidetään kaksi kotia. Mutta haluan Suomeen.
Jotenkin huvittaa kuinka paljon miinuksia Suomessa asumista puoltavat kommentit saavat. Miksi, vastasivat vain aloittajan kysymykseen?
En, en haluaisi muuttaa Suomesta pois. Olen kokeillut, oli hirveää. Olen parhaimmillani tutussa Suomessa jossa osaan toimia, ja persoonani tulee esille omalla äidinkielelläni parhaiten. Englantia vain puhun, mutta suomen kieltä olen. Vaikea kuvitella ympärilleni läheisiksi ihmisiksi sellaisia, jotka eivät edes loppujen lopuksi oikein tiedä millainen olen, koska emme puhu samaa kieltä.
Pidän myös Suomen ilmastosta, inhokkivuodenaikani on täälläkin kesä liian kuumuutensa vuoksi. Tiedän olevani harvinainen friikki, mutta minulle tämä sopii kuin siniristi lippuun. Myös introverttiluonteelleeni oivallinen paikka - tykkään rupatella ja olla sosiaalinen, mutta tarvittaessa voi myös olla hiljaa ja ottaa omaa tilaa eikä kukaan ihmettele.
Onhan täällä huonojakin puolia - aivan kuten joka ikisessä maassa. Hintataso on melko korkea, samoin verotus. Kuitenkin syystä; loppupeleissä meillä toimii asiat aika hienosti. Esimerkkinä MS-tautiin sairastunut äitini, joka maksaa 3000e arvoisesta lääkkeestään itse 3e kuukaudessa. Myös hänen syöpähoitonsa oli ensiluokkaista, eikä taloutemme kärsinyt äidin sairastumisesta. Jossain muussa maassa oltais oltu aika lirissä.
Kaikille ei sovi, ja heillä on onneksi vapaus lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa kuinka paljon miinuksia Suomessa asumista puoltavat kommentit saavat. Miksi, vastasivat vain aloittajan kysymykseen?
En, en haluaisi muuttaa Suomesta pois. Olen kokeillut, oli hirveää. Olen parhaimmillani tutussa Suomessa jossa osaan toimia, ja persoonani tulee esille omalla äidinkielelläni parhaiten. Englantia vain puhun, mutta suomen kieltä olen. Vaikea kuvitella ympärilleni läheisiksi ihmisiksi sellaisia, jotka eivät edes loppujen lopuksi oikein tiedä millainen olen, koska emme puhu samaa kieltä.
Pidän myös Suomen ilmastosta, inhokkivuodenaikani on täälläkin kesä liian kuumuutensa vuoksi. Tiedän olevani harvinainen friikki, mutta minulle tämä sopii kuin siniristi lippuun. Myös introverttiluonteelleeni oivallinen paikka - tykkään rupatella ja olla sosiaalinen, mutta tarvittaessa voi myös olla hiljaa ja ottaa omaa tilaa eikä kukaan ihmettele.
Onhan täällä huonojakin puolia - aivan kuten joka ikisessä maassa. Hintataso on melko korkea, samoin verotus. Kuitenkin syystä; loppupeleissä meillä toimii asiat aika hienosti. Esimerkkinä MS-tautiin sairastunut äitini, joka maksaa 3000e arvoisesta lääkkeestään itse 3e kuukaudessa. Myös hänen syöpähoitonsa oli ensiluokkaista, eikä taloutemme kärsinyt äidin sairastumisesta. Jossain muussa maassa oltais oltu aika lirissä.
Kaikille ei sovi, ja heillä on onneksi vapaus lähteä.
Jossain maassa, mutta ette todennäköisesti missään Euroopan maassa. Useimmissa etenkin länsieuroopan maissa on parempi ja edullisempi hoito kuin suomessa.
Ulkomailla asuminen vaatii ihmiseltä toki paljon enemmän kuin tutussa ja turvallisessa ympäristössä pysyminen, eikä tietenkään siten sovi kaikille. Kuitenkin uskomukset esim suomen terveydenhuollon paremmuudesta antavat kuvan, ettei oikeasti ulkomailla ole käyty Teneriffan lomaa pidemmälti, eikä asioista ole juuri muutenkaan otettu selvää.
Olen ajatellut muuttaa ennen eläkeikää, noin kymmenen vuoden päästä. Sellaiset 5-10 vuotta jossain lämpimässä maassa ja sitten kun rupeaa terveys pettämään eikun takaisin tänne maksattamaan kulut. Mielestäni ihan reilua, kun ei ole kelan tai sossun luukkua ollut tarve käyttää. Joku Karibian saari vaikka, jossa pärjää englannilla, saa myös olla turistikohde.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut muuttaa ennen eläkeikää, noin kymmenen vuoden päästä. Sellaiset 5-10 vuotta jossain lämpimässä maassa ja sitten kun rupeaa terveys pettämään eikun takaisin tänne maksattamaan kulut. Mielestäni ihan reilua, kun ei ole kelan tai sossun luukkua ollut tarve käyttää. Joku Karibian saari vaikka, jossa pärjää englannilla, saa myös olla turistikohde.
Nykyisen tasoista sairaanhoitoa ei ole Suomessa saatavana enää kymmenen, viidentoista vuoden kuluttua. Tai on, mutta kovaan hintaan, ei nykytyyliin. Parempi siis suunnitella huolella mihin maahan asettuu ja esim. vakuuttaa itsensä siellä paikallisen tavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa jo tekin tänne Puolaan. Täällä on hyvä ja järkevä hallitus, täällä pidetään vassarinpaskat kurissa, täällä on turvallista, täällä on töitä, täällä on mielipiteenvapaus, täällä on sallittua olla maastaan ylpeä, täällä on ihmisen hyvä asua ja elää <3
Mielenkiintoista. Puola on aina kuulostanut korvissani ankealta ja harmaalta betonikolhoosilta. Vuosia sitten keskustelin hollantilaisen perheenäidin kanssa, joka oli asunut Puolassa. Hänkin kehui maata ja kertoi, että koska tahansa olisi valmis muuttamaan sinne takaisin.
Minulta myös peukku Puolalle! Monivivahteinen ja kaunis maa,
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn muuten Suomessa ihan hyvin, mutta jotenkin ajattelen monien ihmisten sekä yleisen asenteen olevan aika lannistava ja sellainen vähän kiusaamiseen sekä muiden alentamiseen pohjautuva kulttuuri täällä on. En todellakaan halua yleistää, mutta itsellä paljon ikäviä kokemuksia. Ehkä se on ajatus, että tahtoisi kokeilla miten onnistuisi ulkomailla ihmisten kanssa ja olisiko jokin paremmin. Minulla on muutamia tuttuja ulkomailta ja jotenkin heidän kanssaan kaikki on sujunut paremmin. Muuten minulle sopisi paremmin jatkuvaan asumiseen jokin kylmenpi paikka ( vähän Suomen kaltainen). Aina sitä mietti, että voihan se olla, että kaikki on samoin muuallakin ja en siis ajattele olevani itse täydellinen mitenkään ja vikaa on minussakin.
Itse olen törmännyt tuohon kuvailemaasi henkiseen ilmapiiriin ja lannistavaan kulttuuriin vain tällä palstalla.
Jos koko maa olisi tällaisia ihmisiä täynnä, muuttaisin minäkin, ihan mihin tahansa.
Mutta koska se ei onneksi ole totuus, viihdyn kotimaassani enkä täältä muuta mihinkään.
Matkailua kyllä harrastan, mutta koti on täällä.
Kyllä mä pidän Suomesta ja suomalaisista noin yleensä, täällä olen omieni joukossa. Mutta vuosi vuodelta tuntuu että asenneilmasto muuttuu itselleni vieraammaksi. Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus häviävät ja ihan muilla ansioilla etenee.
Olen kai tullut vanhaksi mutta minulla on tunne kuin kaikki kulkisi hurjalla vauhdilla kohti jotain ikävää eikä sitä voi pysäyttää. En tiedä missä olisi se maailmankolkka jossa olisi turvallista ja rauhallista, ehkä ei missään. Kotiutuminen tässä iässä voisi olla haastavaa.
Mottoni on nykyään: Seis maailma, tahdon ulos! :(
Haluaisin lähteä, jos kokoomus pääsisi taas hallitukseen. Työn saamisesta inhimillisellä palkalla on tehty niin vaikeaa ja sitten vielä kaikki ne työttömiin kohdistuvat leikkaukset ja jatkuvat hyökkäykset nytkin, kun ovat oppositiossa, on niin ahdistavaa. Miten on vaikea ymmärtää, että töihin ei voi mennä, jos kukaan ei palkkaa sinua töihin, vaikka haet monia paikkoja ja haet koulutuksiin ja sitten, kun vihdoin pääset koulutukseen, niin tulee korona ja et saa ilmaista harjoittelupaikkaa tilanteen takia ja jos saat, niin olet harjoittelun ajan vain ilmaista työvoimaa, mutta ei palkata harjoittelun jälkeen töihin. Ja sekö on sen työttömän työnhakijan syy, ettei saa töitä? -54 v-
Maa ilman perussuomalaisia on hyvä maa
Varakkaana tai mieluummin rikkaana haluaisin asua joko Lontoossa tai Vancouverissa Kanadassa. Pidän leudosta säästä ja kauniista ympäristöstä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn muuten Suomessa ihan hyvin, mutta jotenkin ajattelen monien ihmisten sekä yleisen asenteen olevan aika lannistava ja sellainen vähän kiusaamiseen sekä muiden alentamiseen pohjautuva kulttuuri täällä on. En todellakaan halua yleistää, mutta itsellä paljon ikäviä kokemuksia. Ehkä se on ajatus, että tahtoisi kokeilla miten onnistuisi ulkomailla ihmisten kanssa ja olisiko jokin paremmin. Minulla on muutamia tuttuja ulkomailta ja jotenkin heidän kanssaan kaikki on sujunut paremmin. Muuten minulle sopisi paremmin jatkuvaan asumiseen jokin kylmenpi paikka ( vähän Suomen kaltainen). Aina sitä mietti, että voihan se olla, että kaikki on samoin muuallakin ja en siis ajattele olevani itse täydellinen mitenkään ja vikaa on minussakin.
Itse olen törmännyt tuohon kuvailemaasi henkiseen ilmapiiriin ja lannistavaan kulttuuriin vain tällä palstalla.Jos koko maa olisi tällaisia ihmisiä täynnä, muuttaisin minäkin, ihan mihin tahansa.
Mutta koska se ei onneksi ole totuus, viihdyn kotimaassani enkä täältä muuta mihinkään.
Matkailua kyllä harrastan, mutta koti on täällä.
Kirjoitin tuon ensimmäisen viestin ja ihmettelen vähän sitä, että on vaikeaa uskoa minun kokemuksiini ihmisistä. En todellakaan halua valittaa, mutta en myöskään valehdella jos olen itse kokenut paljon pahaa ihmisiltä ja oikeasti vaikeaa löytää sellaisia joita muistelisi mielellään. Tämä moniin asioihin liittyen. En silti tarkoittanut, että kaikki olisivat sellaisia ja onneksi olet itse tavannut niitä mukavia. Ja en siis itse ole mikään ikävä ihminen jos sitä ajatellaan. Muuten vaan kiusattu ja arvosteltu lähes koko tämänhetkisen elämäni. Palstasta pitää vielä sanoa, että itselläni on puolestaa täältä erilaisiakin kokemuksia ja monesti ajattelee kumpa tapaisi juuri tuon ihmisen ihan oikeassakin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaana tai mieluummin rikkaana haluaisin asua joko Lontoossa tai Vancouverissa Kanadassa. Pidän leudosta säästä ja kauniista ympäristöstä..
Lontooseen ei ainakaan sään takia kannata, muuttaa, ja ympäristökin on kaunista vain vauraammilla alueilla.
Australia on hieno, mutta varsinkin hämähäkit pelottaa.