Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon koulutus oikeasti vaikuttaa parinvalintaan?

Vierailija
23.12.2013 |

Olen tullut omalla kohdallani siihen tulokseen, että vaikuttaa paljonkin. Olen alle kohta kolmekymppinen yliopisto-opiskelija. Nuorempana, ennen opintoja olin sitä mieltä, että asialla ei ole niin suurta väliä ja persoona ratkaisee, mutta nykyään ajattelen toisin, ikävä kyllä.

Yliopisto-opintojen (ja varmaan iänkin) myötä olen kehittynyt ihmisenä sellaiseen suuntaan, että en vaan voisi kuvitella vakavaa suhdetta peruskoulupohjaisen tai ammattikoulun käyneen miehen kanssa. Poikkeuksiakin varmaan on, mutta kohdalleni ei ole sattunut yhtään. Ja tapaamani alemman koulutustason miehet ovat olleet varsin mukavia ja luotettavia tapauksia, mutta sen vaan huomaa, että maailmat eivät kohtaa loppuun asti. Tietynlainen keskusteluyhteys puuttuu.

Mitä mieltä? Omia kokemuksia? Kiinnostaa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset pariutuvat aika usei korkeakouluopntojnsa aikana, joten siinä mielessä kyllä. Jos jotuisin nyt etsimään uutta kumppania, olettaisin kyllä päätyväni taas yhteen akateemisen kanssa. Koulutus ei sinänsä ole merkityksellinen juttu, mutta se nyt sattuu ennustamaan monia tärkeämpiä tekijöitä kuten maailmankuvaa, arvoja, harrastuksia ja luonnetta.

Vierailija
42/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:52"]

Koulutus ei sinänsä ole merkityksellinen juttu, mutta se nyt sattuu ennustamaan monia tärkeämpiä tekijöitä kuten maailmankuvaa, arvoja, harrastuksia ja luonnetta.

[/quote]

Jotain tällaista yritin juuri hakea.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoititko ap koulutustasoa, koulutusalaa vai molempia? Jos ajattelen kaveripiiriäni, niin paremmin viihdyn vain lukion käyneen maailmanmatkaajan kanssa kuin yliopistossa kaupallisia aineita opiskelleen rahamiehen kanssa. Olen itse akateeminen.

Itselleni eräät harrastukset ja eläinrakkaus ovat niin tärkeitä, että ne ovat "listallani" (ei minulla mitään listaa oikeasti ole) ykkösenä kumppania "valitessa". Toisaalta nuo harrastukset tuntuvat usein olevan juuri koulutetumman väen heiniä, se on myönnettävä.

Vierailija
44/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nelikymppinen ja opiskelen yliopistossa. Miehelläni on korkeakoulututkinto. Jos jostain syystä tulisi ero, niin katsoisin uutta kumppania lähtökohtaisesti yliopistosta valmistuneista. Vieläpä niin, että kun mieheni on DI, niin katsastaisin enemmän YM/FM-miehiä.

Vierailija
45/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:52"]

Koulutus ei sinänsä ole merkityksellinen juttu, mutta se nyt sattuu ennustamaan monia tärkeämpiä tekijöitä kuten maailmankuvaa, arvoja, harrastuksia ja luonnetta.

[/quote]

Jotain tällaista yritin juuri hakea.

Ap

[/quote]

Tässä saa taas viettää aikaa amisten parissa, ja tylsempää seuraa saa hakea. Mistään ei haluta keskustella. Koko ajan pitää tehdä jotakin! Toisaalta heidän mielestään kaikki muut ovat tylsiä... lika barn leka bäst

Vierailija
46/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman aaltopituuden ja kiinnostusten kannalta vaikuttaa yleensä paljonkin. En kuitenkaan sulje pois ketään vain koulutuksen takia, paitsi ehkä koulutusta yleisesti halveksivat "ei kiinnosta vittu koulu"-tyypit.

Vierailija
47/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vastaan kyllä ja ei. Vanhemmiten huomaa, että kiinnostavia ihmisiä löytyy kaikilta koulutustasoilta, mutta enemmän tietyiltä.

Vierailija
48/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vastaan kyllä ja ei. Vanhemmiten huomaa, että kiinnostavia ihmisiä löytyy kaikilta koulutustasoilta, mutta enemmän tietyiltä.

Vierailija
49/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:59"]

Tarkoititko ap koulutustasoa, koulutusalaa vai molempia? Jos ajattelen kaveripiiriäni, niin paremmin viihdyn vain lukion käyneen maailmanmatkaajan kanssa kuin yliopistossa kaupallisia aineita opiskelleen rahamiehen kanssa. Olen itse akateeminen.

[/quote]

Yliopistoon menee niin monenlaisia ihmisiä. Hyvin sivistyneistä pohdiskelijoista suorituskeskeisiin valkokaulusduunareihin...

Vierailija
50/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on linkitetty Henry Laasasen blogiin, ilmeisesti esimerkkinä siitä ettei naisille kelpaa kouluttamattomat miehet.'Hieman' yksinkertaisia, kun laasaslaiset ovat, niin eivät nähtävästi ymmärrä mitä on maailmoiden kohtaaminen samantyyppisillä (uskon, että heidän mielestään yleisesti ei miehen ja naisen maailmat pysty kohtaamaan, paitsi seksissä). En usko, että monienkaan amisnaisten maailmat kohtaa jonkin alueen tohtoreiden kanssa. Jos on kiinnostusta älyllisiin asioihin tarvitsee toisen jolla on myös, jos ei ole, ei toisen älyllisiä harrastuksia ja syvällisyyksiä jaksa kuunnella, eivätkä maailmat kohtaa. Jos on korkeasti koulutettu, niin mahdollisuus vaatimattomammin koulutetun kanssa on maailmojen kohdata, jos henkilö on kiinnostunut esim. dokumenteista ja lukemisesta ja tykkää ajatella syvällisiä.

Vierailija
51/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maisteri ja akateemisella alalla. Kun olin sinkku ja deittailin, em. seikat eivät ketään varsinaisesti ärsyttäneet vaan se, että eksäni olivat lääkäri ja opettaja. Duunarimiehet ym. jotenkin vertasivat näihin entisiini itseään, vaikka en mitenkään eksiäni ylistänyt. Ja huomio: nuo deitit itse halusivat tietää, minkä alan ihmisten kanssa olin ennen seurustellut. Nykyinen mieheni on maisteri melkein samalta alalta kuin mäkin, ja hyvin menee. En jäänyt ketään duunarideittiä ikävöimään - eivätkä hekään varmasti mua, koska olin vain out of their league, ainakin heidän omassa päässään.

Vierailija
52/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 02:04"]

Jos on kiinnostusta älyllisiin asioihin tarvitsee toisen jolla on myös, jos ei ole, ei toisen älyllisiä harrastuksia ja syvällisyyksiä jaksa kuunnella, eivätkä maailmat kohtaa. Jos on korkeasti koulutettu, niin mahdollisuus vaatimattomammin koulutetun kanssa on maailmojen kohdata, jos henkilö on kiinnostunut esim. dokumenteista ja lukemisesta ja tykkää ajatella syvällisiä.

[/quote]

Hah, joko oli siis löydetty. Mutta tuo sanomasi pitää tosiaan paikkansa. Ehkä aiemmin sillä ei ollut vielä niin merkitystä, kun kaikilla ei ollut mahdollisuutta vaikka opiskella yliopistossa, mutta nykyisin yleensä lukemisesta ja eri asioista kiinnostuneet jossain vaiheessa päätyvät yliopistoon. Ehkä eivät aina valmistu, mutta se on eri asia. Jos en saa sopivaa älyllistä stimulaatiota mieheltäni, niin sitten se pitäisi hakea jostain muualta, ja se ei taas tekisi hyvää parisuhteelle.

Vierailija
53/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"alle kohta kolmekymppinen"

Eli sulla on potentiaalista pariutumis- tai lisääntymisaikaa ehkä noin 10 vuotta jäljellä.

Ja mitä vanhemmaksi käyt, niin sitä todennäköisemmin susta tulee katkera vanhapiika joka hakee muutaman vuoden välein jonkun neekerin afrikasta palkintomiehekseen? ;)

Vierailija
54/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaikki varmasti tietävät, niin miehet eivät valitse puolisoa koulutuksen vaan yleensä lähtökohtaisesti muiden kriteerien pohjalta. Naiset taas eivät halua alemmin koulutettua miestä. Tässä syy miksi on niin paljon sinkkuja akateemisia naisia.

Vierailija
55/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitään.! Tosin katsoo sitten kun on ammattikorkean käynyt, mutta tuskin silloinkaan. Omasta mielestäni hyvin pinnallista, jos miehen valitsee koulutuksen perusteella. (tosin uskon, että ei ap:kään pelkän koulutuksen perusteella valitse, onhan niitä muitakin tekijöitä)

Vierailija
56/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustellut ja asunut insinöörikoulutuksen saaneen logistiikka firman toimitusjohtajan kanssa muutaman vuoden,aika sovinisti oli kun sai ylennyksen;koitti pomottaa kotonakin. Sitten muutaman kuukauden tapaillut insinööriä,joka oli opettajana yliopistolla sekä yhdessä firmassa kehittelemässä moottoreita..tämä ties kaiken kaikesta teoriassa mut käytännössä aika tumpelo ja laiska. Nykyinen mies on rakennusfirman työnjohtaja,yksi monista..ja nyt on balanssi molempien koulutuksen ja arvomaailman välillä: ollaan molemmat käyty amis ja ollaan omien alojemme hyväpalkkaisissa hommissa..itse olen lähihoitaja ja teen yötyötä.

Vierailija
57/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mies 30v mie 28. T.23

Vierailija
58/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaiset lapset leikkii yhteen parhaiten.

Vierailija
59/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen OTM. Olen naimisissa ammattikoulun käyneen miehen kanssa. Olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta ja hyvin onnellisia. Myös moni kollegani ja opiskelukaverini on onnellisessa ja pitkässä parisuhteessa ammattikoulun käyneiden kanssa - naiset esim. rakennusalalla olevien miesten ja miehet esim. lähihoitajien kanssa. Erilaiset parit täydentävät toisiaan. Itse en voisi kuvitella suhdetta toisen lakimiehen kanssa, hyi. Kylmiä väreitä menee kun ajatteleekin. Työt seuraisivat kotiin ja täällä pitäisi katsoa jotain kuivaa mukanokkelaa, parhaassa tapauksessa vielä ylimielistä ukkoa.

Koulutuksella ja älyllä ei muuten ole mitään tekemistä keskenään. Esim. oma mieheni opiskeli korkeakoulussa kurssinsa parhaana mutta päätti viihtyvänsä alalla johon hänellä oli jo koulutus.

Vierailija
60/72 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan vaikuttaa ja tasa-arvoisessa maailmassa pitääkin vaikuttaa. Mulla oli ihan kiva tyttöystävä kun lukion&armeijan jälkeen lähdin opiskelemaan tkk:lle mutta jo jouluna elimme niin eri maailmoissa että oli pakko laittaa poikki.

Parin vuoden opskelujen jälkeen löytyi se oikeakin jonka kanssa on parhe perustettu ja nyt tullut eleltyä n. 20 vuotta.

Ei tää ensimmäinen tyttöystävä mitenkään siis tyhmä tms. ollut mutta ei oikein kiinnostaneet kassaneidin kunnianhimoiset jutut. Nelikymppisenhän toikin sitten valmistui opettaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan