3,5 v ei tottele MITÄÄN...AAARGHHH
Siinä se oliki..Mitä ihmettä rupeen keksiin tolle 3,5 veelle....Kiusaa ihan koko ajan 1 vee pikkuveljeään.Tönii,ottaa lelut kädestä,repii ym. sellaista ei niin kivaa.Eikä varmasti oo kyse siitä että on liian pienellä huomiolla..Isomman kanssa touhutaan paljon kaksinkin,askarrellan,ulkoillaan,käydään kahdestaan viettämässä laatuaikaa ym...Oon koittanu jäähyt,lempilelun takavarikoinnin ym.Korotan ääntä harvoin mutta sitten kun korotan,korotan kanssa,ei auta...
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 15:59"]
¨Sama meillä ; ) täytyy vaan odottaa, sitten kun täyttää neljä alkaa helpottua, mutta sitten se muuttuu keskinäiseksi tappeluksi..Kiristää vähän hermoja, ehkä jonain päivänä helpottaa...
[/quote]
Luulin jo hetken että oon ainoo "ongelmani kanssa " :D -ap-
Sellasta se on, kun hankkii lapsia pienillä ikäeroilla. Kivaa, kun on useampi lapsi, niin niistä on toisilleen (tappelu)seuraa. No, ehkä ne oppivat leikkimään toistensa kanssa muutaman vuoden sisällä, mutta aika monta vuotta ne tulevat olemaan vielä ihan eri kehitysvaiheessa... ;)
Meillä ihan samaa 11 ja 8 v kanssa...ja on siis jatkunut tän about 8 vuotta...
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:54"]
Meillä ihan samaa 11 ja 8 v kanssa...ja on siis jatkunut tän about 8 vuotta...
[/quote]
Nyt laittakaa järjestykseen ne lapset. Tuon ikäiset on vielä LAPSIA, joita aikuisten pitää KASVATTAA. Ymmärrän vähän, jos 3,5-vuotiaaseen ei saa taottua järkeä, mutta 8- ja 11-vuotiaaseen saa.
Tehkää vaikka sama kuin potalle opettelevan kanssa: riidaton päivä tuo tarran ja 10 tarralla saa jotain kivaa. Seuraava etappi on neljä peräkkäistä riidatonta viikkoa, jolloin saavat jotain extrakivaa jne. Harkinnan mukaan voi sallia yhden riitelyn viikossa (inhimillistä ehkä?). Säännöt pitää olla selvät: mikä on riitelyä. Minä pitäisin säännöt tiukkoina: tavoite on se, että sisarukset käyttäytyvät kauniisti toisiaan kohtaan.
Nykyisin sallitaan ihan kaikki. Kuin olisi unohdettu, että niitä lapsia voi tosiaan kasvattaa. Luuletteko, että joidenkin lapset on luonnostaan jotenkin lauhkeita? Niin minulle välillä sanotaan: "Voi kun minunkin lapseni käyttäytyisivät noin kauniisti..." Kuulkaa ei se ole ilmaista. Ei se tule annettuna. Se opetetaan ja sitä vaaditaan.
Viisi ja puoli vuotias on aivan hirveä. 90 % ajasta ok, mutta sitten kun aloittaa venkuloimisen niin voi luoja...
Että ei se mihinkään helpota...
¨Sama meillä ; ) täytyy vaan odottaa, sitten kun täyttää neljä alkaa helpottua, mutta sitten se muuttuu keskinäiseksi tappeluksi..Kiristää vähän hermoja, ehkä jonain päivänä helpottaa...