Työttömyys ahdistaa niin paljon
Minulle kelpaisi melkein mikä vain työ, paitsi nollatuntisopimuksella, jolla siis nyt olen töissä 0-4h/viikossa. Joskus tarjotaan 1,5-2h keikkaa 40 km päässä, matkakuluihin menisi yli puolet tehdyistä työtunneista...
Jatkuvaa työnhakua ja haastatteluihin valmistautumista, eikä ikinä onni osu omalle kohdalle. "En jaksa enää" on loppuun kulutettu fraasi päässäni, ehkä se olisikin sitten ratkaisu.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka on ainoa oikea ratkaisu. Ei ole mitään järkeä että puoli Suomea anoo ja raportoi ja soittelee kun töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Paljon selvempää olisi kansalaispalkka ja siihen päälle saa tehdä töitä jos niitä löytää.
Ja työssä olevat elättää toisia entistä enemmän?
Aloittajalle tsemppiä työnhakuun! Hyödynnä TE-palveluita.
Miten niin entistä enemmän? Samat rahat nytkin maksetaan ja päälle satoja miljoonia maksava täysin tehoton TE toimistojen pelleily.
Tämä on totta. Nykyisen tukiviidakon ylläpito maksaa tolkuttomasti. Samalla pidetään työkkärin ja kelan väki työllistettyinä. Niitäkään töitä ei tarvitsisi tehdä kuin murto-osa jos yksinkertainen perustulo korvaisi tuet. Työkkäri voisi olla agentuuri joka auttaa firmat ja työntekijät kohtaamaan, ja kelassa hoidettaisiin erityistapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella jos olet vain ylioppilas. Muuten pyörit ainakin tuossa kierteessä loppuikäsi.
Aion kyllä opiskella. Olen vielä nuori, lukiosta ei ole kauaa aikaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä lannistu.Pidä itsesi kunnossa.Muutaman vuoden päästä suuret ikäluokat ovat finaalissa.Käytä se aika kouluttautumiseen.
Tuota on hoettu 20 vuotta. Kuitenkin tosiasia on, että suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä, eikä heidän tilalleen suinkaan palkattu uusia 1:1. Olivat tehotonta sakkia eivätkä osanneet käyttää tietotekniikkaa, joten yksi nuorempi tekee viiden suurten ikäluokkien työntekijän työt. Ainakin toimistohommissa.
Minuakin ahdistaa. Tilanteeni on vielä se, että olen työkyvytön mutta joudun olemaan työmarkkinatuella koska vakuutuslääkäri. Olen saanut opiskelupaikan (elättelen toivoa että kuntoutuisin siten), mutta päätös omaehtoisen opiskelun tuesta viipyy ja viipyy... "Palvelulupaus" on, että se tulee 10 arkipäivässä, nyt on mennyt 30...
On jotenkin älytöntä, että vielä senkin jälkeen kun te-toimiston virkailija on näyttänyt vihreää valoa kouluun hakeutumiselle ja olen opiskelupaikan saanut, joku muu virkailija voi täysin mielivaltaisesti opiskelun minulta evätä -onhan omaehtoisen opiskelun tuki harkinnanvarainen, jota te-toimiston vastuuvirkailijani korosti. Eli hän antoi luvan opiskella, joku toinen naapurihuoneessa voi sitten kieltää.
Tällaiseen sitten haaskataan yhteiskunnan rahoja, vaikka olisi kaikkein järkevintä että työttömät saisivat opiskella vaikka ikebanaa mielensä virkistykseksi, koska kaikki se edistäisi toimintakyvyn ylläpitoa.
Töitä ei yksinkertaisesti tule enää ikinä olemaan kaikille. Töitä joita itse kehkeyttää itselleen tulee kyllä olemaan, mutta ei palkkatöitä. Tähän olisi paras muokkautua ennemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin LUSMU
En mene enkä ole lusmu
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ahdistaa. Tilanteeni on vielä se, että olen työkyvytön mutta joudun olemaan työmarkkinatuella koska vakuutuslääkäri. Olen saanut opiskelupaikan (elättelen toivoa että kuntoutuisin siten), mutta päätös omaehtoisen opiskelun tuesta viipyy ja viipyy... "Palvelulupaus" on, että se tulee 10 arkipäivässä, nyt on mennyt 30...
On jotenkin älytöntä, että vielä senkin jälkeen kun te-toimiston virkailija on näyttänyt vihreää valoa kouluun hakeutumiselle ja olen opiskelupaikan saanut, joku muu virkailija voi täysin mielivaltaisesti opiskelun minulta evätä -onhan omaehtoisen opiskelun tuki harkinnanvarainen, jota te-toimiston vastuuvirkailijani korosti. Eli hän antoi luvan opiskella, joku toinen naapurihuoneessa voi sitten kieltää.
Tällaiseen sitten haaskataan yhteiskunnan rahoja, vaikka olisi kaikkein järkevintä että työttömät saisivat opiskella vaikka ikebanaa mielensä virkistykseksi, koska kaikki se edistäisi toimintakyvyn ylläpitoa.
Työkkäri nykymuodossaan on typerä ja lähes turha.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin LUSMU[/quote
Kulunut provo tämä kommentti vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tää työnsaannin vaikeus sitten sulla johtuu, ap? Olet varmaan miettinyt missä vika.
Sen kun tietäisi! En ole tajunnut kysyä haastattelujen jälkeen, että missä vika, kun en töitä saanut. Ensi viikolla yksi haastattelu, joten ehkä pääsen tuota kysymystä nyt sitten kysymään. Tosin tämä työ on sellainen, missä yleensä vaaditaan alan koulutusta, jota minulla ei ole, joten varmaankin vastataan, että painotettiin koulutusta. Minulla on vain ylioppilastutkinto, työkokemusta kyllä 18-vuotiaasta asti vaihtelevista töistä. Ap
Haetko väärän alan töitä? Vaikutatko epätoivoiselta, epävarmalta?
Sanon nyt sen kirosanan: työnhakuvalmennus. Joskus niiltä voi saada ihan pätevää opastusta.
Älä lannistu, ap!
Olen hakenut puhelinmyyjäksi, toimistoassistentiksi, varastotyöntekijäksi, koordinaattoriksi, hyllyttäjäksi, asiakaspalvelutehtäviin jne. Laaja-alaisesti siis. Olen jättänyt viestin TE-palveluiden kautta tuosta työnhakuvalmennuksesta.
En mielestäni vaikuta epätoivoiselta tai epävarmalta. Usko itseeni on loppunut, eikä sitä uskoa kyllä nyt herätä mikään muu kuin työn saaminen - feikkaan kuitenkin itseluottamuksen. Yleensä vaikutan rohkealta ja positiiviselta. Ap
Miksi ihmeessä olet jättänyt kouluttautumatta?
Tulevaisuudessa kilpailut samoista töistä kuin esim kaikki maahan saapujat(joiden palkkaamisesta tilaan varmasti maksamaan firmoille - joten sinua ei valita) - jotta josku pääset tuosta suosta ylös, sinun täytyy nut oikeasti ryhdistäytyä ja hankkia joku koulutus!!!
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä!
Kannatan kyllä ehdottomasti sitä, että työtön voisi perus/jatko/uusiokouluttautua MUTTA kyllä yhteiskunnan silloin täytyy maksajana voida myös edellyttää, että se koulutus on potentiaalisesti työllistävää. Ei vain virkistystoimintaa!
Mitä haluaisit tehdä vaikka ilmaiseksi? Siitä on hyvä lähteä liikkeelle - ja varsinkin se, että kun soitto käy, olet jo valmis lähtemään, etkä aio. Onnistuuko?