Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulujuhlassa ihmeteltyä..

Vierailija
18.12.2013 |

Pistin jälleen kerran merkille asian, joka vuodesta toiseen ihmetyttää lastemme koulun joulujuhlassa. On perheitä, jotka saapuu juhlaan isolla perheellään viime tipassa. Äiti tukka hapsottaen ja rasvaisempaa, joku tuulitakki vedetty eteisestä päälle, jalassa likaiset farkut, toppakengät. Lapset tukat silmillä, hyvä ettei muusit suupielessä, haalarit päällä "vain ylävartalosta" kun on tullut niin kiire, arkivaatteissa kaikki. Isä samaa sarjaa. 

Ymmärrän kyllä, että kiire voi tulla enkä itsekään ole aina huoliteltu. Mutta on sentään lasten joulujuhla, jonka ajankohta tiedetään ajoissa. Ostan itse paljon kirpputoreilta siistejä kauniita vaatteita ajatellen tulevia juhlia, jos joku nyt tätä varallisuusasias heti alkaa kommentoida. Edellisenä iltana voi miettiä kävisimmekö saunassa, katsoisimmeko vaatteet valmiiksi, aikatauluttaisi asiat. 

Onko joku muu kummastellut samaa?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä toisten pukeutuminen sinulle kuuluu?

Vierailija
42/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 31 ei ole ap. En ole kirjoittanut mistään edellisen vuoden vaatteista, vaan yleensä pukeutumiskulttuurista Suomessa ja mitä itse näin oman lapseni harrastuksen juhlassa, joka siis oli oikeasti juhlava, sunnuntaina (eikä työpäivän jälkeen arkena) ja esiintyjät nähneet vaivaa yms

Ei se, että katsoo eteensä ja ympärilleen (myös moikatakseen tuttuja) ole kyttäämistä. Väkisinkin sitä tekee havaintoja. Olen visuaalinen ihminen ja esteetikko myös, joten kärsin välillä, kun rumuus ja ankeus tuntuvat olevan se normi tässä maassa - vieläkin - jopa pääkaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kirjoittanut tuota...

ap

Vierailija
44/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt kuin ap. Eikä sinne juhlaan tarvitse tulla puvussa ja pikkukengissä, vana olisi edes puhtaat vaatteet. Itse säälittelin mielessäni lasten päiväkodin joulujuhlaan tullutta poikaa. Muilla lapsilla siistiit vaatteet ja tukat kammattuna, tällä pojalla oli kulunut collagepuku jossa varmaan viikon ruokalista rinnuksilla, rikkinäiset sukat ja tukka pystössä. Tuntu että poika katseli itsekin vähän toisten ja sitten omia vaatteitaan. Kai 6-vuotiaskin nyt jotain tajuaa?

Vierailija
45/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä ensin päivitellään kovasti ja tiedetään tasan tarkkaan miten ne muut on pukeutuneet. Ja muistetaan jopa vuosien takaiset juhlat. Ja juu, mehän ei kytätä, ei, ei...

Meillä oli viikko sitten päiväkodin joulujuhlat eikä mulla ole enää aavistustakaan mitä niillä muilla oli päällään. Eikä suoraan sanottuna edes kiinnosta. Lapsen esitys kiinnosti ja sen muistan.

Vierailija
46/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut.

Kyllä lastenkin juhlaan kuuluu pukeutua siisteihin ja vähän parempiin vaatteisiin. Erityisen paljon ihmettelen ihan hyvin toimeentulevia, tavallisia keskiluokaisia perheitä, jotka tuovat lapsensa päiväkodin joulujuhlaan mustikkatahraisissa trikoopaidoissa, jotka arvatenkin ovat olleet koko viikon päällä. Miksi? Onko se joku statement päiväkodin henkilökunnalle: katsokaa, kun olette antaneet meidän Nicon sotata itsensä..?

Tai annetaan koululaisten tulla niissä iänikuisissa verkkareissa ja collegehupparissa koulun juhlaan. Onko se huppari jonkun näkemys koulupuvusta, jossa pitää aina olla koulussa.

Jotenkin ymmärrän ne ressukkaperheet, joiden äly ja sivistys ei tule seuraavassakaan sukupolvessa parantumaan, ettei heillä ole kykyä pukeutua tilaisuuden mukaan.

Mutta ihan normaaliperheet ja juhliin arkivaatteissa. Hiukan ihmetyttää.

Vierailija
47/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä junttilassa asutte oikeesti? Olin just tänään tyttäreni koulussa joulujuhlissa enkä nähnyt ainuttakaan resupekkaa! :D ehkä asuinalueella on tähän merkitystä..?

Vierailija
48/74 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:36"]

Samaa ihmetellyt kuin ap. Eikä sinne juhlaan tarvitse tulla puvussa ja pikkukengissä, vana olisi edes puhtaat vaatteet. Itse säälittelin mielessäni lasten päiväkodin joulujuhlaan tullutta poikaa. Muilla lapsilla siistiit vaatteet ja tukat kammattuna, tällä pojalla oli kulunut collagepuku jossa varmaan viikon ruokalista rinnuksilla, rikkinäiset sukat ja tukka pystössä. Tuntu että poika katseli itsekin vähän toisten ja sitten omia vaatteitaan. Kai 6-vuotiaskin nyt jotain tajuaa?

[/quote]

Ja tässä onkin vielä yksi syy panostaa lasten vaatteisiin pk:n tai koulun juhlatilanteessa. Että lapsi ei tuntisi olevan ulkopuolinen, vaan voisi olla toimessaan ja ylpeä omista juhlavaatteistaan. Ainakin meidän 5 v. tyttö jo katsoo varsin tarkkaan, kenellä on kaunis mekko päällään. Menimme Lucia-tapahtumaan suoraan töistä/päiväkodista enkä kyllä ollut osannut ottaa sitä juhla-tilanteeksi. Tytöllä oli päivävaatteet päällään ja tukka oli pipon alla mennyt vähän pörröiseksi. Muut lapset olivat juhlavaatteissa. Vaikka periaatteessa tytön ulkoasu oli ihan ok, niin harmitti, etten ollut älynnyt ottaa toisia vaatteita ja pampuloita mukaan. Kun lähdimme, tyttö mietti autossa, että harmi kun ei ehditty pukea uutta mekkoa päälle. Niinpä. 

Vierailija
49/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tänään koulun joulujuhlassa ja silmääni ei osunut erityisen homssuisia ihmisiä. Ei nyt kaikki olleet ykköset päällä, mutta siisteissä kuitenkin. Minusta on ihan hyvä lapsillekin opettaa jonkinlaista tilannetajua pukeutumiseen. Melkein myöhässä kyllä saavuttiin paikalle kun sai esiteinin kanssa tapella onko huppari ja verkkarit soveliaat vaatteet juhlaan. Laittoi sitten farkut ja kauluspaidan kamalan vinkunan kera, että hänen elämänsä on sieltä mistä ei aurinko paista kaunisteltuna kun pitää pukea siistit vaatteet. Poikani olisi pitänyt syntyä resupekkojen  perheeseen niin saisi sitten onnesta soikeana kulkea kaikkialla verkkareissa ja kulahtaneessa hupparissa. Toivottavasti vielä jonain päivänä poika arvostaa sitä, että se paska äiti käski laittaa kauluspaidan.

En nyt lähtisi pelkän ulkoasun perusteella lynkkaamaan perhettä, perhe voi silti olla hyvä, lämmin ja rakastava vaikka vaatteet olisi päin persettä. Ei kaikki vaan osaa olla edukseen ja ajoissa. Jokaisella vanhemmalla lienee parannettavaa jossain. Minä olen se äiti joka unohtaa aina kaiken ja kaikki on aina viime tingassa vaikka muuten varmasti olen kelpo äiti niin siinä asiassa olen surkea.

Vierailija
50/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestin 49 kirjoittajalle: kuka on puhunut perheen lynkkaamisesta? Tiedätkö edes mitä tuo sana tarkoittaa?

Eikö olisi viisainta välttää vetämästä tuollaisia johtopäätöksiä tämän tyyppisestä keskustelusta,jossa on sentään vain tapakulttuurista kyse?

Vierailija
51/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun mielestä tärkeintä on se että sitä lapsen juhlaa ylipäätään tullaan katsomaan.. Omat vanhempani eivät töiltään ja nuorempien sisarusteni juhlilta päässeet 1. luokan jälkeen yhteenkään joulu- taikka kevätjuhlaani ja mun puolesta olisivat voineet tulla vaikka alasti kunhan olisivat tulleet. Ja mun mielestä niitä juhlia pitäisi tulla ihan niitten lastensa takia katsomaan, ei muiden visuaalisuutta miellyttämään. Eikä meistä yhdelläkään ole oikeutta tuomita toisiamme ainakaan ulkoasun perusteella, se, mitä kenelläkin on päällä ei tee kenestäkään yhtään sen parempaa taikka huonompaa ihmistä, kyllä ihmisen määrittelee ihan muut asiat.

Vierailija
52/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei huono sana, että en nyt mistään surmaamisesta puhunut kirjaimellisesti. Puhekielessä sanaa käytetään myös vähemmän raa'alla merkityksellä. Ei pitäisi käyttää sanaa joka ensimmäisenä mieleen juolahtaa.

Mutta keskustelussa huokuu sellainen oletus, että homssuinen perhe olisi automaattisesti huono. Onhan se etenkin lapsille tylsää, mutta kukaan ei ole täydellinen. Sitten olen enemmän huolissani jos lapset on aina epäsopivissa vaatteissa ja joutuvat vaikka pakkasella palelemaan kun ei vanhempia kiinnosta.

Vierailija
53/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljoa kiinnosta onko jollain muulla muotivaate tai kaapin takimmainen rytky päällään kun menen katsomaan lapseni esitystä koulun joulujuhlaan. Itse puen tavalliset, joskin pesukoneen kautta viime aikoina ajetut vaatteet ylleni, jotka ovat siistit ja tilanteeseen sopivat. 
Toisekseen, ihmisen ulkonäkö ei juuri kerro paljon mitään, siitä on aika turha vetää mitään johtopäätöksiä. 

Vierailija
54/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tätä palstaa en olisi koskaan oppinut kyttäämään ja arvostelemaan toisia ihmisiä lasten joulujuhlassa. Kiitos teille tästä, nyt voin lasten esitysten sijasta keskittyä tuijottelemaan teidän muiden mammojen ryysyjä. Ja siinä samallahan on, näin tulevia vuosia ajatellen, näppärä alkaa pitämään tilastoja siitä kuka on laihtunut ja kuka lihonut. Kun pohjustan tän homman kerralla hyvin, voin mentalistin voimillani tarkkailla myös pariskuntien avioliiton tilaa, sekä yleistä varallisuutta. Kerrankin siellä katsomossa on mulle jotakin tekemistä! :)

Vierailija
55/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei viitti hankkia juhlatamineita yhtä juhlaa varten, olen kuullut.

Meillä lapset pukeutuu ja mä laitan vähän paremman paidan päälleni, mutta farkuissa.. Pistin niin reippaasti pari vuotta silmään, että annoin periksi. :)

Vierailija
56/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin sitä jo kun olin itse vielä koulussa, en tosin nähnyt koulukavereiden koko perhettä, meillä oli pieni koulu jossa aika pieni tila jossa joulujuhla pidettiin, meiltäkin oli yleensä vain äiti ja 1-2 pikkusisarusta katsomossa. Mutta siis se että jotkut koululaiset olivat ihan tavallisissa kouluvaatteissa, vaikka koulupäiväksi ihan ok vaatteet, mutta kun muut näteissä juhlavaatteissa siellä edessä kuorona laulamassa, niin kyllähän ne pistää silmään. Ehkä kaikki vanhemmat ei pitäneet niitä juhlia "oikeina" juhlina, tai sitten eivät olleet paikalla ollenkaan, en tiedä. Meillä kyllä taisi ne juhlat olla yleensä illalla että edes toinen vanhempi pääsisi paikalle.

Vierailija
57/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:42"]

"arjessa eläminen"... Eikö meistä jokainen elä arjessa?

[/quote]

Ei välttämättä. Joissakin perheissä lapsille ei puhuta kuin joulujuhlan kaltaisten tapahtumien aikoihin, jotta saataisiin jotain siistiä päälle. Joissakin tällaisissa perheissä lapset eivät missään nimessä halua laittaa siistiä päälle. Joissakin haluavat.

Vierailija
58/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:21"]

Siitä saa kyllä ihmeesti energiaa, kun näkee vähän vaivaa oman ulkonäkönsä eteen ja peilistä katsoo värhän freesimpi ihminen.

[/quote]

Ei saa, vaan toteaa näyttävänsä hintiltä. Mikäli päättää kuitenkin pistää kostyymin kuntoon, on siinä oltava ainakin se yksi karikatyyrimainen detalji.

Vierailija
59/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa ne joulujuhlat kun joutuu kiireesti toiden jalkeen meneen kotia tekeen ruokaa syottaan lapset ja pukemaan vaatteet. Ei kerkee itsea laittaan yhtaan.

Vierailija
60/74 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:29"]

Arvoisa kolmesti kommentoinut. "Aipädillä" kun kirjoittaa niin tiedätkö että kone arvailee sanoja. Enkä minäkään mikään ulkonäköön panostaja ole, ihan normi neljän lapsen äiti, joka kulkee kotona verkkareissa. Lasten joulujuhla ja JUHLA.

ap

[/quote]

Hanki oikea tietokone äläkä kirjoittele aipädillä. Oikea tietokone ei arvaile sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi