Pitkää lenkkiä usein juoksevat: talvikauden treenaamisesta!
Treenaatteko miten talvikaudella? Jatkatteko juoksua, alatteko harrastaa muita lajeja vai pidättekö taukoa?
Haluaisin pitää kuntoani yllä paremmin talvellakin. Viime talvena se ei onnistunut pitkän sairasteluputken vuoksi ja tietty tuo lumen ja jään seassa juokseminen ei aina houkuta. Motivaatiovinkkejäkin saa siis mielellään jakaa, jos niitä löytyy! :)
Kommentit (10)
Hei sä, joka käytät merinovillaista aluskerrastoa: Miten sä pidät sen puhtaana? Niitä ei kai voi heittää vesipesuun koneeseen, mutta juostessa tulee hiki. Miten ongelma ratkeaa, vai onko tässä mitään ongelmaa?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:15"]
Hei sä, joka käytät merinovillaista aluskerrastoa: Miten sä pidät sen puhtaana? Niitä ei kai voi heittää vesipesuun koneeseen, mutta juostessa tulee hiki. Miten ongelma ratkeaa, vai onko tässä mitään ongelmaa?
[/quote]
Ainakin mun 100% merinovillaisen kerraston pesuohjeessa lukee 40-asteen vesipesun olevan ok eli ihan koneessa pesen sen ja hyvänä on pysynyt.
Mun lenkkejen pituus on 5-18km. Vaihtelee siis aika paljon. Yleensä yksi pidempi lenkki viikossa ja pari hieman pyhyempää sen lisäksi.
Talvella voi juosta ihan hyvin. Kannattaa pukea alle kerrasto joka on hengittävää materiaalia ja pitää hien poissa iholta. Itse juoksin tavallisissa lenkkareissa koko viime talven. Laitoin niidenn päälle ihan marketista ostetut liukueste piikit, sellaset tarralla kiinnitettävät. Tsemppiä vaan! Kyllä kannattaa ympäri vuoden treenata.
Talvella voi juosta ihan hyvin. Kannattaa pukea alle kerrasto joka on hengittävää materiaalia ja pitää hien poissa iholta. Itse juoksin tavallisissa lenkkareissa koko viime talven. Laitoin niidenn päälle ihan marketista ostetut liukueste piikit, sellaset tarralla kiinnitettävät. Tsemppiä vaan! Kyllä kannattaa ympäri vuoden treenata.
Jatkan juoksua talvellakin, mutta talvivarusteissa. Multa löytyy juoksukengät nastoilla sekä merinovillaiset välikerrastot. Niiden avulla juoksen lenkkiä vielä -20 lämpötiloissakin. Sitä kylmemmillä keleillä jätän treenit väliin tai yritän esim. käydä uimassa tms.
Okei! Mäkin olen ihan normilenkkareilla painellut menemään. Pitäis varmaan myös sijoittaa joko talvijuoksukenkiin tai sitten jonkinnäköisiin erillisnastoihin. Voisi tuoda hieman turvaa tuohon talvijuoksuun. Parit eri kerrastot jo löytyykin.
-ap
Olen juossut ihan tavallisesti ja tavallisilla lenkkareilla. Tänä vuonna toivottavasti saan intoa myös panostaa hiihtoon.
Kuinka pitkiä lenkkejä juoksette?
Itse juoksen kaikkea väliltä 8-16 km. :)
-ap