Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perikunnan osakkaat ja auto

Vierailija
20.12.2013 |

alaikäiset lapset ovat osakkaana kuolinpesässä, jossa muut osakkaat ovat täysi-ikäisiä. Vainajan auto on heti kuoleman jälkeen haettu näiden täysi-ikäisten toimesta ja sillä ajellaan päivittäin. Itse olen näiden alaikäisten huoltaja ja mietin vaan, miten minun pitäisi tähän asiaan suhtautua. Ei viitsisi hirveästi tapella, mutta en ole antanut lupaa auton käyttöönkään. Ja meillekin oikeasti olisi auto tarpeen, mutta sitähän ei ole edes kysytty. Auto luultavasti myydään jossain vaiheessa mutta sitä ennen sillä ehditään ilmaiseksi ajella aika paljon. Neuvokaa nyt miten tässä asiassa pitäisi toimia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 17:43"]

Miten autolla ajetaan ilmaiseksi? Maksaahan ne itse bensat. Eikä sinulla ole mitään sanomista autolla ajamiseen, jos et itse ole kuolinpesän osakas.Alaikäisten etu ei vaadi, että auto on käytössäsi.

[/quote]

alaikäistn etu ei vaadi, että auto on aapellä, mitta se voi vaatia, että auto myydään mahdollisimman suuresta rahasta, mahdollisimman hyvässä kunnossa ja mahdollisimman vähillä kilometreillä ennen kuin kuin kuolinpesän osakkaista mällää sen rusinaksi. Siitä aapeen velvollisuus on pitää huolta.

[/quote]

Autolle on perunkirjoituksessa määritelty joku tietty arvo. Jos auto menee rusinaksi, korvaa syyllinen sen muille osakkaille. Perikunnan etu ei ole, että auto myydään mahdollisimman suuresta rahasta, koska sitten verottaja ilmoittaa, että on yritetty veronkiertoa ja määrää lisää veroja.

Voihan olla, että kuolinpesässä on 8 aikuista ja 2 lasta osakkaina, jolloin ne 2 lapsen edut eivät ohita aikuisten etuja.

Vierailija
22/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 puhuu järkeä. Ota yhteyttä lastesi edunvalvojaan ja pyydä häntä hoitamaan asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 18:38"]

Perikunnan etu ei ole, että auto myydään mahdollisimman suuresta rahasta, koska sitten verottaja ilmoittaa, että on yritetty veronkiertoa ja määrää lisää veroja.

[/quote]

Tottakai perikunnan etu on saada autosta mahdollisimman suuri hinta. Jos saatu hinta on suurempi kuin autolle perunkirjoituksessa käytetty arvo, ei sitä miksikään veronkierroksi katsota. Perikunta joutuu vain maksamaan veroa myyntivoitosta eli myyntihinnan ja perunkirjoituksessa käytetyn arvon erotuksesta. Joka tapauksessa siitä myyntivoitosta jää 70 % perikunnalle, joten aina on kannattavampaa saada suurempi hinta.

Vierailija
24/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisten lasten huoltaja ei ole edunvalvojana tuollaisessa tapauksessa. Lapsille määrätään ulkopuolinen henkilö siihen tehtävään, jotta ap ei käyttäisi huoltajan asemaansa hyväkseen. Tosin jos kyse muutamista satasista, ei edunvalvojaa nimetä, mutta ihan samalla tavalla ap:lla ei ole mitään sanomista siihen, että muut perikunnan osakkaat käyttävät autoa, jonka omistavat, mutta ap ei.

alaikäisten lasten huoltaja on automaattisesti lasten edunvalvoja, maistraatti määrää kait edunvalvojan vasta jos lapsen omaisuus on yli 20 000 ja tässä tapauksessa sitä omaisuutta ei ole niin paljon. Eli nämä 2 aikuista voivat siis huoletta pitää kaiken irtaimen ja auton eikä minulla ole mitään sanomista vai? Vain koska lapset itse eivät voi tehdä mitään?

Vierailija
25/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites auton muut kulut eli vakuutukset ja verot? Eli maksaako käyttäjä vai perikunta? Kun nämä tulevat maksuun pitää ainakin vaatia että käyttäjät hoitavat. Mikä sitten on auton arvo? Jos on tonnin kottero niin ei suurta väliä, mutta jossain 20.000 arvoisessa on arvon pudotus yli 2000 € vuodessa. Eli 200 per kk. Autoa ei kannata myydä tässä tilanteessa liikkeelle vaan ensimmäiseksi ehdottaa osakkaille sen ostamista ihan reippaasti.

Vierailija
26/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no turha tästä on kait jauhaa, autoa käytetään eikä viesteihini vastata mitään. Ja näistäkin vastauksista olin ymmärtäväni, että minulla ei ole mitään sananvaltaa edes lasten huoltajana. Kuka sitten huolehtii heidän oikeuksistaan, jos minä en ole edunvalvoja ja perintö ei tule olemaan yli 20000 euroa. Katsonko sitten tumput suorina kun nämä aikuiset vie kaiken?

Vierailija
27/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapellaan sitten jostain v. 1975 vuosimallin Tojotasta....

Vierailija
28/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 18:59"]

Alaikäisten lasten huoltaja ei ole edunvalvojana tuollaisessa tapauksessa. Lapsille määrätään ulkopuolinen henkilö siihen tehtävään, jotta ap ei käyttäisi huoltajan asemaansa hyväkseen. Tosin jos kyse muutamista satasista, ei edunvalvojaa nimetä, mutta ihan samalla tavalla ap:lla ei ole mitään sanomista siihen, että muut perikunnan osakkaat käyttävät autoa, jonka omistavat, mutta ap ei.

alaikäisten lasten huoltaja on automaattisesti lasten edunvalvoja, maistraatti määrää kait edunvalvojan vasta jos lapsen omaisuus on yli 20 000 ja tässä tapauksessa sitä omaisuutta ei ole niin paljon. Eli nämä 2 aikuista voivat siis huoletta pitää kaiken irtaimen ja auton eikä minulla ole mitään sanomista vai? Vain koska lapset itse eivät voi tehdä mitään?

[/quote]

Hanki lapsille edunvalvoja, joka ryhtyy hoitamaan asiaa lasten puolesta. Jos kyse noin pienestä summasta, niin tuskin se auto on minkään arvoinen.

Voit toki lasten huoltajana vaatia kuolinpesän purkamista ja ositusta. Miksi et ole sitä jo perunkirjoituksessa tehnyt?

Vierailija
29/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tässä tapauksessa se auto on kuolinpesän arvokkain omaisuus. Perunkirjoitusta ei ole tehty vielä, mutta minulla ei siis ole oikeutta edustaa lapsiani ja vaatia auton myymistä jo ennen perunkirjoitusta?

Vierailija
30/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se joku uusi mersu jonka arvo laskee ajetuista kilometreista tms?

Anteeksi vaan, mutta mua kyllä naurattaa noin pienestä asiasta vauhkoominen...

Vierailija
31/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait alaikäiset lapset tarvitse autoa, eikä sinulla ole mitään oikeutta kuolinpesään, vaikka oletkin lastesi huoltaja.

Jos lapsesi perinnön arvo on yli 20tn euroa, niin lasten etua ja perinnön käyttöä valvovat edunvalvojat, jonka määrää maistraatti.

En olisi sinuna huolisasi autosta, koska sen arvo tuskin laskee muutaman kuukauden aikana (perunkirjoitus 3 kk sisällä) kun joka tapauksessa pesänosakkaat joutuvat tekemään hautajaisten, perunkirjoituksen ja pesänjaon takia paljon ylimääräistä työtä ja ajamaan lukemattomia kilometriä eri virastoihin, niin halvin ratkaisu kuolinpesälle on varmasti vainajan auton käyttöoikeus, kun maksaa kalliita kilometrikorvauksia.

Jos koet auton käytön vääryytenä, ota yhteys paikkakuntasi maistraattiin, koska siellä käsitellään lapsesi edunvalvonta joka tapauksessa, koska he ovat alaikäisiä.

Vierailija
32/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle kysymys:

Onko se sitten niin ios juttu, jos joku/jotkut sillä autolla ajavat? On sekin aika tyhmää ns. seisottaa autoa tyhjän panttina, jos joku sitä tarvitsee. Asia voisi olla niinkin, että sinun autosi olisi esim. korjaamolla ja voisit sillä autolla ajaa, aika  ikävää olisi, kun et saisi koska joku perillinen vastustaisi asiaa... (Ja ymmärsin kyllä, ettet sinä ole perillinen vaan lapsesi, esimerkiinä laitoin tuon.)

Totuushan on se, että jos joku autolla ajaa, ei se arvoa laske käytänössä lainkaan. Jos joku auton mällää (jos vakuutuksia ei ole) hän on siitä vastuussa =summa otetaan pois hänen perinnöstään/maksaa pesälle auton arvoa vastaavan summan.

Lisäksi kannattaa selvittää mikä auton arvo  on, moni kuvittelee että 5 vuotta vanha Toyota Corolla on ns. arvokas auto, mutta ei ole, muutama tonnin saa kun myy.

Perinnönjaossa on tyhmä alkaa tappelemaan, jos puhutaan autosta (tai vaikka pesukoneesta tmv.) on ikävää kun joku/jotkut alkavat ahnaina laskemaan/vaatimaan "täyttä summaa" siitä. Fiksumpaa on se, että jos vainajalta jää esim. auto tai pesukone, sen saa ns. "sopuhintaan" se joka sitä tarvitsee. Jos kaikilla on pesukoneet paitsi yhdellä opiskelijalle, sen voi minusta nataan ns. ilmaiseksi hänelle, auto toki yleensä on arvokkaampi, mutta älytöntä alkaa joka sentistä tappelemaan...

Vierailija
33/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"no tässä tapauksessa se auto on kuolinpesän arvokkain omaisuus. Perunkirjoitusta ei ole tehty vielä, mutta minulla ei siis ole oikeutta edustaa lapsiani ja vaatia auton myymistä jo ennen perunkirjoitusta"

Sinä et ole pesänosakas, etkä voi vaatia auton myyntiä tai autoasi omaan käyttöösi, muussa tapauksessa olet hukkaamassa alaikäisten lastesi perintöä.

Ja jos muut pesänosakkaat suostuisivatkin auton myyntiin, rahat menevät lastesi tilille, jonka he voivat käyttää tultuaan täysi-ikäiseksi. Perinnön perivät lapsesi, et sinä lastesi äitinä.

Vierailija
34/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ennen perunkirjoitusta voi omaisuutta myydä!

Vierailija
35/36 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kyse on siitä, että haluankin lasteni saavan ne rahat auton myynnistä, en sitä että minä juuri saisin sen auton. Eli olen hiljaa ja annan ajella autolla, enkä voi tehdä yhtään mitään suojellakseni lasten perintöä, jota voisi siis tulla jopa 5000-6000 euroa per lapsi. Miksi huoltajasta tulee automaattisesti noita-akka jos kyselee asiasta? Voisiko joku lakia tunteva sanoa miten toimia sitten, antaa vaan olla kun on kyse pienestä summasta? Kun tuo pieni summa olisi kuitenkin aika suuri niille pienille lapsille?

Vierailija
36/36 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta jos tuntuu, että toiset ajaa kuolinpesän autolla ja toiset ei, niin teillä on oikeus vaatia kuolinpesän jakoa (kunhan perukirjoitus on jo tehty). Kun pesä jaetaan, siinä joku ottaa auton ja muut saa osuutensa verran rahaa. Jaon voi hoitaa myös pesänselvittäjä, jolloin takuulla loppuu se ajelu.