Intiasta adoptoidulla ongelmia Suomessa kasvaessaan?
Minulla on kaksivuotias tyttö, joka on adoptoitu Intiasta. Olen adoptoinut hänet hänen ollessaan n. 1v. Voiko hänellä olla siis ongelmia, kun hän menee kouluun yms. Esimerkiksi poikkeavan ulkonäön takia? Muiden kokemuksia olisi kiva kuulla.
Kommentit (23)
HS.ssä oli joskus juttu missä ulkomaalaistaustaiset lapset sai pienenä ihastelua osakseem, mutta murkkuikäisinä ja sen jälkeen valtaväestö alkoi kokea nämä pelottavina jne. Uskon kuitenkin että jos on kavereita ja ikäistä seuraa ja itsetunto kohdillaan niin kaikki menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:51"]
Riippuu suuresti, koska suurissa kaupungeissahan tuo on täysin normaalia, mutta auta armias mikäli ootte jostain landelta, ehkäpä niissäkin silti adoptio hyväksytään paremmin kuin värillinen kumppani. Tai siis saahan meillä miähillä olla värillinen kumppani. :) T: J
[/quote]
Hoh, mitä yleistystä. Maaseudullaulkomaalaiset hyväksytään paljon paremmin, koska he ovat yleensä sinne tulleet vaikka naimisiin tai esim. adoption kautta ym. eivätkä ole mitään sosiaalitapauksia kuten kaupungeissa.
Maaseudulla nämä otetaan pikaisesti oman kylän ihmisiksi. Meidän kylässäkin asuu mm. virolaisia, venäläisia, thaimaalaisia ja keskustan alueella myös muutama musta. Kukaan ei suhtaudu heihin mitenkään rasistisesti ja kaikki ovat työllistyneet siellä.
Muistan muuten lapsuudestani; meillä oli ala-asteella Intiasta kotoisin ollut tyttö ja minun mielestä kaikki tykkäsivät hänestä, varsinkin pojat :)
Meillä myös pikkukylään tuli pakolaisia ja ei ole kyllä ollut rasismia. Ennen heidän tuloaan tehtiin hyvin työtä erilaisissa kokoontumisissa, että tiedetään, millaista heidän elämä oli pakolaisleirissä.
Joten kun kaupassa näki alussa näitä hukassa olevia äitejä, aina löytyi joku, joka vaikka viittomalla pyrki auttamaan.
Nyt he ovat asuneet muutaman vuoden ja tuolla näitä "pakolaislapsia" juoksee ihan lapsiporukassa ja kukaan ei erottele, minkä värinen joku on.
Joten puppua tuollainen maaseudulla rasismia-väite
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:52"]
Meillä myös pikkukylään tuli pakolaisia ja ei ole kyllä ollut rasismia. Ennen heidän tuloaan tehtiin hyvin työtä erilaisissa kokoontumisissa, että tiedetään, millaista heidän elämä oli pakolaisleirissä.
Joten kun kaupassa näki alussa näitä hukassa olevia äitejä, aina löytyi joku, joka vaikka viittomalla pyrki auttamaan.
Nyt he ovat asuneet muutaman vuoden ja tuolla näitä "pakolaislapsia" juoksee ihan lapsiporukassa ja kukaan ei erottele, minkä värinen joku on.
Joten puppua tuollainen maaseudulla rasismia-väite
[/quote]
Samaa mieltä. Kyllä ne rasistit asuu ihan kaupungien lähiöissä. Itse olen siinä mielessä ulkomaalaisvastainen, että meidän köyhät kunnat ei tarvitse lisää mitään sosiaalitapauksia esim. ulkomailta. Tosin, niitä ei ole tullutkaan, koska kaikilla ulkomaalaisilla, jotka Suomen maaseudulle tulevat, on aito halu sinne tulla, saada töitä ja elää siellä paikalliseen elämän tyyliin.
Joten, rasisteja näette siellä kaupungeissanne.
Keskustelu tyrehtyi, kun viherpunikit kaupungista huomasivat rasismin olevankin omassa pesässään.
No meillä tyttö halusi olla silloin 11-12v:nä samannäköinen kuin muut suomalaiset. Eipä juuri muuta ollut.
Riippuu suuresti, koska suurissa kaupungeissahan tuo on täysin normaalia, mutta auta armias mikäli ootte jostain landelta, ehkäpä niissäkin silti adoptio hyväksytään paremmin kuin värillinen kumppani. Tai siis saahan meillä miähillä olla värillinen kumppani. :) T: J
Voi toki, mutta voi olla olemattakin. Jonkinasteiseen rasismiin kannattaa varautua, kuten varmaan neuvonnassakin moneen kertaan tolkutettiin...
Ensimmäisen kahden vuoden sekä raskauden ja syntymän olosuhteet voivat vaikuttaa todella paljon lapsen loppuelämään. Hoivan puute, päihteiden käyttö tai puutteellinen ruokavalio raskauden aikana ja vaikkapa hapen puute pitkittyneessä synnytyksessä voivat vaurioittaa kehittyviä aivoja pahastikin. Lisäksi adoptioon antamisen perimmäinen syy (äiti vaikkapa vammainen, pahojen oppimisvaikeuksien vuoksi köyhä tai heikkolahjainen) voi olla perinnöllinen (tai sitten ei).
Jostain syystä lapsen taustan vaikutus tuntuu olevan tabu Suomessa. Lapsen ajatellaan olevan "tyhjä taulu" jonka adoptio vanhemmat täyttävät.
En usko, että ap on adoptoinut Intiasta. Intiasta ei ole tullut Suomeen lapsia vuosiin, lisäksi prosessi on niin hidas, että lapsen saa kotiin yleensä huomattavasti vanhempana kuin 1-vuotiaana. L
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:46"]
Minulla on kaksivuotias tyttö, joka on adoptoitu Intiasta. Olen adoptoinut hänet hänen ollessaan n. 1v. Voiko hänellä olla siis ongelmia, kun hän menee kouluun yms. Esimerkiksi poikkeavan ulkonäön takia? Muiden kokemuksia olisi kiva kuulla.
[/quote]
No onhan ne ihan vitun rumia pentunakin
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 18:46"]
En usko, että ap on adoptoinut Intiasta. Intiasta ei ole tullut Suomeen lapsia vuosiin, lisäksi prosessi on niin hidas, että lapsen saa kotiin yleensä huomattavasti vanhempana kuin 1-vuotiaana. L
[/quote]
Adoptoida voi myös itsenäisesti, ap voi olla myös asunut adoption aikaan muualla kuin Suomessa yms.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Siis sulla on jo adoptoitu lapsi ja nyt vasta mietit näitä asioita? Etkö käynyt adoptioneuvonnassa, adoptiovanhempien valmennuksissa tai lukenut aiheesta kirjoja tai artikkeleita? Miten sait adoptioluvan?
Kyllä Suomessa on rasisismia, kaduilla suoraa ja yhteiskunnan rakenteissa piilorasismia, mm. työnhaussa. Sitä on eikä se katoa sillä, että sen olemassaolon kieltää. Joten kyllä, lapsesi todennäköisesti tulee kokemaan rasismia jossain muodossa elämänsä aikana.
Luultavasti ei ole suurempia ongelmia kunhan et ylianalysoi ihmisten reaktioita tai istuta lapseesi epäluuloja. Esimerkiksi minä olen kiinnostunut katsomaan lapsia, koska pidän lapsista ja usein saa mustien ja aasialaisten lapsien äideiltä vihaisia katseita :S
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:51"]
[/quote]
Ei kyllä mielestäni ole mikään pikkupaikkojen erityisongelma. Kun tunnetaan kaikki ja tiedetään että lapsi on jostain tietystä perheestä ja kasvanut suomalaiseksi niin ei sitä kukaan edes ajattele että olisi jotenkin erilainen. Ei pikkupaikkakunnalla tarvitse tehdä rasistisia olettamuksia ulkonäön perusteella, kun kaikki tuntee kaikki.
Olen itse kasvanut 8000 asukkaan kunnassa. Ihan perusjuntteina niitä toisen värisiäkin paikallisia pidettiin.
No aika pihalla olet, parahin adopitoäiti, jos ei vielä tähän mennessä ole selvää, että ongelmia voi tulla. Jonkinlainen rasismi on todennäköistä.
Meillä tyttö Intiasta, jo toisella kymmenellä. Hän erottuu selvästi ihonvärinsä puolesta, mutta, mutta ei ole ollut ongelmia koulussa eikä muuallakaan sen suhteen. Päinvastoin pojat ovat varsin innoissan hieman erillaisuudesta ja temperamenttia kyllä löytyy paikallisiin nähden.
Sensijaan ongelmat ovat enenpikin oppimis ja kehitystasoilla.