Kissan vessa haisee
Muilla samaa ongelmaa että kissan vessas ei vaihdu ilma (heiluri ovinen jossa suodatin mahdollisuus) olen ottanut suodattimen pois ku se rupesi haisemaan järkyltä ja pistin itse jtn suodatin kangasta siihen johon tein reikiä että ilma vaihtuis.. Haju jää myös kissoihin ja on aika järkky.🤢 Välillä myös tuntuu että se haju tarraantuu sohvaan ja peti vaatteisiin missä kissatkin.. Vaihdan hiekat 1viikon välein ja putsaan laatikkoa aamuin ja illoin. (Kaksi kissaa pentuja vielä tyttö ja leikattu uros ja yhteinen laatikko, toiselle pitää hommata kohta oma vessa ) (Tyttöä ei leikattu vielä kun oli leikkuuseen aika mutta oli vielä pienikokoinen siihen.).. mut vinkkei miten ton tunkkasuuden saa pois?! Vai pitääkö uus veski hommata vai miten arrghh.
Kommentit (23)
Kissakodin ei kuulu haista, jos pissa haisee niin sitten on jotain vialla.
Pissanhajun yleisin syypää on omistaja, joka hommaa liian pienen laatikon, hommaa halvinta hiekkaa minkä löytää ja laittaa sitä liian ohuen kerroksen. Kun kissa yrittää peitellä jätöksensä, pissa lorisee muoviseen pohjaan ja haju on kammottava. Halpa hiekka sen sijaan imee huonosti, joten paakku jää kaiken lisäksi kosteaksi muhjuksi jolloin hajuhaitta kestää pitkään. Kun vessa on likainen ja haisee pahalta, kissa saattaa etsiä paremman vessan ja lorauttaa esimerkiksi lattialle unohdettuun vaatemyttyyn.
Ostamalla kerralla ison laatikon ja vähän parempaa paakkuuntuvaa hiekkaa ongelma on ratkaistu. Nuukailu ei tässä kannata, raikkaaseen kotiin ja onnelliseen kissaan kannattaa panostaa.
Myös hyvä vinkki hajuttomaan hiekkalaatikkoon on se, että jos vaikka pissapaakku on mennyt laatikon pohjaan asti niin kannattaa putsata se pois vailla yleispuhdistusaineella ja talouspaperilla.... koska jos pissaa jää hiekkalaatikkoon niin se alkaa haisemaan nopeammin. Mutta tuon pystyy helposti estämään sillä, että pitä tarpeeksi hiekkaa laatikossa.
Kissanhiekan merkki vaikuttaa paljon. Meillä käytetään pellettejä, sitovat pissin hajun paremmin. Lisäksi ripottelen imurointipuuteria laatikkoon aina, kun olen siivonnut sieltä kakat pois.