pitääkö serkun noudattaa meidän sääntöjä kun on yötä meillä
Hänellä omaa rahaa mukana ja karkkia pitää saada. Tytöillä karkkipäivä lauantaisian eli tänään. Serkku kävi eilen tyttöjen kanssa asialla kaupassa. Myöhemmin tytöt sanoivat et serkku osti karkkia vaikka tytöille ei ostettu. Lupasin kaikille jäätelöt asialla käynnistä palkkiona ja tytöt olivat siiehn tyytyväisiä.
Mitä mieltä oletteko olenko vain liian tarkka äiti kun olen sitä mieltä ettei serkunkaan olisi pitänyt karkkia ostaa? Meillä meidän tavat ja kai niitä on hänenkin meillä ollessa toteltava.
Kommentit (66)
Kolmetoistavuotias osti omilla rahoillaan karkkia ja söi ne. Pikkuiset serkut katsoivat vierestä ja varmaan harmitti kun eivät saaneet.
Isompi lapsi oli ajattelematon tai sitten teki sen jopa tahallaan. Tuossa varhaisteini-iässä voi olla niin makoisaa päteä kerrankin isona jonkun edessä ja käyttää vähän valtaa.
Pienet tietävät aivan hyvin, että esim. aikuisilla ja lapsilla on eri säännöt. Kyllä 13-vuotias on iso heidän silmissään, vaikka näin aikuisen näkökulmasta kaikki kolme ovat lapsia. Minä luulin kuusivuotiaana, että 15-vuotiaana sitä ollaan jo aikuisia...
Mitä sitten, jos lapset pettyivät vähän? Joka päivä he pettyvät. Kenellä on hienommat lelut, kenellä upeampi pyörä, kenen isoveli on kovempi jätkä kuin toisen... Lapsen maailmassa se, että iso serkkupoika sai karkkia, ei ole mikään epäreiluuden osoitus maailman puolelta, vaan tukee sitä tietoa että yhdellä on asiat yhdellä tavalla ja toisella toisella tavalla. Ei lapsi niitä niin arvota, että olisi nyt jotenkin huonompi ihminen ja maailma kohtelisi häntä epäreilusti, jos itsellä ei ole rahaa karkkiin ja serkulla on.
Toki serkulle voi sanoa, että älä enää syö näiden nähden karkkia, kun ovat pieniä vielä ja tarvitsevat paremman esimerkin. Siinä on ihan riittävästi näpäytystä esiteinille. Pikkulapset eivät taatusti vaurioituneet millään tavalla.
Ihan käsittämätöntä, että monien mielestä on ihan ok, että iso kolli syö karkkia pienten serkkujen edessä, ja seuraavana päivänä sille pitäisi vielä ostaa lisää karkkia???
Kyllä mä varmaan sanoisin, että sä söit jo eilen, nyt on sitten näitten pienempien vuoro.
Onko tosiaan niin nykypäivänä, että jos meidän perheen lapset eivät saa karkkia, niin kukaan mukaan ei saa karkkia, ettei meidän lapset vain näe ja pahastu? En suoraan sanottuna ymmärrä. Serkulla oli omaa rahaa, ilmeisesti vanhemmilta saatua, ja se on serkun oma asia, miten hän ne rahat käyttää. Jos hän haluaa ostaa karkkia, niin ei ap:llä ole asiaan nokan koputtamista. Ap:n lapset ehkä pahoittivat mielen, mutta mitä sitten? On se hyvä lasten jo varhaisessa vaiheessa hyvä oppia, että vaikka muut saavat, niin minä en välttämättä saa. Tällainen opettaa lapsia sietämään pettymyksiä ja elämään oman alemmuudentunnon kanssa.
Tottakai kaikki saavat omilla rahoillaan ostaa kaupasta mitä haluavat. Eri asia on sitten se että serkulle ei ole opetettu käytöstapoja, eli ei tajunnut tarjota muille. Tai sitten serkku ajatteli että lapset eivät saa ottaa edes tarjottavaa karkkia muina kuin karkkipäivinä.
Ap on vastaillut viimeksi eilen illalla,eikä jaksa enää tätä ketjua. Ei tää asia MULLE mikään iso ollut alkujaan,ihan aavee tän isoksi kehitti.
Minusta oli vaan lähinnä väärin et teini-ikäinen ei osaa edes sen vertaa et ois sit syönyt illalla ittekseen ne karkit...
Mun tytöillä ei tosiaan riittänyt ymmärrys siihen,et asia oli muiden mielestä sovittu,lauantaina herkutellaan karkeilla ja perjantaina jätskillä,sit heidän ihannoimansa serkku ostaa karkkia ja mussuttaa niitä nenien edessä,tahallaan...
Mut antaa olla. Pitäähän mun 6v ja 8v karaistua ja nähdä et maailma on mikä on...
ap (poistuu nyt eikä vastaa tähän enää sanaakaan!!)
yökylään