Siis lenkkeileekö joku oikeasti vielä nykyäänkin?
Eli kävelee ulkona päämäärättömästi vain sen kävelemisen takia? 80 luvulla ymmärrän kun ei muuta viihdykettä ollut mut nyt on pelit ja vehkeet.
Kommentit (90)
Siis mikä "nykyaikana" korvaisi lenkkeilyn, raittiin ilman ja kauniit maisemat? Enkä mä lenkkeile päämäärättömästi. Käy kävellen kaupassa, hautausmaalla, jumpassa, töissä tms. Toki lähden varta vasten lenkillekin mutta on mulla päämäärä, koti. Yleensä palaan lenkiltä kotiin :D
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi 43v sinkkumiehenä kävin 1.5 kävelyllä. Matalan sykkeen ulkoilua. Jätin vielä kännykän kotiin eli ilman musaa, podcasteja tai äänikirjoja. Katsellen maisemia ja ajatellen omiani.
Tämä on minunkin, 44 v. sinkkunaisen, mielestäni se paras tapa. Mieli oikeasti lepää, kun ei syötä sinne hetkeen mitään ylimääräistä digitaalisessa muodossa - kuuntelee vain ympäristöään ja omia ajatuksiaan. Lisäksi pitkät kävelylenkit ovat täydellinen tasapainotus rankempien treenien lisäksi - kasvaa se peruskuntokin niin, että jaksaa kovemmissa treeneissä mennä vielä kovempaa ja vielä pitempään, jos haluaa. Luonnossa liikkumista ei kyllä voita mikään. Mieli lepää ja keho saa treeniä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilee. Ajettiin eilen niemelle makkarnapaistoon ja luontopolulle, niin matkalla oli autoa auton perään pysäköitynä. Ihmiset siis ajavat autolla lenkkipaikalle, lenkkeilevtä siellä htken, ja ajavat autolla pois. Ei mitään järkeä.
Millä tavalla siinä ei ole mitään järkeä? Mä lenkkeilen enimmäkseen tuossa lähimetsässä koiran kanssa ja joskus ilmankin, mutta on myös mukavaa käydä välillä jossain muualla, ja just esim. paistamassa makkaraa. Viimeksi oltiin tuollaisella retkellä lauantaina.
Vähentäisihän se päämäärätön lenkkeily sydän- ja veritaudeista kansanterveydelle koituvia suuria kustannuksia merkittävästi. Ei siis mitään typerää hommaa.
https://sydan.fi/fakta/liikunnan-vaikutuksia-sydamen-terveyteen/
Vaikka päämäärä ei olisi mikään "järkevä" maantieteellinen lokaatio, kuten kauppa tai posti, päämäärä voi olla parempi terveys!
Jaa. Mä kävelen monesti päämäärättömästi ilman musiikkia tai muuta. Saan raitista ilmaa, palaudun, mun aivot nollaantuu ja saan nauttia luonnosta. Mun työhön kuuluu ongelmaratkaisu, joten monesti näiden lenkkien jälkeen pystyn ajattelemaan asioita eri näkökulmasta tai saan jonkun hyvän idean. Ulkoilu on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilee. Ajettiin eilen niemelle makkarnapaistoon ja luontopolulle, niin matkalla oli autoa auton perään pysäköitynä. Ihmiset siis ajavat autolla lenkkipaikalle, lenkkeilevtä siellä htken, ja ajavat autolla pois. Ei mitään järkeä.
Ei kaikilla ole nuotiopaikkoja kävelymatkan päässä. Ja autolla saa varmasti kätevämmin eväät yms kuskattua jos on suurempikin perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin vielä 20v, että mummot ja papat ne lenkkeilee. Nyt olen 30v ja lenkkeilen itsekin vähintään tunnin päivässä. Niin ne ajat muuttuu.
Mä oon syntynyt -92 ja lenkkeillyt aina, kuten suurinosa ikäluokkaani edustavista kavereistanikin.
Teininä tehtiin usein semmosia 20km maastolenkkejä -90 syntyneen naapurintytön kanssa, ja 20-vuotiaana oli ihan perus tehdä jonkun kaverin kanssa illaksi lenkkitreffit.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaista ”mummot ja papat lenkkeilee”-juttua, kun omassa elinpiirissä lenkkeily on ollut aina sellainen normi jota suurinosa ihmisistä tekee.
Toki se lenkkeilyn tyyli voi vähän vaihdella iän mukaan (esim. vanhus lenkkeilee tuulipuvussa ja sauvojen kera, nuorempi ihminen hölkkää teknisissä vaatteissa, viimeisen päälle kengissä ja älykello ranteessa kun taas 8-vuotias lähinnä kävelee tavalliset vaatteet yllään jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vähentäisihän se päämäärätön lenkkeily sydän- ja veritaudeista kansanterveydelle koituvia suuria kustannuksia merkittävästi. Ei siis mitään typerää hommaa.
https://sydan.fi/fakta/liikunnan-vaikutuksia-sydamen-terveyteen/
Vaikka päämäärä ei olisi mikään "järkevä" maantieteellinen lokaatio, kuten kauppa tai posti, päämäärä voi olla parempi terveys!
Jostain luin vielä, että kävely, missä pitää katsoa mihin jalkansa laittaa (tarkoittaa varmaan oksaista ja rankasta maastoa tms.), tekee hyvää aivoille ja jos oikein muistan, liittyy kognitiivisiin kykyihin tai Alzheimerin ehkäisyyn. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta jotain tuo tyyppistä.
En tiedä parempaa. Koiran takia jopa pakollista.
Samalla voi kuunnella kirjoja, opetella kieliä, eduskunnan kyselytuntia, podcasteja, uutta levyä, puhua ystävän kanssa yms. Nautinto tuplaantuu mitä kurjempi sää.
Kunto on hyvä ja kroppa pysyy kunnossa. En keksi yhtään syytä miksen lenkkeilisi.
Juuri oli monessa lähteessä sama uutinen varusmiesten rapistuneesta kunnosta ja ala-arvoisista cooper-tuloksista. Joten kyllä sitä lenkille vaan kannattaisi lähteä ihan jokaisen
Vierailija kirjoitti:
En tiedä parempaa. Koiran takia jopa pakollista.
Samalla voi kuunnella kirjoja, opetella kieliä, eduskunnan kyselytuntia, podcasteja, uutta levyä, puhua ystävän kanssa yms. Nautinto tuplaantuu mitä kurjempi sää.
Kunto on hyvä ja kroppa pysyy kunnossa. En keksi yhtään syytä miksen lenkkeilisi.
Piti vielä sanoa että suurimman osan ajasta menen ilman minkään kuuntelua, sielu lepää kun vaan nauttii luonnosta, hiljaisuudesta ja raikkaasta ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
En itsekkään ymmärrä kävelemistä kun siitä ei saa mitään oloja. Juoksemisen ymmärrän kun siitä saa olot.
Vai saa juokemisesta oloja mutta kävelystä ei. Tarkoittaako tuo vähän samaa kuin päästä tiloihin.
Lenkkeileminen on nyt suositumpaa kuin koskaan. Korona on ajanut kaikki ennen laitteita käyttäneet kävelylle, hölkälle tai juoksemaan ja kaupunkien lähimetsät ovat täynnä kulkijoita.
Juuri tulin lenkiltä. Tunti juoksua ja tunti kävelyä ihanassa syyssäässä. Hengen ja ruumiin ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Läskit kävelee.
Ja tyhmät ei kävele.
Mulla menee kroppa tukkoon jos istun koko päivän läppäri sylissä. Kävely on ihanaa monessa mielessä, se mm. tekee hyvää vartalolle ja selälle, siitä tulee hyvä mieli, luonto on mahtava <3
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut että lenkeily on ihan kunnon juoksemista, eikä mitään kävelyvauhtista höntsäilyä ympäriinsä.
Yllätys, että tässä ketjussa sanan merkitys on täysin päinvastainen.
Ei. Lenkkeily kattaa nuo molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla siinä ei ole mitään järkeä? Mä lenkkeilen enimmäkseen tuossa lähimetsässä koiran kanssa ja joskus ilmankin, mutta on myös mukavaa käydä välillä jossain muualla, ja just esim. paistamassa makkaraa. Viimeksi oltiin tuollaisella retkellä lauantaina.
Joo, valitettavasti minäkään en pääse metsään vain astumalla ovesta ulos. Pitää mennä kauemmas.
Aloituksesta saakin jos tarpeeksi tietoa miksi kansa paisuu kun pullataikina.
USA:n malli: ajetaan autolla kuntosalille, juostaan 30-60min juoksumatolla ja sitten autolla kotiin :)