Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri raskaana vko 39, jumppaa edelleen 6 krt viikossa...

Vierailija
30.12.2013 |

Olen koittanut vähän hillitä kaveriani, joka on raskaana viikolla 39, eikä käsitä ettei päivittäisessä hikirääkissä ole noilla viikoilla enää mitään järkeä, päinvastoin! Kaverini käy siis todella rankoilla jumppatunneilla jopa 6 krt viikossa ja tämän lisäksi salilla ja viittaa kintaalla kaikille varoituksille sykkeen noususta ym. Mitä mieltä olette, voiko tällainen vahingoittaa vauvaa, vai olenko minä se joka on ylivarovainen??

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:37"]

Normaali raskaus ei ole mikään este jumpalle. Päinvastoin.

[/quote]

En nyt ota kantaa ap:n tutun tapaukseen, mutta kyllä se voi olla. Esim. sellainen ihan tavallinen juttu kuin istukka kohdunsuulla on este liikunnalle. Jostain syystä rasitus voi aiheuttaa eri raskauksissa erilaisia komplikaatioita, esim. yksi tuttuni kertoi, että hän joutui lopettamaan kaikki jumpat ja työssään hiukankin raskaammat jutut, koska joka kerta tuli veristä vuotoa.

Mullakin alkuraskaudessa sykkeen noususta tuli niin kertakaikkisen paha olo, etten moneen viikkoon pystynyt tekemään kuin ihan kevyitä juttuja. Kävelylenkilläkin piti laahustaa. Sen jälkeen tuli monen viikon flunssa, joten aika varovaisesti olen nyt pyrkinyt kuntoa nostamaan.

[/quote]

On olemassa erityistilanteita, jolloin joutuu pidättäytyjmään normaalista elämästä raskausaikana.

Ne ovat kuitenkin erityistilanteita eikä normaali raskaus todellakaan ole sellainen.

[/quote]

Määrittele normaali raskaus. Normaalit raskaudet ovat täynnä erityistilanteita, joista kuvailin kirjoittamassani viestissä kolme.

[/quote]

voi jeesus. Ensin ei saa näyttää hyvältä,nyt ei saa enää edes pitää huolta itsestään. 

Eiköhän ap n ystävä itse tiedä onko hänellä etinen istukka tms. Antaa niiden liikkua jotka pystyvät. Suurempi riskiryhmä ovat kuitenkin tupakoijat, ylipainoiset, raskausdiabeetikot, you name it...

Vierailija
22/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:47"]

Määrittele normaali raskaus. Normaalit raskaudet ovat täynnä erityistilanteita, joista kuvailin kirjoittamassani viestissä kolme.

[/quote]

Normaali raskaus on raskaus, joka ei estä ihmistä elämästä normaalia elämää (myös liikkumasta ja kuntoilemasta) vauvaa vaarantamatta.

Psykologiset seikat tyyliin "Olen raskaana, joten minulla on oikeus ja velvollisuus plösähtää" ovat sitten eri asia...

Itselläni on 9 lasta, eikä vielä ole ollut sellaista raskautta, jossa olisi pitänyt varoa elämästä täyttä elämää raskausaikanakin.

[/quote]

No, en ole samaa mieltä kanssasi. Raskaus on poikkeustila elimistössä, ja silloin naisen pitää kuunnella herkemmin sitä, mikä sopii ja mikä ei. Esim. tuolla tutullani on kaikin puolin normaali raskaus, eikä mitään liikuntakieltoja tmv. ole, mutta silti jo aika pienestä rasituksesta alkaa vuotaa.

Mulla on tällä hetkellä ihan normaali raskaus menossa, mutta silti väsyn paljon helpommin kuin tavallisesti. En vain jaksa läheskään kaikkea sitä, mitä normaalisti. Musta se on elimistön tapa kertoa, että nyt pitää ottaa rauhallisemmin.

Edellisessä raskaudessa oli istukka kohdunsuulla, ja vaikka sekin oli ihan normaali raskaus, en saanut harrastaa rankkaa liikuntaa tai esim. nostaa painavia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 09:37"]

Normaali raskaus ei ole mikään este jumpalle. Päinvastoin.

[/quote]

En nyt ota kantaa ap:n tutun tapaukseen, mutta kyllä se voi olla. Esim. sellainen ihan tavallinen juttu kuin istukka kohdunsuulla on este liikunnalle. Jostain syystä rasitus voi aiheuttaa eri raskauksissa erilaisia komplikaatioita, esim. yksi tuttuni kertoi, että hän joutui lopettamaan kaikki jumpat ja työssään hiukankin raskaammat jutut, koska joka kerta tuli veristä vuotoa.

Mullakin alkuraskaudessa sykkeen noususta tuli niin kertakaikkisen paha olo, etten moneen viikkoon pystynyt tekemään kuin ihan kevyitä juttuja. Kävelylenkilläkin piti laahustaa. Sen jälkeen tuli monen viikon flunssa, joten aika varovaisesti olen nyt pyrkinyt kuntoa nostamaan.

[/quote]

On olemassa erityistilanteita, jolloin joutuu pidättäytyjmään normaalista elämästä raskausaikana.

Ne ovat kuitenkin erityistilanteita eikä normaali raskaus todellakaan ole sellainen.

[/quote]

[/quote]

voi jeesus. Ensin ei saa näyttää hyvältä,nyt ei saa enää edes pitää huolta itsestään. 

Eiköhän ap n ystävä itse tiedä onko hänellä etinen istukka tms. Antaa niiden liikkua jotka pystyvät. Suurempi riskiryhmä ovat kuitenkin tupakoijat, ylipainoiset, raskausdiabeetikot, you name it...

[/quote]

Lainasit viestiäni, mutta kommenttisi tuntuu koskevan ihan jotain muuta kuin mitä minä kirjoitin, joten en osaa sinulle vastata. Mä kirjoitin tuolla ylempänä, etten kommentoi ap:n ystävän tapausta, joten tuokaan ei ollut kommentti siihen.

Vierailija
24/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap sanoo, että hänen ystävänsä raskaudessa olisi jotain pielessä? Ei missään. Normaalissa raskaudessa liikunta on suositeltavaa, oman jaksamisen mukaan tietysti.

Jos on hyväkuntoinen ja kaikki kunnossa, varmasti jaksaa enemmän kuin jos on huonokuntoinen. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään vikaa raskausaikana alkupahoinvoinnin jälkeen, vaan olen ollut elämäni kunnossa. Jos itsellä on huonompi onni, ei kannata kuvitella, että kaikilla on.

Vierailija
25/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:01"]

Missä ap sanoo, että hänen ystävänsä raskaudessa olisi jotain pielessä? Ei missään. Normaalissa raskaudessa liikunta on suositeltavaa, oman jaksamisen mukaan tietysti.

Jos on hyväkuntoinen ja kaikki kunnossa, varmasti jaksaa enemmän kuin jos on huonokuntoinen. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään vikaa raskausaikana alkupahoinvoinnin jälkeen, vaan olen ollut elämäni kunnossa. Jos itsellä on huonompi onni, ei kannata kuvitella, että kaikilla on.

[/quote]

Ehkäpä kommentoit minulle, joka on tuonut tässä sitäkin puolta esille, että raskaus on kehon poikkeustila? Kuten sanoin jo ensimmäisessä kirjoittamassani viestissä, EN kommentoi ap:n kirjoitusta. Olen kommentoinut niitä viestejä, joihin olen vastannut. En ole sanonut, että kaikki raskaana olevat eivät jaksa liikkua. Olen tuonut esille vain sitä puolta, että vaikka raskaus olisikin ihan normaali, se on helposti syy sille, että liikunta jää vähemmälle, kellä mistäkin syystä.

Vierailija
26/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Normaali raskaus on raskaus, joka ei estä ihmistä elämästä normaalia elämää (myös liikkumasta ja kuntoilemasta) vauvaa vaarantamatta.

Psykologiset seikat tyyliin "Olen raskaana, joten minulla on oikeus ja velvollisuus plösähtää" ovat sitten eri asia...

Itselläni on 9 lasta, eikä vielä ole ollut sellaista raskautta, jossa olisi pitänyt varoa elämästä täyttä elämää raskausaikanakin.

[/quote]

Näin sivusta heitän kommentin että aika epämääräinen vastaus sulta. Ensin sanot että normaali raskaus ei estä ketään harrastamasta liikuntaa. Toinen pyytää sua määrittelemään normaalin raskauden ja sä sanot että se on sellainen raskaus joka ei estä elämästä normaalia elämää.

Mietipäs hetki miten epämääräinen määritelmä. Määrittele seuraavaksi vaikka tuo "normaali elämä" :D

Vierailija
27/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaushan on usein tekosyynä sille, että nyt ei tarvitse tehdä mitään ja saa syödä niin paljon kuin haluaa. Varmasti herättää katkeruutta noin hyvävoimainen odottaja.

Vierailija
28/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun normaaliin elämään kuuluu ratsastaminen, mutta kun nyt olen raskaana, ratsastan pelkästään käyntiä ja kohtapuoliin aion lopettaa ratsastamisen. Olen varmaankin ylivarovainen? En ole myöskään ajanut moottoripyörällä ollessani raskaana.

Vierailija
29/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, hienoa saivartelua. Tietystikään raskaana olevan ei pidä harrastaa lajeja, joista on vaaraa sikiölle tai itselle, kuten ratsastaminen, jossa vaarana on putoaminen. Kuntosali ja jumppa sen sijaan ei ole vaarallista, mikäli odottajan terveydentilassa ei ole estettä liikkumiselle.

Itse lopetin alkuraskaudesta sählyn, sillä aluksi oli paha olo ja sen jälkeen vauhdikas kontaktilaji ei soveltunut enää raskauden vuoksi. En kuitenkaan lopettanut liikkumista, mutta sähly jäi koko loppuraskauden ajaksi.

Vierailija
30/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xenian kirjoitustyylin tunnistaa täältä aika helposti... :)

Vierailija
31/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:15"]

19, hienoa saivartelua. Tietystikään raskaana olevan ei pidä harrastaa lajeja, joista on vaaraa sikiölle tai itselle, kuten ratsastaminen, jossa vaarana on putoaminen. Kuntosali ja jumppa sen sijaan ei ole vaarallista, mikäli odottajan terveydentilassa ei ole estettä liikkumiselle.

Itse lopetin alkuraskaudesta sählyn, sillä aluksi oli paha olo ja sen jälkeen vauhdikas kontaktilaji ei soveltunut enää raskauden vuoksi. En kuitenkaan lopettanut liikkumista, mutta sähly jäi koko loppuraskauden ajaksi.

[/quote]

Niin, saivartelua, mutta esim. jotkut kilparatsastajat ratsastavat tosi pitkälle. Tunnen myös monia naisia, jotka ovat ajaneet MP:llä niin kauan, ettei mahan kanssa enää sovi ajamaan. Siksi sinun olisi ehkä parempi olla määrittelemättä, mikä on normaali raskaus ja mitä on normaali elämä.

Vierailija
32/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minulla ei ole kuin 4 lasta, mutta tervemenoa vain jumpille ja hypyille  viikolla 39 ja tervetuloa kohdunlaskeumat ja virtsarakonlaskeumat. Nimittäin se kohtu ihan kivasti lasketuu rajussa jumpassa ja kudokset venyy.

Itse ainakin suosiolla siirryin viimeisillä viikoilla joogaan, sanoin synnytyksen jälkeen. Ja näin ei olekaan laskeumia ja mahalihakset eivät ole erkaantuneet.

Vierailija
33/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ok, jos on tosiaan aikaisemminkin harrastanut samaan tahtiin. Tunnen yhden tanssin/jumpan-opettajan, joka viimeisille raskauspäivilleen kävi vetämässä hikitreenejä ja synnytyksen jälkeen oli tosi äkkiä taas salilla hyppimässä. Lapsella kaikki ok, samoin äidillä. Ja toinen on nyt tulossa, eikä näytä tahtia haittaavan.:D

Vierailija
34/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppa ei aiheuta kohdunlaskeumia tai venytä paikkoja, päinvastoin.

Vierailija
35/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:18"]

[/quote]

[/quote]

Minulla ei ole kuin 4 lasta, mutta tervemenoa vain jumpille ja hypyille  viikolla 39 ja tervetuloa kohdunlaskeumat ja virtsarakonlaskeumat. Nimittäin se kohtu ihan kivasti lasketuu rajussa jumpassa ja kudokset venyy.

Itse ainakin suosiolla siirryin viimeisillä viikoilla joogaan, sanoin synnytyksen jälkeen. Ja näin ei olekaan laskeumia ja mahalihakset eivät ole erkaantuneet.

[/quote]

Heh, selitä vaan laiskottelusi tuolla tavoin itsellesi! Hyppiminen ym. voi aiheuttaa kohdunlaskeuman ym. vaivoja nimenomaan synnytyksen JÄLKEEN, jos sen aloittaa liian aikaisin. Raskauden aikana ei tätä vaaraa ole.

Vierailija
36/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Heh, selitä vaan laiskottelusi tuolla tavoin itsellesi! Hyppiminen ym. voi aiheuttaa kohdunlaskeuman ym. vaivoja nimenomaan synnytyksen JÄLKEEN, jos sen aloittaa liian aikaisin. Raskauden aikana ei tätä vaaraa ole.

[/quote]

Mutta tuohan vaan vaihtoi jumpan joogaan. Mitä laiskuutta se on? Itse oot vaan laiska jooganharrastaja. Harrastatko viulunsoittoa? Ai et. Ootpa laiska.

Vierailija
37/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntuvat harrastavan liikuntaa sen takia, että saavat päteä sillä toisille. Ilmeisesti nämä samat ihmiset tuntuvat myös tasan tarkkaan tietävän, miten muiden raskaudet ovat menneet. Liikunnan vähäinen harrastaminen raskaana on toki aina oire laiskuudesta, se ei voi esim. johtua komplikaatioista (vuodot, supistelut).

Vierailija
38/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noilla viikoilla jo ole vaarana korkeintaan synnytyksen käynnistyminen...

Vierailija
39/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta tuohan vaan vaihtoi jumpan joogaan. Mitä laiskuutta se on? Itse oot vaan laiska jooganharrastaja. Harrastatko viulunsoittoa? Ai et. Ootpa laiska.

[/quote]

Raskauden aikana on vaara saada laskeumat, koska lapsi ja vesi painaa muutaman kilon ja kudokset ovat jo venyneet. Siihen hiukan kyykyssä ponnistuksia ja hyppyjä, niin avot, laskeumat ovat taattua kamaa.

Mutta elämä on valintoja. Saahan ne leikattua joskus, jos haluaa ja kokee, että on laiskottelua ne viimeiset viikot, kun maha on laskeutunut harrastaa jotain kevyempää liikuntaa.

Joillakin on niin sairaalloinen pelko lihomisesta ja joku ihmeellinen luulo, että jos muutaman viikon on jumppaamatta, ne lihakset häipyy

Vierailija
40/72 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:24"]

Jumppa ei aiheuta kohdunlaskeumia tai venytä paikkoja, päinvastoin.

[/quote]

Toki ei, jos se jumppa on jo alunperin jotain sössönsössöä. Luulin, että tässä ketjussa puhutaan oikeasta liikunnasta ja oikeasta jumpasta ja painoista.

Ahaa, nyt tajusin, että tämä ketjuhan on näille jumppamammoille, jotka hiukan lantiota hetkuttaa ja makaa selällään ja tekee rullauksia ja pyörittelee hartioita ja on taas niin urheillut olo, kun on käyty jumpassa :D

Taisin olla väärässä ketjussa. Luulin siis, että kyse on oikeasta liikunnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi