Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Ei jää sinkulta mitään säästöön kun asuntolainaan menee 1100 €/kk mutta toisaalta ajattelen, että se menee omaan taskuun säästöön vaikkei se missään näy. En säästele ruokakaupassa, ostan mitä haluan, käydään ulkona syömässä. Vaatteita tai kenkiä tms. en kyllä juuri osta ennen kuin entiset hajoaa mutta se ei ole rahasta niinkään kiinni, ei vaan kiinnosta.

Auto on, en ole myöskään koskaan ostanut autoa lainalla. Ajan tuon loppuun, kestää vielä muutaman vuoden, sitten pääsen eläkkeelle enkä tarvitse autoa enää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rahaa on aina säästössä ja laskujen maksussa ei tarvitse odottaa palkkapäivää, vaan ne voi maksaa/ laittaa maksuun eräpäivänä. Meidän nettotulot on noin 4500 €/ kk yhteensä.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, vai miten se menikään.

Jos on kaksi maksajaa, niin helposti tuo onnistuu. Nettotulot 4500 €/kk on harvalla sinkulla. Ja samat laskut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä tulot vaihtelee. Säästöön jää joskus jotain mutta usein sen joutuu jo seuraavassa kuussa käyttämään. Ollaan myös aika huolettomia rahankäyttäjiä ja ostetaan spontaanisti milloin mitäkin eikä juuri kovin suunnitella.

Vierailija

Ei ole normaalia eikä järkevää. Joka kuukausi menee turhaan rahaa korkoihin ja tilinhoitomaksuihin. Jos tulot eivät riitä kattamaan menoja eikä tuloja pysty lisäämään, sitten täytyy rehellisesti miettiä että mitä asioita ilman tulee toimeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on aina säästössä ja laskujen maksussa ei tarvitse odottaa palkkapäivää, vaan ne voi maksaa/ laittaa maksuun eräpäivänä. Meidän nettotulot on noin 4500 €/ kk yhteensä.

Jos on kaksi maksajaa, niin helposti tuo onnistuu. Nettotulot 4500 €/kk on harvalla sinkulla. Ja samat laskut.

Sinkku ei ole perhe. Kts. aloitus.

Vierailija

Sitten ihmetellään miksi maksuhäiriöiden määrä kasvaa.
Silloin pitäisi hälytyskellojen soida jos joutuu juoksevia kuluja hoitamaan lainalla! Eikö tuollainen tilanne käy jo mielenterveydenkin päälle?? Tietysti jos ei piittaa tulevaisuudestaan...

Vierailija

Itse muistan alle 10v iässä aloittaneeni säästämisen. Tajusin jo silloin että halauan opiskella ja haluan omakotitalon aikuisena.

Jopa opiskeluaikoina minulla jäi välillä vähän rahaa säästöön. Elin todella säästäväisesti ja lomilla pystyin tekemään töitä. Eli en joutunut nostamaan opintolainaa.

Valmistuttuani asuin vuokralla. Elin edelleen säästäväisesti. Löysin puolison joka osasi myös säästää vaikkei ihan yhtä pihi ollut kuin minä. Tehtiin töitä. Päästiin ostamaan edullisesti työpaikan osakkeita. Niiden arvo nousi rajusti, myytiin osakkeet ja rakennettiin itse talo. Ei tarvittu lainaa mutta aikalailla kaikki säästöt meni.

Itseasiassa kummallakaan meistä ei ole koskaan ollut lainaa. Kun lainan sijaan olemme säästäneet etukäteen ja sijoittaneet on rahatilanne hyvä.

Edelleen eletään säästeliäästi. Olen ajanut jo 14 vuotta samalla autolla. Käytettynä ostettiin vanha taksi mutta kulkee vieläkin. Meidän käyttöautojen arvo taitaa olla kummallakin noin 2000€.

Elämä ei ole köyhäilyä. Me vaan tykätään tehdä paljon kaikenlaista itse. Jos kaupasta ei löydy mieluista vaatetta niin minä teen itse. Leivät leivon melkein aina itse koska niin saa mieluisampaa kuin kaupasta. Talo, talli ym on rakennettu itse. Auton huollot ja korjaukset mies tekee itse. Polttopuut tehdään itse omasta metsästä. Emme vaan osaa olla vaan pitää olla mielekästä tekemistä. Sitten jos halutaan 2000€ tietokone niin se hommataan. Mutta harkitusti ja etukäteen hyvin omat tarpeet tiedostaen ja hinta/laatu suhde tarkkaan mietittynä. Joka viikko käydään ulkona syömässä tai haetaan noutoruokaa kotiin. Eli emme käytä rahaa esim autoihin koska naapurilla hienompi auto, vaan käytämme rahaa pakollisiin aisoihin joita ilman ei tule toimeen ja valitusti siihen mistä nautimme. Eli ei jatkuvaa tavaroiden ostamista vaan harkitusti hyvää ja laadukasta.

Vierailija

Ei kuulosta tutulta, joka kuukausi pyritään laittamaan jotain säästöön, jos tili on jostain syystä suurempi se koko erotus laitetaan lyhentämättömänä säästöön. Meillä aikalailla toisen tulot menevät laskuihin ja asumiseen ja toisen palkka on sitten käyttörahaa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan keskikokoiset tulot taitaa teillä olla. Ei ainakaan kaukana siitä.

Täällä taitaa jäädä säästöön vähän vahingossa joitain satasia. En osta turhaa, enkä heräteostoksia. Saatan kyllä ostaa kallista, jos näyttää siltä että se tulee lopulta halvemmaksi. Bufferia on noin vuoden nettotulojen verran.

Vierailija

Ei ole normaalia. Meillä on aina ollut yhteinen tili, johon kaikki tulot tulevat ja josta maksetaan kaikki menot. Aina siirtyy automaattisesti ensin 10% säästötilille. Sen jälkeen maksetaan lainat ja vastikkeet ja muut laskut. Sitten lopuilla eletään ja yleensä jää useita satasia, nyt korona-aikana n.1000 euroa kuussa, kun ollaan tehty etätöitä, ei käyty vaateostoksilla, eikä matkusteltu.

Vierailija

Asuntolaina on ainoa laina. Aina rahaa säästöön. Nyt kotohoidontuella hankalampaa mutta aina sitä pari sataa siirtää sivuun.

Vierailija

Mies töissä ja mä opiskelen, 2 lasta. Eletään aikalailla kädestä suuhun mutta velkaa mihinkään suuntaan ei ole. Asutaan vuokralla eikä omisteta autoa, autoon menisi meidän ”huviraha” joka käytetään yleensä reissuun. Koronan takia sekin raha on nyt säästynyt, ostettiin niillä rahoilla pari kodinkonetta jotka vaihdon tarpeessa. Mitään ei puutu, syödään hyvin ja lapsilla on kaikkea mitä tarvitsevat.

Vierailija

Me ollaan lapseton pari Uudellamaalla, molemmilla bruttopalkka noin 4500. Miehellä asuntolaina maksettu, mulla vielä 2v jäljellä. Asunnon arvo ei valitettavasti ole noussut siitä kun se 8v sitten ostettiin kun on ihan perusrivari, kohta remonttien tarpeessa, mutta minkä teet kun haluamme asua juuri tässä. 

Harkitaan mökkilainaa, molemmilla on melkein 100 000 euroa säästöjä, pääosin kiinni osakkeissa, joita ei huvittaisi nyt myydä, joten ehkä otetaan se laina, vaikka mä haluaisin ottaa sen vasta kun kämppä on maksettu. Nyt on kyllä mökitkin niin ylihinnoiteltuja että. Budjetti on 200 000 eikä sillä meinaa saada mitään järkevää (sijainti ja puitteet). Ollaan kyllä jo useampi vuosi etsitty, ei vasta korona-aikaan.

Vierailija

Joskus nuorena noin olikin, mutta sanotaanko kolmenkympin jälkeen tilanne muuttunut. Enkä ole ikinä ollut missään kovapalkkaisessa duunissa, oon matkustellut ja aina ollut oma auto mutta turhuuksiin en ole laittanut. (Ravintolakäynnit esim. ei ole turhia). Varmaan vaikuttaa se etten ole lisääntynyt. Nykyään tileillä makaa melkoisia summia parin perinnön jälkeen, töissä ei enää tarvitse käydä. Ikää reilu 50, pk-seudulta lähtöisin, nyt asunut maalla 8v, kahden aikuisen talous.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Tätä tilannetta on nyt jatkunut vuosikausia ja suunta on vain alaspäin. Vaike keksiä enää kuinka tästä eteenpäin.

T : ap

Vierailija

Säästän nettotuloistani joka kk 20%, miehen säästöistä tai rahatilanteesta en tiedä. Tienaa kuitenkin nelinkertaisesti minuun verrattuna, joten eiköhän jotain ole jemmassa. Meillä on aina ollut omat tilit eikä yhteistä tiliä. Rahaa riittää silti hyvin kummallakin omiin harrastuksiin, hankintoihin, humputteluun ja vaikka siihen samppanjaankin. Lapset aikuisia ja omillaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat