Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virhe töissä. Loma pilalla.

Vierailija
20.12.2013 |

Jäin äsken joululomalle pariksi viikoksi. Olen todella odottanut tätä lomaa, syksy on ollut todella raskas. Tämä viimeinen viikko oli kuin nälkävuosi. Minulla oli iso projekti tässä loppumetreillä, jota osittain teki kanssani esimieheni. Tuntia ennen kotiinlähtöä tuli puhelinsoitto, jossa kerrottiin erään osa-alueen projektista menneen väärin. Esimies tuli luokseni ja alkoi tivata, miksi en tarkistanut vielä sadatta kertaa, että kaikki oli reilassa. Yritin selittää, että tarkistin, mutta en ymmärrä, miten virhe pääsi tapahtumaan.

Lopulta pomo sanoi, että voihan tuo virhe olla hänenkin tekemänsä, joka on kyllä mahdollista. Virhe oli korjattavissa ja sen teinkin vähän ylitöinä, mutta minulle jäi tosi ilkeä fiilis.

Olen ollut tuossa työpaikassa vasta vajaan vuoden ja talon tavoille oppiminen on vienyt todella kauan. Pelkään virheitä kuollakseni (työtoverit ja esimies ovat tosi ammattilaisia) ja siksi niitä silloin tällöin tapahtuukin.

Nyt tuntuu, että loma on pilalla ja kaikki on pilalla. Syytän itseäni aivan kohtuuttomasti. Tuntuu, että muut töissä säälittelevät, että "juuri kun aloimme siihen luottamaan, se sössii kaiken". Joo, kuulostaa älyttömältä. Miten pääsen tästä yli?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä sattuu, kaikille.

Minä tein kerran töissä tosi pahan mokan. Sössin yhden tietojärjestelmän ja koko firman toiminta pysähtyi. Sitten selvitin asian, palautin varmuuskopioit nauhoilta (jouduin opettemaan sen), lähetin meiliä kaikille jne. hoisin homman kuntoon. Ilman panikointia, selittelyä, ammattimaisesti.

Sain pomolta kiitosta. Virheitä tosiaan sattuu kaikille joskus, mutta se miten niistä selviää, on se juttu.

Vierailija
22/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palasi vielä lukemaan alun tsemppiviestejä, kun ajatus meinaa vaan karata siihen mokaan. Ja täällähän on lisää viestejä! :) Tuo ehdotus itsetunnon kehittämisestä ja häpeän hallinnasta on hyvä, huomaan, että juuri tuo häpeä on alkanut näytellä aika isoa osaa elämässäni. Olen kai jollain "vedenjakajalla", kun elämäntilanne on muuttunut monelta osin.

Mutta kiitos, ihanat! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja mielestäni esimiehesi osoitti ymmärrystä ja tuli vastaan, kun sanoi lopuksi, että virhe voi johtua myös hänestä. Ja en usko, että hän halusi saada sinulle sellaista oloa!!! Hänellä on itselläänkin stressiä ihan varmasti ja sen takia alkoi osoittelemaan syyttelevillä sormilla. Häntäkin saattaa harmittaa, että syytteli ja aiheutti sinulle tuollaisen olon vaikka kukaan ei ole kuollut eikä edes loukkaantunut:)!

Vierailija
24/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka talon tavoille oppiminen on kestänytkin, olet ilmeisesti kuitenkin ihan onnistunut siinä, muuten kai olisivat pistäneet pihalle koeajalla :)  Virheitä sattuu kaikille ja niiden kautta oppii huomaamaan asioita, mihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota tai mitä tulisi tehdä toisin. Onneksi asia huomattiin ajoissa, eikä vahinkoa päässyt tapahtumaan! Nyt ap rauhoitut ja nautit ansaitusta lomastasi <3

Vierailija
25/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen saa tehdä virheitä! Muista se. Mutta ymmärrän sinua, ap, koska lomalle jäätyäni pari päivää pyörin vastaavissa fiiliksissä. Mitään yhtä virhettä en ollut tehnyt ennen lomalle jäämistä, mutta kyllähän kaiken olisi aina paremmin voinut tehdä, vaikkakin tein parhaani.

Nyt lomalla jo muutamia päiviä olleena ymmärrän, että kyse oli uupumuksesta pitkän syksyn päätteeksi. Kamalasti töitä koko syksyn ja uusi työpaikka. Nyt en enää edes ajattele töitä ja vielä pari viikkoa lomaa jäjellä.

Sinullekin varmasti käy näin ap. Tapaa nyt ystäviäsi, vaihda maisemaa (edes muutama kilometri), tee kaikenlaista mukavaa. Pikkuhiljaa tuo stressi purkautuu ja itseluottamus palautuu. Usko pois!

Olet korjannut sitä paitsi virheesi, mitä muuta sinulta edes voisi enää odottaa / vaatia? Selvästikin olet hyvä työntekijä. Älä uuvuta itseäsi loppuun.

Vierailija
26/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Olet tekstistä päätellen kyllin hyvä työntekijä!

Vierailija
27/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi AP -rakas <3. Ymmärrän niin hyvin sinua!! Olen itse samanlainen, pienten, jo korjattujenkin asioiden murehtija. Voin oikein kuvitella itseni tuohon tilanteeseen, oikein miettimässä, että "mitäköhän muita virheitä siellä on, mitä

ei ole vielä huomattu? Mitä jos sitä ei olisi huomattu... "

Olen itse opetellut rauhoittumista, ja todellista palautumista vapaa-ajalla. Rentoutuneena ja levänneenä pystyn loman jälkeen antamaan taas parasta työnantajalleni. Onneksi me ei olla kirurgeja tai lääkäreitä! :) Suhteellisuuden tajua siis.

Oikein hyvää ja ihanaa joulua, iso voimahali sinulle!

PS. tuli melkein kyynel silmään puolestasi.

Vierailija
28/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. ja 22:selta unohtui vielä sanoa, että vaikutat todelliselta aarteelta työnantajallesi! "Ihminen on erehtyväinen." -on tiedetty aina.

Vierailija
29/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:21"]

Älä välitä. Olet tekstistä päätellen kyllin hyvä työntekijä!

[/quote]

et ole, vaan huono työntekijä. Hyvät eivät tee alkeellisia vihreitä.

Vierailija
30/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 16:37"]

UNOHDA SE! Jos se oli noin nopeasti korjattavissa, se ei ollut edes paha.

[/quote] jep!

Vierailija
31/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei kuollut tai käsittänyt huikeaa summaa rahaa, ei sitä sen enempää kannattaisi miettiä... Pomo on jo sinua nyhdellut, eikö se jo riitä. Vai haluatko ruoskia itseäsi vielä?

Vierailija
32/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
33/54 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän tuota samaa. Työkaverit ovat tosiosaajia ja minä, myöhemmin tullut, en pysty vielä läheskään samaan ja joudun kysymään paljon. Myös asioita, joita minulle on opetettu, mutta en vain muista. Ja pikkuvirheitä sattuu. Tunnen silloin itseni aivan luuseriksi ja pelkään, että minusta puhutaan selän takana. Yt:t ovat tulossa ja pelkään, että saan fudut. Ja aivan oikeutetusti, koska muut ovat pätevämpiä.

Vierailija
34/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, kuulostat todella herttaiselta ja tunnolliselta työntekijältä. Itse olen vasta 22-vuotias ja vasta tänä kesänä sain oman alan töitä tunnetusta suomalaisesta yrityksestä ja paineet olivat kovat. Pelkään virheitä kovasti ja olen hieman epävarma siitä, mitä teen. Työssäni kaikki virheet eivät tule esille, mutta usein jouduin toisten pyynnöstä korjaamaan virheitä. Se vähän hävetti. Kuitenkin kesän lopulla tajusin, että hitto, mähän olen ihan hyvä tässä. Tein työtä tehokkaammin kuin kokeneemmat, toki virheitä tapahtui, kun minulla ei ollut sellaista "pelisilmää" eikä kokemusta. Monet kerrat menetin yöunet, kun mieleeni tuli mahdolliset tekemäni virheet ja häpeä sekä itsensä syyllistäminen. Lopulta kuitenkin tajusin, että se on turhaa. Ei muut ajattele minusta niin kuin minä. Ei pomosikaan aloita joululomaansa pohtimalla tekemääsi virhettä, hän tuskin sitä edes muistaakaan. Se painaa vain sinun mieltäsi. Se painaa mieltäsi, se on tosiasia. Useimmat kannustaa sanomalla "unohda se". Ei sitä pysty tosta noin unohtamaan, ainakaan minä en pystynyt. Tiedät kuitenkin, että viikon päästä ajattelet "voi luoja, onneksi virhe tuli heti selville, ettei käynyt pahemmin", kuukauden päästä pohdit "voi luoja, miksi mä annoinkin sen asian painaa mieltäni niin". Jokainen tekee virheitä, mutta niillä on kyllä tarkoituksensa :) Virheistä ei vain opi tekemään asioita paremmin, niiden kanssa pitää oppia elämään hyväksyen ne :)

Mahtavaa Joulua sinulle!

Vierailija
35/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä sattuu, mutta jos se oli noin helposti korjattavissa, niin se olisi ollut yhtä helposti vältettävissä.

Vierailija
36/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista Joulun Herraa! Hänet uhrattiin _meidän_ puolestamme, koska kukaan ihminen ei pysty milloinkaan olemaan virheetön! Luota siihen, että sinutkin on armahdettu ihan kaikista virheistä, joita elämäsi polulla sattuu. :)

Vierailija
37/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 20:25"]

Hei AP, kuulostat todella herttaiselta ja tunnolliselta työntekijältä. Itse olen vasta 22-vuotias ja vasta tänä kesänä sain oman alan töitä tunnetusta suomalaisesta yrityksestä ja paineet olivat kovat. Pelkään virheitä kovasti ja olen hieman epävarma siitä, mitä teen. Työssäni kaikki virheet eivät tule esille, mutta usein jouduin toisten pyynnöstä korjaamaan virheitä. Se vähän hävetti. Kuitenkin kesän lopulla tajusin, että hitto, mähän olen ihan hyvä tässä. Tein työtä tehokkaammin kuin kokeneemmat, toki virheitä tapahtui, kun minulla ei ollut sellaista "pelisilmää" eikä kokemusta. Monet kerrat menetin yöunet, kun mieleeni tuli mahdolliset tekemäni virheet ja häpeä sekä itsensä syyllistäminen. Lopulta kuitenkin tajusin, että se on turhaa. Ei muut ajattele minusta niin kuin minä. Ei pomosikaan aloita joululomaansa pohtimalla tekemääsi virhettä, hän tuskin sitä edes muistaakaan. Se painaa vain sinun mieltäsi. Se painaa mieltäsi, se on tosiasia. Useimmat kannustaa sanomalla "unohda se". Ei sitä pysty tosta noin unohtamaan, ainakaan minä en pystynyt. Tiedät kuitenkin, että viikon päästä ajattelet "voi luoja, onneksi virhe tuli heti selville, ettei käynyt pahemmin", kuukauden päästä pohdit "voi luoja, miksi mä annoinkin sen asian painaa mieltäni niin". Jokainen tekee virheitä, mutta niillä on kyllä tarkoituksensa :) Virheistä ei vain opi tekemään asioita paremmin, niiden kanssa pitää oppia elämään hyväksyen ne :)

Mahtavaa Joulua sinulle!

[/quote]

Aivan uskomattoman kauniisti kirjoitettu! t. 22

Vierailija
38/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään, ei mikään, opeta niin kuin tehty virhe :-) Eli älä enää vello epäonnistumisen tunteessa, vaan iloitse oppimiskokemuksesta!

Sitä paitsi, jos pyrkii työssään vain virheiden välttämiseen, tekee aina keskitasoista tulosta. Kun pyrkii huippusuoritukseen, tekee virheitä, mutta myös onnistuukin komeesti.

Ota onnistumiset omaksi ansioksesi, epäonnistumiset ja virheet ovat sattumaa ja huonoa tuuria, ei varsinaisesti sun syytä. (Ja tätä neuvoa ei kaikille voi antaa, mutta ap sinä olet sellainen tyyppi, että sinulle voi. Olet selvästi vastuullinen työntekijä, joka ei muita syyttele.)

Näitä oppeja olen vuosien varrella saanut esimiehiltä ja vanhemmilta kollegoilta. Kiitos heille ja nyt voin sitten heidän viisauttaan jakaa sinulle ap. Kämmintä ja ihanaa joulua, anna työn unhoittua ja keskity olennaiseen eli perheeseen, vapaaseen, tunnelmointin. Ota muki glögiä ja tuijota kynttilän liekkiin.

Vierailija
39/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tee paljon muutakaan. Kaikessa inhimillisessä toiminnassa tapahtuu virheitä, niiltä ei voi välttyä. Sitten olisi oikeasti syytä huoleen, jos virheitä alkaa tulla toistuvasti. Silloin voi jo olla kysymys siitä, että henkilö ei hallitse työtehtäviään, on ylikuorimittunut tai ei jostain syystä pysty keskittymään. 

Vierailija
40/54 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä,

olen aivan sanaton ketjun lämminhenkisyyden edessä. Kauniita sanoja ja todella viisaita ajatuksia, jotka antavat paljon pohdiskelun aihetta.

Voin vain toivoa kaikille kaikkea hyvää elämäänsä, koska te jaatte sitä muille. :)

Ette arvaakaan, kuinka paljon tämä ketju minua auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi