Pilasin kinkun! Paistoin sen liian kuivaksi.
Yleensä onnistun ihan hyvin, mutta nyt käytössä oli uusi uuni keittiörempan jälkeen, ja siis sekä uuni että siihen kuuluva paistomittari olivat uudet. Ja yli meni, vaikka olin varovainen. Mikä auttaisi harmitukseen. Kinkku oli kallis luomukinkku, uutta ei enää saada.
Onneksi mies ja lapset syövät mielellään myös vähän kuivakkaampaakin. Mutta minä en saa enää yhtään palaa alas koko jouluna, tykkään muhevan kosteasta lihasta.
Kommentit (22)
Tee oikeen mehevä kastike, mitä jos näin jälkikäteen valelisit lihalientä pintaan? Ehtisikö imeytyä jos pakkaat folion sisään vielä ettei enempää kuivu... ja voit vaikka kokeilla viipaloida itsellesi jo siivuja ja latoa kerroksittain kastikkeen kanssa folion sisään.. en mä tiiä tosiaankaan toimiiko noi mutta mä varmaan jotaki tämmöstä kokeilisin..
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:07"]
paistoithan 125 asteessa?
[/quote]
Paistoin 110 asteessa, mikä tavallisesti on antanut vieläkin mehukkaamman lopputuloksen. Nyt vaan luotin paistomittariin ja paistoin liian kauan. :/
Me paistetaan aina n.90 asteiseksi, kuiva kinkku on paljon parempaa :)
Kastike tarjouillaan erikseen, se on tehty jo. Oman osani irrotin jo kinkusta ja pakastin, varmaan se menee ihan mukavasti keväällä hernekeiton seassa.
Onneksi kalapöytä on runsas ja rosollini onnistui hyvin. En näe nälkää mutta uunista aion ottaa selkävoiton, ostan alesta uuden luomukinkun (ainakin viime vuonna oli meidän prissmassa helmikuun alessa halpaa pakasteluomukinkkua) teen uuden kokeilun, että ensi vuonna onnistun pomminvarmasti.
Miten sait kinkusta kuivan, jos tosiaan paistoit sen mittarin kanssa? Et kai paistanut yli 80 asteeseen?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:13"]
[/quote]
En voi edes kuvitella kuinka kuiva teidän kinkku on, minä otin omani uunista kun sen sisälämpö oli 74 (yleensä paistan 76 asteeseen) mutta nyt otin sen tuollaisena pois ihan siksi, että se oli ollut uunissa melkein 2 tuntia per kilo.
Kinkku ei voi olla liian kuivaa...hae ittelles b-luokan maggaraa, ne ei oo yleensä kuivia :)
Kuiva kinkku on parasta. Hyi jos se on kostea iuuu. Sen pitää murentua hennosta kosketuksesta :P
NAM! Ylikypsä ja semmoinen hiukan mureneva kinkku on kaikista parhainta. Kinkku pitää paistaa 150 asteisessa uunissa. Nuo suositukset 100 paistamisesta on melkein samaa, kuin jos yrittäisit paistaa kinkusta herkullista saunan ylälauteilla.:)
Jep! Kuiva kinkku ainoa oikea. Eli ap, alat vain popsia sitä kuivaa ja lakkaat nirsoilemasta.
Kyllä kinkussa pitää kosteutta olla, varsinkin kun nykykinkuissa on yleensä liian vähän rasvaa.
Kostea kinkku on kuin söis leikkelepaketin voileipäkinkkua, yök!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:13"]
[/quote]
En voi edes kuvitella kuinka kuiva teidän kinkku on, minä otin omani uunista kun sen sisälämpö oli 74 (yleensä paistan 76 asteeseen) mutta nyt otin sen tuollaisena pois ihan siksi, että se oli ollut uunissa melkein 2 tuntia per kilo.
[/quote]
Oliko se luussa kiinni se mittari vai kuinka on mahdollista että noin kävi. Leikkasitko muka jo koko kinkun, se on sisältä mehevämpää kuin pinnalta.
Kuiva kinkku on parasta! Eivätkö lihassa mahdollisesti olevat trikiinit kuole vasta jossain 78 asteen tienoilla? Ja siksi sianliha pitäisi aina paistaa vähintään siihen lämpötilaan saakka?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:45"]
Kuiva kinkku on parasta! Eivätkö lihassa mahdollisesti olevat trikiinit kuole vasta jossain 78 asteen tienoilla? Ja siksi sianliha pitäisi aina paistaa vähintään siihen lämpötilaan saakka?
[/quote]
Ne kuolevat vasta 80 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:45"]
[/quote]
Ne kuolevat vasta 80 asteessa.
[/quote]
70 astetta riittää.
Ja luomukinkku kuivahtaa nopeammin kuin tavallinen kinkku. Luomukinkulle riittää hyvin 75 astetta, niin saa sellaisen ei-ihan-ylikypsän.
Kuiva kinkku on mureaa. Paistoin 5 kg kinkkua 7 tuntia. Mitään mittaria ei käytetä. Musta mehevä kinkku on yöks.
paistoithan 125 asteessa?