5-2 -dieetti - pskan marjat!
Onko muilla parempia kokemuksia 5-2 -dieetistä? Kokeilin sitä kuukauden, enkä laihtunut yhtään kiloa. Kolesteroliarvojen muutoksesta en tiedä, ehkä ne sitten edes hiukan kohenivat. Mutta ainakaan laihtumiseen siitä ei välttämättä ole.
Sen sijaan sydämen rytmihäiriöitä oli todella paljon paastopäivinä, vaikka yritin jakaa ne 500 kaloria fiksusti aamuun, iltapäivään ja iltaan. Kuukautisetkin jäivät väliin.
En siten ainakaan itse suosittele tuota muotidieettiä kenellekään.
Kommentit (137)
Kokeilin pätkäpaastoa 8 viikkoa. Sinä aikana laihduin 3,4 kiloa ja vyötärönympärykseni kaventui 14 cm. Aloittaessani olin normaalipainoinen ja niin olen yhä. Pätkäpaasto on ehdottomasti helpoin ja mukavin laihdutustapa, mitä olen kokeillut, ja tähän ikään (52) niitä on tullut kokeiltua jo aika monta.
Pätkäpaastossa parasta on, että "välipäivinä" ei tarvitse ollenkaan varoa syömistään, voi syödä vapaasti mitä huvittaa, ja silti paino laskee vähintään 200 g viikossa. Syön kyllä aika terveellisesti joka tapauksessa enkä mässäile.
Olen aiemmin pitänyt painoani kurissa virallisterveellisellä tyylillä jo usean vuoden ajan, koska suvussa on paljon diabetestä ja haluan lykätä sen tuloa itselläni. On kuitenkin ollut yhtä kituutusta pyrkiä 80 cm:n vyötärönympärykseen, joka pätkäpaastolla tosiaan tuli melkein itsestään.
23, niin SINÄ laihduit, vaikka söitkin välipäivinä mitä huvittaa. Kuten minä ja moni muukin tässä ketjussa on kertonut, sama ei päde kaikkiin. Ikävä kyllä, minustakin dieetti olis sinänsä ollut helppo toteuttaa - mutta jos ei laihdu, ei ole järkeä jatkaa ja hommata tosiaan noita ikäviä sivuoireita.
ap
En laihtunut yhtään, mutta kokonaiskolesteroli laski 6,1->5,5.
25 unohti sanoa, että vaikeaa mullekaan ei ole paastota, mutta se syömättömyys tuntui monelle työtoverille ja tutulle olevan vaikea pala. Vähän samaa kuin mitä absolutistit sanoo: juomattomuutta ja syömättömyyttä pitää usein perustella muille. Hassua, mutta huomasin siis, että syöminen on kamalan sosiaalinen tapahtuma, ja se, että yksi pöydässä juo pelkkää vettä tuntuu monelle muulle olevan ikävä juttu, kai se muistuttaa heitä itseään laihduttamispaineista tai jotain.
Ap, kysyit ihan itse, onko muilla dieetistä parempia kokemuksia kuin sinulla. Minä vain vastasin. En ole väittänyt, että kaikki muut onnistuisivat eivätkä sinun huonot kokemuksesi tee minusta valehtelijaa. Ei sinulla pitäisi olla mitään syytä hyökätä minua vastaan. t.23
Mulla toimi hyvin, ehkä ensimmäisinä kahtena viikkona oli paastopäivinä huimausta ja heikko olo mutta sitten kroppa tottui ja melkein odotin paastopäiviä. Kahdessa kuukaudessa putosi 2,5kg. Sitten tuli pikkujoulukausi ja dieetti jäi; ei vaan löytynyt paastopäiviä kun joka päivä oli jotain menoa, siis ruokaa tai juomaa sisältävää. Ajattelin kyllä taas joulun jälkeen jatkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:05"]
Ap, kysyit ihan itse, onko muilla dieetistä parempia kokemuksia kuin sinulla. Minä vain vastasin. En ole väittänyt, että kaikki muut onnistuisivat eivätkä sinun huonot kokemuksesi tee minusta valehtelijaa. Ei sinulla pitäisi olla mitään syytä hyökätä minua vastaan. t.23
[/quote]
Höh, en minä hyökännyt, sanoin vaan, että kun muotoilet tuon oman kokemuksesi yleispäteväksi faktaksi tuolla tavalla kuten kommentissasi 23 sanoit, se ei ehkä ihan ole niin - vaan osa ei todellakaan laihdu 200 grammaa viikossa.
Hyvähän se on, että osalla dieetti toimi, kuten olen moneen otteeseen tässä ketjussa sanonutkin.
ap
Todennäköisesti siihen laihtumiseen vaikuttaa myös se miten syö normaalisti. Jos nyt vetää yli kulutuksen viitenä muuna päivänä, ei vajetta pääse syntymään vaikka joisi pelkkää vettä kahtena päivänä. Vaikka mun ei tarvitse niin kovasti miettiä viiden päivän syömisiä, pyrin olemaan tankkaamatta/mässyttämättä. Tarkkailkaa vaikka muutaman viikon ajan normaalia aterointianne niin tiedätte syöttekö joka tapauksessa ihan liikaa. Mut niinhän se on, ettei ole mitään yleispätevää dieettiä. Se, mikä sopii mulle, ei välttämättä sovi sulle. Toivottavasti löydätte kuitenkin itselle hyvän tavan elää. Joulua :)
-e
Olen laihtunut syksyn aikana hiljalleen n. 6 kiloa. Paastopäivinä olo on ollut hyvä. Olen syönyt muina päivinä välillä rennommin, välillä tiukemmin. Ei nyt ihan ranttaliksi kannata laittaa. Ei tälläkään tavalla laihdu, jos syö viitenä päivänä kiinni sen kahden paastopäivän vajauksen.
Minusta on ollut henkisesti kuitenkin helppoa, kun viitenä päivänä on ollut mahdollisuus pieneen herkutteluun, vaikka en sitten olisi paljon suklaata (tms.) syönytkään.
Kyllä minä voin tätä suositella.
Täällä toinen 5-kymppinen, jonka vaatteet ovat kutistuneet kaapissa... Ostin itselleni juuri tuon 5+2 -oppaan ja ajattelin perehtyä siihen joululoman aikana. Minulle päivän paasto ei tuota ongelmia joten aion kyllä kokeilla tätä menetelmää.
En laihtunut minäkään, ja niinä viitenä muuna päivänä soöin 1800 kaloria, eli en todellakaan mässännyt!
Joten epäilen, että elimistö tosiaan sopeutuu vähäisempään syömiseen.
(kokeilin dieettiä kolme kk)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 10:42"]
Dieetteihin nyt ei ylipäätään kannata lähteä - vaikka dieetti toimisikin, lihot sen loputtua palattuasi normaaleihin ruokatottumuksiisi. Elintavat vaan vaihtoon lopullisesti.
[/quote]
Juupajuu... älä nyt viitsi viisastella siellä.
ap
[/quote]
Mitä viisastelua tuossa oli? Jokainen tietää, että muutokset tulevat ruokatapojen muuttamisella loppuiäksi. Etkö olet katsonut esim. Suurinta pudottajaa?
[/quote]
ÄLKÄÄ nyt viitsikö jankuttaa elämäntapamuutoksista. Vitsit on taas palstan besserwisserit vauhdissa.
ap
[/quote]
Elämäntapamuutoksestahan se laihtuminen nyt vain lähtee. Jos palaat samoihin ruokatottumuksiin kuin ennen dieettiä niin takaisinhan nuo kilot tulevat.
Minä olen noudattanut koko elämäni dieettiä jossa paastoan 1-2 päivää viikossa, riippuen siitä kuinka muina päivinä on tullut syötyä.
Eipä ole ollut paino-ongelmia, saa syödä ja juoda ihan mitä huvittaa eikä tarvitse laskea kaloreita. Tosin nykyään monelle se syöminen itsessään tuntuu olevan ylipäätään elämän ykkösasia ja silloinhan tällainen elämäntyyli ei sovi. Koko ajan pitää leuat keikkua, olikohan se tällä palstalla kun joku suri jo kuukausia etukäteen miten onnistuu parin tunnin lento vuoden ikäisen kanssa yksin, kun ei pysty syömään eikä noin pitkää aikaa oikein mitenkään kestä syömättäkään...
Mutta siis en suosittele niille, jotka ajattelevat pelkästään ruokaa ja jotka eivät selviä kahta tuntia syömättä.
Minullakin on toiminut. Aloitin kun imetys oli loppunut toisen lapsen kohdalla ja olen laihtunut 7kg 3 kuukaudessa. Alussa oli vaikeaa mutta en tuntenut heikotusta missään vaiheessa. Päinvastoin, paastopäivien jälkeen olo on ollut ainoastaan energinen ja hyvä. MUTTA, dieetti mainostaa minusta hieman yliampuvasti sitä että välipäivinä saisi syödä mitä vain. Ei se kaikilla toimi niin. Olen itse noina välipäivinäkin aika kurinalainen, mitä nyt välillä lähtee lapasesta, mutta pääsääntöisesti syön terveellisesti ja välttelen herkkuja.
Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Aika moni kaverini on kokeillut tätä mutta eivät ole jaksaneet sitä näläntunnetta, minkä ymmärrän kyllä. Minä taas tykkään kun on pari todella kurinalaista päivää viikossa mutta muina päivinä ei tarvitse kytätä kaloreita. Se taas ei sovi minulle laisinkaan että lasken jatkuvasti mitä suuhuni laitan vaikka terveellisesti olenkin elänyt. Itse ajattelin jatkaa tätä vielä pitkään niin että tavoitepainossani aion pitää vain yhden paastopäivän viikossa.
Kannattaa kokeilla jos kiinnostaa, ei siinä mitään häviä koska lopettaa voi aina.
Mä kokeilin 2kk, paino ei tippunut yhtään. Lopetin siksi, että mulle tuli pahat ilmavaivat aina paastopäivän aikana/jälkeen. Olo ei ehtinyt normalisoitua, jos välissä oli vain päivä tai pari. En tiedä, söinkö jotenkin väärin vai mistä nuo johtuivat. En mielestäni syönyt muinakaan päivinä enempää, mutta ehkä tein kuitenkin niin, kun paino ei laskenut. Ilmavaivojen takia olo oli aika tuskainen, mutta muuten päivän paastoaminen sopisi minulle hyvin, oli hienoa huomata, ettei pieni nälkä ole yhtään haitaksi. Nykyaikana monet ihmiset eivät edes tiedä, miltä nälkä oikeasti tuntuu, en siis itsekään tiennyt ilman tuota kokeilua ja nyt on taas ehtinyt unohtua :(
Annatteko joku vinkkiä syömisistänne paastopäivinä, jos vaikka innostun kokeilemaan uudestaan tammikuussa?
Toimii loistavasti! Kaikki mahdolliset dietit kokeneena vannon tämän nimeen. Paino pudonnut kesästä 9 kg ja helposti.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:12"]
Siis miten joku voi olla laihdutusdietillä loppuikänsä, kuten 9 kirjoitti? Miten läski pitää olla - tai miten huonosti tuo dietti oikein toimii - jos ajattelee laihduttavansa moisella systeemillä koko loppuikänsä? Eikö sitä voisi vain parantaa niitä elintapojaan kokonaisuudessaan, uskoisi sen olevan parempi keino hyvinvointiin..
[/quote]
Jollain 0 kcal -dieetillä ei voisikaan olla koko elämäänsä. 5:2-dieetin tarkoitus on vähentää kalorien määrää maltillisesti viikon tasolla pelkästään sillä, että rajoittaa syömistä kahtena päivänä vs. että rajoittaisi joka päivä. Riippuu niistä muusta viidestä päivästä (ja tietenkin kulutuksesta), miten paljon kulutuksesta vajaaksi se viikon ruokamäärä jää vai jääkö vajetta yhtään. Jos energiavajetta ei ole, ei laihdukaan, sillä tavalla voi olla vaikka loppuikänsä "laihdutusdieetillä"...
Ja siinähän, kun elopaino ensin laskee, vähenee myös energiankulutus, eli ei se laihtumistahti vakiosyömisillä voi jatkua loputtomasti, vaikka reippaasti ylipainoisella kiloja lähtisikin. Väitetään kuitenkin että niillä ns. paastopäivillä on hyviä terveysvaikutuksia, vaikka laihtumista ei tapahtuisikaan, ja ehkä lihomisherkällä jonkinlainen paastorytmi auttaa niiden terveellisten elämäntapojen säilyttämisessä (tai tarvittaessa pienessä laihduttamisessa, jos on pari kiloa kuitenkin kertynyt).
En usko että paasto toimii kaikille. Itsestään sen kai tietää, miten hyvin kestää syömättömyyttä. Minulla se ei vaikuta juuri mihinkään (ainakaan negatiivisesti siis...), joten helpompi olla välillä ihan reilusti syömättä kuin rajoitella koko ajan. Mulle se paastopäivä on sellainen, ei iso juttu mutta kuitenkin pieni muistutus, että syömisillä on merkitystä. Pääasiassa yritän olla niinä muina päivinä niin, etten rajoita syömisiä enkä ajattele laihtumista, vaan syön kun siltä tuntuu, mutta yritän kuitenkin katsoa, että syön usein ja paljon alkupäivästä ja että niitä kasviksia tulisi yli puoli kiloa. Tiedän että se jo on aika hyvin ruokavaliolta, jos on oikeasti paljon kasviksia, niin muu on aika pikkuviilausta. Varsinkin kun on välillä niitä kasvispainotteisia paastopäiviä, ei ole paljon väliä vaikka muun ajan söisi suklaaseen dipattuja hampurilaisia niin paljon kuin suinkin jaksaa, koska ei niitä vain jaksa ja ehdi syödä niin paljon että ne pilaisi hommaa. Jos sitten olen jossain vaiheessa ihannepainossa, voin paastopäiviä varmaan jättää välistäkin.