Joulujuhlassa ihmeteltyä..
Pistin jälleen kerran merkille asian, joka vuodesta toiseen ihmetyttää lastemme koulun joulujuhlassa. On perheitä, jotka saapuu juhlaan isolla perheellään viime tipassa. Äiti tukka hapsottaen ja rasvaisempaa, joku tuulitakki vedetty eteisestä päälle, jalassa likaiset farkut, toppakengät. Lapset tukat silmillä, hyvä ettei muusit suupielessä, haalarit päällä "vain ylävartalosta" kun on tullut niin kiire, arkivaatteissa kaikki. Isä samaa sarjaa.
Ymmärrän kyllä, että kiire voi tulla enkä itsekään ole aina huoliteltu. Mutta on sentään lasten joulujuhla, jonka ajankohta tiedetään ajoissa. Ostan itse paljon kirpputoreilta siistejä kauniita vaatteita ajatellen tulevia juhlia, jos joku nyt tätä varallisuusasias heti alkaa kommentoida. Edellisenä iltana voi miettiä kävisimmekö saunassa, katsoisimmeko vaatteet valmiiksi, aikatauluttaisi asiat.
Onko joku muu kummastellut samaa?
Kommentit (74)
Olen huomannut. Varsinkin joulujuhlien esityksissä huomaa nämä resupekat. Pistävät silmään, vaikka ei haluaisi.
Jotain panistusta pliis. Edes puhtaana ja puhtaissa vaatteissa.
Mä ihmettelen tapakasvatuksen puutetta. Lapsia ei pueta vaikka olisi mikä juhla.
Ihan samaa olen usein miettinyt kuin ap. Olen tullut siihen tulokseen, että noille ihmisille hyvät tavat eivät ole tuttuja. Voipi olla myös arjen hallinnassa aikamoisia vaikeuksia. Mutta silti joka vuosi jaksan taivastella tuota samaa....
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:14"]
Mä ihmettelen tapakasvatuksen puutetta. Lapsia ei pueta vaikka olisi mikä juhla.
[/quote]
Nakuinako ne sinne tulee?
Ei mekään enää hienoihin vaatteisiin pukeuduta mihinkään koulun joulujuhlaan...aina on kyllä siistit ja puhtaat kuteet yllä.
Nämä ihmiset pukeutuvat aina samalla tavalla. Oli päivä mikä tahansa. Tai no sukulaisten häihin saatetaan kaapista kaivaa 10vuotta vanha kauluspaita ja laittaa farkut jalkaan. Emäntäkin saattas kaapinpohjalta löytää jonkun kaavun päälleen. Ja tarviiko edes mainita että usein koko perhe on ylipainoinen. Tai ainankin äiti ja lapset.
Samaa olen itsekin ihmetellyt jo lapsien pk-ajoista lähtien. En minäkään mitään ns. ykkösiä vedä päälleni mutta siistit vaatteet kuitenkin. Lapsilla onkin sitten astetta hienommat vaatteet päällään.
Ei silti, hienoa että vanhemmat ylipäänsä tulevat juhliin. Se on lapsille tärkeää mutta on myös tärkeää opettaa lapsille tilannekohtaista pukeutumista.
Ootteko kännissä ap:ta myöten? Kauheesti kirjoitusvirheitä, varsinkin ap:lla. Panostaisit myös ulosantiin yhtä paljon kuin ulkonäköön
Ootteko kännissä ap:ta myöten? Kauheesti kirjoitusvirheitä, varsinkin ap:lla. Panostaisit myös ulosantiin yhtä paljon kuin ulkonäköön
Ne päiväkodin juhlat on yleensä hankaliin aikoihin. Kuka ehtii juhliin töistä kolmeksi tai neljäksikään. Ei siinä ole aikaa laittautua.
Arvoisa kolmesti kommentoinut. "Aipädillä" kun kirjoittaa niin tiedätkö että kone arvailee sanoja. Enkä minäkään mikään ulkonäköön panostaja ole, ihan normi neljän lapsen äiti, joka kulkee kotona verkkareissa. Lasten joulujuhla ja JUHLA.
ap
Kaikilla perheillä ei ole samalla tavalla voimavaroja panostaa lasten hyvinvointiin. Ikävä kyllä.
Kummastelen ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää kolmea pistettä.
Vuodesta toiseen.
A.) joulujuhla ilmoitettiin kuukausi sitten, itsekin vuorotyöläisenä järjestin työni niin että pääsen koska on lasten tärkeä juhla. Ja aika oli arkena 18.00.
B.) Peseytyminen edellisenä iltana, vaihtovaatteet mukaan töihin ja päivähoitoon ei tarkoita samaa laittautumista kuin kampaajalla käyminen.
C.) jos voimavaroja ei ole, miksi hankitaan lapsia? Lasten tekoon kyllä löytyy aikaa ja voimavaroja...
ap
Toisaalta kyllä se arjessa eläminen kuitenkin on tärkeämpi asia kuin juhlaan pukeutuminen.
"arjessa eläminen"... Eikö meistä jokainen elä arjessa? Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ei se pieni panostus lasten joulujuhlaan ole pois arjessamme elämisestä, se on osa sitä, osa elämäämme.
Ap
Suomalaisessa kulttuurissa taitaa edelleen olla vallalla sellainen suurempi huoli siitä, ettei vaan ole ylipukeutunut kuin että on alipukeutunut.
Lähes poikkeuksetta näkee alipukeutuneita ihmisiä juhlissa.
Lapsilla voi olla juhlavaatteet mutta aikuiset tulevat farkuissa ja siivouspäivän rytkyissä.
Katselin juuri eräässä lapseni harrastuksen joulujuhlassa, joka siis oli sunnuntaina, miten vetäjällä oli puku päällä ja esiintyvillä oppilailla myös juhlavaatteet. Edessäni istui nainen, jolla oli sekainen lyhyt tukka, harmaa nyppyinen fleecetakki(!) ja vanhat risat farkut. Oli todella sopimaton asu niin juhlavaan tilaisuuteen. Ja please, ei mitään juttua vähävaraisuudesta selitykseksi. Ei mene läpi. Itselläni oli Lindexin Missoni-mekko, ei kallis eikä liian juhlava, mutta kuitenkin siisti ja tilaisuuteen sopiva.
Minäkin olen sitä mieltä ettei ne koulun tai päikyn juhlat nyt mitkään JUHLAT óle vaikka toki tykkään ilmaantua aina ihmisten ilmoille siisteissä vaatteissa ja puhtaassa tukassa. Huvittavaa että joku vertaa tätä lasten hyvinvoinnista piittamiseen :) tarpeeksi kauan kun elää ja kokee rankkojakin asioita osaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin eikä kiinnitä enää huomiota niinkin turhanpäiväiseen asiaan kuin toisten ihmisten ulkoasuun...
Ei mulla riitä mielenkiinto eikä energiamoiseen kummasteluun...´kiitos pitkien työpäivien ja kolmen lapsen.