Lääkäri kahvikupposella koneella. Voin vastata kolmeen hyvään kysymykseen -
lapset heräävät kohta, mutta autan jos osaan :-)
Kommentit (37)
Pitämee käydä uudestaan varsinkin jos tässä vielä kolmatta lasta joskus aletaan puuhaamaan :)
T: nro 12
Tuntuu kovin vähältä aikaväliltä yrittää uutta raskautta nyt kun vauvasi on vasta 7kk vanha. Äskettäin tuli tutkimustietoa siitä, että jos raskauksien väli on 1v tai alle oli lapsilla ja äideillä enemmän ongelmia kuin jos väli olisi ollut pidempi. Saatat löytää tutkimuksen googlaamalla, Lääkärilehdessä oli juttua enkä ala tässä sitä enempää nyt referoimaan.
En ole hoitava lääkärisi enkä gynekologi, mutta jos minun mielipidettä kysyt, suosittelisin vuoden taukoa raskauksien välillä. Ehkä sinun kannattaa jutella oman neuvolalääkärisi kanssa asiasta - tai mitä sanoi se ultraava lääkärisi?
Ap
tai mikä aine lie, mutta muistan itse joskus juoneeni ruotsissa " kolmesti" suodatettua n 2 dl, sen jälkeen sekosi pää eikä muuta tarvinnut koko iltana juoda. Oksensin n 4 tunin päästä mustaa limaa ja ääni katosi oksennettaessa. Ääni tuli 3 päivässä, mutta kurkku oli karhea viikon. Mutta ilman lääkäriä tuosta selvittiin.
Musta mönjä on ollut vanhaa verta.
Jos sitä tuli vain yksittäisen kerran, tilannetta voi seurata kotona. On ollut aikamoista myrkkyä tuo litku - on vaurioittanut vatsan limakalvoa todella.
Pelottavaa on, jos miehelläsi on ollut jo valmiiksi esim. vatsahaava, joko ilmeinen tai piilevä joka nyt ärtyy ja mahdollisesti alkaa vuotamaan.
Katsokaa tilannetta nyt alkuun kotona. Voi olla, että limakalvo on yöllä repeytynyt ja sieltä on tullut verta vähän joka siis tummana nyt aamulla oksennettiin ulos, mutta jos sitä alkaa tulla lisää ja/tai se muuttuu kirkkaanpunaiseksi, on lähdettävä kyllä päivystykseen.
Ehkä opettavainen juttu sinänsä. Onneksi, kai, litkun seassa ei ollut metanolia. Se vie näön ja hengenkin.
ap
Itse en moiselle ryhtyisi. Siinä tulee hirveä proteiinikuorma ja elimistö joutuu samankaltaiseen tilaan kuin tuoreessa diabeteksessa. Tosin tiedän, että moni on sillä laihtunut.
Sairaslomasta: Jos töissä ei huvita olla, se ei ole syy saada sairaslomaa. Terkkarissa ollessa näitä tilanteita tuli pari kertaa vastaan mutta saikkua en kirjoittanut. Enkä siksi, että työpaikalla oli jonkun kanssa sukset ristissä. Tuntuu julmalta sanoa näin, mutta hei. Elämä on. Joskus. Ihan syvältä.
Ap
Ehdottomasti kannattaa hoidattaa ne vasta kun KAIKKI lapset on tehty! En usko että niitä edes kukaan kirurgi suostuu aiemmin hoitamaankaan.
Tai no, ei se elämä takeita anna. Iltatähtiä kun voi tulla. Mutta tekaise ensin ne lapsosesi ja sitten mars lääkäriin!
Ap
ollut ilkeä tai asiaton tai epäillyt josko olen lääkäri laisinkaan.
Oikein hyvää lauantaipäivän jatkoa kaikille ja toivottavasti vastauksistani oli jotain apua. Kukaan kun ei kysynyt varsinaisesti omasta erikoisalastani, joka nyt jääköönkin salaisuudeksi...
Hyvää loppukesää, t. ap
mutta minusta on aika jännää että sanot " kun kaikki lapset on tehty" ! meille ei oltu " suunniteltu" ensimmäistäkään, mutta niin vain olen nyt raskaana.
kaikella kunnioituksella, mutta oletkohan unohtanut sen, että elämä tosiaan on joskus ihan syvältä?
Olen itsekin kärsinyt lapsettomuudesta ja toinen lapsi taas tuli vaikkei ihan heti " haluttukaan" . Juu, elämä on.
Tarkoitin sitä, että jos selkeästi tietää, että lapsihaaveita vielä on, ei kannatta suinpäin hankkiutua leikkaukseen, joka on kuitenkin leikkaus, vaikkei suurimmasta päästä olekaan.
Olen kyllä tietoinen, hyvinkin, elämän yllätyksellisyydestä ja siitä, että aina ei saa mitä haluaa, joskus taas liiankin kanssa. Voi menettää rakkaitaan, oman terveytensä, niin mielen kuin ruumiinsakin.
Tätähän minä näen työssäni joka päivä.
Vastauksessani yritin kyllä niin sanoa, kun nopeasti yritin ihmisille vastata. Ei vissiin tullut ihan selväksi sittenkään.
Ap
Itse kuitenkin asian päätät, mutta tiedätpä ainakin riskit. Yritäpä googlata tuo artikkeli netistä. Viitteitä siihen varmasti löytyy. Vauvakuumeen kourissa voi olla vaikea kuunnella järjen ääntä, mutta tässä tapauksessa se kyllä mielestäni kannattaa.
Päätös on kuitenkin loppukädessä sinun ja miehesi. Ja ehkä korkeamman.
Ap
mutta halusin vain tuoda esille sen asian, että vauvauutinen ei todellakaan ole kaikille odotettu ja toivottu. on myös ei-toivottuja raskauksia joita ei kuitenkaan haluta keskeyttää mistään hinnasta.
olen yksi niistä ja satuttaa kun poikkeuksetta odotetaan raskauden olevan pitkällisen yrityksen tulos! totuus on se, että olemme yrittäneet lykätä lapsentekoa tuonnemmas ja tuonnemmas.. kunnes kohtalo päätti toisin.
eli no hard feelings!
- 31
Pyörryin maanantaina kahdesti ja tiistaiaamuna vielä kerran. Kävin lääkräissä, joka katsoi vanhoja labroja, joita on otettu pitkin kevättä, kun olo on ollut kummallinen. Niiden mukaan kaikki kunnossa, tosin TSH oli huomattavasti viitearvoa matalampi kerran, mutta kontrollissa ok. T4V oli myös suht matalalla, 11-12. Olen I-tyypin diabeetikko, ja ollut hurjan väsynyt, pyörtyilin myös huhtikuussa mutta kohtaukset menivät ohi välillä. Lisäksi on ollut päänsärkyjä ja lukiessa ja kirjoittaessa häiriöitä. Sairastan myös migreeniä.
Tällä kerralla otettiin myös sydänkäyrä, josta lääkäri sitten soitteli perään, että käyrässä oli ollut häikkää. Liian hidas pulssi ja mahdollisesti katkoksia. Sain kiireellisen lähetteen sydänlääkrärille, mutta vielä ei ole aikaa kuulunut. Mutta osaisitko yhtään sanoa, onkohan minkälaisesta epäilystä kyse, mihin nuo voisivat viitata? Ennen tuota sydänkäyrää lääkäri epäili vain stressiä ja uupumusta. Olisi kiva tietää, mikä saattaisi olla vialla ja mitä tässä voi odotella tapahtuvaksi, kun olin niin hämmennyksissäni puhelimessa (heräsin soittoon päiväunilta), etten oikein mitään osannut sanoa tai kysyä. Nyt kuitenkin huolettaa melko paljon. Olen 27-vuuotias, kahden lapsen opiskeleva ja työssäkäyvä äiti.
T. Se jonka kohtu repesi, ja synnytyksen jälkeen näytti siltä että enempää lapsia ei voi tulla.
Kurjaa, että nyt jäit vähän tuollaiselle epävarmalle kannalle. Pitäisiköhän sinun soittaa sille hoitavalle lääkärillesi uudestaan - pyydä hoitajalta soittoaika ja pyydä lisäselvitystä, ettei mielikuvitus lähde laukkaamaan. Sano, että olet huolissasi ja olit ihan pökkeryksissä kun puhelu tuli. Pyydä tarkennusta!
Sydämen rytmihäiriöt voivat olla itsenäisiä sairauksia tai sitten oireita jostain " muusta" . Oireesi sopivat varsin moneen vaivaan enkä pysty tyhjentävää vastausta antamaan. Tuli vain mieleen, että onko sinulta katsottu selvityksissä myös natrium- ja kaliumarvot? Onko talven/kevään aikana elämässäsi tapahtunut jotain erityistä? Mites kotirintama? Työt? Liikuntaa - liikaa ehkä? Liian vähän? Oletko aloittanut uutta dieettiä - millaista? Painonmuutoksia? Luontaistuotteet?
Tuollaisia oireita kun on niin selvittelyt voivat viedä paljon aikaa. Ei näihin kysymyksiini tarvitse vastata.
Tuo TSH- olikohan ottoajankohta oikea silloin kun se oli matala, eli ennen kymmentä aamulla? En oikein ymmärrä, että se olisi yhtäkkiä sitten itsekseen korjaantunut?
Soita sille lääkärille niin saat mielenrauhan odotellessasi sydänlääkärille pääsyä.
Terveisin ap
Olen tässä kyllä koittanut laihduttaa lääkärin valvonnassa, vuoden alusta on paino pudonnut 10 kiloa. Edelleen on saman verran matkaa normaalipainon ylärajalle. Liikuntaa olen koittanut harrastaa joka päivä tunnin, parina päivänä viikossa niin, että hiki tulee kunnolla. Dieettinä on ollut 1200-1500 kcal, ravintoaineiden pitäisi olla tasapainossa. Luontaistuotteita en käytä. Mutta selvittelen lisää asiaa omilta lääkäreiltäni, tuppaavat vaan olemaan hankalasti kiinni saatavissa näin loma-aikaan. Kiitos vielä paljon sinulle!
Yksi vaihtoehto on ärtynyt limapussi lonkassa, ns. trokanterbursiitti, jota hoidetaan levolla ja tarvittaessa tulehduskipulääkkeillä ja kortisonipiikeillä.
Kehottaisin sinua käymään lääkärissä kun noin paljon kuitenkin vaivaa on.
Ap