Toimihenkilöt/toimistotyöläiset; salliiko työnantajanne etätyön nyt koronatilanteessa?
Niin, mitenkä on? Saatteko tehdä työtä etänä vai pitääkö mennä toimistolle koronan jyllätessä?
Kysymys on niille, kenen työ on mahdollista tehdä etänä.
Kommentit (42)
Meillä (yksityinen työnantaja) firman johdossa häärii kolme miesdinosaurusta. Keväällä hallituksen suosituksen myötä myöntyivät etätyöhön. Elokuusta kaikkien oli ehdottomasti palattava takaisin ja nyt jokainen saa olla korkeintaan yhden päivän etätöissä per viikko. Meitä olisi täällä useampi, jotka voisivat työskennellä täysin etänä työtehtävien siitä häiriintymättä. Sen sijaan jos joku meistä tuo koronan työpaikalle ja se leviää tehtaan puolelle, ollaan ihan kusessa.
Arvaatte varmaan mitä mieltä olen...
Meillä on maaliskuusta saakka oltu etätöissä, toimistolle saa mennä vain perustellusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli etätyöt pakollisiksi kaikille maaliskuun puolessa välissä. Vain pieni ydinjoukko sai mennä työpaikalle, muut eivät vaikka olisivat halunneet.
Toukokuun puolesta välistä alkaen sai ilmoittautua vapaaehtoiseksi tulemaan työpaikalle. Tulin ensimmäisenä päivänä kun se oli mahdollista. Sitten oltiin jonkin aikaa viikko/viikko systeemissä eli jokaisen oli pakko olla vähintään joka toinen viikko etätöissä (meidät oli jaettu kahteen ryhmään ja eri ryhmät eivät saaneet olla samaan aikaan paikalla).
Jokin aika sitten siitä luovuttiin ja työpaikalle saa tulla jos haluaa. Se on täysin vapaaehtoista. Ehkä 30 % tulee, jotkut muutaman kerran viikossa, jotkut harvat (itse kuulun heihin) kaikkina työpäivinä.
Osa ei siis ole käynytkään toimistolla maaliskuun jälkeen.
Mistä syystä haluat mennä toimistolle?
Ei se kaksi kuukautta pakollisia etätöitä vaikeaa ollut, mutta huomasin että tarvitsen toimistoympäristön. Heti toisena etätyöpäivänä huomasin että työnteko läppärillä on mahdotonta, ja tilasin 27-tuumaisen näytön. Minulla oli jo valmiina täysikokoinen näppäimistö ja hiiri, ja kun kytkin ne kaikki läppäriin, niin oli ihan ok. Mutta toimistolla minulla on kaksi isoa näyttöä, ja niitä tuli ikävä monta kertaa (olisin kyllä ostanut toisen näytön kotiin mutta ei ollut tilaa).
Suurin syy oli siis paremmat työskentelyolosuhteet (parempi ergonomia myös) mutta huomasin myös että minulle on tarpeen selkeä siirtyminen kodista töihin ja takaisin. En tykännyt siitä että koti ja työt sekoittuivat koko ajan.
Lisäksi minulla on todella lyhyt työmatka, alle 10 minuuttia kävellen. Olisin ehkä eri kannalla jos pitäisi olla vaikka tunti suuntaansa julkisissa liikennevälineissä.
Näissä oloissa en halua ikinä palata etätöihin, jos vain voin sen välttää.
Meillä etätyöt on myyntiorganisaatiossa todella toiminut.
Eka halffi oltiin budjetissa(!) vaikka etätyöt ja koko koronajumitus alkoi maaliskuun lopulla. Myös 2. halffi näyttää hyvältä. Saamme myyntibudjetin tehtyä täyteen mitä todennäköisimmin koko vuodelle 2020. Tämä on kova koska numerot laskettiin 2019 eikä tavoitteet olleet mitenkään vaatimattomat.
Jos jotain pitää valittaa niin työkavereita on ikävä sekä erilaisia myyntiorganisaation illan istujaisia, jotka meillä on todella hauskoja. Ja tietysti noi palkintomatkat, joita ei nyt tietenkään ole.
Toinen juttu on se, että tässä on välillä päiviä kun muutaman minuutin tauoilla menee 8 tuntia Teamsissa. Ei ole kivaa se. Persus puutuu ja päässä sirittää. Kotona ei myöskään ole ergonomia ihan byroon tasoa kun siellä on sähköpöydät ja muut hommelit kohdillaan. Välillä noi lapset huutaa suoraa huutoa tai hyppää kameran eessä kesken palaverin, mutta se näyttäisi olevan asiakkaista(kin) hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maaliskuusta saakka oltu etätöissä, toimistolle saa mennä vain perustellusta syystä.
Meillä ei tarvitse perusteella, saa olla toimistollakin, mutta ei meitä ole siellä yleensä kuin pari kolme kerrallaan. Itse olen n. kerran viikossa, ihan vaihtelun vuoksi.
Pidän takapajuisena työnantajaa joka erikseen kieltää etätyöt. Vähintäänkin outoa minusta.
Meillä olisi kyllä etätyö sallittua itselleni, mutta koen turhaksi niin pitkään, kun lapset ovat koulussa. Sieltähän se tauti tulee todennäköisemmin. Tai puolison työpaikalta.
Vahva suositus tehdä kokonaan etänä, toimistolle saa tulla vain, jos (työntekijän oman arvion mukaan) omat työtehtävät jostain syystä erityisesti niin vaativat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli etätyöt pakollisiksi kaikille maaliskuun puolessa välissä. Vain pieni ydinjoukko sai mennä työpaikalle, muut eivät vaikka olisivat halunneet.
Toukokuun puolesta välistä alkaen sai ilmoittautua vapaaehtoiseksi tulemaan työpaikalle. Tulin ensimmäisenä päivänä kun se oli mahdollista. Sitten oltiin jonkin aikaa viikko/viikko systeemissä eli jokaisen oli pakko olla vähintään joka toinen viikko etätöissä (meidät oli jaettu kahteen ryhmään ja eri ryhmät eivät saaneet olla samaan aikaan paikalla).
Jokin aika sitten siitä luovuttiin ja työpaikalle saa tulla jos haluaa. Se on täysin vapaaehtoista. Ehkä 30 % tulee, jotkut muutaman kerran viikossa, jotkut harvat (itse kuulun heihin) kaikkina työpäivinä.
Ei se kaksi kuukautta pakollisia etätöitä vaikeaa ollut, mutta huomasin että tarvitsen toimistoympäristön. Heti toisena etätyöpäivänä huomasin että työnteko läppärillä on mahdotonta, ja tilasin 27-tuumaisen näytön. Minulla oli jo valmiina täysikokoinen näppäimistö ja hiiri, ja kun kytkin ne kaikki läppäriin, niin oli ihan ok. Mutta toimistolla minulla on kaksi isoa näyttöä, ja niitä tuli ikävä monta kertaa (olisin kyllä ostanut toisen näytön kotiin mutta ei ollut tilaa).
Suurin syy oli siis paremmat työskentelyolosuhteet (parempi ergonomia myös) mutta huomasin myös että minulle on tarpeen selkeä siirtyminen kodista töihin ja takaisin. En tykännyt siitä että koti ja työt sekoittuivat koko ajan.
Lisäksi minulla on todella lyhyt työmatka, alle 10 minuuttia kävellen. Olisin ehkä eri kannalla jos pitäisi olla vaikka tunti suuntaansa julkisissa liikennevälineissä.
Kotitoimistossa kantsii kyllä satsata siihen työpöytään vaikka ei siitä välttämättä ihan samanlaista saa. Mulla on tuplanäytöt yms. telakassa kiinni ja Plantronicsin huippu headsetti noihin Teamseihin. Ensimmäisen kuukauden yritin vetää hiirellä, näppiksella ja läppärillä. Ei ole mitään hyvää sanottavaa siitä.
En ole ollut päivääkään etätöissä, enkä haluakaan olla. Mulla ei lisäksi ole kotona edes tilaa/mahdollisuutta tehdä etätöitä. Jos ta vaatisi minua kotiin etätöihin hän varmaan järjestäisi minulle sitten työpisteen kotiini, eli käytännössä rakentaisi tilan sitä varten, sillä kotonani ei ole tilaa eikä mahdollisuutta tehdä etätöitä (teen töitä vaitiolovelvollisuutta vaativassa hommassa ja kotona en pysty siitä täysin huolehtimaan, eikä minulla myöskään kotona ole minkäänlaista työpistettä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei niitä toimistoja siellä ihan turhan päiten pidettäisi, jos kaikki voisi yhtä hyvin tehdä kotona. Töissä on säädettävä pöytä, rauhallinen huone, iso näyttö. Tuoli ja hiiri saisivat kyllä olla parempiakin, mutta en ole jaksanut vaatia sellaisia kun hankinnat tuntuvat olevan aina niin monimutkaisen prosessin takana. Siirtymä työpaikalle tekee hyvää päivälle. Työyhteisö auttaisi työnteossa, mutta siitä on turha haaveilla kun linja on sellaista 'jos on ihan pakko tulla toimistolle niin voi tulla kunhan ei tapaa ketään siellä'. Lounas työkavereiden kanssa tai vaikka yksin ruokalan valmiita ja monipuolisia salaatteja popsien tekisi hyvää päivälle.
No onpa monenlaisia mielipiteitä, ihan jännää, toiset haluaa olla ehdottomasti työpaikalla ja toiset etänä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Muutaman uuden kynän voisin hakea varastosta, muuten en kaipaa takaisin.
Käskee etätöihin, puoli vuotta ollaan oltu. Oltiin jo palaamassa toimistolle, mutta toisessa toimipisteessä todettin 2 tartuntaa. Joten näin jatketaan, kunnes työnantaja toisin määrää. Ihan ok, mikäs tässä kotona tehdessä, kun kaiken pystyy hoitamaan etänä. Tykkään. En tiedä enää haluanko sitä eväs-työmatka-jne. rumbaa tämän jälkeen. Tämä on helppoa eikä työtkään stressaa samaan malliin kuin aiemmin.
Saa tehdä etänä, ja vihdoin saatiin työnantajan kautta valita kotiin myös kunnon ergonomiset työtuolit! ite tuli hommattua kans semmoi suoja siihen tuolin alle, kun suositeltiin. Kyllä nyt kelpaa, vaikka meinaa seinähulluks välillä tulla :D Saatiin täältä aika hyvät tuolit: https://www.elite-toimistokalusteet.fi/
100% etätyö vuoden loppuun asti. Ensin oltiin maaliskuusta syyskuun loppuun etänä, sitten suositusta jatkettiin vielä vuoden loppuun. Töissä saa käydä, jos tarve on, mutta pakko ei ole. Ennen koronaa sai olla 2 päivää viikosta etänä. Mä kyllä toivon, että tämä joustava työnteko jatkuis myös keväällä, onhan tämä arjen kannalta erittäin toimivaa.
Maaliskuun puolivälistä lähtien on oltu etätöissä.
Etätyösuositus.
Käyn kerran viikossatoimistolla, kun jotkut jutut on pakko tehdä siellä.
Suurin osa sujuu kotoa käsin.
Tiedän erään firman, joka pitkin hampain salli keväällä etätyön mutta vaati excel-taulukon täyttämistä tehdyistä työtunneista. Kansainvälinen yritys.
Totta kai sallii. Tuotto kasvoi keväällä ja sairauspoissaolot väheni.