Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä moninkertaisena määränä monet tuotteet, ei suostu hankkiutumaan tuplista eroon

Vierailija
07.10.2020 |

Muutettiin siis yhteen ja tavaroita järjestäessä huomasin, että miehellä on useita tuotteita moninkertainen määrä. Saksia (samankokosia) löytyy 4 kappaletta, kuumemittareita 3 jne. Ei kuitenkaan suostu mistään hankkiutumaan eroon. Ärsyttää, kun kaapit täynnä turhaa roinaa. Olenko nyt sitten löytänyt kumppaniseksi kunnon hamstraajan? Saako tällaista tapaa ikinä kitkettyä pois?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljät sakset ja silti ne on aina hukassa.

Vierailija
42/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ap:n miehestä, mutta perheenjäseneni on sellainen jolla on paljon sinänsä hyödyllistä tavaraa juurikin "koska kuitenkin kuluu ja hajoaa". Esim kuumemitrareita 4 kpl (2 aikuisen perheessä, viimeisin hajosi joskus 15 v sitten), kynsisaksia 3 kpl (käyttää kuulemma edelleen niitä vanhimpia joilla ikää yli 20 v koska ne vaan on parhaat), lakanoita yli 20 kahden hlö settejä (vanhimmat 80-luvulta), juustohöyliä ~10 kpl, samanlaisia kaulimia 3. Siivouskomerosta löytyy 5 ikkunanpesuainetta (kaikki avattu), ja 3 silitysrautaa (toiminnot samat, eri merkkisiä). Kylppärissä on 3 hiustenkuivaajaa ja 3 sähköhammasharjaa. Ja joo, hyvin tiedän koska olin joku aika sitten muuttoapuna. Tällaista hitaasti kuluvaa tavaraa kahden aikuisen perheessä helposti 2 kertaa enemmän kuin meillä 3 hlö lapsiperheessä eikä nekään todellakaan olla mitään minimalisteja. Vaikea uskoa että saisivat esim kaulimet kulumaan loppuun, tai ne kuumemittarit.

Ehkä runsas tavara tuo joillekin turvallisuudentunnetta. Joskus olin yhdellä tutulla ja tarkoitus tehdä yhdessä ruokaa. Kysyin missä paistinpannut, ja kun kaivoin esiin yhden, neuvoi ettei sitä koska se on huono, eikä sitä myöskään ota tämä. Kaapissa oli 11 samankokoista pinnoitettua paistinpannua, kuulemma vanhat varalla jos vielä tarvitseekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on samanlainen. Itse heittäisit surutta kaiken tarpeettoman pois ja usein hän voi niin pahoin jos vien tavaraa roskiin, että hän menee toiseen huoneeseen ja peittää silmänsä ja korvansa tämän prosessin ajaksi. Mulle tämä on jotain ihan käsittämätöntä. Hiljattain löysin hänen vessan kaapistaan 29 kpl avaamattomia Rexona-deodorantteja sekä 11 kpl L’Oreal kasvovoiteita. Jouduin melkein väkisin estämään hänen matkansa Tokmannille, kun siellä on Rexonat tarjouksessa 😅

Miksi heität avaamatonta tavaraa roskikseen? Et ole kyllä miestäsi fiksumpi.

Vierailija
44/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin on useammat sakset ja muutama kuumemittari. On ihan näppärää, ettei tarvitse yläkerrasta hakea saksia, jos alhaalla tarvitsee jotain leikata. Samoin yksi kuumemittari on aina meikkipussissa valmiina (jossa muutkin peruskamat); paljon helpompaa lähteä reissuun, kun tavarat valmiina.

Vierailija
45/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljät sakset ja kolme kuumemittaria eivät ole hamstrausta nähneetkään. Hiukan nyt valoa sinne vinttiin.

Ymmärsin että nämä olivat esimerkkejä, ja että kyse ei olisi vain näistä tavaroista joita on moninkertainen määrä.

AP ei vastannut, onko hänellä kahta useampia alushousuja ja yhtä useampia ruokailuvälineitä kutakin. Olisi kiva kuulla vastaesimerkkinä myös, montako kpl erilaisia astiastosarjoja hänellä onkaan ja kuinka laajat Tupperwaren kätevät säilytysratkaisut odottavat kaapissa sisäkkäin pinottuna sitä vuotta, kun kerrankin pajatso räjähtää ja säilöttävää satoa kertyy kottikärryittäin. 

Alushousuja on tietysti useampia, joka päivä vaihdettava uudet ja pyykkäys kerran viikossa tai kahdessa viikossa. Mutta en nyt puhukaan tästä tavaroista, joita oikeasti tarvitsee useampia vaan tavaroista, joita on älytön määrä, mutta silti niistä ei käytetä kuin yksiä jos niitäkään. Ruokailuvälineitä minulla on tasan yksi sarja. Mieheltä näitä löytyy taas seitsemää eri sarjaa ja näistäkin tietty kuitenkin käytetään vain päällimmäisinä olevia. -ap

Vierailija
46/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika yleinen syy, miksi kaikkea kertyy niin paljon. Luullaan, että on hävittänyt jotain tai jokin tuote on loppu ja sitten ostetaan uusi tilalle.

Vierailija
47/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on samanlainen. Itse heittäisit surutta kaiken tarpeettoman pois ja usein hän voi niin pahoin jos vien tavaraa roskiin, että hän menee toiseen huoneeseen ja peittää silmänsä ja korvansa tämän prosessin ajaksi. Mulle tämä on jotain ihan käsittämätöntä. Hiljattain löysin hänen vessan kaapistaan 29 kpl avaamattomia Rexona-deodorantteja sekä 11 kpl L’Oreal kasvovoiteita. Jouduin melkein väkisin estämään hänen matkansa Tokmannille, kun siellä on Rexonat tarjouksessa 😅

Miksi heität avaamatonta tavaraa roskikseen? Et ole kyllä miestäsi fiksumpi.

Enhän heitä, missä niin olen väittänyt? Kyllä ne Rexonat sai jäädä kaappiin, minusta ei vaan ollut hyvä idea hakea niitä lisää ennenkuin nuo 29 pulloa on käytetty tai edes lähellä loppumista.

Vierailija
48/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin on useammat sakset ja muutama kuumemittari. On ihan näppärää, ettei tarvitse yläkerrasta hakea saksia, jos alhaalla tarvitsee jotain leikata. Samoin yksi kuumemittari on aina meikkipussissa valmiina (jossa muutkin peruskamat); paljon helpompaa lähteä reissuun, kun tavarat valmiina.

Siskollani on noin 20 sakset, koska jokaiseen eri tarkoitukseen on useammat. Asuu yksin, eikä harrasta mitään monen henkilön askartelu/ompelu/ruuanlaittoiltoja.

Vierailija
49/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas sama homma. Pitäisi kyllä varoittaa nuoria miehiä naisista ja naisten tarpeesta ryhtyä kouluttamaan miehiä, jotta he sopivat naisen arkeen paremmin. 

Vierailija
50/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa, joka elää hamstraajan kanssa. Se on kuitenkin asia, joka aiheuttaa sen verran paljon häpeää, etten live-elämässä/omalla nimelläni siitä kehtaa kovinkaan monen kanssa puhua. Vaikka tiedostan, ettei minulla ole mitään syytä hävetä.

nr 13

Vierailija
51/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tämä sama ongelma, nyt niille on yksi lokero keittiön kauhalaatikossa ja kun se tyhjenee, nostan hirveän äläkän niin johan sakset kulkeutuvat takaisin mikä mistäkin... pikkuhiljaa perheen muut jäsenet (kaikki miespuolisia, jos sillä nyt on merkitystä) ovat oppineet sen arvon, että kannattaa viedä takaisin sinne mistä otti niin seuraavalla kerrallakin sitten löytyy helposti.

Vierailija
52/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaramäärät suhteen alussa on hankala asia käytäväksi läpi. 

Meillä on molemmilla toinen vanhemmista hamsteri. Tavatessamme toinen meistä oli jo oppinut luopumaan tavaroista, arvostamaan tilaa, huoltamaan tavaroita ja vaatteita sekä pitämään tasot tyhjinä. Toinen ei vielä ollut. 

Nyt 10 vuoden jälkeen molemmat luopuvat käyttämättömistä tavaroista, arvostavat tilaa ja helppoa siivousta sekä huoltavat tavaroita ja vaatteita. On vain yksi kuumemittari, se löytyy helposti kun kaikkea muutakin samanlaista on vain yksi ja kaikelle on oma paikkansa, jonka kaikki perheessä tietävät. Kenkiä viedään suutariin, vaikka suutarilasku saattaa olla 30-80 euroa per kenkäpari, sen sijaan että ostetaan uudet kengät. Ostetaan hyvää laatua, vaikka sitten vähän harvemmin. 

Kun ihmisellä on tällainen toimintamalli, ei ole mahdollista saada kestävää parisuhdetta ihmisen kanssa joka toimii toisin. 

Vierailija
53/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mies on tottunut lapsuudenkodissa siihen, että kaikki pitää säilyttää, eikä mitään heitetä pois. Jos pinnoitettu paistinpannu tai muovikulho alkaa olla naarmuinen, tai joku pieni kodinkone hajoaa, niin tilalle ostetaan tietysti uusi, sen sijaan että kaivettaisiin jemmasta esiin vastaava, kulunut esine, jota on säilötty nimenomaan sen varalta, että käytössä oleva hajoaa :D Vaatekaapissa jemmataan kulahtaneita ja risoja vaatteita remonttihommia yms. varten. Kuitenkaan mies ei viitsi vaihtaa päälle huonompaa vaatetta silloin kun se olisi aiheellista, ja taas on yksi hyvä paita pilalla ja se laitetaan sinne aina vain kasvavaan rönttävaatepinoon.

Mulla meni hermo meidän tavaramäärään, koska olen meillä se joka yleensä siivoaa ja järjestelee, ja rojumäärä hankaloittaa mun hommia. Siivosin omasta mielestäni turhat jutut pois kaapeista ja säilöin vintille, koska en viitsinyt heittää toisen omaisuutta pois. Sanoin että tavarat saa säilyttää, mutta niitä ei laiteta takaisin mun järjestelemiin kaappeihin. Tai jos jotain haluaa laittaa, ottaa vastaavasti jotain muuta pois, niin että tavaramäärä pysyy samana. Mies suostui laittamaan tavaraa pois, kun ne olivat olleet aikansa poissa silmistä, ja hän huomasi, ettei ole kaivannut tai edes muistanut tavaroiden olemassaoloa.

Vierailija
54/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain asioissa on ihan fiksua olla useampiakin varakappaleita, mutta varmaan jokainen tajuaa että rajansa silläkin on mikä on enää järkevää. Ostin aikoinaan omilleni muuttaessa pullonavaajan ja korkkiruuvin, myöhemmin on siunaantunut kylkiäisinä kumpaakin muutama kappale lisää. Edes isoissa juhlissa en ole tarvinnut kahta enempää, mutta ei ole harvinaista että jollain on laatikossa noita yhteensä kymmenkunta, joista aina joku on huono. Saahan sitä säilyttää mitä haluaa, mutta miksi hillotaan ylimääräistä tavaraa, etenkin jos se niin huonoa ettei sitä halua käyttää ja parempia varakappaleitakin on jo useita?

Vierailija
55/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ap:n miehestä, mutta perheenjäseneni on sellainen jolla on paljon sinänsä hyödyllistä tavaraa juurikin "koska kuitenkin kuluu ja hajoaa". Esim kuumemitrareita 4 kpl (2 aikuisen perheessä, viimeisin hajosi joskus 15 v sitten), kynsisaksia 3 kpl (käyttää kuulemma edelleen niitä vanhimpia joilla ikää yli 20 v koska ne vaan on parhaat), lakanoita yli 20 kahden hlö settejä (vanhimmat 80-luvulta), juustohöyliä ~10 kpl, samanlaisia kaulimia 3. Siivouskomerosta löytyy 5 ikkunanpesuainetta (kaikki avattu), ja 3 silitysrautaa (toiminnot samat, eri merkkisiä). Kylppärissä on 3 hiustenkuivaajaa ja 3 sähköhammasharjaa. Ja joo, hyvin tiedän koska olin joku aika sitten muuttoapuna. Tällaista hitaasti kuluvaa tavaraa kahden aikuisen perheessä helposti 2 kertaa enemmän kuin meillä 3 hlö lapsiperheessä eikä nekään todellakaan olla mitään minimalisteja. Vaikea uskoa että saisivat esim kaulimet kulumaan loppuun, tai ne kuumemittarit.

Ehkä runsas tavara tuo joillekin turvallisuudentunnetta. Joskus olin yhdellä tutulla ja tarkoitus tehdä yhdessä ruokaa. Kysyin missä paistinpannut, ja kun kaivoin esiin yhden, neuvoi ettei sitä koska se on huono, eikä sitä myöskään ota tämä. Kaapissa oli 11 samankokoista pinnoitettua paistinpannua, kuulemma vanhat varalla jos vielä tarvitseekin.

Vaikuttaa kyllä erikoiselta, että noin tarkasti olet selvillä jonkun tavaroista, että silitysraudoissakin tiedät olevan samat toiminnot.

Jos joku joutuisi nyt siivoamaan jäämistöni, pitäisi minua varmaan samanlaisena. Minulla ei ole ongelmana luopua tavaroista, ei vaan ole ollut aikaa (yksinyrittäjyyttä, omaishoitajuutta jne. ). Ostin huonosti toimivan ilmakihartimen tilalle uuden. Toimi vielä huonommin. Ostin kolmannen, en ole tyytyväinen siihenkään. Nyt kaikki kolme ovat vielä täällä, kunnes saan ostettua sellaisen, johon olen tyytyväinen ja nuo lähtevät hyväntekeväisyyteen tai ser-lavalle. 

Perin asunnollisen. En ole vielä käynyt kaikkea tavaraa läpi, vaikka paljon olenkin antanut kiertoon suoraan ystäville tai hyväntekeväisyyteen ja jotain vienyt roskiin (asunto ei ollut mikään läävä vaan hyväkuntoista ja arvokasta tavaraa). Jos sieltä tuli kaksi uutta hyvää paistinpannua, ei ole ensisijaisin tehtävä heittää niitä menemään. 

Vierailija
56/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ymmärtää, että hänellä on ongelma tavaroiden kanssa ja suostuu kompromisseihin, voi yhteiselo sujua. Jos taas hän on sitä mieltä, ettei mitään ongelmaa ole, niin tuskin tulee mitään. Hyvät yleissäännöt on:

sopia yhdessä monetko sakset tai astiat tai mitkä vaan tarvitaan käytössä. Loput menee varastoon.

Asuintiloihin ei hamstrata, vaan sinne varastoon.

Varastoissa ja säilytyskalusteissa olevista tavaroista luopumisesta päättää mies yksin, sinä autat

Olet ystävällisenä järjen äänenä (voisiko nämä rikkinäiset heittää pois, koska korjaat nämä, koska teet tämän projektin jne. )

Autat pitämään järjestyksessä, ettei tule yllätyksenä, oho meillähän on kymmenen ylimääräistä juustohöylää varastossa.

kotiin tulevista tavaroista pitää sopia yhdessä ja esim. tarvittavista hankinnoista pitää listaa jääkaapin ovessa ja muuta ei oteta.

Yhdessä sopimalla pääsee hyvin alkuun!

Vierailija
57/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä keino on ottaa yhteisestä kodista tavaroita ja laittaa ne jonnekin piiloon (esim. varastoon). Jos tuota tavaraa ei ole parinkaan vuoden päästä kaivattu tai sen katoamista huomattu, niin roskiin/myyntiin vaan :D Mitä turhaa säilömään sellaista, minkä olemassaoloa ei edes muista! Poikkeuksena toki todistukset yms. joita ei saata tarvita vuosiin, kunnes sitten tarvitseekin työpaikkaa vaihtaessa.

Vierailija
58/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen näkökulmasta naisen moninkertaiset kauneudenhoitovälineet vievät kohtuuttomasti tilaa kylppärin allaskaapissa.

Vierailija
59/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kyllä erikoiselta, että noin tarkasti olet selvillä jonkun tavaroista, että silitysraudoissakin tiedät olevan samat toiminnot.

Jos joku joutuisi nyt siivoamaan jäämistöni, pitäisi minua varmaan samanlaisena. Minulla ei ole ongelmana luopua tavaroista, ei vaan ole ollut aikaa (yksinyrittäjyyttä, omaishoitajuutta jne. ). Ostin huonosti toimivan ilmakihartimen tilalle uuden. Toimi vielä huonommin. Ostin kolmannen, en ole tyytyväinen siihenkään. Nyt kaikki kolme ovat vielä täällä, kunnes saan ostettua sellaisen, johon olen tyytyväinen ja nuo lähtevät hyväntekeväisyyteen tai ser-lavalle. 

Perin asunnollisen. En ole vielä käynyt kaikkea tavaraa läpi, vaikka paljon olenkin antanut kiertoon suoraan ystäville tai hyväntekeväisyyteen ja jotain vienyt roskiin (asunto ei ollut mikään läävä vaan hyväkuntoista ja arvokasta tavaraa). Jos sieltä tuli kaksi uutta hyvää paistinpannua, ei ole ensisijaisin tehtävä heittää niitä menemään. 

Jos kyseessä on perheenjäsen joka ollut pakkaamassa/purkamassa muuttokuormaa ei välttämättä mitenkään outoa. Itsekin olen ollut tilanteessa jossa yksi totesi että onpas monta samanlaista juttua ja selitys oli tyyliin yksi vanha varakapple, yksi ostettu ja pari muilta saatua. Meillä myös tavara vaihtuu perheenjäsenten kesken, jolloin sekin voi kertoa miksi tietää jonkun jutun toiminnot. Tai jos itsellä on samanlainen.

Vierailija
60/118 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen näkökulmasta naisen moninkertaiset kauneudenhoitovälineet vievät kohtuuttomasti tilaa kylppärin allaskaapissa.

Usein varmasti vievätkin. Toisaalta itse tunnen montakin naista joilla ei ole juuri sen enempää kuin miehillä keskimäärin, koska meikkaaminen yms. ei vaan kiinnosta. Ja moenlla miehellä on saman tilan verran vieviä ylimääräisiä latureita, vanhoja puhelimia yms. tai moninkertainen määrä työkaluja todelliseen tarpeeseen nähden.