Montako koronatartunnan saanutta tiedät lähipiiristäsi?
Kommentit (108)
Yksi kollegani sairastui keväällä etätyöaikana, kovassa kuumeessa oli muutaman päivän, mutta ei sairaalahoidossa. Varsinaisesta lähipiiristä en tiedä ketään, vaikka tuttavapiirissä on sairaanhoitajia ja useita asiakkaita päivittäin tapaavia yrittäjiä. Itsekin olen välttynyt, vaikka asun Uudellamaalla, olen käynyt kesäloman jälkeen joka päivä töissä pääkaupunkiseudulla, tavannut asiakkaita, osallistunut tapahtumiin, käynyt kaupassa useasti viikossa pahimpaan ruuhka-aikaan, ja teinini opiskelee yhdessä Suomen suurimmista lukioista ja viilettää kavereiden kanssa illat ja viikonloput. Koronatoimista noudatan lähinnä turvavälien pitämistä ja käsien pesua.
Vierailija kirjoitti:
4 todettua ja 4 oireiden pohjalta. Yksi oli teholla ja meinasi heittää veivinsä ja yhdellä jatkui tauti kuukausitolkulla.
Sama! Olisikohan samoja tuttuja?
Mun työkaverit joi koronan Alpeilta.
Tunnen yhden, joka sai sen keväällä laskettelukeskuksesta. Hänelle se oli perusflunssa, eikä kukaan muu perheestään sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverit joi koronan Alpeilta.
Siis TOIVAT koronaa Alpeilta. Perhanan ennakoiva tekstisyöttö.
En usko noita kommentteja joissa kerrotaan koronaan kuolleista.
Että sattuikin juuri tällä palstalla olemaan ne, joiden tutut ja omaiset kuolivat, ja jopa noinkin nuoret henkilöt.
En usko hetkeäkään, täyttä skeidaa noiden tyyppien kommentit selityksineen.
Että kehtaavatkin syöttää tuollaisia valheita, ja vielä vakavasta sairaudesta.
En tiedä yhtään. Tai no, kuulin että työkaverin lapsen kaverilla on korona, mutta ihan tuntematon siis.
0. Mutta asunkin kunnassa, jossa alle viisi tapausta koko koronan aikana ja suurin osa suvustani ja ystävistäni asuu täällä myös.
Muutamia. Yksi on alle kolmekymppinen mies, jolle on jäänyt vaikka minkälaisia oireita huhtikuussa sairastetusta koronasta. Verenpaineet ja -sokerit liian alhaiset, hengitysvaikeuksia, kovaa väsymystä, hajuaisti toimii väärin, aistiharhoja. Työkaverin isä kuoli tautiin. Nyt yksi työkaveri sairastaa.
En tasan halua tautia itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Että sattuikin juuri tällä palstalla olemaan ne, joiden tutut ja omaiset kuolivat, ja jopa noinkin nuoret henkilöt.
Jos joku sanoo että tuntee koronaan kuolleen, niin se voi ihan hyvin olla joku Facebook-kaverin kaveri, ja hlö sitten täällä sanoo "tunteneensa" hänet. Vaikka oikeasti ei henkkoht edes tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Jep, sama täällä Ruotsissa. Koko maassa on kuollut 75 alle 50-vuotiasta, ja heistäkin suurin osa on ollut selkeästi jotain riskiryhmää. Silti ihmisten tarinoiden perusteella aika hemmetin monta tutun tuttua on kuollut noin nelikymppisenä, täysin perusterveenä, aktiivisesti urheilevana jne.
Läheisistä en tunne ketään, jolla olisi ollut koronan. Paitsi siskoni avomiehen veli (jota en tunne) sairasti keväällä koronan, sai sen Alpeilta laskettelureissulta. Olivat vaimonsa kanssa kuumeessa ja lähti myös haju-sekä makuaisti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mä en tiennyt ettei saa kirjoittaa muuta kuin Suomalaisista, ei aloituksessa sitä mainittu. Itse asun Ruotsissa.
Minä kirjoittelen Espanjasta, onko jollekkin todella noin vaikea käsittää että ei täällä kirjoittele pelkästään Suomessa asuvat.
Yksi läheinen on sairastanut, alle 50-vuotias veljeni. Tauti oli aluksi tosi lievä ja sitten teki paluun ja tuli vähän pahemmat oireet.
Tutun tuttuja eli kavereiden kavereita lapsineen on sairastanut useampi, vajaa 10 kpl. Pääosin tosi lieviä oireiltaan, paitsi yksi 40-vuotias nainen oli hengityskoneessa. Hänkin toipui.
Olen Helsingistä.
En yhtään, altistunuttakaan. Kuopio.
Kolme. Yksi oli teholla, kaksi kovassa taudissa kotonaan.
Veljen vaimo sairasti erittäin todennäköisesti koronan helmikuussa kun ketään et vielä testattu. Oli tosi kipeä melkein pari viikkoa. Toipuminen vei useita kuukausia. Terve keski-ikäinen kyseessä.
Töissä on ollut yksi tartunta, mutta olemme kaikki onneksi etätöissä.
Lasten koulussa on ollut muutamia tartuntoja, mutta ei lapseni luokalla.
Pk-seudulla asutaan.
Mieheni täti ja mieheni ystävä eli 2.
Lisäksi tiedän nämä: kaverin miehen kaveri, kaverin miehen kaksi työkaveria, kaverin työkaveri.
1.