Haluaisin ostaa laadukkaampia vaatteita - vinkkejä!
Mulle on tullut mitta täyteen halpisvaatteiden kanssa. Kaupat täynnä rumia retkuja ja paskaa laatua. Nyt haluaisin alkaa panostaa vaatteisiin, mutten oikein tiedä, mistä ja mitä merkkejä pitäisi etsiskellä.
Annan nyt jotain speksejä, joiden pitäisi täyttyä:
- Vaatteiden pitäisi olla aika yksinkertaisia (ei tyyliä Desigual, no, ne kai ei olekaan kovin laadukkaita vaatteita)
- En tarvitse kauheasti vaatteita muodollisiin tilanteisiin (esim. töihin), joten mitään siistiä businesspukeutumista ei tarvitse nyt ajatella (toki juhlavaatteitakin tarvitsee, mutta mulla olis nyt painotus arkivaatteissa)
- Vaatteita pitäisi olla saatavilla oikeissa kaupoissa, nettikaupoista en viitsi ostaa juurikaan, koska haluan sovittaa vaatteita ensin (hankala vartalonmalli)
- En ole mikään merkkien perässä juoksija, joten kaikki muotitalojen superkalliit merkit voi jättää pois laskuista. Mulla ei myöskään ole ihan hirveitä summia panna vaatteisiin, vaikka toki laadukkaasta vaatteista pitää maksaa enemmän - jonkunlaista keskitien hintatasoa tässä haeskelen.
Kiitos jos osaat auttaa :)
Kommentit (78)
Tiger of Sweden, Filippa K, J Lindeberg, Marc O'Polo, Scotch and Soda, Hunkydory, Lexington, Chillnorway, Boomerang, Henri Lloyd...
Ovat ainakin edes vähän parempilaatuisia kuin Gina Tricot, H&M ja Vila.
Voi olla, että Prismasta sitten löytyy jotain ihan kivaakin, voihan sitä käydä katsomassa. Kyllä mä olen vaateosaston läpi kulkenut, kun olen ostanut jotain pitkiä kalsareita tai sukkia, mutta ei ole koskaan silmään osunut mitään kivaa.
Katoin Nanson sivut, kun tässä jo kaksi ehti sitä suositella, mutta ei sieltä oikein löytynyt mun silmään mitään kivaa. Aika värikkäitä kuoseja ja paljon trikoota - jota en kauheasti halua lisää kaappiini. Monet Nanson kuoseista on ihan kauniita, mutta en oikein osaa käyttää kirjavia vaatteita.
Voishan sitä käydä pukeutumisneuvojalla, jos joskus reissulla ehtii! Täällä päin ei ole tavarataloja.
Saa ehdottaa myös jotain pienempiä suomalaisia merkkejä. Esim. Samuji miellyttää mun silmää, mutta valitettavasti ne vaatteet ei ainakaan kuvien perusteella sovi mun vartalolle.
Ap
Mulla on juuri nyt päällä Arelalizzan kashmir mekko. Äärettömän mukava.
Tätä samaa mallia ei kyllä näytä löytyvän, tässä on selkeämpi vyötärö.
Sandin vaatteet ovat myös hyvälaatuisia mielestäni, mutta mallit ei kyllä sovi kauhean hyvin meille leveälanteisille.
Filippa K ei ole yhtä hyvälaatuinen kuin aikaisemmin, mutta perus t-paitoja, neuleita jne. voin suositella.
Ja yleisohjeena en voi sanoa muuta kuin, että sun täytyy tehdä töitä, kiertää ja sovittaa ja etsiä itsellesi sopiva merkki ja malli.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:25"]
Minä olen hyvin kurvikas ja aavistuksen puska, ja minun pelastuksekseni koitui Jokinen Helsingin Aleksanterinkadulla. Hinnatkaan eivät ole niin kovia kuin luulisi.
[/quote]
Kiitos vinkistä, voin käydä katsomassa!
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:26"]
Miten niin muka Marimekko tai Nanso olisivat tanttatyyliä? Löytyy sieltä kai muutakin kuin kirjavia kaapuja.
[/quote]
No Nansolla on niitä tanttavaatteita (mun äiti käyttää niitä) ja sitten on sitä aika kirjavaa ja trikoota - Nanson sivuilla ei ole kauhean edustavasti kuvia mallistoista, varmaan on jotain sellaisia vaatteita, joita mäkin voisin käyttää, en tiedä.
Marimekosta en ole sanonut tässä ketjussa mitään. Tykkään ihan joistain Marimekon vaatteista (just kävin katselemassa Marimekossa), mutta niissä on melkein kaikissa mulle liian pieni pääntie! Korostaa kauniisti lyhyttä kaulaani.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:22"]
Kyllä mun mielestä esim. zarastakin löytää hyviä vaatteita kun jaksaa kaivella. Sieltä kolmenkymmenen akryyli paidan seasta löytyy ne pari täysvillaistakin tai mun 100% kasmir villatakki on ollut ihan laadukas tuote. Niitä täytyy jaksaa käydä läpi tai sitten kysyä apua.
Itse tykkään peak performancen vaatteista. On aika simppelin ajattomia ja kohtuu materiaaleista. Tai esim. Tommy Hilfiger?
[/quote]
Ok, en olekaan Zarassa käynyt vuosiin! TUo Peak Performance pääsee tsekattavien listalle. TOmmy Hilfigeriäkin voisin katsastaa.
Ap
Mun ongelma on että vasta käytössä huomaan onko jokin vaate mulle sopiva ja käytössä myös tulee esille vaateen kestävyys, eli nyppyyntykö vai meneekö heti haalistuneeksi normaali pesussa.
Sen takia suosin kirppiksiä. Ostan sieltä muutamalla eurolla mielestäni kivan näköisiä vaatteita. Ja sitten käytössä selviää ovatko oikeasti kivoja ja kestäviä ja etenkin miten istuu päällä, miten sopii muiden vaatteiden kanssa.
Jos vaate ei sitten mielytä, niin joko myyn tai annan eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:27"]
Tiger of Sweden, Filippa K, J Lindeberg, Marc O'Polo, Scotch and Soda, Hunkydory, Lexington, Chillnorway, Boomerang, Henri Lloyd...
Ovat ainakin edes vähän parempilaatuisia kuin Gina Tricot, H&M ja Vila.
[/quote]
Tuossa onkin hyviä merkkejä, kiitos! Tiger of Swedenin vaatteista olenkin joskus tykäänyt, kun on vastaan tullut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:28"]
Mulla on juuri nyt päällä Arelalizzan kashmir mekko. Äärettömän mukava.
Tätä samaa mallia ei kyllä näytä löytyvän, tässä on selkeämpi vyötärö.
Sandin vaatteet ovat myös hyvälaatuisia mielestäni, mutta mallit ei kyllä sovi kauhean hyvin meille leveälanteisille.
Filippa K ei ole yhtä hyvälaatuinen kuin aikaisemmin, mutta perus t-paitoja, neuleita jne. voin suositella.
Ja yleisohjeena en voi sanoa muuta kuin, että sun täytyy tehdä töitä, kiertää ja sovittaa ja etsiä itsellesi sopiva merkki ja malli.
[/quote]
Kiitos vinkeistä!
Aika paljolti ongelmana taitaakin olla aika, parempia kauppoja ei ole hirveän lähellä, joten tuntuu, että ostokset pitää yleensä tehdä kiireessä, kun mies kärsii ja vilkuilee kelloa...
Ap
Hilfiger, Sand, Tiger of Sweden, Armani Jeans. Näiltä löytyy klassisen tyylikästä. Panosta myös erityisesti laukkuun ja kenkiin, jos tahdot näyttää hyvältä (nahkaa ja kalliit).
Suomalaisissa nettikaupoissahan on ilmainen palautus. Mikset tilaa kotiin useampaa mallia ja kokoa ja sovita rauhassa? Sitten palautat ne, jotka eivät sovi.
Itse ainakin tykkään nettikaupoista paljon enemmän kuin hikisestä ja tuskaisesta kiertelystä tavallisissa vaatekaupoissa. Saa sovittaa rauhassa omassa kodissaan.
Mä taas en tykkää siitä, että pitää tilata ja palauttaa. Mieluummin sovitan kunnolla ja joko ostan tai en.
Kenkiin oon panostanut aina, mutta laukkuihminen en ole. Mun ei tarvitse työn puolesta olla tyylikäs ja toisaalta täällä maalla on aika vähän tilaisuuksia näyttää hyvältä. Mä tarvitsen jonkin verran sellaisia hyviä ja monikäyttöisiä vaatteita, joita voi käyttää, kun ei remua ulkona lasten, koiran ja hevosten kanssa tai käy ruokakaupassa. Noita tilaisuuksia on mulla aika vähän!
Ap
Voi olla, että nämä on sulle liian tanttamaisia, mutta mä olen löytänyt laadukkaita, kohtuuhintaisia vaatteita mm. seuraavilta merkeiltä: Gerry Weber, Betty Barclay, Andiata, InWear, Jackpot, Ril's, Laurie. Halvempaa ja laadultaan vaihtelevaa, mutta joskus tekee löytöjä näiltäkin merkeiltä: Esprit, S.Oliver, Intown, Freequent. Saksalaisia ja tanskalaisia ovat siis mun suosikkimerkit pääasiassa.
Riippuu tosiaan vartalotyypistä ja hintaluokasta, mutta omasta mielestäni Tiger of Sweden, Ril's ja Karen Millen ovat olleet käytössä laadukkaita. Viimeksi mainittu on mitoitukseltaan hieman tavallista pienempi.
Minun suosikkimerkkini: Andiata, Ril's, Filippa K., Tiger of Sweden. Suosikkikaupat Stockmann, Sokos ja monet pikkuputiikit.
Pidän myös yksinkertaisista, mutta tyylikkäistä vaatteista, joita on helppo yhdistää toisiinsa.
Mä ostan laatuvaatteeni Modasta, Aleksi 13:stä tai Sokokselta.
Prismasta en enää löydä mitään hyvää. Laatu on liian ohutta ja trikoista. Esim. House malliston vaatteet menee huonoiksi nopeasti pääsääntöisesti.
Lisäksi tilaan netin kautta Ellokselta tai Nansolta. Kalliimmat Espritit on kohtalaisia, halvemmat ihan roikalaa.
Hyvin vaatteiden löytäminen ON nykyään työlästä Yhdet hyvät legginsit löysin yllättäen Seppälästä mutta sieltä olen saanut myös huonolaatuisia vaatteita.
Mä luulen, että mun käytännössä kannattais mennä Stockalle kiertelemään - siellä on ainakin paljon merkkejä, joista valita.
Mua kyllä hirvittää alkaa panna yksittäiseen vaatteeseen niin paljon rahaa, mutta oon sen verran kyllästynyt halpiskauppojen paskaan laatuun, että jotain on tehtävä. Enkä tosiaan tarvitse hirveää määrää vaatetta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 15:35"]
Aika paljolti ongelmana taitaakin olla aika, parempia kauppoja ei ole hirveän lähellä, joten tuntuu, että ostokset pitää yleensä tehdä kiireessä, kun mies kärsii ja vilkuilee kelloa...
Ap
[/quote]
Laitat miehen kahdeksi tunniksi elokuviin ja shoppailet sillä välin? Varsinkin määrätietoiseen shoppailuun on varattava aikaa, ei se toimi vartissa kiireessä. Vieressä huokaileva mies on kaikista pahin asuste, jos tarkoituksena on syventyä aiheeseen.
Siis pulska eikä puska. Tai no, puskakin löytyy.