Lapset ja ero..
Olemme eronneet mieheni kanssa jo muutama vuosi sitten, minulla on uusi puoliso kuten myös entisellä miehelläni. Ero oli aikanaan riitaisa mutta nyt olemme hyvissä väleissä. Lastemme huoltajuus on nyt minulla mutta mieheni on alkanut kysellä jos hän saisi toisen lapsen huoltajuuden, lapsen alottaessa koulun ensivuona (koulu ja kaverit säilyisi samana). Samalla hän toivoisi jotta lapset alkaisivat olemaan hänen luonaan enemän, esimerkiksi viikon kerrallaan, kuitenkin niin että molemmat lapset ovat yhtäaikaa joko minulla tai hänellä. Toisaalta olen valmis luovuttamaan huoltajuuden mutta toisaala en, jos en suostu huoltajuutta antamaan voiko hän halutessaan minut siihen pakottaa?
Kommentit (3)
Minä taas olen sitä mieltä, että molempien lasten tilanne pitää olla samanlainen eli molempien huoltajuus äidillä tai molempien huoltajuus isällä. Tiedän tapauksen, jossa äiti hoiti tytön kulut ja isä pojan ja aivan epäreiluja tilanteita syntyi jatkuvasti.
En ymmärrä, miksi teillä ei voi olla yhteishuoltajuus. Jos taas tarkoitat asumisjärjestelyjä, niin huoltajuudella ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Voitte hyvin tehdä viikko-viikko-systeemin ja vaikka perustaa tilin, mihin menevät lapsilisät ja mihin kumpikin laittaa tietyn summan tasapuolisesti ja sieltä käytetään lasten menoihin.
Jos sinä kuitenkin pääasiassa hoidat ostot (vaatteet, harrastusmaksut jne), niin tilikään ei ole järkevä, koska se vaikeuttaa sinun arkeasi.
Siis onko ap'lla oikeasti yksinhuoltajuus? Millä perusteella se on mahdettu myöntää? Ovatko perusteet edelleen olemassa?
Vai tarkoittaako ap että lapset ovat olleet hänellä enimmän ajasta ja isällä tapaamiset esim joka toinen viikonloppu? Siis lähivanhemmuus.
Jos isä on ihan kelpo mies ja voi huolehtia lapsista tasavertaisesti, miksi tämä ei voisi olla ihan mahdollista?
Jos lapsilla ei mikään muutu niin miksi isä ei voisi sitten tasavertaisesti saada toisen lapsen lapsilisiä yms? Jos vaikka alkaisi sitten hoitamaan toisen lapsen kaikki kulutkin, sinä puolestaan huolehtisit sitten sinunluona kirjoilla olevan lapsen kulut. Vuoroasuminen voisi antaa mahdollisuuden puolestaan lapsen pitää läheiset välit kumpaankin vanhempaansa sekä samalla luoda tasavertaisen suhteen myös isän uuteen puolisoon.