Miltä tällainen perhe-elämä kuulostaa:
40-v pariskunta, yhdessä 15 vuotta, kaksi alle 10-v. lasta. Mies luo uraa, todella paljon töitä, joita tekee osittain etänä. Mies käy töissä päivisin, vaimo vuorotyössä ja tekee 80% työaikaa. Mies kustantaa asumisen, vakuutukset, sähkölaskun, lasten harrastukset (ei kalliita), mahdolliset matkat ja auton lukuunottamatta bensoja. Nainen tekee yksin ihan kaikki kotityöt, käy kaupassa (maksaa ruuat), tankkaa auton, huolehtii lasten kaverisuhteet ja kyläilyt, hankii lastenvahdin jos sellainen tarvitaan. Yhdessä kuljettavat lapsia harrastuksiin, pyritty siihen, että päävastuu olisi miehellä. Mies myös matkustaa seuraavat puolivuotta paljon työnsä vuoksi. Ei haittaa sikäli, että vaimon arjessa mikään muutu, koska mies ei osallistu mihinkään muuhun kuin elättämiseen ja lasten harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan. Vaimoa alkanut ärsyttää aina töitä tekevä mies, joka ei osallistu mihinkään kotitöihin, on läsnä henkisesti silloin, kun hänellä on siihen aikaa ja näin se vain menee.
Sopisiko sinulle tällainen parisuhde/perhe-elämä tai mitä ajattelet yllämainitusta suhteesta? Minä olen tuossa suhteessa ja aivan totaalisen kyllästynyt mieheen, joka tekee hulluna töitä (myös kotona mikä on kaikista ärsyttävintä), ei huomioi mitenkään arjessa. Ei myöskään halua ostaa joululahjaa minulle eikä toivo sellaista minulta. Tavallaan sellainen lämpö puuttuu jollain tasolla, vaikka tiedän, että mies rakastaa minua ja lapsia. Itse olen vain äärettömän väsynyt siihen, että minunkaan työpäiväni ei pääty koskaan. Töistä kotiin missä kotirumba jatkuu kuin olisin lähes yksinhuoltaja. Kaipaan edes pientä hemmottelua tms. mutta mies ei vain osaa. Ei osaa miettiä mistä toinen voisi pitää vaan katsoo kaikkea omasta näkökulmastaan. Surullista, mutta tähän on tultu :(
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:55"]
Minusta on epäreilua, jos perheenjäsenillä on eri elintaso. Kaikilla pitää olla yhtälaiset mahdollisuudet harrastaa ja saada välttämättömät vaatteet ja tarvikkeet.
[/quote]
Niin, minkä takia pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet harrastaa? Olen samaa mieltä siitä, että yhteiset menot (asuminen, ruoka, yhteiset lomareissut) rahoitetaan yhdessä ja mieluiten vielä tulojen suhteessa, mutta miksi miehen pitäisi kustantaa vielä minun viikonloppumatkani ystävien kanssa Tarttoon?
Yhteiset rahat ovat illuusio. Avioliiton aikana rahoista päättää viime kädessä se, joka ne on tienannut.
21 lisää: jos joku ihmettelee, miksi mies tekee töissä ollessaan paljon töitä, niin joillakin aloilla yksinkertaisesti se "kuuluu asiaan", jos aikoo työnsä pitää. Näillä aloilla tie on lisäksi sellainen, että joko etenet tai tiput ulos jossain vaiheessa. Junioritasoisissa työtehtävissä ei pidetä neli-viisikymppisiä, eikä välttämättä mitään "helppoja töitä, joissa on työaika" ole enää tietyssä iässä tarjolla. Lisäksi mies kokee työn sisällön kohtuullisen mielekkääksi.
Alan vaihto on vaikeaa, kun on jo 40v mies, tehnyt koko iän IT-alan esimies/johtotehtäviä, eikä aio esim. lähihoitajaksi tai sosiaalityöntekijäksi.