onko täällä ketään omavaraistaloudesta kiinnostunutta
Itseä kiinnostaisiko muuttaa maalle keskelle ei mitään ja kasvattaa itse kasvikset ja kalastaa ja pitää kesäsikaa ja siipikarjaa.
Olenko hullu vai onko meitä muitakin?
Kommentit (82)
Aurinko ja tuuli sähkössä tarvitaan paljon akkuja, meillä on mökillä sellainen. Lisäksi agregaatti jos osuu huono kesä. Hieman säätöä tarvitaan kun akkuja on vähän, mutta toimii.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 14:40"]
Minä olen kaupunkilainen, joka on muuttanut maalle.
Meillä on lypsylehmiä, joista saamme maitoa. Siitä teemme myös uunijuustoa ja ´leipäjuustoa. Lehmistä saamme myös lihaa. Emme teurasta itse, mutta teurastusfirma hakee eläimen, teurastaa sen ja paloittelee (ja tarkastaa lihan laadun) ja sitten saamme tarvitsemamme määrän lihaa kokonaisina paisteina, fileinä tai jauhelihana itsellemme. Se palvelu maksaa tietenkin vähän.
Meillä on marjapensaita, joista saamme marjoja. Sieniä metsästä ja tietenkin lisää marjoja.
Kasvimaalla kasvoi tänä vuonna: persiljaa, tilliä, salaattia, punajuurta, kukkakaalia, lanttua, herneitä, porkkanoita.
Kasvihuoneessa kasvoi tomaattia ja kurkkua
Jo syksyllä sadonkorjuunaikana voi jalostaa noista kasveista vaikka mitä. Pakastimia meillä on ja jääkaapit sun muut, sen puoleen, en mikään sähkönsäästäjä ole. Eli esikeitän osan kasviksista talven varalle pakastimeen, osan teen säilykkeiksi ja hilloiksi ja mehuiksi.
Meillä on oma lähdekaivo, joten vesilaskuja ei ole.
Leipää teen paljolti itse (joskus ostankin) ja leivon kahvileivät kaikki itse, joskus ostan keksejä.
Ruoat teen alusta alkaen itse (lihapullat, pihvit ym.)
Mitähän täällä vielä pohdittiin....?
Lämmitysmuotona meillä on hake, joka on omasta metsästä kaadetusita puista.
Kanoja meillä ei ole, mutta monella naapurilla niitä on, joten ostamme naapureista munat.
Viljelemme itse viljaa ja tuotamme rehua ja heinää lehmien ja vasikoiden tarpeeksi.
Kaupassa en käy joka viikkokaan.
Sellainen elämä meillä täällä maalla. Ja jos joku olisi sanonut mulle 10 vuotta sitten, että asun maalla ja lypsän lehmiä, niin olisin kyllä pitänyt häntä ihan hulluna, mutta niin vaan kävi!
[/quote]
Harmi, että unohdit kertoa karjasta kertyvät kulut eli lehmät eivät todellakaan ole mitään halpoja kotieläimiä. Jos ette edes myy maitoa meijeriin, niin kulupuoli on aika hulppea. Viljan ja rehun viljely edellyttävät melkoista konekantaa, joiden hinnan unohdit mainita. Vai ostatteko urakoitsijalta peltotyöt 80e/h? Ihan muistutuksena: vaikka lehmiä on vain kotitarpeiksi, pitää niill' silti olla EU-säädösten mukaiset tilat. Tämä tulee yllätyksenä monelle maalle haikailevalle samoin kuin se, miten raskasta on käsinlypsy ja miten paljon maksaa lyspykone. Ja miten isotöistä on pitää se puhtaana.
Oma lähdekaivo harvoin pulputtaa vettä noin vain, suurimmalla osalla on sähköpumppu, joka sen veden kaivosta nostaa. Toivottavasti teilläkin, jotta lehmille riittää juotavaa.
[/quote]
Kiitos hyvistä huomioista. nro 48 jatkaa
Meillä on lehmiä sen verran, että myymme maitoa meijeriin.
Ja navetta täyttää kaikki EU-kriteerit.
Olen käynyt myös kaikenmaailman koulutukset lehmien hoitoon ja terveyteen ja eu-koulutukset ja verokoulutukset ym.
Meillä on myös traktori, jolla mies tekee myös urakointia muille saaden siitä rahaa ja meillä on myös puimakone, jolla mies tekee kans urakointia muillekin ja saa tosiaa yli 80 euroa tunnilta palkkaa siitä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 14:40"]
Minä olen kaupunkilainen, joka on muuttanut maalle.
Meillä on lypsylehmiä, joista saamme maitoa. Siitä teemme myös uunijuustoa ja ´leipäjuustoa. Lehmistä saamme myös lihaa. Emme teurasta itse, mutta teurastusfirma hakee eläimen, teurastaa sen ja paloittelee (ja tarkastaa lihan laadun) ja sitten saamme tarvitsemamme määrän lihaa kokonaisina paisteina, fileinä tai jauhelihana itsellemme. Se palvelu maksaa tietenkin vähän.
Meillä on marjapensaita, joista saamme marjoja. Sieniä metsästä ja tietenkin lisää marjoja.
Kasvimaalla kasvoi tänä vuonna: persiljaa, tilliä, salaattia, punajuurta, kukkakaalia, lanttua, herneitä, porkkanoita.
Kasvihuoneessa kasvoi tomaattia ja kurkkua
Jo syksyllä sadonkorjuunaikana voi jalostaa noista kasveista vaikka mitä. Pakastimia meillä on ja jääkaapit sun muut, sen puoleen, en mikään sähkönsäästäjä ole. Eli esikeitän osan kasviksista talven varalle pakastimeen, osan teen säilykkeiksi ja hilloiksi ja mehuiksi.
Meillä on oma lähdekaivo, joten vesilaskuja ei ole.
Leipää teen paljolti itse (joskus ostankin) ja leivon kahvileivät kaikki itse, joskus ostan keksejä.
Ruoat teen alusta alkaen itse (lihapullat, pihvit ym.)
Mitähän täällä vielä pohdittiin....?
Lämmitysmuotona meillä on hake, joka on omasta metsästä kaadetusita puista.
Kanoja meillä ei ole, mutta monella naapurilla niitä on, joten ostamme naapureista munat.
Viljelemme itse viljaa ja tuotamme rehua ja heinää lehmien ja vasikoiden tarpeeksi.
Kaupassa en käy joka viikkokaan.
Sellainen elämä meillä täällä maalla. Ja jos joku olisi sanonut mulle 10 vuotta sitten, että asun maalla ja lypsän lehmiä, niin olisin kyllä pitänyt häntä ihan hulluna, mutta niin vaan kävi!
[/quote]
Harmi, että unohdit kertoa karjasta kertyvät kulut eli lehmät eivät todellakaan ole mitään halpoja kotieläimiä. Jos ette edes myy maitoa meijeriin, niin kulupuoli on aika hulppea. Viljan ja rehun viljely edellyttävät melkoista konekantaa, joiden hinnan unohdit mainita. Vai ostatteko urakoitsijalta peltotyöt 80e/h? Ihan muistutuksena: vaikka lehmiä on vain kotitarpeiksi, pitää niill' silti olla EU-säädösten mukaiset tilat. Tämä tulee yllätyksenä monelle maalle haikailevalle samoin kuin se, miten raskasta on käsinlypsy ja miten paljon maksaa lyspykone. Ja miten isotöistä on pitää se puhtaana.
Oma lähdekaivo harvoin pulputtaa vettä noin vain, suurimmalla osalla on sähköpumppu, joka sen veden kaivosta nostaa. Toivottavasti teilläkin, jotta lehmille riittää juotavaa.
[/quote]
Kiitos hyvistä huomioista. nro 48 jatkaa
Meillä on lehmiä sen verran, että myymme maitoa meijeriin.
Ja navetta täyttää kaikki EU-kriteerit.
Olen käynyt myös kaikenmaailman koulutukset lehmien hoitoon ja terveyteen ja eu-koulutukset ja verokoulutukset ym.
Meillä on myös traktori, jolla mies tekee myös urakointia muille saaden siitä rahaa ja meillä on myös puimakone, jolla mies tekee kans urakointia muillekin ja saa tosiaa yli 80 euroa tunnilta palkkaa siitä.
[/quote]
No sittenhän te ette elä omavaraistaloudessa!
Lisäksi kannattaisi hieman paneutua tuohon miehen tienestiin: hän ei todellakaan saa 80 e/h palkkaa urakoinnista vaan tuo on se kustannus, joka työtunnistaan maksetaan.
Käsitän omavaraistalouden niin, että mitää ei osteta ulkopuolelta, vaan tuotetaan itse tai ollaan ilman. Teoriassa asia kiinnostaisi ja olisi ekologista, mutta käytännössä musta ei olisi siihen.
Ensinnäkin pitäisi asua maalla, ilman sähköä, puulämmityksellä, olla oma kaivo jne.
Puulämmityksellä (pelkällä) lämmittäminen vaatii paljon puuta (eli pitäisi olla omaa metsää jonkun verran) ja vaivaa. Ei sisävessaa eikä suihkua, jos ei sähköäkään. Toki jollain aurinkopaneeleilla voisi itsekin tuottaa sähköä jonkun verran.
Eläimiä pitäisi olla ainakin lehmiä, ehkä vuohi, sika ja kanoja. Näiden hoitaminen ilman sähköä on jo oma juttunsa. Maito pitäisi juoda sellaisenaan (moni pastöroituun "kaupan maitoon" tottunut ei sellaista maitoa juo).
Oma viljapelto olisi oltava, jotta saisi leipää ja puuroa. Juureksia pitäisi saada talven varalle aikamoinen läjä, joten kasvimaa pitäisi olla kohtuu iso. Lisäksi olisi marjastettava ja sienestettävä ahkerasti.
Ruoka olisi väkisin aika yksinkertaista. Suolaa olisi ainakin pakko ostaa, samoin jotain margariinia tai öljyä, jos ei itse kirnuaisi voita. Jos kasvattaisi yrttejä ja kuivaisi niitä talveksi, saisi vähän mausteita.
Jos ei olisi sähköä, ei olisi pakastinta, mikä vaikeuttaisi huomattavasti ruokahommeleita. Maakuoppa kyllä toimii hyvin jääkaappina.
Kangasta vaatteisiin olisi pakko joskus ostaa ja ilman kunnon talvivaatteita ei oikein pärjää - niitä olisi pakko ostaa.
Tällainen elämä olisi työlästä - kaikki aika menisi ruoan laittoon ja pyykinpesuun ja talon lämmittämiseen ja eläinten hoitamiseen. Itse haluaisin joskus matkustella ja pukeutua muodin mukaisesti, joten en sopeutuisi tuollaiseen elämään pitkän päälle.
Mulle riittää se, että palkkatyön ohessa asun puolet ajastani maalla, sienestä ja marjastan ja pidän kasvimaata ja ostan lähiruokaa ja luomua aina kuin mahdollista.
75 jatkaa:
Nykypäivänä moni ei olisi valmis elämän ilman radiota, tv:tä, internettiä, kännykkää... Jos on lapsia, niin olisi vaikea elää niin, että koskaan ei osteta kaupasta karkkia tai jätskiä... Lelut tehtäisiin itse puusta jne.
Täällä yksi kasvissyöjä, joka aikoo omavaraistaloutta alkaa toteuttaa. Aluksi 10 aarin kasvimaa ja pari kanaa. Plus marjapensaat, omenapuut ja iso mansikkamaa. Myöhemmin pari vuohta ja ehkä pari lammasta. Tarkoitus olisi lopettaa palkkatyö kokonaan muutaman vuoden kuluttua, mutta olisiko jotain ideoita, mistä saisi tarvittavat pakolliset kulut kuitenkin jostain tienattua? Tavoitteena päästä tilanteeseen, jossa rahaa kuluisi vain muutamia satasia vuodessa per henkilö.
Haaveilen omavaraiselämästä mutta umpikaupunkilaisena joudun vaan jatkamaan haaveilua kun ei osaa tehdä mitään. Kuolisin nälkään jo ensimmäisenä talvena.
Tää on mun ikuinen haave. Haluaisin muuttaa maalle metsän keskelle järven rannalle, jossa ei ole muita ihmisiä. Eli meidän mökille =). Kanoja aion jossain vaiheessa ottaa joka tapauksessa.Työelämä ahdistaa, en jaksaisi tätä oravanpyörää ja sosiaalisuutta. Aina on liikaa meteliä, kiirettä ja liikaa ihmisiä ympärillä. Liikaa noita valoja ja liikennettä. Ei jaksa, ahdistaa.
Ei muuten kannata muutta keskelle ei mitään. Vaikka kaupungissa asuessa tuntuisi siltä, että nyt haluaisi johonkin piilopirttiin metsän keskelle, ainakin oman kokemukseni mukaan maalla se yhteisö on aika tärkeä. Naapurista saa apua, neuvoja, seuraa ja turvaa.
Ei sitä omavaraistaloutta tarvi heti ensimmäisenä vuonna viedä ihan äärimmilleen. Aloittaa marjastamisesta ja sienestämisestä, hoitaa oman puutarhan ja kasvimaan, käy kalassa. Siinä on ensi alkuun askaretta jo ihan riittämiin. Samalla muokkaa kulutustottumuksensa sellaisiksi, että mitään uutta ei ostella ja ruokakaupasta vain sitä mikä on tarpeen. Ja opettelee tekemään monipuolisesti ruokaa käyttäen mahdollisimman paljon niitä omia aineksia.
Ensialkuun voi vielä ostaa polttopuut naapurilta ja etsii niitä hyviä ostopaikkoja ruoka-aineksille: Jauhoja ja hiutaleita voi ostaa säkeittäin suoraan myllyltä. Maatiloilta voi kysellä, että tietääkö kukaan sellaista tilaa, joka myy suoraan lihaa, munia, viljaa, mitä kukakin. Kyllä niitä myyjiä on, ne vain usein myyvät ns. hiljaisessa myynnissä eli eivät mainosta missään, mutta kysyjille kyllä myydään.
Jonkin verran rahaa siinä omavaraistaloudessakin kuitenkin tarvitaan. Joten hyvä alkupääoma pitää olla tai sitten sellainen sopiva työ, josta saa hieman palkkaa, mutta joka ei vie liikaa voimaa ja energiaa, sillä siihen taloudenhoitoonkin pitää jäädä aikaa ja energiaa. Tai sitten jos oot tosi energinen ihminen, niin kyllä kokoaikatyön päällekin ehtii aika paljon marjastella.
Täällä yksi, haaveilen omavaraisuudesta ja off the grid olisi se juttu. Siten, että asumukseni mahdollistaisi sen, ei välttämättä jatkuvasti.
Täältä neukkukuution ylimmästä kerroksesta katseltuna aika kaukana on unelma, mutta paljon voi täälläkin jo tehdä ja opetella, ja ponnistella kohti päämäärää :)
Itse olen maalla kasvanut. Ei meillä omavaraistaloutta harjoitettu, mutta suurin osa kasviksista, lihasta ja maidosta tuli itseltä. Marjat, sienet ja omenat kerättiin pihasta ja metsistä. Polttopuut tehtiin itse. Enkä halua palata siihen enää koskaan! Monilla tuntuu olevan kovin romantisoitu kuva maalla asumisesta, mutta oikeasti se on hirvittävä työleiri vailla vapaa-aikaa, vuodesta toiseen. Kunnioitan syvästi jos joku haluaa sellaiseen elämäntapaan lähteä, minä en pysty.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:54"]
Täällä yksi, haaveilen omavaraisuudesta ja off the grid olisi se juttu. Siten, että asumukseni mahdollistaisi sen, ei välttämättä jatkuvasti.
Täältä neukkukuution ylimmästä kerroksesta katseltuna aika kaukana on unelma, mutta paljon voi täälläkin jo tehdä ja opetella, ja ponnistella kohti päämäärää :)
[/quote]
Samassa tilanteessa oleva kaipaa neuvoja, mitä tehdä tässä?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:54"]
[/quote]
Samassa tilanteessa oleva kaipaa neuvoja, mitä tehdä tässä?
[/quote]
No ei se siellä kerrostalossa toteudu. Kyllä se vaatii sen, että ensimmäiseksi löydät sen sopivan torpan, jossa voit alkaa tuota toteuttamaan. Ja samalla pitää saada työkuviot järjestymään niin, että sulla on jokin toimeentulon kivijalka olemassa siellä paikkakunnalla tai etätyönä tai nettiyrityksenä tms.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:32"]
Minä. Tosin ajatukset on tällä hetkellä hyvin vaaleanpunertavan haaveelliset; niistä on todellisuus kaukana. Esim. Lomamatkat taitaisi olla haave vain kesäisinkin kun possuja ja kanoja on ruokittava ja nekin pitäisi sitten lopuksi tappaa jos kinkkua halajaa. Vaikka olen maalla kasvanut niin en kyllä pystyisi sikaa ottamaan hengiltä.
Mutta toisaalta, mitenköhän verottajat suhtautuu jos tekisi vaikka putkimiehen tms. hommia luomuliha- ja kasvispalkalla aina silloin tällöin (olettaen että lähistöllä muitakin omavaraisia tai samantyyppisestä elämäntavasta kiinnostuneita) niin että ostaisi työpalkalla ruokansa suoraan lähikasvattajalta, ja kasvattaisi itse sen mitä pystyy. Eikös jossain olekkin näitä yhteispuutarhoja ja ruokapiirejä (en nyt muista sitä sanaa)? Jos sellaiset ihmiset perustaisi oman kylän niin kauanko kestää ennenkuin kaikki ovat riidoissa tai verottajat on niskoilla.
Tämä viesti taitaa olla kovin sekava mutta palstailen puhelimella mikä hankaloittaa vähän omien kirjoitusten hahmotusta. Näkee n. Puolitoistariviä on tekstiä kerralla
[/quote]
En jaksanut lukea kokonaan tekstiäsi koska kirjoituksesi alussa on jo iso virhe: kukaan muu kuin teurastaja ei tapa elukoita Suomessa. Ja nykypäivänä tapettava eläin ei saa olla edes omalla tilallaan vaan tarvitsee kuljettaa asianmukaiseen tilaan eli sinne teurastamoon saakka.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:32"]
Minä. Tosin ajatukset on tällä hetkellä hyvin vaaleanpunertavan haaveelliset; niistä on todellisuus kaukana. Esim. Lomamatkat taitaisi olla haave vain kesäisinkin kun possuja ja kanoja on ruokittava ja nekin pitäisi sitten lopuksi tappaa jos kinkkua halajaa. Vaikka olen maalla kasvanut niin en kyllä pystyisi sikaa ottamaan hengiltä.
Mutta toisaalta, mitenköhän verottajat suhtautuu jos tekisi vaikka putkimiehen tms. hommia luomuliha- ja kasvispalkalla aina silloin tällöin (olettaen että lähistöllä muitakin omavaraisia tai samantyyppisestä elämäntavasta kiinnostuneita) niin että ostaisi työpalkalla ruokansa suoraan lähikasvattajalta, ja kasvattaisi itse sen mitä pystyy. Eikös jossain olekkin näitä yhteispuutarhoja ja ruokapiirejä (en nyt muista sitä sanaa)? Jos sellaiset ihmiset perustaisi oman kylän niin kauanko kestää ennenkuin kaikki ovat riidoissa tai verottajat on niskoilla.
Tämä viesti taitaa olla kovin sekava mutta palstailen puhelimella mikä hankaloittaa vähän omien kirjoitusten hahmotusta. Näkee n. Puolitoistariviä on tekstiä kerralla
[/quote]
En jaksanut lukea kokonaan tekstiäsi koska kirjoituksesi alussa on jo iso virhe: kukaan muu kuin teurastaja ei tapa elukoita Suomessa. Ja nykypäivänä tapettava eläin ei saa olla edes omalla tilallaan vaan tarvitsee kuljettaa asianmukaiseen tilaan eli sinne teurastamoon saakka.
[/quote]
Kyllä kotiteurastuskin on mahdollinen.
Siihen pitää vaan olla teurastaja,jolla on luvat.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:32"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä kotiteurastuskin on mahdollinen.
Siihen pitää vaan olla teurastaja,jolla on luvat.
[/quote]
Näin varmasti, jos aiot myydä lihaa, omaan käyttöön ollaan teurastettu ihan ominluvin. Taitoa se tosin tarvitsee, ettei mene eläinrääkkäyksen puolelle, ja ryttei haaskaa hyvää lihaa on hyvä osata myös lihanleikkuu.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:18"]
[/quote]
Riippuu eläimestä. Riistaa ja kalaa saa pyydystää, lopettaa, käsitellä ja syödä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Korjaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni kanejakin saa itselleen kasvattaa ja käyttää ruuaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 18:44"]
No en TODELLAKAAN. Maalla on mukavaa mutta mulle sopii paremmin osa-omavaraisuus.
Kierrän kaikensorttiset hihhulit kaukaa
t. Maalainen
[/quote]
Minuako sinä pidät hihhulina?!?
Terv ap