Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaaksi tulemisen sietämätön vaikeus

Vierailija
13.01.2014 |

Lääkärini sanoi minulle suoraan, että sairastamani kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Minut ja mieheni on tutkittu ja kaikki on. Nyt 8 vuotta yritystä takana. Onko kokemusta? Muutenkin kaikki tieto kilpirauhasen toimintahäiriöistä ja hedelmällisyyden yhteydestä kiinnostavat.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja mieheni on tutkittu ja kaikki on OK. Ap

Vierailija
2/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyroksiinihoito on aloitettu ja kilpirauhasarvot saatu hyviksi, ei kai sen enää sitten pitäisi vaikeuttaa raskaaksituloa? Kaverillani todettiin 2v raskausyrityksen jälkeen vajaatoiminta. Muutama kuukausi lääkityksen aloittamisen jälkeen hän tuli raskaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tullut 4 kertaa ekasta yrityksestä raskaaksi vaikka mulla on ollut vajaatoiminta jo vuosia. Eli kun lääkitys on kohdallaan, ei mitään vaikutusta. Hanki oikea lääkitys!

Vierailija
4/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Taidan koittaa vaihtaa hoitavaa lääkäriä. Ap

Otan silti mielelläni muitakin kommentteja vastaan.

Vierailija
5/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani vajaatoiminta ja 2 kertaa tullut nopeasti raskaaksi.

Ystävälläni sama ongelma ja yritystä takana 6 vuotta. Alkinsiirto onnistui ja tuli kaksoset :)

Vierailija
6/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 vuotta, kilpirauhasen vajaatoiminta, ylipaino. Viidettä odotetaan.. ;). Nyt vaan jännittää koska keskenmeno-riski on kuulemma hieman suurempi vajaatoiminnassa. Mutta toiveikkain mielin eteenpäin!

Vierailija
7/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminta ja keskenmenoriski? Nevahööd.

T. 5 lapsen ilman lääkitystä vajaatoimintakroonikko-äiti

Vierailija
8/15 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs APn kilppariarvot on?

Vierailija
9/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kilppariarvot on olleet lääkityksen myötä ok, tutkimuksissa ollaan käyty, kummassakaan ei mitään vikaa. Täysin säännöllinen ovulaatio jne. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa jo 5. kierrolla, mutta toista ollaankin tahkottu vuosia... En edes muista enää montako, varsinaisesti ei enää ole edes yritys päällä, tai ollaan jo aika sinut sen seikan kanssa, että jäämme yksilapsiseksi perheeksi. Mitään ehkäisyä emme silti käytä, mutta ei tärpin tärppiä. Puhutaan varmaan 7-9 vuodesta, riippuen kuinka lasketaan. Oletan siis myös, että vajis on todennäköisin syy, mutta älä lannistu ap, tässä sulla on edeltävästi monia menestystarinoita. =)

Vierailija
10/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma TSH pitäis olla mielellään max. 1, jos ei ole niin raskautuminen voi olla vaikeampaa. Muutenkin raskauden aikana pitää ottaa extra lääkitystä.

Vierailija
11/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vajaatoiminta, molemmat raskaudet tärppäsivät kerrasta. Lääkityskin oli ennen raskautta vähän niin ja näin.

Vierailija
12/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahd PCO tutkittu? Ensin kilppariarvot kuntoon, PCO-tutkimus. Jos todetaan PCO siihen käytetään klomifenia munasolun irroittamiseksi. Sitä ennen epäsäännöllisen kierron voi tasoittaa Terolut-keltarauhashormonilla.

Siis: thyroxin, terolut, klomifen. Tarvitaan myös ultraäänitutkimuksia ja muita tutkimuksia muiden lapsettomuuden syiden poissulkemiseksi. Mulla toimi nämä ihan perusterveydenhuollossa. Nyt meillä on monta lasta ja parin jälkeen niitä alkoi tulla itsestään.. Tsemppiä teille!

Vierailija
13/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, mä en jotensakin usko, että syy olisi nyt kilpirauhanen, tai sitten hoito on täysin retuperällä. Käy endokrinologilla nyt ensin, muut hormonivajaukset voi olla syynä myös tai sitten syy voi tosiaan olla tunnistamaton. Terv kilpparipotilas

14/15 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/raskaus-ja-vajaatoiminta/

Kannattaa kyllä tutustua. Varsinkin jos on hoitamaton/lääkityksetön vajaatoiminta...

Vierailija
15/15 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautta yritettäessä kilpirauhasarvoista TSH:n pitää olla ainakin alle 2, ei siis ainakaan yli 2. Mutta onko oikea arvo lähempänä yhtä vai 1,5? Mikä on nykyään lapsettomuuslääkäreiden suositus?

Viitearvot ovat liian korkeita raskauden aikana. Tyroksiinin puute aiheuttaa lapselle vammaisuuden, joten sen ottaminen on erittäin tärkeää.