Miten veritahra pois lakanasta?
Siinä se. Miehen jalasta oli vuotanut yöllä ihan reilusti verta (sai eilen ison vekin, joka oli sitten yön aikana ilmeisesti alkanut uudelleen vuotaa ja tullut läpi haavataitoksen).
Patjan suojuksen pesin ja siihen nyt jäi toki tahra, mutta sillä ei niin ole väliä. Seuraavaksi olisi lakana vuorossa. Olen liotellut tahraa Vanish + kylmävesi yhdistelmässä koko aamun, mutta tahra oli jo ehtinyt kuivua aamuun mennessä, joten kyllä toi vielä on iso. Kokeilin myös hieroa suolalla, mutta ei juuri näkyvää vaikutusta.
En uskalla laittaa pesukoneeseen 95 asteeseen vielä ennen kuin saan hiukan paremmin tuota tahraa piiloon. Mitäs voisin vielä kokeilla?
Kommentit (22)
Etikka tai sitruunahappo syövyttää orgaanisia tahroja. Laimeat emäksiset pesuaineet on huonoja.
Sappisaippualle ääni täältäkin, sillä olen saanut kaikki tahrat pois.
Kylmään veteen likoamaan ja jonkun ajan päästä hinkkaa pois.
Katsotaan mitä tulee. Liotin nyt etikassa vielä hetken ja lykkäsin pesukoneeseen.
ap
Luota pinkkiin, sano hyvästi tahroille!
Vierailija kirjoitti:
Luota pinkkiin, sano hyvästi tahroille!
Sama ja jättäisin veteen sekoitettuna tahralle joksikin aikaa tai sitten tabort geelimäinen liuos
vanish on tehokasta. suoraan tahralle ensin ja sitten normaalisti koneeseen,
Kuitenkin menkkatahra. Ei tartte hävetä.
Eipä vielä lähtenyt, vaaleni kyllä. Kokeilen nyt kosteana sitruunahappoa ja etikkaa. Sappisaippuaa ei ole nyt, pitää ostaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
vanish on tehokasta. suoraan tahralle ensin ja sitten normaalisti koneeseen,
juu ei tehnyt mitään :( ap
tahra vaaleni, mutta ei poistunut
Jos sappisaippualla ei lähde, niin aurinko valkaisee. Sitä tosin saanee odotella kevääseen..
Minä liotan ensin kylmässä vedessä ja laitan tahraan ennen pesua oliivisaippuaa. Sillä yleensä lähtee.
Veritahrat pitää pestä kylmällä vedellä ja saippualla hinkaten (esim. kynsiharjalla) niin kauan, kunnes tahra lähtee. Jos tämän jälkeen jää haaleakin tahra, se palaa lämpimässä pesussa kiinni eikä lähde enää.
Jos yöllä on yllättäen alkaneet menkat, olen laittanut aamulla jotain pesuainetta tahralle (sitä mitä käteen sattuu, usein käsisaippuaa tai shampoota) ja ämpäriin, jossa kylmää vettä. Töistä tullessa on tahra yleensä ollut lähes tai täysin poissa. Avain tuntuu olevan riittävän pitkä liotusaika kylmässä vedessä.
Juu, myöhäistä on nyt, jos pyöritit jo 40 asteessa tai kuumemmassa. Ei lähde enää kuin saksilla.
Jos valkoinen laksna, niin kloriitti.
Valkoiseen lakanaan voi käyttää kloriittia.
Vierailija kirjoitti:
Jos sappisaippualla ei lähde, niin aurinko valkaisee. Sitä tosin saanee odotella kevääseen..
Kyllä jopa talviaurinko haalistaa ja ainakin täällä stadissa on nyt 17 astetta lämmintä ja mainio auringonpaiste. Ulos vaan kuivumaan auringonvaloon!
Sappisaippua on ihan paras veri- ja rasvatahrojen lähdettäjä. Tosin seKIN kuten kaikki tahranpoisto tehoaa parhaiten tuoreeseen tahraan ja ekassa pesussa.
Kokeile sappisaippuaa