Serkku jakaa lapsilleen omaisuuttani
Serkku kuvittelee, että testamenttaan omaisuuteni hänelle, olen siis lapseton ja meillä on pieni suku, joten serkku on läheisin hengissä oleva sukulaiseni. On usein mökilläni sanonut, kuinka sitten "Matti" voi tehdä sitä ja tätä ja tuota remonttia rahoilla, jotka minulta jää ja "Maija" muuttaa kaupunkiasuntooni. En ole hennonut kertoa, että he eivät tule saamaan yhtään mitään, jos se minusta on kiinni juurikin serkun hävyttömän käytöksen vuoksi. Tässä on nyt pähkinä purtavana, että kerronko jo hyvissä ajoin vai jätänkö järkytyksen jälkeeni?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ainakin testamentti etukäteen, muuten se ei ole varmaa.
Serkut eivät enää perintökaaren mukaan peri joten ei tässä testamenttia tarvita serkun jättämiseen perinnöttömäksi. Tosin silloin perintö menee valtiolle jos serkku tosiaan on lähin sukulainen. eikä testamenttia ole.
Mieheni sai perintöä Ruotsista kun isänsä serkku kuoli siellä ( ei testamenttia). En tosin tiedä onko Suomessa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap ajattelit perinnölläsi tehdä? Onko sinulla siis vanhempia tai sisaruksia tai isovanhempia (elossa)?
Perintöä ei ole pakko jättää sukulaiselle. Paitsi omille lapsille menee pakosti jotain.
Ei tietenkään ole. Lähinnä vain mietin, että jos on e.m. sukulaisia elossa eikä tee testamenttia, menee perintö näille eikä serkulla ole siihen mitään asiaa. Itse asiassa ei muutenkaan ole ilman testamenttia.
Ja ap on lapseton, joten ei ole lakiosan vaatijoita.
Onko vanhempasi tai isovanhempasi elossa? Jos ovat, niin perintö voi kulkeutua heidän kauttaan serkullesi. Se testamentti kannattaa tehdä nyt, ja sitä voit muuttaa myöhemmin, jos elämäntilanteessa ja perillisissä tulee muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkut eivät enää perintökaaren mukaan peri joten ei tässä testamenttia tarvita serkun jättämiseen perinnöttömäksi. Tosin silloin perintö menee valtiolle jos serkku tosiaan on lähin sukulainen. eikä testamenttia ole.
Mieheni sai perintöä Ruotsista kun isänsä serkku kuoli siellä ( ei testamenttia). En tosin tiedä onko Suomessa näin.
Suomessa ei ole näin. Serkut eivät peri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin perintölakeja en tunne, mutta Suomessa ei serkku peri. Tosin vanhempi perii lapsensa, jos miehen isovanhempi on ollut elossa serkun ja hänen vanhempansa kuoleman jälkeen, periminen olisi mahdollista Suomessakin.
Testamentin teko paras tapa ratkaista asia.
Itse lapseton, en todellakaan halua sisaruksille antaa. Tein testamentin ystävälleni ja hänen jälkeensä hänen lapselleen, kummilapselleni.
KAntsii tehdä testamentti. Saa itse päättää minne omaisuus menee, mieluummin itselle tärkeälle kohteelle kuin valtion pohjattomaan kassaan.
Ap tekee testamentin ja jättää "Matille" ja "Maijalle" perintöä jos haluaa.
Jos sattuisivat olemaan alaikäisiä, niin testamenttiin sitten sellaiset määräykset, ettei inha serkku pääse näpelöimään lasten perintöä.
Muutoin tottakai eläinsuojeluyhdistykselle mieluummin kuin valtiolle, joka tuhlaa ap:n omaisuuden johonkin juoppojen hoitolaitokseen.
Elossa olevan omaisuutta ei voi jakaa, joten tarkistapa ap vielä kantasi otsikon väittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap ajattelit perinnölläsi tehdä? Onko sinulla siis vanhempia tai sisaruksia tai isovanhempia (elossa)?
Perintöä ei ole pakko jättää sukulaiselle. Paitsi omille lapsille menee pakosti jotain.
Ei tietenkään ole. Lähinnä vain mietin, että jos on e.m. sukulaisia elossa eikä tee testamenttia, menee perintö näille eikä serkulla ole siihen mitään asiaa. Itse asiassa ei muutenkaan ole ilman testamenttia.
Onko vanhempasi tai isovanhempasi elossa? Jos ovat, niin perintö voi kulkeutua heidän kauttaan serkullesi. Se testamentti kannattaa tehdä nyt, ja sitä voit muuttaa myöhemmin, jos elämäntilanteessa ja perillisissä tulee muutoksia.
Etkö osaa lukea? Ap kertoo, että serkku on lähin elossa oleva sukulainen. Missään ei myöskään kerro, että testamenttia ei ole. Ap kysyy, että pitäisikö asiasta kertoa serkulle eikä lakineuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuhan ei peri ilman testamenttia.
Täällä taas vastaillaan ihan asian vierestä ja oletetaan, että testamenttia ei vielä ole. Vaan pari on tainnut kertoa mielipiteensä itse kysymykseen.
Ehkä parasta on vaan kertoa ettei se perintö mene ihan noin automaattisesti. Se voi mennä kissakerholle tai toiselle noista tai ehkä joku nuori poikakaveri saa ne.
Ompa törkeetä jakaa toisen omaisuutta vaikka henkilö on vielä elossa. Testamentti pitää tehdä heti jos on omaisuutta, vaikkapa yllättäen liikenteessä kuolee tai johonkin sairauskohtaukseen. Jos kerrot niin he voivat katkaista välit kokonaan niin että kannattaa tarkkaan harkita. Oman omaisuuden voi joutua loppuaikoina käyttämään omiin hoitokuluihin ja itse menisin kalliiseen hoitokotiin, työllistäisin käymällä kalleimmissa hemmottelu hoidoissa. Työllistää niin paljon kuin pystyy ettei rahat mene millekkään ahneille loisille joita ei työtekeminen kiinnosta. Ei yhtään tiedä mitä kenenkin lapsista tulee vaikka tulisi päihderiippuvaisia. Ja kankkulan kaivoon menisi rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään, että ap:lla olisi lapsia. Viesti oli toteamus yleisellä tasolla.
Jokaisen lapsettoman kannattaa tehdä testamentti heti, kun on jotain omaisuutta niin ei ole mistä riidellä vaan omaisuus menee sinne mihin sen haluaa antaa. Minun miesystäväni aikoo jäädä lapsettomaksi, mutta ei hän omaisuuttaan esim siskon lapsille aio jättää vaikka ovat ainoat sopivan ikäiset omanlapsenkorvikkeet suvusta. Miesystävä aikoo testamentata minulle vaikka olisimme jo naimisissakin niin sitten ei ole mitään velvoitteita palauttaa kuoltuani omaisuutta hänen sisaruksille tai heidän lapsilleen vaan voin jättää omille lapsilleni jos jotain jätettävää on.
Olethan jo tehnyt testamentin? Elämästä ei koskaan tiedä, joten perintöasiat kannattaa hoitaa mielummin heti kuin huomenna.
Ihan hyvä olisi lapsia ajatellen kertoa. He ovat vanhempiensa hölmöilyyn syyttömiä ja olisi väärin antaa heidän elää luulossa, että perintöä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ompa törkeetä jakaa toisen omaisuutta vaikka henkilö on vielä elossa. Testamentti pitää tehdä heti jos on omaisuutta, vaikkapa yllättäen liikenteessä kuolee tai johonkin sairauskohtaukseen. Jos kerrot niin he voivat katkaista välit kokonaan niin että kannattaa tarkkaan harkita. Oman omaisuuden voi joutua loppuaikoina käyttämään omiin hoitokuluihin ja itse menisin kalliiseen hoitokotiin, työllistäisin käymällä kalleimmissa hemmottelu hoidoissa. Työllistää niin paljon kuin pystyy ettei rahat mene millekkään ahneille loisille joita ei työtekeminen kiinnosta. Ei yhtään tiedä mitä kenenkin lapsista tulee vaikka tulisi päihderiippuvaisia. Ja kankkulan kaivoon menisi rahasi.
No ei serkku peri vaikka testamenttia ei olisikaan.
Mä voin tulla auttaa. Juodaan sun rahat kimpassa niin ei jää niille mitään