Lukioon 7,4 keski-arvolla?
Kannattaako teinin siis edes haaveilla pääsevänsä lukioon jos ka on 7,4 ja jos pääsee, onko mahdollisuuksia siellä pärjätä ja vielä kirjoittaa yo:ksi? Pääkaupunkiseudulla asutaan, jos sillä on vaikutusta.
Kommentit (33)
Lukion opet! Minä haluaisin lapseni lukioon, vaikkei huippu olisikaan. Arvostan yleissivistystä, kykyä lukea pidempiä tekstejä kuin 5 sivua ja lukiossa on parempaa kaveriporukkaa. Amiksessa röökataan ja vedetään huumeita ja kaikkea paljon enemmän kuin lukiossa. Lukiossa on paremmin käyttäytyviä nuoria ja haluan lapseni siihen porukkaan mielummin. Ylipäätään arvomaailma on minusta parempi siellä. Juu, ei tarvi tulla kertomaan lukiolaisten tupakasta, kaljasta jne. tiedän, mutta pääsääntöisesti nuoret on fiksumpia.
Minä pääsin 7 keskiarvolla lukioon aikoinaan. Pikkuinen lukio ilman keskiarvo rajoja. Olisin tietysti voinut jatkaa ja varmasti pärjännytkin, mutta ei vaan motivaatio riittänyt. Kyse on ennemmin siitä että mitä se seiskan oppilas haluaa, riittääkö mielenkiinto oikeasti. Pärjätä voi, mutta mitkä on ne syyt että haluaa lukioon? Siksikö että kaveri menee tai haluaa lisää aikaa miettiä? Jos on niin, niin sitten voi innostus lopahtaa äkkiä.. Tai joku ala alkaakin kiinnostaa amiksessa, niin hyvin äkkiä se on niin että hakupaperit on vetämässä sinne.
Kyllä meidän tytöllä ainakin oli murkkuikä päällä just ysillä ja vielä lukion ekallakin oli vaikeaa.
Ysin kevään keskiarvo oli 8,5 mutta lukion eka meni kyllä huonosti kun olisi oikeasti pitänyt töitä sen koulun eteen ja tyttö oli muutenkin vähän hukassa oman itsensä kanssa.
Nyt lukion kakkonen sujuu jo paremmin...tyttö täytti nyt loppuvuodesta 17v. niin ei kehtaa olla enää niin vaikea ;) kai sitä järkeä alkaa tulla päähän ilman että mami vieressä natkuttaa.
Heh, amikseenhan tarvitsee monesti paremman keskiarvon :D Siksi että ne alat jonne suurin osa teineistä haluaa on ylikuormitettu hakijoilla... Ihan hyvin voit päästä lukioon seiskan todistuksella, mutta jos haluat amikseen opiskelemaan jotain muotialaa, niin ei onnistu seiskalla.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:00"]
Heh, amikseenhan tarvitsee monesti paremman keskiarvon :D Siksi että ne alat jonne suurin osa teineistä haluaa on ylikuormitettu hakijoilla... Ihan hyvin voit päästä lukioon seiskan todistuksella, mutta jos haluat amikseen opiskelemaan jotain muotialaa, niin ei onnistu seiskalla.
[/quote]
Kyllä pääsee, jos sattuu olemaan se poika joka haluaa parturi-kampaajaksi. Tai tyttö joka hakee miesvaltaiselle alalle. Se on sitä tasa-arvoa, hei.
Hei,
aika normaalia että teini-ikäisellä numerot ei välttämättä vastaa taitoja, suoriutuvat alakanttiin kun monet muutkin asiat vievät jaksamista / kiinnostusta. Tärkein kysymys lienee se, haluaako nuori lukioon itse.
Se on selvää pässinlihaa jos yläasteen tod äikkä 8, matematiikka,kemia ja fyke 9, enkku 8-9 niin ehdottomasti lukioon.
Ei kaikista tarvitse tulla akateemisia eikä tule.
Mulla oli yläasteella ka jotain 7,5 tai sinnepäin. En koskaan lukenut kokeisiin ym. ennen lukiota, mutta siellä aloin vähän tsemppaamaan. Lukion päästötodistuksessa ka 9.
Lähipiirissäkin ollut tapauksia, joissa yläasteen ka ollut seiskan pintaa ja noussut lähemmäs ysiä lukiossa ja tapauksia, joissa yläasteen ysin ka tipahtanut sieltä 8,5 seiskan tasolle. Toiset löytävät opiskelumotivaation vasta lukiossa ja numerot nousee, toiset taas esim. vanhempien painostuksesta päätyvät lukioon tai esim. ovat lukiossa "miettimässä" jatkoa ja keksivätkin unelmansa amiksesta, niin eivät jaksakaan panostaa.
Kyllä sitä lukiota kannattaa kokeilla erityisesti jos ei amiksesta löydy mitään omaa alaa. Jos myöhemmin amis kiinnostaa, niin saahan noilla lukiokursseilla jotain teoriakursseja sitten korvattua.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 09:14"]
Mutta haluaako se teini oikeasti lukioon, jos ei ne lukuhommat nappaa? Olen opena 7,7 keskiarvolla sisäänpääsevässä lukiossa, ja kyllä ne alle kasilla sisääntuleet todella huomaa luokasta. Lukiossa monella ka tipahtaa numerolla alaspäin, joillain jopa kahdella. Sit on todistuksissa nelosta ja Peetä ja Koota ja lukio venyy viiteenkin vuoteen. Ja mitä sitten lukion jälkeen?
Moni teini haluaa lukioon imagosyistä, kun ei haluta olla amiksia. Eikä kuitenkaan haluta nähdä vaivaa koulun eteen tippaakaan. Mut joku hieno ja arvostettu ja hyväpalkkainen ammatti pitäisi tipahtaa jostain, koska he eivät halua muuta!
Toki tilanne on sitten ihan toinen, jos huonoon keskiarvoon on syynä pelkkä laiskuus ja sitten lukiossa alkaa omaa motivaatiota löytyä :)
[/quote]
Mistä lukiosta oli kyse ?
Sis mitä hittoa oikeasti on tämä "ihan ok keskiarvo, jos on poika" -kommentointi? Ei vaikuta trolleiltakaan edes. Millä vuosisadalla te oikein elätte? Olin itse jotankuinkin samalla keskiarvolla lukioon mennyt ja aivan mainiosti pärjäsin. Vaikka olen tyttö.
Lukioon ei pitäisi mennä, mikäli äikkä on alle kasin.