Vuonna 2006 Suomi oli koululaisten kansainvälisessä vertailussa Pisa-tuloksissa matematiikassa ja lukutaidossa sijalla 2.
Vuonna 2018 sijoitukset 16. ja 7.
Mitä ihmettä tässä välissä on tapahtunut?
Kommentit (41)
Muut maat on tsempannu, ku Suomen ylimielisyys alkanu vituttaa.
Vapaa kasvatus, tabletti kourassa 1-vuotiaasta alkaen, kotona ei keskustella, kirjoja ei lueta...vapaa-aika kulutetaan laitteilla sen sijaan, etta tylsyys laittaisi mielikuvituksen valloilleen ja tekeminen olisi monipuolista. Tama kaikki on vaikuttanut pitkajannitteisyyteen, siis et sita ei enaa lapsilla ole. Kaikki mulle ja nyt. Ei jakseta työskennella, jotta saavutettaisiin jotain. Laiskistutaan ja kaivataan vaan rentoa vapaa-aikaa koulun jalkeen. Ja taas niiden laitteiden parissa.
Lukutaidon osaaminen on pitkällä aikavälillä laskenut Suomessa, kuten OECD-maissa keskimäärin. Suomen pistemäärän keskiarvo laski 16 pistettä vuoteen 2009 ja 26 pistettä vuoteen 2000 verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus, tabletti kourassa 1-vuotiaasta alkaen, kotona ei keskustella, kirjoja ei lueta...vapaa-aika kulutetaan laitteilla sen sijaan, etta tylsyys laittaisi mielikuvituksen valloilleen ja tekeminen olisi monipuolista. Tama kaikki on vaikuttanut pitkajannitteisyyteen, siis et sita ei enaa lapsilla ole. Kaikki mulle ja nyt. Ei jakseta työskennella, jotta saavutettaisiin jotain. Laiskistutaan ja kaivataan vaan rentoa vapaa-aikaa koulun jalkeen. Ja taas niiden laitteiden parissa.
Ja viela lisaan. Vuonna 2006 15-vuotiaat, joille tutkimus suoritetaan, olivat syntyneet v. 1991. Viettivat siis lapsuuden ja nuoruuden pitkalti ilman alylaitteita...
Nykyään opiskelun sijaan koulussa kuvataan videoita joissa koulukaveri hakataan sairaalakuntoon.
Digitalisaatio tapahtui ja tietysti pienryhmien purku kun kaikki lapset myös ne ennen tarkkiksessa olleet on samoissa tiloissa. Tulevaisuudessa suunta on vain alaspäin. Etäkoulu romahduttaa sijoitustamme reilusti.
Inkluusio, S2-oppilaiden määrän kasvu, määrärahojen pieneneminen
Älypuhelimia ei saisi antaa kuin niille joilla on älyä.
Alle 18v ei osaa keskittyä jos on älypuhelin, kun ei osaa oikein kukaan muukaan.
Lisää tähän opettajien totaalinen kyvyttömyys pitää kuria ja liikunnan puute.
Etenkin poikien tulokset ovat romahtaneet. Suomen koululaitos on pettänyt pojat.
Idiotismi myy, kirjojen lukeminen ei.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin poikien tulokset ovat romahtaneet. Suomen koululaitos on pettänyt pojat.
Päinvastoin. Pojat ovat pettäneet Suomen koululaitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään opiskelun sijaan koulussa kuvataan videoita joissa koulukaveri hakataan sairaalakuntoon.
Jos kouluissa olis joka päivä 2h liikuntaa ei kukaan jaksaisi enää tapella.
Mutta ilmeisesti opetussuunnitelmaan ei kuulu liikunta vaan istuminen passiivisesti ja älypuhelinta räpläten jolloin kukaan ei keskity eikä opi jolloin energia purkautuu päihteinä sun muina.
Tämä siitä huolimatta että liikunta on tieteellisesti todistettu auttavan älyyn oppimiseen ja motoriikkaan.
Eikä nykyopet osaa pitää kuria. Nykyopettajat on kuin jotain säälittäviä mikkihiiriä verrattuna vanhaan hyvään aikaan.
Inkluusio tapahtui. Lisäksi matikan arvostus on heikentynyt työllisyystilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin poikien tulokset ovat romahtaneet. Suomen koululaitos on pettänyt pojat.
Päinvastoin. Pojat ovat pettäneet Suomen koululaitoksen.
Tässä pitää nyt ymmärtää se, että koulu on olemassa oppilaita varten, ei toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin poikien tulokset ovat romahtaneet. Suomen koululaitos on pettänyt pojat.
Päinvastoin. Pojat ovat pettäneet Suomen koululaitoksen.
Tässä pitää nyt ymmärtää se, että koulu on olemassa oppilaita varten, ei toisin päin.
Täytyy olla myös velvollisuuksia, ei vain oikeuksia.
On olemassa sanonta: "Älä kysy mitä maasi voi tehdä puolestasi, vaan kysy mitä sinä voit tehdä maasi puolesta".
Sama pätee kouluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin poikien tulokset ovat romahtaneet. Suomen koululaitos on pettänyt pojat.
Päinvastoin. Pojat ovat pettäneet Suomen koululaitoksen.
Tässä pitää nyt ymmärtää se, että koulu on olemassa oppilaita varten, ei toisin päin.
Täytyy olla myös velvollisuuksia, ei vain oikeuksia.
On olemassa sanonta: "Älä kysy mitä maasi voi tehdä puolestasi, vaan kysy mitä sinä voit tehdä maasi puolesta".
Sama pätee kouluunkin.
On älyllisesti epärehellistä syyllistää vain oppilaita. Oppilaiden oppimistulokset ovat kaikkein tärkein opettajien työpanoksen mittari. Ja se työpanos on 15 vuodessa menettänyt arvoaan rutkasti.
oisko afrosuomalaisten kohtaama rasismi alentanu tuloksia? Jokaisesta suomalaisesta kun säteilee pahuutta ja rasismia jota ei voi mitenkään lakata säteilemästä. Tämä rasismisäteily aiheuttaa sitten afrosuomalaisille geenisairauksia, rikollisrekisteriä, heikkoa oppimista ja lihavuutta.
Siksi moni afroälykkö onkin todennut että ainoa tapa päästä irti rasismista on kieltää valkonaamaiset kokonaan. Ei auta edes afrikkaan meno, sillä siellä se rasismi säteilee kaikkein pahiten joka näkyy siis sisten että afroafrikkalaiset pärjäävät erityisen heikosti afrikassa.
Kouluissa alettiin korjata jotain, mikä ei ollut rikki. Saatiin avoimia tuhannen ihmisen massatiloja, joissa 50-150 oppilasta riehuu ja kierii pitkin lattioita, koska pulpetit on out ja viihtyä pitää. Kukaan ei kuule opetusta eikä jaksa keskittyä. Sillä laitteella pelataan kun pitäisi opiskella. S2 oppilaat ja erityisoppilaat on siellä muiden seassa kierimässä eikä kouluohjaajia ole varaa palkata. Ja sitten hämmästellään, kun lapset ja nuoret ei osaa mitään ja opettajat on aivan äärirajoilla, kun yrittävät pitää porukan edes hengissä.
Terv. Opettaja, joka kaipaa sekä seiniä että pienempiä ryhmiä.
niin?