Hammasimplantti, onko sinulla?
Kommentit (49)
En ymmärrä miksi mätäsuiden hampaita laitetaan uusiksi valtion rahoilla? Jos ei osaa pestä niin se on oma häpeä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:24"]
Eli ainakin kotkan keskussairaalassa niitä kuitenkin laitetaan? Se on jo hyvä tieto. Mulla puuttuu nyt kolme hammasta ja mietin, pitääkö mun minne ottaa yhteyttä, jos haluan implantin. Edes yhteen. Käyn yksityisellä hammaslääkärillä, pitääköhän siltä pyytää joku lähete tms. en tiedä miten tässä edetään. En edes tiedä pitäiskö mun pyytää ensisijaisesti vaan jotain siltaa. En tiedä mitä tehdä!! Eli juurihoidetut hampaat on hajonneet suuhun eikä voi enää korjata.
[/quote]
Minulla meni homma niin, että lähete tuli kunnan kautta (yllättäen, kun olivat maksumiehenä) ja sitä kautta päädyin Kotkaan. Omalta hammaslääkäriltä kannattaa pyytää lausuntoa ja tarvittaessa lähetettä. Sen jälkeen pääset todennäköisesti röntgeniin ja arvioitavaksi. Minulla tuohon meni pari kuukautta. Metallijuuret laitettiin paikoilleen seuraavaksi ja niiden tuli antaa parantua puolisen vuotta. Se oli aika rankan näköistä, kun suussa oli metalliset ruuvinpäät ja tikit suussa on tietysti aika epämukavat. Kävinköhän tässä välissä pari kertaa Kotkassa, jossa irroitettiin tikin jämät ja tarkistettiin leukaluun paraneminen. Reilun puolen vuoden päästä laitettiin sitten varsinainen hammasosa paikoilleen.
Minulla ainakin kaikki sujui varsin hyvin, rankinta oli pitää suu auki sen pari tuntia mitä operaatio kesti. Sattui vielä varsin mukava laittaja, joten ei tarvinnut yhtään pelätä operaatiota. Oikeastaan hampaiden hoitaminen ei ole ikinä ollut niin hauskaa :)
[/quote]
Kiitos! Mä olen yrittänyt varovasti omalta hammaslääkäriltä (yksityinen, Kotka) udella tuota implantti-juttua, mutta kun se jotenkin ei lämpene, eikä vastaa mitään. Mä olen miettinyt, onko niillä joku ammattietiikka, että se ei "saa" houkutella asiakasta noin kalliiseen toimenpiteeseen ilman että asikas suoraan pyytää. Mulla olisi varaa yhteen implanttiin kerrallaan. Voisin parin vuoden päästä ostaa toisen. Siis riipoohaan tuo hinta, mutta mihin mä muuallekaan säästäisin...
,H-lekuri ehdotti takahampaaseen kruunua. Ajattelin että siinäpä ehdotat. Maksan ensin rempan pois n. 45 000
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:34"]
Eli ainakin kotkan keskussairaalassa niitä kuitenkin laitetaan? Se on jo hyvä tieto. Mulla puuttuu nyt kolme hammasta ja mietin, pitääkö mun minne ottaa yhteyttä, jos haluan implantin. Edes yhteen. Käyn yksityisellä hammaslääkärillä, pitääköhän siltä pyytää joku lähete tms. en tiedä miten tässä edetään. En edes tiedä pitäiskö mun pyytää ensisijaisesti vaan jotain siltaa. En tiedä mitä tehdä!! Eli juurihoidetut hampaat on hajonneet suuhun eikä voi enää korjata.
[/quote]
Minulla meni homma niin, että lähete tuli kunnan kautta (yllättäen, kun olivat maksumiehenä) ja sitä kautta päädyin Kotkaan. Omalta hammaslääkäriltä kannattaa pyytää lausuntoa ja tarvittaessa lähetettä. Sen jälkeen pääset todennäköisesti röntgeniin ja arvioitavaksi. Minulla tuohon meni pari kuukautta. Metallijuuret laitettiin paikoilleen seuraavaksi ja niiden tuli antaa parantua puolisen vuotta. Se oli aika rankan näköistä, kun suussa oli metalliset ruuvinpäät ja tikit suussa on tietysti aika epämukavat. Kävinköhän tässä välissä pari kertaa Kotkassa, jossa irroitettiin tikin jämät ja tarkistettiin leukaluun paraneminen. Reilun puolen vuoden päästä laitettiin sitten varsinainen hammasosa paikoilleen.
Minulla ainakin kaikki sujui varsin hyvin, rankinta oli pitää suu auki sen pari tuntia mitä operaatio kesti. Sattui vielä varsin mukava laittaja, joten ei tarvinnut yhtään pelätä operaatiota. Oikeastaan hampaiden hoitaminen ei ole ikinä ollut niin hauskaa :)
[/quote]
Kiitos! Mä olen yrittänyt varovasti omalta hammaslääkäriltä (yksityinen, Kotka) udella tuota implantti-juttua, mutta kun se jotenkin ei lämpene, eikä vastaa mitään. Mä olen miettinyt, onko niillä joku ammattietiikka, että se ei "saa" houkutella asiakasta noin kalliiseen toimenpiteeseen ilman että asikas suoraan pyytää. Mulla olisi varaa yhteen implanttiin kerrallaan. Voisin parin vuoden päästä ostaa toisen. Siis riipoohaan tuo hinta, mutta mihin mä muuallekaan säästäisin...
[/quote]
Mistä kohtaa sinulta puuttuu hampaat? Ilmeisesti noita implantteja ei jostain syystä laiteta kovin herkästi, itsekin sain melkein kinuta. Minulla tärkeimpänä syynä saantiin oli tosiaan se, että kyselin asiasta ja vetosin siihen, että puuttuvat hampaat oikeasti häiritsevät elämääni. Pyydä suoraan mielipidettä toiselta hammaslääkäriltä, jos ensimmäinen ei suostu. Kannattaa myös keskustella siitäkin, kannattaako kaikki hampaat laittaa kuntoon kerralla sen sijaan, että laitettaisiin yksi nyt ja toinen myöhemmin. Lisäksi pitää huomioida hampaiden mahdollinen liikkuvuus, toisilla hampaat lähtevät vaeltamaan, jos niillä on ylimääräistä tilaa ja silloin implantti ei välttämättä mahdu paikoilleen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:37"]
En ymmärrä miksi mätäsuiden hampaita laitetaan uusiksi valtion rahoilla? Jos ei osaa pestä niin se on oma häpeä.
[/quote]
Ei kait niitä verorahoilla laitetakaan uusiksi? Jos laitettaisiin, niin hinnasta tuskin valitettaisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:37"]
[/quote]
Ei niitä laitetakaan kunnan rahoilla, jos hampaattomuus on itseaiheutettua. Jos hampaita puuttuu synnynnäisesti, niitä on menetetty hoitovirheen tai vaikkapa pahoinpitelyn vuoksi, silloin voidaan tulla vastaan.
Multa puuttuu alaleuasta kutonen ja seiska samalta puolelta ja ylhäältä yks vitonen välistä. Olen kyllä pärjännyt jo ilman kutosta ja seiskaa vuosikaudet.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:57"]
Multa puuttuu alaleuasta kutonen ja seiska samalta puolelta ja ylhäältä yks vitonen välistä. Olen kyllä pärjännyt jo ilman kutosta ja seiskaa vuosikaudet.
[/quote]
Minulta puuttui neloset ja vitoset alhaalta molemmilta puolilta. En tiedä kuinka innokkaita ovat korjaamaan, jos varsinaista haittaa ei ole. Itse en saanut esimerkiksi ruisleivästä purtua kuin pieniä paloja ja suolatikut sai helposti työnnettyä suuhun poikittain hampaiden väliin.
"Asiantuntijoiden" mätäsuu-kommentteja on aina hupaisaa lukea. Syöpä tuhoa luustoani ja hampaitani. Infektioriskin vuoksi implantit ovat kiellettyjä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:57"]
[/quote]
Kuin myös. Juurihoidetut hampaat vaan menivät TÄYSIN tohjoksi, siinä ei kruunut tai muut enää olisi auttaneet. Ylhäältä puuttuu vitonen, siihen olisin ollut kiinnostunut implanttia ottamaan, mutta sen hampaan kohta menee niin lähellä poskionteloa ainakin mulla, ettei siihen ryhdytty...
Mutta hyödynsin sitten tuon puuttuvan hampaan tuoman "lisätilan" ottamalla hammasraudat - saanpahan ainakin sitten suoremman hymyn :)
Implanteista en osaa sanoa mitään, mut itse kävin yksityisellä laitattamassa pari kruunua ja pari laminaattia omilla rahoilla puhtaasti esteettisistä syistä. Oman rahan puolella ne hinnat pyörii useimmissa tonneissa. Laminaatti on käsittääkseni halvin hammasremontti, vaikka yksityisellä sekin on useemman satasen per hammas.
Itse en näe mitään pahaa siinä, että julkisessa terveydenhuollossa hoidetaan esteettisiäkin hammasvikoja. Niin monella suomalaisella on ihan miten sattuu hoidetut hampaat riippuen kunnasta tai vanhemmista. Omassa kunnassani ei tarjottu oikomishoitoa, joten aikuisena päätin todellakin hoitaa ne Syvä joki/hillbilly -hampaat pois päiväjärjestyksestä, maksoi mitä maksoi :/
Budjetti-ihmisille, joille kunta ei tarjoa esteettisistä syistä hammashoitoa, suosittelen pieniä yksityisiä hammaslääkärifirmoja ja Viron hammaslääkäreitä.
Miten voi saada maksusitoumuksen että hammas hoidetaan potilaalle kuluitta
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:52"]
Miten voi saada maksusitoumuksen että hammas hoidetaan potilaalle kuluitta
[/quote]
Tämä on aihe, joka saa minut raivon partaalle. Äidilleni, joka on rappioalkoholisti ja hampaansa pilannut mm. sillä että on avannut olutpullon korkkeja niillä, sai ihan vain kuulkaa sossusta maksusitoomuksen ja hampaat (kaikki, suu oli aika mätä) korjattiin kuntoon. Jumalauta! Nyt äiti asuu jossain hoitokodissa kun on juonut itsensä lähes hengissä, että olipa tarpeellista hoidella hänen hampaansa.
Minulla on järkyttävä hammaslääkärikammo ja hampaat halkeilee suuhun vaikka teen kaikkeni, ettei niin kävisi. Olen työssäkäyvä, mutta tuo 3x2500€ on todella iso summa ja vaikka säästän siihen, niin joko otan lainaa tai haaveeksi jää.
Megaklinikalla maksaa implantti nyt 1850 e, tarjoushinta.
Torreviejassa espanjassa Nordic dental klinikassa hinta on 1600€, halvempi kuin täällä ja samalla olin lomalla koko viikko.Tosi hyvää palvelu ja lähellä rantaa.
Hammaspeikko, maksoi alle 2000 e.
Laitto kesti n 1/2 v, viimeinen krt oli kallein.
Aloin heti säästämään, kun hammas poistettiin.
Aluksi alueen piti rauhottua 3-6 kk ja sitten tehtiin joka kerran jälkeen tuli lasku ja myös arvio seuraavasta laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Juurihoidettuun hampaaseen kruunu Oulun Oralilla, 800 e ja joka euron arvoinen. Muovipaikka meni viisi kertaa rikki, koska poskihammas on koetuksella. Nyt tuntuu kuin olisi saanut alkuperäisen hampaan takaisin, on niin hyvän mallinen.
Kruunu ei o!e implantti. Jos hammas on poistettu/joudutaan poistamaan, ei siihen tyhjään koloon voi pelkkää kruunua laittaa. Implantti tai siltakruunutus ovat vaihtoehdot.
Kummallakin on puolensa. Silta taitaa olla himpun verran halvempi. Tosin elinkaari voi jäädä lyhyemmäksi kuin implantilla.
Itse pähkäilen parhaillaan kummanvaihtoehdon valitsen puuttuvaa etuposkaria korvaamaan. Sillalla saisi suojattua myös viereiset hampat, jotka eivät nekään ole priimakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisessa hammaslääkärissä käskettiin menemään yksityiselle. Mulla myös juurihoidetut hampaat kuoli ja hajosi ja jouduttiin poistamaan. Korjaus menee omaan laskuun kokonaan. t.ap
Nykyosaamisen perusteella käypä hoito on kruunuttaa juurihoidetut poskihampaat mieluusti kaikki juurihoidetut
Kunnallinen "hoito" ei tätä tietoa noteeraa, eli poskihampaat halkeavat myöhemmin jasitten ollaan vaan että "voi voi, täytyy vetää pois". Eikä implanttia/siltaa tietenkään korvata.
Sillä lailla, Suomen kehuttu "ilmainen" terveydenhoito.
[/quote]