Naapuri tuli valittamaan koiran haukkumisesta
Meidän koiralla on tapana haukkua kun jää päivisin yksin kotiin, muuten ei hauku ollenkaan. Naapurin mummo tuli tänään valittamaan että koiran haukkuminen ärsyttää häntä että voisimmeko tehdä asialle jotain... Ärsyttää kun en nyt tiedä aikooko mummo tehdä valituksen, mutta mitä minä asialle voin tehdä pitääkö minun olla vauvan kanssa päivät pitkät kotona jotta koira ei haukkuisi? Vai olisiko mahdollisesti jotain muuta keinoa? Ihmetyttää kun rappukäytävässä asuu muitakin koiria jotka myös haukkuvat, ilmeisesti vain meidän koira ärsyttää mummoa.
Kommentit (77)
Koiran haukkuminen kerrostalossa on melusaastetta pahimillaan. Ei pidä sallia!
Vierailija kirjoitti:
Koiraa pitää opettaa yksinoloon jättämällä se pieniksi hetkiksi yksin. Ensimmäinen kerta voi olla vain sellainen, että menee rappukäytävän puolelle ja palaa heti takaisin. Aikaa sitten pidennetään pienin hetkin. Tärkeintä on se, että koira oppii, että omistaja palaa aina takaisin.
Koiralle kannattaa jättää puuhaa eli kongälelu, johon survoo kananjauhelihaa tms. niin koira keskittyy nuoleksimaan sitä kanaa sieltä kong-lelusta ulvomisen ja haukkumisen sijaan. Myös talous- ja vessapaperirullat, maitopurkit jne. kannattaa hyödyntää tuohon tarkoitukseen. Purkkeja voi laittaa myös sisäkkäin ja namin laittaa sinne sisimpään. Monelle koiralle on tärkeää omistajan tuoksu, joten omia vaatteita voi pyhittää tuohon tarkoitukseen. Kun jättää hikisukan tai t-paidan koiralle niin omistajan tuoksu luo turvallisuuden tunnetta.
Saatavilla on myös erilaisia tuotteita esimerkiksi feromonivalmisteita ja haukunestopantoja (tai laite koko tilaan). Nämä voivat toimia korkeataajuusäänellä, sitruunalla, pippurilla jne.
Muuten hyviä ohjeita, mutta sitruuna/pippuripantojen kanssa on oltava ihan varma että haukkuminen ei johdu eroahdistuksesta. Jos ahdistusta haukkuvan koiran haukkumisen estää tuollaisella pannalla, ei se ahdistus mihinkään häviä vaan koira vaan tarvitsee sitten jonkun muun keinon sen purkamiseen kun ääntely on estetty. Vaihtoehtoisia ahdistuksenpurkukeinoja koiralla on melko vähän; paikkojen penkominen, pureskelu ja syöminen. Jotkut juoksevat sitruunapanta kaulassa paniikissa asuntoa ympäri koko sen ajan kun omistaja on poissa. Onhan se koira tietysti hiljaa pannalla mutta ei se varsinainen ongelma mihinkään häviä, se muuttaa vaan muotoaan ja pahimmillaan koiralle tulee muutakin (käytös)ongelmia.
Eli panta käyttöön vain silloin kun on 110% varma että koira ei hauku ahdistustaan ja silloinkin vaan koulutusvaiheessa.
Joo ei mitään hemmetin sitruunapantoja, vaan jos koira kärsii eroahdistuksesta niin siinä pitää pureutua vähän syvemmin kyseiseen ongelmaan. Jos kyseessä taas on tylsyyden vuoksi huutaminen niin siihen auttaa pidemmät lenkit, aivojumppa yms.
Eroahdistukseen voin suositella näin aluksi feromonihaihdutinta, voi olla että poistaa koko ongelman, jos ei, niin pitääkin mennä pidemmän kaavan kautta, eli opettaa koira yksinoloon.
Olen aina ihmetellyt koiranomistajien tapaa sanoa, että naapuri "valittaa" koiranhaukunnasta. Ihan kuin se olisi joku pikkujuttu, mistä toinen aukoo päätään. Kun ei asia ole yleensä niin, vaan naapurilla on todella korkea kynnys tulle kertomaan koiran haukkumisesta, ja sitä kertomista usein edeltää äärimmäinen vi**tus ja sen odottaminen, että ihmiset koiran hankittuaan huolehtisivat siitä ja sen hyvin voinnista ilman eri kertomista. Vastuullinen omistaja kai varmistaa edes silloin tällöin, mitä se haukkuliini yksin kotona olleessaan tekee, eikä jää odottamaan, että naapuri tulee "valittamaan".
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurin koira haukkuu ja ulisee koko sen ajan kun hän itse ei ole kotona. Pikkasen rasittavaa. Joku on käynyt sanomassa mutta naapuri ei usko. Tiedän sen koska juttelin valittajan kanssa ja lisäksi omistaja ei uskonut minuakaan vaikka itse tuli haukkumisesta kysymään.
Nauhota se ulina.
Vierailija kirjoitti:
sitruunapanta
No ei.
Vaan opetetaan koiraa olemaan haukkumatta. Tunnetila, joka yksinjäämisestä aiheutuu, tai äänistä rapussa, aiheuttaa haukkumisen.
Oireen poistaminen ei poista syytä.
Mulle tuli uudelleensijoitettavaksi koira, jolla oli koko ajan pidetty sitruunapantaa. Pannan aiheuttaman epämukavuuden tunteen koira kohdensi tuntemattomiin ihmisiin. Koska se haukkuu äänille ja tuntemattomille ihmisille, ihmiset aiheuttavat sille kipua, koska se sitruunapanta aiheutti sille kipua.
Koira alkoi näykkiä kotiin tulevia vieraita eikä rauhoittunut. Saattoi näykkiä, vaikka vieraat antoi herkkuja.
Eikun koira pois. Oli niin stressaantunut, että oli koko ajan ripulilla.
Otin kotiini enkä käyttänyt ylimääräisiä vehkeitä. Koiran stressitaso laski, vieraat äänet, pyörät, lastenvaunut, vieraat koirat, miehet yms ei enää aiheuttanut samaa reaktiota, kun asiaa koulutettiin.
Jos rapusta kuului ääniä ja koira oli reagoimassa, muutin sen tunnetilan teettämällä sillä kouluttamiani asioita: istu, maahan, tänne, paikka, viereen, istu kintereillä... yms. Näin myös tehtiin kotiin tulevien vieraiden kanssa: koira sai herkkua kongissa, ei päästetty eteiseen, rauhoitettiin tilanne, ei laitettu paineen tunnetta koiraan... vieraat muutettiin hyväksi asiaksi ja omistaja on se, joka hoitaa tilanteen hallinnan eikä koiran tarvitse.
Koira rauhoittui ja pääsi uuteen kotiin.
Kipu, pelko ja stressi estävät aivoja oppimasta uusia juttuja ja käyttäytymistapoja, niin eläimillä kuin ihmisilläkin.
Siksi lasten lyöminen koulussa on kielletty. Ja sen lisäksi kotonakin kielletty.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teitä ihmiset minun mielestäni ap ei ole tehnyt mitään väärää, jos on kouluttanut koiran ja opettanut kerta pennusta lähtien olemaan yksin. Miten koiran haukkuminen on sillon omistajan vika!? Hirveetä syyllistämistä hohhoijjaa.
Koiran koulutusta ei lopeteta pentuvaiheen jälkeen, vaan koulutus on prosessi, joka kestää koiran koko elämän.
Se haukkuu kun omistaja on poissa!! Nuo omistajat on täysiä ääliöitä jotka pitäisi laittaa turkin hihaan ja nus...uudestaan.Tuoda nyt kerrostaloon ongelmansa muiden kuultavaksi.Ei sen vertaa järki juokse että asuisivat noiden kanssa maalla..
Kerrostalossa paniikkikiljumishaukkuvaa koiraa pitäville on pakko olla jokin oma osasto helvetissä. Siellä he joutuvat kokemaan ikuisesti sitä piinaa, jota ovat naapureilleen aiheuttaneet, ja sitä ahdistusta, jota heidän koiransa on kokenut paniikkihaukkuessaan 10 tuntisia päiviä omistajien ollessa pois. Vika ei ole koiran, vaan omistajan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa paniikkikiljumishaukkuvaa koiraa pitäville on pakko olla jokin oma osasto helvetissä. Siellä he joutuvat kokemaan ikuisesti sitä piinaa, jota ovat naapureilleen aiheuttaneet, ja sitä ahdistusta, jota heidän koiransa on kokenut paniikkihaukkuessaan 10 tuntisia päiviä omistajien ollessa pois. Vika ei ole koiran, vaan omistajan.
Samalla sinne vois luoda karjuvien, pattereita hankaavien, sisällä juoksevien ja kiljuvien, ovia ym. Paiskovien kakaroiden osaston ja sinne nää vanhemmat, jotka eivät tee asialle mitään. He saisivat vuorostaan nauttia, sitä piinaa jonka äpäränsä ovat naapureillensa aiheuttaneet.
Meidänkin naapurissa oli aikoinaan jatkuvasti räkyttävä piski. Naapuri, isännöitsijä eikä poliisi tehneet asialle yhtään mitään.
Otin ohjat omiin käsiini ja pistin ksylitolipastilleja lihapullien sisään ja ujutin lihapullat naapurin postiluukusta sisään. Johan loppui ulinat.
Jatkuva koiran räksytys on pahinta melusaastetta mitä kerrostalossa voi olla. Ihmisten meluamiseen poliisit sentään puuttuu. Koira, suomalaisten pyhä lehmä saa ulvoa ja räkyttää ihan vapaasti ja viedä naapureilta hermot.
Silloin on pakko käyttää järeämpiä keinoja melun elimunoimiseksi.
Minun naapurista on kuulunut yöstä asti kännykän värinähälytys. Noin 5 sekunnin pätkissä. En ole sen takia saanut nukuttua ja nyt se aiheuttaa jo kipua. Ihan kuin vesikidutusta. Joku koira on aivan yhtä iso helvetti.
Kerrostaloon ei pidä hankkia koiria.
Koirat kuuluu maaseudulle omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
sitruunapanta
Olin juuri sanomassa samaa, mummolle sitruunapanta niin ei hauku enää.
Vierailija kirjoitti:
Mun koira haukkui niin lujaa 18 km:n päästä, että mun naapurikin kuuli sen. Olin äidin luona äitienpäivän viikonlopun ja mukana ollut koira haukkui kuulemma kotona. Naapuri oli vähän olettanut mistä ääni tulee, pyysin isännöitsijää onnittelemaan naapuria hämmästyttävän tarkasta kuulosta.
Kokeile ap juuri tuota haukkupantaa.
Joo,kaverille isännöitsijä soitti että niillä soitetaan pianoa häiritsevästi päivällä 10-12 välisenä aikana,pitää lopettaa. Sanoi sitte isännöitsijälle että jaaa-a,siellä se koira sitte soittelee näkymätöntä pianoa. Tuli kirjallisenakin sama,piti pyytää isännöitsijää katsomaan ettei ole mitään pianoa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 08:34"]En ihmettele!!!!Asun omakotialueella ja meidän naapurin koira haukkuu jatkuvasti......hermo menee. En viitsi mennä sanomaan naapurille mitään, riitaahan siitä tulisi.....pitäis ymmärtää itse...hiljainen kärsijä.
Saa olla aika hyväkuuloinen, että naapuritalosta kuuluu haukku oman talon sisälle.
Kyllä se kuuluu...se tuntuu kuin ne rakit räkyttäisi pään sisällä kun oikein sattuu tuuli käymään. Meillä oli pelkkä kävelypolku välissä,akka päästi takapihalle louskuttamaan,4-5 hurttaa. Saivat onneksi häädön sitte.
Meidän talossa Parrulaiturilla on Sheldon, joka haukkuu ja ulisee koko ajan, kun on yksin. On pakko lähteä pois tai käyttää korvatulppia. Joulupäivänäkin koira oli yksin monta tuntia ja haukkui koko ajan.
Olen kerran asunut paikassa, jossa naapuri lähti aamulla töihin ja jätti kaksi koiraansa keskenään päiväksi asuntoon. Se haukkuminen on ihan jatkuvaa, muistan ihmettelleeni, että eikö koirilla tule kurkku kipeäksi tai jotain, kun 7-8 tuntia putkeen haukkuu. Ja voin kertoa, että meinasi järki lähteä, niin minulta kuin muiltakin talon asukkailta. Jessus että meni hermo siihen haukuntaan!!! Rasittavampaa ääntä ei ole. Muutamassa kuukaudessa naapuri saikin häädön, ja kävi ilmi että koirat olivat järsineet asunnon remonttikuntoon.
En ole vihaaja, pidän eläimistä, mutta joskus en vaan ymmärrä miksi niitä pitää ottaa. Luulisi sen olevan eläimellekin ikävää, jos sitä pidetään vankina yksin kotona suurimman osan päivästä.
Jotkut valittaa ihan ilokseen. Yksi naapurini sai kerran varoituksen perättömistä valituksista.
Mun naapurin koira haukkuu ja ulisee koko sen ajan kun hän itse ei ole kotona. Pikkasen rasittavaa. Joku on käynyt sanomassa mutta naapuri ei usko. Tiedän sen koska juttelin valittajan kanssa ja lisäksi omistaja ei uskonut minuakaan vaikka itse tuli haukkumisesta kysymään.