Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, kysyttävää?
Kommentit (46)
Monikossa näyttävät olevan. KamerOITA, tietokoneITA, elektroniikkaA....
En ole ap mutta minulla on sama sairaus. Toive lapsesta oli olemassa jo ennen kuin sain diagnoosin. Olin välillä kovallakin lääkityksellä ja lapsen hankintaa piti siirtää että sain sairauden parempaan tasapainoon ja lääkitystä vähennettyä. Lopulta kun tulin raskaaksi halusin lopettaa koko lääkityksen ettei sikiölle tule mitään. Raskausajan olin elämäni kunnossa, hormonit suojeli, olen siitä varma. Samoin imetysajan, valvomisten aiheuttamaa maniaa vastaan paras suoja on kyllä luonnollinen; pitkä imetys ja vauva perhepedissä ettet aina edes tiedä heränneesi imettämään. Kyllä se lapsi siitä vielä pinnasänkyyn oppii kun on sen aika. Pullorumba olisi ollut varmasti liian rankkaa. Pointtini oli se, että luonto on suojellut ainakin minua ja kohdallani raskauden/imetyksen hormonimuutokset ovat vaikuttaneet positiivisesti sairauden tasapainoon. Tiedän ettei kaikilla ole näin onnellisesti. Jos sairaus ei oireile pahasti ja on tasapainossa, niin miksi pitäisi luopua toiveesta omasta lapsesta? Lähes jokaisella se on, mutta kuitenkaan kaikki lapset eivät saa syntyä toivottuina ja niihin perheisiin syntyneitä lapsia käy sääliksi enemmän. Oikeasti toivon teille kaikkea hyvää onnea lapsen hankintaan!
Suhtaudun hieman skeptisesti psykiatriaan ja psykologiaan tieteinä. Näillä saroilla on tehty historiassa suuria virheitä ja ihmisen aivokemia ja ympäristövaikutusten ja geenien rooli kaikessa on aika suurelta osin edelleen mysteeri. Aika yleisesti on tiedossa ylilääkitseminen, lääkefirmojen voitontavoittelu ja katsoin juuri dokumentin jossa kerrottiin lasten mielialalääkityksen lisääntymisestä jenkeissä. Kaikki nämä kombona ja lisäksi vielä se, että mielisairauksissa on selvästi havaittavissa "trendejä" siinä minkä diagnoosin lääkärit milläkin vuosikymmenellä antaa. Tältä pohjalta en pitäisi mitenkään varmana tietona sitä, että jos tekisin lapsia, heille periytyisi tämä sairaus. Tietty varovaisuus on toki järkevää, koska periytyvyydestä on joitakin näytteitä. Se, johtuuko geeneistä, vai onko kyse ympäristötekijöistä, kuten esimerkiksi syrjäytymisen kohdalla, on mielestäni vielä kysymysmerkki.
-31
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 05:43"]
Monikossa näyttävät olevan. KamerOITA, tietokoneITA, elektroniikkaA....
[/quote]
No niinpä ovatkin. Seuraava kysymys kuuluu: miten bipolla on varaa hankkia kaikkea monikossa kun meillä muillakin tekee tiukkaa, jo yksikössä, eikä palkka riitä mihinkään? Jos bipo ei kerran töissäkään pysty oikein olemaan.
Minkä ikäinen olit oireiden alkaessa? Miten oireilit? Miten sait diagnoosin?
millainen on ns. maaninen (mania) vaihe? Vai onko sinulla minkä"tasoinen" tuo vauhdikas vaihe? Oletko silloin todella tehokas, suoritatko paljon asioita, saat aikaan? vai onko se enemmän holtitonta menoa ja esim. rahan tuhlausta, suuria suunnitelmia, unettomuutta jne.?
Eräs sukulaiseni on aika hiljan saanut bipo-diagnoosin, ja kun sitä suvussa on niin mielenkiinnosta kysyn :) Itselläni on depressio, ilman kaksisuuntaisuutta...
Ei ole lapsia vielä, yritämme kyllä. Tästä asiasta jouduin käymään kamppailut itseni kanssa, että onko oikein yrittää saada lapsia, joille alttius sairauteen voi periytyä. Tulin siihen tulokseen, että sairauksia voi tulla vaikka vanhemmat olisivat terveitäkin.
Olin oireiden alkaessa päälle parikymppinen. Sain diagnoosin oltuani (PÄÄSTYÄNI) psykiatrisessa sairaalassa useamman kuukauden. Oireina, unettomuus, yliaktiivisuus, syömättömyys ym. manian oireita. Sairaalassa ensimmäinen diagnoosi oli kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoinen jakso.
Olin oireiden alkaessa päälle parikymppinen. Sain diagnoosin oltuani (PÄÄSTYÄNI) psykiatrisessa sairaalassa useamman kuukauden. Oireina, unettomuus, yliaktiivisuus, syömättömyys ym. manian oireita. Sairaalassa ensimmäinen diagnoosi oli kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoinen jakso.
Ja mania painaa kun kyselet mielipiteitä?
Ei ole tällähetkellä, enkä kysele mielipiteitä.
Kerrotko sairaudesta yleensä uusille tutuille?
Jos olen humalassa niin kyllä. Muuten saattaa kestää jonkin aikaa ennen kun kerron. Mutta kerron noin pääsääntöisesti aika avoimesti.
Mikä lääkitys? Siitähän se raskaaksi tulon ajoitus monesti riippuu. Ja tarvii kertoa suunnitelmista lääkärille etukäteen.. Mulla 2 tyyppi eli hypomaniaa ollut sekä masennusta.
Mitä olet ostanut maniavaiheen aikana? Kun mania menee ohi, niin kadutko maniavaiheen aikana tekemiäsi / ostamiasi juttuja?
Jos joku sanoo sinulle mania-vaiheessa, että sinulla on mania, niin miten siihen suhtaudut?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:59"]
Olen ostanut kameroita, tietokoneita ym elektroniikkaa. Kerrostalo-osake on suurin ostos. Olen joitakin ostoja lähinnä ihmetellyt, että miksi?
Jos joku sanoisi mulle mania-vaiheessa, että mulla on mania, varmaan suuttuisin ja käskisin huolehtia omista asioistaan. Jos se olisi joku tosi läheinen, ken oo pyytänytkin puuttua asiaan, voisin suhtautua erilailla.
[/quote]
siis onko nuo kamerat ja tietokoneet monikossa? Kyllähän tervekin ihminen niitä ostelee, samoin kuin kerrostalo-osakkeita. Ihan normaalielämää. Melkein kaikilla on kamera, tietokone ja useilla myös se omistusasunto. Mikä tässä on ongelma?